AnonymBruker Skrevet 3. mars 2014 #21 Skrevet 3. mars 2014 Falsk bacalao, lag som vanlig med vent med fisken til rett før servering så den får trekke ferdig, Nydelig Anonymous poster hash: ee97c...890
Butter Skrevet 4. mars 2014 #22 Skrevet 4. mars 2014 Jarlsberggratinert torsk. Torskefilet i biter i smurt, ildfast form. Ha i en purre i skiver. Hell over matfløte, gjerne smakssatt med mild karri, til fisk/ purre nesten dekkes. Salt og pepper. Strø over jarlsberg. Stekes ovn 200-225 gr til osten begynner å smelte, fisken er gjennomstekt.
magicpie Skrevet 4. mars 2014 #23 Skrevet 4. mars 2014 Er torsk godt å steke i ovnen, slik som for eksempel laks? Jeg bruker å krydre laksefilet og steke den i ovnen på 225 grader i 20-30 minutter, til den blir litt sprø utenpå. Funker det/blir det godt med torsk også?
Butter Skrevet 4. mars 2014 #24 Skrevet 4. mars 2014 Er torsk godt å steke i ovnen, slik som for eksempel laks? Jeg bruker å krydre laksefilet og steke den i ovnen på 225 grader i 20-30 minutter, til den blir litt sprø utenpå. Funker det/blir det godt med torsk også? Veldig mange oppskrifter går ut på å ovnssteke en torskefilet. Dersom man ikke har noe særlig over den trengs ikke mer enn 10- 15 min. Se feks trinesmatblogg.no (somiogså andre har nevnt) for mange oppskrifter på torsk i ovn.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2014 #25 Skrevet 4. mars 2014 Er torsk godt å steke i ovnen, slik som for eksempel laks? Jeg bruker å krydre laksefilet og steke den i ovnen på 225 grader i 20-30 minutter, til den blir litt sprø utenpå. Funker det/blir det godt med torsk også? I utgangspunktet, ja, men du ødelegger all slags fisk ved å steke den i ovn så lenge. 200 grader er nok, 15 min. Anonymous poster hash: 3032c...910
magicpie Skrevet 4. mars 2014 #26 Skrevet 4. mars 2014 I utgangspunktet, ja, men du ødelegger all slags fisk ved å steke den i ovn så lenge. 200 grader er nok, 15 min. Anonymous poster hash: 3032c...910 Hva mener du jeg ødelegger, smaken eller næringsstoffer?
Zzyzx Skrevet 4. mars 2014 #27 Skrevet 4. mars 2014 Smak og konsistens. Laks tåler mer enn torsk i så måte, siden laks er en feit fisk.
magicpie Skrevet 4. mars 2014 #28 Skrevet 4. mars 2014 Smak og konsistens. Laks tåler mer enn torsk i så måte, siden laks er en feit fisk. Okei. Jeg liker veldig godt at laksen er litt sprø utenpå, men jeg kan jo prøve å steke den litt kortere og se
Zzyzx Skrevet 4. mars 2014 #29 Skrevet 4. mars 2014 Bedre å steke den i panne da. Synes jeg. Eventuelt gå over med crème brûlée-brenner.
caroprins Skrevet 9. mars 2014 #31 Skrevet 9. mars 2014 (endret) Når jeg får fersk torsk rett fra havet så filiterer jeg de og strø salt over og legger de i kjøleskapet til neste dag. Da blir de faste og fine og lettsaltede. Herifra kan jeg lage forskjellige retter. En enkel med god rett er at jeg steker filteter , vendt i hvetemel krydret med litt pepper( da de er salte nok).. I panna har jeg blanding av meierismør og rapsolje. Som tilbehør lager jeg en gresk salat, agurk/tomat/ råd rød løk og paprika. Jeg liker ikke oliven og fetaost så det hopper jeg over. Skjær grønnsakene opp , legg i en bolle. Hell over god ekstra jomfru olivenolje og godt med oregano. Lag en Tzatiki dressing og server med hvitløksbaguetter. Dette er deilig mat. En annen variant er at jeg lager urtesmør med mykt meierismør og litt forskjellig urter, som persille, timian, gressløk, solmodne tomater i olje. Så legger jeg et lag med det på toppen av passelig skjærte fiskefileter og setter de inn i stekeovnen til dampsteking. Tar ikke lang tid. Man ser når fisken er ferdig. Tilbehør her er kokte poteter, gjerne mandelpoteter, kokte rotgrønnsaker i pene terninger, ( gulrot, kålrabi, persillerot,sellerirot). Og så lager jeg en smørsaus til . Så legger man rotgrønnsaker nederst på tallerken, fiskefileter på toppen, potet ved siden og litt saus som man danderer rundt. Har du mye fersk torsk så kan den etter at filtetene har ligget et døgn i kjøleskap også brukes til å lage fiskekaker. Dette er enkelt og en deilig variant . Serveres med smør, kokt kål, gulrøtter og poteter. Du finner bra oppskrifter på nettet på fiskekaker. Fiskeboller og fiskepudding er også bra alternativer Så kan man lage fish and chips. Lag frityrrøre til fisk, skal være øl i denne. Putt mindre stykker filet i røra og frityrstek. Lag pommes fristes av poteter. Enkelt å gjøre selv. Eller kjøp ferdige om du synes det er greiere. Frityrstek disse i en annen gryte. Her bruker jeg å koke rød løk og gulrøtter som jeg etterhvert tar ferdigkokt ut av gryte. Tar de over i en stekepanne og lar de surre i meierismør og brunt sukker så de blir karamellisert. Veldig godt tilbehør til fisken. Stekt squash er også bra. Jeg lager alltid fiskekraft av avskjær fra fisken og bruker den til gode fiskesupper. Jeg bruker mye fisk i kostholdet da vi har havet rett utenfor stuedøren og vi henter disse råvarene selv. Endret 9. mars 2014 av caroprins 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå