AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #101 Skrevet 19. mars 2014 Det er ikke basert på forutinntatte meninger, det er basert på observasjon av bruder med den holdningen og de katastrofale bryllupene de fikk pga de la mer vekt på kjolen sin enn å få logistikken til å gå opp. Og det klarer man altså å lese ut av en setning som sier at man håper gjestene skal få det fint men at det i hovedsak handler om brudeparet. Ikke vet vi noe sikkert om kjole og ikke vet vi noe om logistikk. Kun at brukeren som skrev innlegget har "den" holdningen visstnok. En holdning som du synes er typisk for visse bryllup som har vært katastrofale. Nei, ingen generalisering her. For alt du vet kan det som sagt være at alt går smurt, maten er fantastisk og det er fri flyt av alkohol i det bryllupet. Men du har bestemt deg for at slik er det mest sannsynlig ikke altså bare fordi innlegget sier at det handler om brudeparet i hovedsak. Vi får avslutte med at vi er veldig veldig uenige tror jeg Anonymous poster hash: 75ed2...d1a
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2014 #102 Skrevet 19. mars 2014 Og det klarer man altså å lese ut av en setning som sier at man håper gjestene skal få det fint men at det i hovedsak handler om brudeparet. Ikke vet vi noe sikkert om kjole og ikke vet vi noe om logistikk. Kun at brukeren som skrev innlegget har "den" holdningen visstnok. En holdning som du synes er typisk for visse bryllup som har vært katastrofale. Nei, ingen generalisering her. For alt du vet kan det som sagt være at alt går smurt, maten er fantastisk og det er fri flyt av alkohol i det bryllupet. Men du har bestemt deg for at slik er det mest sannsynlig ikke altså bare fordi innlegget sier at det handler om brudeparet i hovedsak. Vi får avslutte med at vi er veldig veldig uenige tror jeg Anonymous poster hash: 75ed2...d1a Som jeg skrev tidligere: Bryllupet er for brudeparet, men festen er for gjestene. 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #103 Skrevet 19. mars 2014 At man dekker alle utgifter i forbindelse med feiringen anser jeg som en selvfølge, jeg aner ikke hvor den der "gjester betaler egenandel/drikke" etc etc har kommet fra. Man inviterer noen til middag og fest - da er man vertskap og står for utgiftene. Hvis brudeparet vil invitere 200 gjester og et svindyrt lokale bare fordi det mååååttee ha det, så får de heller spare litt lengre så de faktisk har råd til festen. Til dere som sier at gjestene var sååå fornøyde med opplegget (hvor de måtte betale for seg): tror dere virkelig de ville sagt til dere at "eh, jeg synes det er utrolig teit og smålig at dere inviterer til bryllupsfest og vi må betale for oss selv"? Noen ganger blir jeg virkelig helt matt av hvor selvsentrerte folk er, og hvordan de snakker om gjestene! Dette er jo familie og venner, også gnåler man i vei om kravstore gjester - som man selv har valgt å invitere. Hvis det er så grusomt mye forlangt å sørge for at gjestene har det de trenger , så får dere heller droppe å invitere noen og gifte dere kun med vitner. Ingen tvinger dere til å invitere en haug med folk. Anonymous poster hash: 29b1b...394 3
Gjest Ciegus Skrevet 19. mars 2014 #104 Skrevet 19. mars 2014 Ser jeg riktig? Krangler dere fordi en har påstått at bryllupsdagen i hovedsak handler om brudeparet??? Den gjør jo det, og har alltid gjort det. Blir som å påstå at bursdagsbarnet kommer fra helvete om man mener at hovedpersonen i en bursdag er bursdagsbarnet selv... Hysterisk mye rart man skal lese her, som regel fra samme bruker... 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2014 #105 Skrevet 20. mars 2014 Ser jeg riktig? Krangler dere fordi en har påstått at bryllupsdagen i hovedsak handler om brudeparet??? Den gjør jo det, og har alltid gjort det. Blir som å påstå at bursdagsbarnet kommer fra helvete om man mener at hovedpersonen i en bursdag er bursdagsbarnet selv... Hysterisk mye rart man skal lese her, som regel fra samme bruker... At bursdagsbarn og brudepar er hovedpersoner er da naturlig Men det er noe helt annet enn at "det i hovedsak handler om dem. Inviterer man gjester, blir man vertskap. Og da må man ha fokus på gjestenes ve og vel. Å omtale dine gjester som noen som kun er tilstede for å "støtte" brudeparet gir merkelige assosiasjoner.Anonymous poster hash: 66f7f...aeb 2
Gjest Ciegus Skrevet 20. mars 2014 #106 Skrevet 20. mars 2014 At bursdagsbarn og brudepar er hovedpersoner er da naturlig Men det er noe helt annet enn at "det i hovedsak handler om dem. Inviterer man gjester, blir man vertskap. Og da må man ha fokus på gjestenes ve og vel. Å omtale dine gjester som noen som kun er tilstede for å "støtte" brudeparet gir merkelige assosiasjoner.Anonymous poster hash: 66f7f...aeb Jeg har allerede argumentert på dette, og sagt at det er idiotisk å mene at gjestene er støtte. Jeg er helt enig i at man har et viktig ansvar som vertskap. Men å mene at man er bruden fra helvete fordi man sier at det i HOVEDsak handler om brudeparet er helt idiotisk! Det er jo sant, det ER brudeparet det handler om i hovedsak. Greia med ordet hovedsak er at det ikke utelukker andre elementer, så det utelukker overhodet ikke å ta hensyn til gjestene. Man skal være bra bitter for å ta helt avsted pga sånn ordbruk. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2014 #107 Skrevet 20. mars 2014 Jeg har allerede argumentert på dette, og sagt at det er idiotisk å mene at gjestene er støtte. Jeg er helt enig i at man har et viktig ansvar som vertskap. Men å mene at man er bruden fra helvete fordi man sier at det i HOVEDsak handler om brudeparet er helt idiotisk! Det er jo sant, det ER brudeparet det handler om i hovedsak. Greia med ordet hovedsak er at det ikke utelukker andre elementer, så det utelukker overhodet ikke å ta hensyn til gjestene. Man skal være bra bitter for å ta helt avsted pga sånn ordbruk. Det høres ut som du og jeg er relativt enige om hva vertskapesrollen innebærer. Men jeg synes likevel formuleringen om at det "i hovedsak handler om brudeparet"er litt rar. I mitt bryllup følte jeg st vielsen handlet om oss som brudepar. På festen derimot var vi først og fremst vertskap. Anonymous poster hash: 66f7f...aeb 3
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2014 #108 Skrevet 20. mars 2014 Det høres ut som du og jeg er relativt enige om hva vertskapesrollen innebærer. Men jeg synes likevel formuleringen om at det "i hovedsak handler om brudeparet"er litt rar. I mitt bryllup følte jeg st vielsen handlet om oss som brudepar. På festen derimot var vi først og fremst vertskap.Anonymous poster hash: 66f7f...aeb Godt innlegg.
Babi Skrevet 20. mars 2014 #109 Skrevet 20. mars 2014 Merker jeg blir småprovosert av å lese en del innlegg her inne, hvor jeg synes det er mye "jeg, jeg og meg" holdning fra gjester. "Jeg måtte betale drikke, jeg fikk ikke sitte der jeg ville, jeg har reist langt og brukt mye penger.. Ditt er frekt, og datt er frekt" Virker som det er en ære å få ha akkurat deg som gjest i mitt bryllup. Selvfølgelig ønsker jeg at gjestene mine skal kose seg, men når brudeparet har spinket og spart, og brukt utallige timer med planlegging og forbredning, så mener gjestene burde være takknemlige for å få være en del av dagen. Ikke sette krav! Synes gjester burde være takknemlige for alt de får, og ikke forvente noe som helst. Ja, du har kanskje brukt penger på å reise, kjøpe en kjole, barnevakt osv, men dette har DU valgt! Du kan helt fint bli hjemme om mitt bryllup ikke passer deg. Og ja, jeg mener bryllupsdagen handler om bruden, brudgomen, og å feire deres kjærlighet, og løfte til hverandre. Det er deres dag, ikke gjestenes! Ta i mot det du får med et smil, takk og gode ønsker, eller hold deg hjemme!Anonymous poster hash: 23cc1...8ad Amen for den! Gjester bør være takknemlige for i det hele tatt å være invitert. Vi skal ha lavbudsjett-bryllup og skal ikke ha mange gjester. Dessuten tror jeg de fleste har økonomi nok til å betale maten og drikken sin selv dersom man f.eks. går på restaurant etter vielsen. Da kan man også velge hva man skal ha. Man får invitasjon god tid i forveien og kan fint legge av litt penger til det. De aller fleste har mulighet til dette.
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2014 #110 Skrevet 20. mars 2014 Amen for den! Gjester bør være takknemlige for i det hele tatt å være invitert. Vi skal ha lavbudsjett-bryllup og skal ikke ha mange gjester. Dessuten tror jeg de fleste har økonomi nok til å betale maten og drikken sin selv dersom man f.eks. går på restaurant etter vielsen. Da kan man også velge hva man skal ha. Man får invitasjon god tid i forveien og kan fint legge av litt penger til det. De aller fleste har mulighet til dette. Du, så viktig er ikke brullypet ditt for folk irundt deg. 11
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2014 #111 Skrevet 20. mars 2014 Amen for den! Gjester bør være takknemlige for i det hele tatt å være invitert. Vi skal ha lavbudsjett-bryllup og skal ikke ha mange gjester. Dessuten tror jeg de fleste har økonomi nok til å betale maten og drikken sin selv dersom man f.eks. går på restaurant etter vielsen. Da kan man også velge hva man skal ha. Man får invitasjon god tid i forveien og kan fint legge av litt penger til det. De aller fleste har mulighet til dette. Jeg håper du tuller nå, men hvis ikke: For at noen skal være gjester, må noen være vertskap. Å være vertskap betyr at man står for festen, både organisatorisk og økonomisk. Det er helt likegyldig hva andre har økonomi til og ikke, inviterer man til fest hvor folk skal betale selv, er man ikke vertskap, men noen som organiserer et spleiselag. Og et spleiselag har ingen gjester, bare folk som slår seg sammen for å gjøre noe. Og det er helt greit å ha et spleiselag, altså. Men da bør man ikke selge det som en greie hvor man selv er vertskap, for det er man ikke. Anonymous poster hash: 352dd...fd3 3
Crobern Skrevet 20. mars 2014 #112 Skrevet 20. mars 2014 Jeg tror at det meste er akseptert da det kommer til bryllup, så lenge det er opplyst om det på forhånd. Jeg skjønner jo at det kan bli irriterende for gjestene å bli bedt i ett bryllup, og da de kommer så må de betale selv. Men dette irritasjonsmomentet er ikke til stede om man blir opplyst om det først. Da kan man velge selv om man vil gå i bryllupet eller ikke. 2
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2014 #113 Skrevet 20. mars 2014 Jeg tror at det meste er akseptert da det kommer til bryllup, så lenge det er opplyst om det på forhånd. Jeg skjønner jo at det kan bli irriterende for gjestene å bli bedt i ett bryllup, og da de kommer så må de betale selv. Men dette irritasjonsmomentet er ikke til stede om man blir opplyst om det først. Da kan man velge selv om man vil gå i bryllupet eller ikke. Ja, særlig hvis man har med dyr gave i tillegg så er det bittert med spleiselag...
Babi Skrevet 20. mars 2014 #114 Skrevet 20. mars 2014 Alternativt kan man invitere til fest hjemme, hvor man lager maten selv og kjøper inn drikke i Sverige? Man trenger jo ikke dyrt lokale og 3-retters.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2014 #115 Skrevet 20. mars 2014 Jeg er anonym her og jeg velger det konsekvent. En mening har vel ikke mindre betydning om man velger anonymitet? Mange som legger ut om ting her inne som normalt bare helsepersonell, rettsvesen og andre som er pålagt taushetsplikt, normalt sett er de eneste som får innblikk i en sak/problemstilling. Så det må da vel være helt i orden her inne også da vel. Og forståelig for de fleste? Uansett, jeg synes noen bruder ( spesielt) er i overkant opptatt av at dette er deres dag og alle skal danse etter deres pipe uten å mukke.Mange ganger synes jeg synd på mannen de gifter seg med, han må ofte bare dilte med. Kan ikke forstå at dette er den dagen alle har drømt om siden de var småjente.Alle skal feire at man tror man har møtt drømmemannen og vil gifte seg med han. Big deal liksom. Hva er så gjevt med å gå oppover eventuelt et kirkegulv med alles øyne på seg? Er det ikke en slags narsissisme i det? Og snufse, snufse, så vakkert du! De sa ja til hverandre! De vil virkelig leve sammen de to. Kan du tenke deg større lykke på jord? Jeg mener, hva er så stort med det? Mange er vel rett og slett egentlig på skilsmissens rand lenge før bryllupet skal stå! Det å si til en alkoholiker at du kan ikke komme for vi skal servere alkohol så da går ikke det. For vi skal ha fint bryllup der alle skal oppføre seg pent og pyntelig. Det er jo rett og slett bedritent gjort! Kutt ut hele dritten sier jeg og ta dere en lang ferie i stedet! Anonymous poster hash: 60ff9...862 4
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2014 #116 Skrevet 20. mars 2014 Jeg er anonym her og jeg velger det konsekvent. En mening har vel ikke mindre betydning om man velger anonymitet? Mange som legger ut om ting her inne som normalt bare helsepersonell, rettsvesen og andre som er pålagt taushetsplikt, normalt sett er de eneste som får innblikk i en sak/problemstilling. Så det må da vel være helt i orden her inne også da vel. Og forståelig for de fleste? Uansett, jeg synes noen bruder ( spesielt) er i overkant opptatt av at dette er deres dag og alle skal danse etter deres pipe uten å mukke.Mange ganger synes jeg synd på mannen de gifter seg med, han må ofte bare dilte med. Kan ikke forstå at dette er den dagen alle har drømt om siden de var småjente.Alle skal feire at man tror man har møtt drømmemannen og vil gifte seg med han. Big deal liksom. Hva er så gjevt med å gå oppover eventuelt et kirkegulv med alles øyne på seg? Er det ikke en slags narsissisme i det? Og snufse, snufse, så vakkert du! De sa ja til hverandre! De vil virkelig leve sammen de to. Kan du tenke deg større lykke på jord? Jeg mener, hva er så stort med det? Mange er vel rett og slett egentlig på skilsmissens rand lenge før bryllupet skal stå! Det å si til en alkoholiker at du kan ikke komme for vi skal servere alkohol så da går ikke det. For vi skal ha fint bryllup der alle skal oppføre seg pent og pyntelig. Det er jo rett og slett bedritent gjort! Kutt ut hele dritten sier jeg og ta dere en lang ferie i stedet! Anonymous poster hash: 60ff9...862 Steinbra.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2014 #117 Skrevet 20. mars 2014 Nå syns jeg TS er urimelig. Det er riktignok mye jobbing i å forberede ett bryllup, men det forventes jo mye av oss som gjester. Har man ikke lyst til å komme så må man nærmest ha lapp fra legen eller en lang avhandling om hvorfor man ikke vil eller kan komme, som igjen vil føre til sladder eller utelatt fra neste selskap/bryllup. Anonymous poster hash: 55d4c...075 Jeg er veldig enig i dette! For egen del har jeg ikke tall på hvor mange poteter jeg har skrellet, og duker jeg har sydd, bord jeg har dekket, dekorasjoner jeg har satt opp osv, i forbindelse med bryllup jeg har vært i. Spleiselag er også noe jeg har vært med på. Dette har jeg normalt sett ingen problemer med dersom bryllupet ellers er av nøktern standard. Men når gjestene må betale, enten gjennom tjenester eller økonomiske bidrag, for at brudeparet ønsker unødvendig luksus, da reagerer jeg. Anonymous poster hash: 9e7fc...35a 3
Crobern Skrevet 20. mars 2014 #118 Skrevet 20. mars 2014 Hmmmm, regner med at dette var personen som kalte meg ett hespetre, så sa forklarer jeg: jeg har ikke noe i mot at noen er anonyme her inne, men om man skal bli personlig og kalle folk for det ene og andre, da burde man være mann/kvinne nok til vise hvem man er her. For egen del har jeg aldri sagt til en alkoholiker at han ikke er velkommen i bryllupet. Jeg har sagt til min og alkoholiker at han er hjertelig velkommen, men vi vil helsvart denne personen ikke drikker der. Hvorfor det? 1. Han er alkoholiker 2. Han prøver selv å ikke drikke. 3.Når han drikker blir han direkte ufin og driter ut seg selv og andre.Og kan bli veldig voldelig. Så grunnen til at jeg da sa som jeg nevnte i innlegget, var for å beskytte han selv og de andre gjestene. Ikke for at vi skulle ha ett fisefint bryllup. Om det ble oppfattet slik, så var det ihvertfall ikke det som var meningen. Ikke alltid like lett å få fram hva man mener i innlegg. Denne personen blir alltid bedt, men vi prater alltid sammen først. Noen ganger tar jeg initiativ til praten, andre ganger han. Vi er med andre ord veldig åpne mot hverandre, og han og familien er veldig glade for at vi er åpne mot hverandre. Det har aldri vært noe krangling oss i mellom. Og når det er sagt, så var det også alkoholikere i bryllupet, som er en annen type alkoholiker, som kom. Og praten ble tatt der også. Så dette er ikke kun for at brudeparet, eller bursdagsbarnet om det er bursdag, skal ha så fisefin dag, men om at det skal være koselig for alle!! 1
Crobern Skrevet 20. mars 2014 #119 Skrevet 20. mars 2014 " Nå syns jeg TS er urimelig. Det er riktignok mye jobbing i å forberede ett bryllup, men det forventes jo mye av oss som gjester. Har man ikke lyst til å komme så må man nærmest ha lapp fra legen eller en lang avhandling om hvorfor man ikke vil eller kan komme, som igjen vil føre til sladder eller utelatt fra neste selskap/bryllup. Anonymous poster hash: 55d4c...075" Seriøst?! Er det virkelig noen som vil ha full forklaring på hvorfor noen ikke kommer, OG de blir igjen utelatt fra neste bryllup/selskap!. Det får da holde med ett; dessverre, vi kan ikke komme. Og blir vi ikke bedt neste gang da, så greit! Haha
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2014 #120 Skrevet 20. mars 2014 Jeg ville ikke hatt noe problem med å delta i et alkolfritt bryllup, men har problem at vertskapet forventer at jeg som gjest selv skal handle inn drikkevarer. Helt enig! Jeg er en veldig takknemlig og fornøyd gjest om jeg får mat og drikke - om maten er enkel eller ei, eller om drikken bare består av mineralvann/saft betyr ingenting! Bryr meg ikke om fancy lokale, luksus, levende musikk etc. Var i et bryllup i fjor sommer hvor vi ikke hadde med oss penger, så det ble et glass vann og et par kakestykker på meg. Samboeren min lånte penger til to øl. Det var altså betalbar for alt av drikke og ikke noe mat/snacks el.l. utover kvelden/natta. Dro sulten og tørst derfra. Brudeparet vet jo naturligvis ikke at mange var misfornøyde, så de hadde en kjempekveld - de spiste for øvrig pølse med brød sammen med de aller nærmeste i sin private hytte den natta mens vi andre satt sultne i festlokalet... Amen for den! Gjester bør være takknemlige for i det hele tatt å være invitert. Vi skal ha lavbudsjett-bryllup og skal ikke ha mange gjester. Dessuten tror jeg de fleste har økonomi nok til å betale maten og drikken sin selv dersom man f.eks. går på restaurant etter vielsen. Da kan man også velge hva man skal ha. Man får invitasjon god tid i forveien og kan fint legge av litt penger til det. De aller fleste har mulighet til dette. Wow! Anonymous poster hash: e97e1...496 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå