Gå til innhold

Deigen hever ikke!

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Alt hever med god tid. Forholdet mellom vann og gjør har også noe å si. Nå vet ikke jeg hvordan forholdet mellom vann og mel var hos TS. Når jeg har laget eltefritt så kan jeg bruke 6dl iskaldt vann, 0,5ts tørrgjær og 700g hvetemel og deigen hever som bare det over 1 døgn. Dette uten å kna noenting, bare rører noen ganger så melet såvidt er blandet med vannet.

Endret av debattanten
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alt hever med god tid. Forholdet mellom vann og gjør har også noe å si. Nå vet ikke jeg hvordan forholdet mellom vann og mel var hos TS. Når jeg har laget eltefritt så kan jeg bruke 6dl iskaldt vann, 0,5ts tørrgjær og 700g hvetemel og deigen hever som bare det over 1 døgn. Dette uten å kna noenting, bare rører noen ganger så melet såvidt er blandet med vannet.

... forutsatt at man har husket gjær, og/eller at gjæren ikke har gått ut på dato og er død og uvirksom (noe som kan skje med nettopp tørrgjær, hvilket jeg vet av bitter erfaring).

Anonymous poster hash: c979d...256

• Liker 1
Skrevet

Jeg tok gjær som en forutsetning. Tørrgjær som er død kan sikkert forekomme, vurderte ikke det som en mulighet da det virker litt fjernt for meg :)

Håper TS får dreisen på gjærbaksten sin.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok gjær som en forutsetning. Tørrgjær som er død kan sikkert forekomme, vurderte ikke det som en mulighet da det virker litt fjernt for meg :)

Håper TS får dreisen på gjærbaksten sin.

Faktisk kan du fort få erfare det om du baker mye knafritt med tørrgjær, siden man da bruker så forsvinnende små mengder om gangen, og gjæren ikke rekker å brukes opp før den er langt over utløpsdato.

Så det er meget sannsynlig at nettopp den utløpte gjæren var årsaken til at deigen ikke hevet. :)

Skrevet

Faktisk kan du fort få erfare det om du baker mye knafritt med tørrgjær, siden man da bruker så forsvinnende små mengder om gangen, og gjæren ikke rekker å brukes opp før den er langt over utløpsdato.

Så det er meget sannsynlig at nettopp den utløpte gjæren var årsaken til at deigen ikke hevet. :)

Jepp, mange baker jo sjeldent, jeg baker med gjær gjerne 1-2 ganger hver uke. Ikke alltid knafritt så pleier å bruke minst en pose gjær hver uke. Vet ikke om holdbarhet reduseres ved åpen pose, ikke merket noe til det enda ihvertfall :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...