Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2014 #141 Skrevet 24. mars 2014 Vennepar. Men kanskje man er utaknemlig og kravstor når man forventer å få servert mat i et selskap man er invitert til? Anonymous poster hash: 767eb...f25 Er nok det.
Gjest Jørild Skrevet 24. mars 2014 #142 Skrevet 24. mars 2014 Er selv innvitert til bryllup i år med beskjeden om at jeg må fikse maten min selv. Er fortsatt usikker på om jeg burde vente å komme til etter maten, droppe hele greiene, sitte der med et glass vann eller ta med mat. For meg blir dette litt utenfor normal høffligehet når man inviterer til en fest. Greit at det er deres dag, men å klare å servere mat til alle gjestene burde vel være en selvfølge i mitt hode.Anonymous poster hash: 767eb...f25 Får noen mat og noen ikke?
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 #143 Skrevet 24. mars 2014 Får noen mat og noen ikke? Ja. Jeg har cølliaki, og kan derfor ikke spise absolutt alt de setter på bordet. Men i stede for å finne ut om jeg kunne spise noe av det som er som er planlagt servert, så fikk jeg bare ordne mat selv. Heldigvis er det ikke før til høsten, så jeg har lang tid å bestemme meg på hva jeg skal gjøre... Anonymous poster hash: 767eb...f25
Crobern Skrevet 24. mars 2014 #144 Skrevet 24. mars 2014 Ja. Jeg har cølliaki, og kan derfor ikke spise absolutt alt de setter på bordet. Men i stede for å finne ut om jeg kunne spise noe av det som er som er planlagt servert, så fikk jeg bare ordne mat selv. Heldigvis er det ikke før til høsten, så jeg har lang tid å bestemme meg på hva jeg skal gjøre... Anonymous poster hash: 767eb...f25 Ordne mat selv.....den var ny. I vårt bryllup var det allergikere, og det ble tatt hensyn til. Vi sa. Fra til de som lagde maten, og dette var ikke noe problem. 1
Gjest Ciegus Skrevet 24. mars 2014 #145 Skrevet 24. mars 2014 Ja. Jeg har cølliaki, og kan derfor ikke spise absolutt alt de setter på bordet. Men i stede for å finne ut om jeg kunne spise noe av det som er som er planlagt servert, så fikk jeg bare ordne mat selv. Heldigvis er det ikke før til høsten, så jeg har lang tid å bestemme meg på hva jeg skal gjøre...Anonymous poster hash: 767eb...f25 Dårlig gjort. Om vår kokk ikke kan lage allergivennlig mat skal jeg søren meg lage den sjøl, å be en gjest ta med egen mat er bare trasig. 3
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2014 #146 Skrevet 24. mars 2014 Ja. Jeg har cølliaki, og kan derfor ikke spise absolutt alt de setter på bordet. Men i stede for å finne ut om jeg kunne spise noe av det som er som er planlagt servert, så fikk jeg bare ordne mat selv. Heldigvis er det ikke før til høsten, så jeg har lang tid å bestemme meg på hva jeg skal gjøre... Anonymous poster hash: 767eb...f25 Hjelpes, skulle være en grei sak å ordne noe for en med søliaki når man vet om saken.
Alvelin Skrevet 25. mars 2014 #147 Skrevet 25. mars 2014 Er det lov å dra en liten parallell har til de som heller ikke servere noe når man kommer på besøk, jfr en annen tråd her inne? Jeg er av den oppfatning at det burde innføres obligatorisk "skikk og brukopplæring" i den norske skole. For så mange eksempler som man leser om her inne så blir jeg sjokkert! Normal folkeskikk tilsier at man har sine gjesters beste i tankene når man er vertskap, enten det er bryllup eller andre arenaer. Det innebærer for meg at man sørger for servering etter beste evne og lommebok (med eller uten alkohol er ikke det vesentligste dersom man orienterer på forhånd), at folk får god informasjon om logistikk og program, og at man tilrettelegger for dem med ulike behov. Så får man heller kutte i det som er mindre viktig, som det lekreste lokalet, den dyreste kjolen, den mest eksklusive transporten osv. Ingenting av dette gir en bedre fest for gjestene dine... Jeg tror også at alle brudepar vil få en flott bryllupsdag dersom man planlegger med hele selskapets interesser i fokus, selv om dette innebærer at man må kompromisse med seg selv f.eks. med tanke på antall taler (sørg for en superstreng toastmaster som rett og slett knebler de taletrengte etter en viss tid), avstand og lengde på fotograferingen (ikke la gjestene vente i fire timer fordi man vil kjøre tre kvarter til perfekt lokasjon), valg av selskapslokaler hvor man kan stå for alkoholserveringen selv i stedet for at man må kjøpe til ågerpris pr enhet osv.... 3
Babi Skrevet 25. mars 2014 #148 Skrevet 25. mars 2014 Ja. Jeg har cølliaki, og kan derfor ikke spise absolutt alt de setter på bordet. Men i stede for å finne ut om jeg kunne spise noe av det som er som er planlagt servert, så fikk jeg bare ordne mat selv. Heldigvis er det ikke før til høsten, så jeg har lang tid å bestemme meg på hva jeg skal gjøre... Anonymous poster hash: 767eb...f25 Kunne ikke vertskapet opplyst i invitasjonen om at man skal gi beskjed ved allergier?
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #149 Skrevet 25. mars 2014 Mitt råd til brudeparet: Inviter til den festen dere har råd til - ikke den festen dere skulle ønske dere hadde råd til og forvent at gjestene tar en del av regningen. Det er sikkert flott med servietter med monogram, gjestegaver og fargekoordinerte dokurver, men i mine øyne er det latterlig å bruke penger på dette og forlange at gjestene betaler for egen drikke etter middagen. Jeg skal i bryllup neste helg; fest på grendehuset med taco-buffet og drikkevarer kjøpt inn i Sverige. Noen synes sikkert at dette er urharry og forferdelig, men jeg gleder meg. Brudeparet har tatt hensyn til hva de har råd til og har gjort festen enkel for å ha råd til å be flere. De giftet seg i dag og tok med seg foreldrene sine, samt forlovere, på middag på en av byens finere restauranter og har valgt en litt enklere form i feiringen med venner og mer perifer familie. Anonymous poster hash: bdca5...980 Hvor mye koster det å leie grendehus? Anonymous poster hash: b04b6...575
Gjest Ciegus Skrevet 25. mars 2014 #150 Skrevet 25. mars 2014 Hvor mye koster det å leie grendehus? Anonymous poster hash: b04b6...575 Kommer jo helt an på. Vi betaler 1500,. for leie torsdag - søndag. Og det er et ganske nyoppusset og fint grendehus.
Gjest Amaliell Skrevet 31. mars 2014 #151 Skrevet 31. mars 2014 Hva om alle gjestene melder avbud fordi det blir for stivt og kjedelig uten alkohol? Det trenger jo ikk å ha noe med alkoholisme å gjøre. Jeg sa ikke at det hadde med alkoholisme å gjøre heller, da. Men det kan ha med alkoholisme i familien, brudeparets livssyn eller brudeparets meninger uten livssyn innblandet. Et bryllup uten alkohol er ikke nødvendigvis stivt og kjedelig Har vært vitne til mange morsomme bryllup uten alkohol
Gjest Timber Skrevet 31. mars 2014 #152 Skrevet 31. mars 2014 Men om man ser litt gjennom både tråder her og hva man erfarer av kjente som skal gifte seg så finner man diverse ønsker fra brudeparet som fremstår nesten som krav. Og at vi som blir invitert bare skal bukke og skrape og være fornøyde med at vi bli beæret med en invitasjon. Og dersom man ikke synes alle ideer og forslag er like gode, så er man kravstor og utaknemlig. Hvordan hadde dere forholdt dere til dersom noen ikke kjøpte gaver til dere? Fordi at økonomien ikke tilsier at de både skal betale reise, opphold + drikke (og i noen ekstreme tilfeller maten også) blir rett og slett for mye for de økonomisk? Ønsker dere at de da takker nei til invitasjonen og heller kjøper gave, eller kommer uten gave?
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2014 #153 Skrevet 31. mars 2014 Jeg sa ikke at det hadde med alkoholisme å gjøre heller, da. Men det kan ha med alkoholisme i familien, brudeparets livssyn eller brudeparets meninger uten livssyn innblandet. Et bryllup uten alkohol er ikke nødvendigvis stivt og kjedelig Har vært vitne til mange morsomme bryllup uten alkohol Det har ikke jeg.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #154 Skrevet 1. april 2014 De bryllupene jeg har vært gjest i, har stort sett vært i nærheten av hjemmet mitt. Kun et par ganger har jeg vært nødt til å reise ganske langt for å delta. Men invitasjonen kommer vanligvis lenge før bryllupet, og enda tidligere vet man at man blir invitert. Så man får da til å sette av penger til reise, ordne barnevakt osv. hvis man ønsker å delta. Jeg blir glad når jeg får en invitasjon. Og om ikke alt iløpet av dagen er helt i stil med hvordan jeg ville hatt det, så blir jeg ikke misfornøyd. Et bryllup er en feiring av parets kjærlighet til hverandre. Det er deres dag! Selvsagt bør jo feiringen være hyggelig for alle som er der, og noenlunde tilrettelagt for de som har behov utenfor resten. Men jeg synes at de med f.eks. cøliaki kan høre med paret om hvordan man gjør det med maten. Det er jo vanlig med diverse allergier, så å lage en egen rett for en liten gjeng, bør ikke være noe problem. Det kan bli mye å holde styr på for paret, så det beste er jo at de inviterte varsler om sine behov, og at man kommer frem til en løsning. Anonymous poster hash: d9398...7eb
AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #155 Skrevet 1. april 2014 En ting til: Man inviteres stort sett til venner og familie.. Unner man ikke disse en fantastisk dag, selv om man kanskje føler at man må kjøpe både gave og alkohol til maten? Føler en fiendtlig tone i noen av disse trådene, mot brudeparet. Og da lurer jeg litt på hvorfor enkelte gidder å delta i det heletatt.. Og å omgås disse parene sånn ellers også.... Anonymous poster hash: d9398...7eb
Calypso Skrevet 4. april 2014 #156 Skrevet 4. april 2014 Virker som det er en ære å få ha akkurat deg som gjest i mitt bryllup.Anonymous poster hash: 23cc1...8ad Men det er en ære å få være gjest i akkurat ditt bryllup?
AnonymBruker Skrevet 6. april 2014 #157 Skrevet 6. april 2014 Når du er på besøk hos noen, forventer du da at de har kjøpt inn akkurat den maten og drikken du liker best? Ikke det? Hm, kanskje fordi du er på besøk hos andre, og de har kjøpt in det DE liker og vanligvis bruker og ikke tenkte på at du er aller mest glad i hansa og ikke Tuborg, og at du bare spiser loff og ikke grøvbrød. Sånn er det i bryllup også! Brudeparet inviterer og gjør det på sin måte! Klart bør man prøve å tenke litt på alle, men noen har ikke så gode egenskaper på akkurat dette, og ja - da velger man ting man liker selv. De aller fleste gifter seg bare en gang og det er jammen ikke lett å skulle tenke på absolutt alt! (Klart skal man ta hensyn til de med allergier, det er en helt annen sak) Ser ikke poenget med at folk klager......aldri forstått den egosentriske tankegangen... (Altså, har brudeparet bare øl på bordet, serverer kun vegetarmat og har kun sviskekompott på kakebordet, så heller jeg mot at det er DE som er egosentriske og absolutt ikke tenker på andre enn seg selv, men her tror og håper jeg at de er det ikke mange av ) Jeg er bare kjempeglad for å vere med på dagen! Blir litt lei meg de gangene jeg bare er invitert til kaffe, fordi man går glipp av så mye og føler man kommer til en godt påbegynt fest.... men alikevel er jeg glad - for de ville ha meg der på deres store dag!!! :D Anonymous poster hash: b89c9...032
AnonymBruker Skrevet 6. april 2014 #158 Skrevet 6. april 2014 Vel, er det 100 gjester tilsammen, men 20 kaffegjester og de må vente på gangen pga middagen er sterkt forsinket bør det være forståelse fra brudeparets side at de tyve på gangen ikke er helt fornøyd. I det siste bryllupet jeg var gjest i, var middagen kl 15 og kaffen kl. 19. Hvordan er det mulig at middagen er så forsinket at kaffegjestene blir stående å vente? Har du giftet deg? Veldig nysgjerrig på hvordan ditt bryllup var siden du er så påståelig angående festen og gjestene.. Anonymous poster hash: 4426e...3d1
ViljaH Skrevet 7. april 2014 #159 Skrevet 7. april 2014 men da er det jo mest sannsynlig pågrunn av noe uforutsett og ikke fordi brudeparet planla at 20 stykker får finne seg i å vente på gangen. Er vel ingen som planlegger et slikt bryllup? At folk skal vente på gange på mat?Anonymous poster hash: 75ed2...d1a Forsinkelser er så vanlig at det umulig kankomme som en overraskelse hver gang. Ha en plan B istedet, så gjestene slipper å bare sitte og vente. F.eks ha et partytelt rett utenfor med bord, benker, pyntet, og server drikke og snacks. Da kankaffegjestene kose seg der mens de venter, og de venter ikke aktivt. Samme med fotograferingen etter vielsen. Ha en plan for hvordan ivareta gjestene. Og fotograferingen bør kunne gjøres unna på en time? 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå