Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har lyst til å ta en år borte. Utvikle meg musikalsk, møte nye folk osv..

Hvor bra skal man kunne spille intrumentet sitt, får man spille i studio, har de sangpedagoger osv??

Noen som har noen erfaringer med musikklinje på en folkehøyskole?? Hva fikk dere ut av det??

Videoannonse
Annonse
Gjest Seleena
Skrevet

Eg har ikkje gått musikkfolkehøgskule, men har ei venninne som nett er komen heim frå folkehøgskulen i Trøndelag som heiter Trøndertun/Gauldal. Den er vist ekstremt god i følge ho. Men det avheng i kva slags instrument du vil lære/utvikle deg i.

Dei har rockelinje og jazzlinje samt lydproduksjon. Går du rockelinje får du muligheten til å spele inn cd + turne!!

Skulen har årlige opptak til LIPA - Paul McCartney skulen i Liverpool og mange av dei norske rockebanda har gått denne skulen.

Songpedagogane er erfarne folk med høg utdanning. Mange er utdanna i utlandet osv.....

Ta ein kikk her på heimesida

Skrevet

Andre folkehøgskoler med musikklinje og et godt rykte er Toneheim (Hamar), Viken (Gjøvik) og Sund (Trøndelag).

De to første er "rene" musikkfolkehøgskoler, den siste har også linjetilbud uten musikk.

Gjør et Google-søk, så finner du sikkert hjemmesidene til skolene.

Jeg hadde forøvrig et flott år på Viken, og anbefaler selvfølgelig den...

Skrevet
Her kan du søke etter folkehøgskoler med musikk.
Gjest Benedicte R.
Skrevet

Toneheim folkehøyskole skal visstnok være en meget bra folkehøyskole for unge mennesker som er ferdig gymnaset.

Flere studenter ved de ulike Konservatoriene og Musikkhøyskolen har visstnok tatt et år ved denne skolen først.

Jeg har hørt at Toneheim er for de som "vil satse seriøst senere".

Skrevet

Jeg tror at Viken og Toneheim er de "store" musikkfolkehøgskolene ja.

Gjest Trulselinemor
Skrevet

Jeg vet ikke noe om Toneheim, men Viken skal vist være veldig bra.

Skrevet

Toneheim er en "broilerskole" - dvs at veldig mange allerede er veldig flinke når de begynner der: De må bare bli litt flinkere for å komme inn på høyskolene... Hvis du ikke tenker å satse seriøst på musikk, men heller ha et koseår, ville jeg valgt en mindre ambisiøs skole. Må legge til at jeg ikke har gått der selv, men kjenner mange som har gjort det!

Skrevet

Tenker nok ikke å satse på musikken nei.. Har lyst til å komme bort fra hverdagen, gjøre noe annet et år. Ikke bare våkne opp til samme mandag uke etter uke. Toneheim virket nok litt ambesiøst ut ja..

Blir nok en annen skole da ja. Forøvrig tenkte jeg meg kanskje Danmark et år!

Tusen takk for hjelpen!

Gjest gjest1
Skrevet

Det stemmer nok det. Jeg gikk på folkehøyskole i Sandefjord (Skirringssal), og vi hadde besøk fra Toneheim, nivået var mye høyere enn i vår musikk-linje. Personlig ville jeg ikke valgt en så "seriøs" folkehøyskole..virket ikke så avslappet og sosiale som vårt. Men jeg er jo selvsagt inhabil i denne saken, hadde et kjempefint år på Skiringssal :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...