AnonymBruker Skrevet 2. mars 2014 #1 Skrevet 2. mars 2014 Hva skal jeg gjøre med deigen? Har ventet en time nå og den har fremdeles ikke hevet seg! Har tørrgjær opp i deigen. Har i ren frustrasjon satt den ved siden av peisen! Noen med gode tips her? Anonymous poster hash: 97ff0...ceb
magicpie Skrevet 2. mars 2014 #2 Skrevet 2. mars 2014 Har du hatt deigen i romtemperatur eller litt varmere? Det kan være lurt å for eksempel fylle vasken med dampende varmt vann, og så sette bakebollen på en rist oppå.
Athene Skrevet 2. mars 2014 #3 Skrevet 2. mars 2014 Hvis den har stått en time uten å heve i det hele tatt er nok løpet kjørt. Årsaken kan være gammel gjær, for varmt eller for kaldt vann, for dårlig elting eller trekk under heving. 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2014 #4 Skrevet 2. mars 2014 Har du hatt deigen i romtemperatur eller litt varmere? Det kan være lurt å for eksempel fylle vasken med dampende varmt vann, og så sette bakebollen på en rist oppå. Har ganske høy temp. hjemme hos meg i kveld, cirka 27 grader, og nå står bollen ved siden av peisen. Takk for tips, venter et kvarter for å se om det blir noe liv i deigen, hvis det ikke gjør det fyller jeg vasken med dampende varmt vann Anonymous poster hash: 97ff0...ceb
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2014 #5 Skrevet 2. mars 2014 Hvis den har stått en time uten å heve i det hele tatt er nok løpet kjørt. Årsaken kan være gammel gjær, for varmt eller for kaldt vann, for dårlig elting eller trekk under heving. Så kjedelig, det håper jeg ikke stemmer Den har hevet seg litt, cirka 1 cm! Hadde ikke for kaldt eller varmt vann oppi, og gammel gjær har jeg heller ikke brukt, men den gikk ut av dato i dag, hvis det har noe å si... Anonymous poster hash: 97ff0...ceb
Gjest RompeRusk Skrevet 2. mars 2014 #6 Skrevet 2. mars 2014 Tørrgjær skal ha varmere vann i deigen enn fersk gjær, nå vet jeg ikke hvor varmt vann/væske du har hatt i deigen men..
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2014 #7 Skrevet 2. mars 2014 Tørrgjær skal ha varmere vann i deigen enn fersk gjær, nå vet jeg ikke hvor varmt vann/væske du har hatt i deigen men.. Jeg hadde lunkent vann vann i deigen. Så irriterende dette her var :-( Anonymous poster hash: 97ff0...ceb
Gjest RompeRusk Skrevet 2. mars 2014 #8 Skrevet 2. mars 2014 Jeg hadde lunkent vann vann i deigen. Så irriterende dette her var :-(Anonymous poster hash: 97ff0...ceb Aah, har gjort det samme selv. Ferskgjær skal ha 37, tørrgjær 40-45 men skader ikke å prøve å sette det varmt
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2014 #9 Skrevet 2. mars 2014 Det vil, dersom gjæren virker, heve før eller siden. La deigen stå til i morgen og se hva som skjer. Anonymous poster hash: 8e4ad...5ab 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2014 #10 Skrevet 2. mars 2014 Aah, har gjort det samme selv. Ferskgjær skal ha 37, tørrgjær 40-45 men skader ikke å prøve å sette det varmt Jaja, bedre lykke neste gang. Lurer på om jeg skal bruke deigen likevel Anonymous poster hash: 97ff0...ceb
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2014 #11 Skrevet 2. mars 2014 Det vil, dersom gjæren virker, heve før eller siden. La deigen stå til i morgen og se hva som skjer.Anonymous poster hash: 8e4ad...5ab Jeg reiser bort i morgen tidlig, så kan dessverre ikke la den stå til i morgen :\ Anonymous poster hash: 97ff0...ceb
Britt Banditt Skrevet 2. mars 2014 #12 Skrevet 2. mars 2014 Husk at en pakke ferskgjær og en pakke tørrgjær ikke tilsvarer det samme da. Hvis det sto en pakke ferskgjær i oppskrifta så skal det være to pakker tørrgjær Og jeg bruker alltid tørrgjær og 37 grader, jeg har bakt mye, men aldri fått en deig som ikke har heva.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2014 #13 Skrevet 2. mars 2014 Husk at en pakke ferskgjær og en pakke tørrgjær ikke tilsvarer det samme da. Hvis det sto en pakke ferskgjær i oppskrifta så skal det være to pakker tørrgjær Og jeg bruker alltid tørrgjær og 37 grader, jeg har bakt mye, men aldri fått en deig som ikke har heva. Jeg tenkte på det i sted, om jeg måtte ha to poser med tørrgjær, men så står det på pakken at en pose tilsvarer 50 g fersk gjær og er til 4-6 dl væske (jeg hadde 3, 5 dl væske). Anonymous poster hash: 97ff0...ceb
Gjest Funky Punk Skrevet 2. mars 2014 #14 Skrevet 2. mars 2014 Aah, har gjort det samme selv. Ferskgjær skal ha 37, tørrgjær 40-45 men skader ikke å prøve å sette det varmt Neida, den trenger ikke så høy varme. Når jeg lager pizzabunn så bruker jeg tørrgjær, og da bare heller jeg oppi vann fra springen. Ikke iskaldt vann, men ikke varmt vann heller. Funker som bare det og deiger hever godt.
Gjest RompeRusk Skrevet 2. mars 2014 #15 Skrevet 2. mars 2014 Neida, den trenger ikke så høy varme. Når jeg lager pizzabunn så bruker jeg tørrgjær, og da bare heller jeg oppi vann fra springen. Ikke iskaldt vann, men ikke varmt vann heller. Funker som bare det og deiger hever godt. http://www.retthjem.no/produkter/index.aspx?intshopcmd&group=86323&prod=116191 Er en grunn til at jeg aldri bruker tørrgjær, for deigen min blir alltid ødelagt
Gjest Funky Punk Skrevet 2. mars 2014 #16 Skrevet 2. mars 2014 Aldri opplevd ar deigen ikke blir riktig Baker mye boller og kanelboller, i tillegg til pizzabunn nesten hver uke
Gjest Rossin Skrevet 2. mars 2014 #17 Skrevet 2. mars 2014 http://www.retthjem.no/produkter/index.aspx?intshopcmd&group=86323&prod=116191 Er en grunn til at jeg aldri bruker tørrgjær, for deigen min blir alltid ødelagt Det var egentlig litt rart formulert. Jeg skjønner at det ut ifra dette virker som om man bør ha væska på rundt 40-45 grader, men det stemmer altså ikke. Som en anonym skreiv lengre opp, så vil det heve før eller siden. Selv har jeg bakt brød med tørrgjær og isvann. For øvrig bruker jeg kaldt vann hvis jeg (en sjelden gang) skal hurtigbake. Da elter jeg nemlig i maskin. Friksjonen i maskinen gjør deigen varm, så hvis man har i varm væske fra starten, blir deigen for varm
Zzyzx Skrevet 2. mars 2014 #18 Skrevet 2. mars 2014 Etter en time skal den ha begynt å bevege på seg selv om man hadde brukt isvann. Jeg bruker aldri en hel pose tørrgjær i noe som helst, siden jeg foretrekker å la deigen heve lenge. Bollene mine forhevet i tre timer i dag og jeg brukte under en halv pose tørrgjær og såvidt fingervarm melk.
Kvist Skrevet 2. mars 2014 #19 Skrevet 2. mars 2014 Husk at en pakke ferskgjær og en pakke tørrgjær ikke tilsvarer det samme da. Hvis det sto en pakke ferskgjær i oppskrifta så skal det være to pakker tørrgjær Neida, en pose tørrgjær holder i massevis, hvis ikke lager du veldig stor deig. Jeg bruker en pose tørrgjør til deiger av rundt 2 kg mel, de hever som bare det.
Gjest Funky Punk Skrevet 2. mars 2014 #20 Skrevet 2. mars 2014 Når jeg lager boller, så bruker jeg ca 1 kg mel pr bakebolle, og da bruker jeg 1 pose med tørrgjær.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå