Gå til innhold

BIL ER DYRT :(


TooHawt

Anbefalte innlegg

Kan dere kjære KG-ere forklare meg hvorfor BIL er så grusomt dyrt her i Norge?

PLEASE.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig. Betalte nettopp 600 kr for ei plastikklykt made in Taiwan, og kostet 160 på Biltema :sjokk:



Anonymous poster hash: e39cf...24d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere kjære KG-ere forklare meg hvorfor BIL er så grusomt dyrt her i Norge?

PLEASE.

Staten treng pæng.

Bilavgifter og drivstoffavgift er en grei måte for staten å drive inn penger på.

Anonymous poster hash: ba28a...d65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor sjeleglad jeg ikke er bilinteressert. Så da nøyer jeg med en billig japsebil som er rimelig i drift.

Synes synd på de stakkars folkene som elsker biler og som da naturligvis kjøper det argeste av det argeste.

Jeg har selv bodd i et arabisk land (som også har oljeinntekter..). Helt andre forhold der ja. Nybilpris der lå tre ganger lavere enn i Norge. En Volvo XC60 for 250 k kontra over 700 k i Norge sier det meste. Ingen avgifter. Full service på bil maks 1000 ,-, vask av bil 50 ,- osv osv.



Anonymous poster hash: 61c3b...0c1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bare Norge som har slike blodpriser på det meste: bil, veiavgfter, bompenger. BENSIN, DIESEL, tv-lisens, eiendomsskatt, skifte ved bolig og bil og for ikke å glemme husprisene. Snart har ikke nordmenn råd til å bo her.



Anonymous poster hash: e39cf...24d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drivstoff er ikke dyrt i Norge. Ikke dersom man ser i forhold til lønn.

Tidenes mest oppbrukte floskel og dessverre Norges bane en gang i fremtiden. Skal man konkurrere med andre land i å produsere div varer for eksport så hjelper det fint lite med et høyt inntektsnivå innenlands. Snart blir marginene mer og mer oppspist og da sitter vi der. Men sånt forstår sosialister seg lite på..

Anonymous poster hash: 61c3b...0c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Tidenes mest oppbrukte floskel og dessverre Norges bane en gang i fremtiden. Skal man konkurrere med andre land i å produsere div varer for eksport så hjelper det fint lite med et høyt inntektsnivå innenlands. Snart blir marginene mer og mer oppspist og da sitter vi der. Men sånt forstår sosialister seg lite på..

Anonymous poster hash: 61c3b...0c1

Bla bla sosialister. Stemmer ikke det jeg skrev? Skulle gjerne sett beviser i så fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er horedyrt med bil i Norge ja. Er utrolig teit, i UK er bil kjempebillig, nesten alle jeg kjenner har bil der.



Anonymous poster hash: d2713...40b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ferale

Det er ingen menneskerett å eie bil. Har du ikke råd til å eie bil, så la vær.

Endret av ferale
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen menneskerett å eie bil. Har du ikke råd til å eie bil, så la vær.

Jo, jeg syns det er en menneskerett. Hvordan skal jeg ellers få frakta slalåmutstyret mitt til fjellet? Og alle shoppingposene mine?

Anonymous poster hash: d2713...40b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drivstoff er ikke dyrt i Norge. Ikke dersom man ser i forhold til lønn.

Du må jo tenke på at dette regnes ut fra gjennomsnittet, hvor også dem med millioninntekter trekker snittet opp. Er du student eller i lignende situasjon hvor du har dårlig økonomi blir drivstoff ufattelig dyrt, samme med mat og bolig. At vi absolutt skal ha skyhøye avgifter på slikt som nesten alle trenger, går først og fremst ut over dem som er dårlig stilt i utgangspunktet. Skjønner heller ikke hvorfor det alltid skal dras fram at vi allerede generelt har det ganske bra, når man kunne hatt det bedre uten særlig drastiske tiltak. I følge din og likesinnedes logikk burde vel folk i vesten på 1700-tallet stoppet den industrielle revolusjonen siden de allerede hadde det bedre enn resten av verden.

Endret av meh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange henger seg opp i bensin / dieselprisen. Drivstoff utgjør vanligvis bare rundt 10-15% av utgiftene ved å ha bil. Dessuten synes jeg ikke bilparken i Norge fremstår som veldig gammel (jada, eldst i Europa bla bla). Alle jeg omgås på daglig basis - riktignok etablerte - hoster gladelig opp en halv million eller mer når det skal kjøpes bil, så folk har nå tydeligvis råd til det da.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må jo tenke på at dette regnes ut fra gjennomsnittet, hvor også dem med millioninntekter trekker snittet opp. Er du student eller i lignende situasjon hvor du har dårlig økonomi blir drivstoff ufattelig dyrt, samme med mat og bolig. At vi absolutt skal ha skyhøye avgifter på slikt som nesten alle trenger, går først og fremst ut over dem som er dårlig stilt i utgangspunktet. Skjønner heller ikke hvorfor det alltid skal dras fram at vi allerede generelt har det ganske bra, når man kunne hatt det bedre uten særlig drastiske tiltak. I følge din og likesinnedes logikk burde vel folk i vesten på 1700-tallet stoppet den industrielle revolusjonen siden de allerede hadde det bedre enn resten av verden.

Det holder lenge med å se på hva som er en vanlig ordinær lønn. Bensinprisene er eksempelvis nesten de samme i Norge og Italia mens en vanlig lønn i Norge er vesentlig høyre enn i Italia.

Endret av Montefalco
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange henger seg opp i bensin / dieselprisen. Drivstoff utgjør vanligvis bare rundt 10-15% av utgiftene ved å ha bil. Dessuten synes jeg ikke bilparken i Norge fremstår som veldig gammel (jada, eldst i Europa bla bla). Alle jeg omgås på daglig basis - riktignok etablerte - hoster gladelig opp en halv million eller mer når det skal kjøpes bil, så folk har nå tydeligvis råd til det da.

..fordi nordmenn er de mest gjeldstyngede i Europa. Staten er gjeldfri men når det kommer til folk privatøkonomi lånes det over en lav sko.

Anonymous poster hash: 61c3b...0c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..fordi nordmenn er de mest gjeldstyngede i Europa. Staten er gjeldfri men når det kommer til folk privatøkonomi lånes det over en lav sko.

Staten er da ikke gjeldsfri. Hvis du ser opp mot BNP har Norge mer offentlig gjeld enn USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Violetta

Du må jo tenke på at dette regnes ut fra gjennomsnittet, hvor også dem med millioninntekter trekker snittet opp. Er du student eller i lignende situasjon hvor du har dårlig økonomi blir drivstoff ufattelig dyrt, samme med mat og bolig. At vi absolutt skal ha skyhøye avgifter på slikt som nesten alle trenger, går først og fremst ut over dem som er dårlig stilt i utgangspunktet. Skjønner heller ikke hvorfor det alltid skal dras fram at vi allerede generelt har det ganske bra, når man kunne hatt det bedre uten særlig drastiske tiltak. I følge din og likesinnedes logikk burde vel folk i vesten på 1700-tallet stoppet den industrielle revolusjonen siden de allerede hadde det bedre enn resten av verden.

Du skal ikke mange år tilbake før studenter ikke hadde råd til bil. De måtte klare seg uten, blant annet på grunn av bensinprisen. Det kan da ikke være sånn at det skal være en rettighet å ha bil, uansett livssituasjon. Man tåler helt fint, og mange har godt av, en periode i livet der man må prioritere litt hardt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta buss er også så dyrt at det er billigere med bil. Og hvordan kan Norge ha gjeld når de har milliarder på bok? I just wondering. Og alle vet at VEIAVGIFTEN ikke blir brukt til vei, men til alle andre poster. Og Norge kunne hatt de flotteste veiene UTEN bompenger i hele Europa hvis de bare løsnet litt på milliardene sine. Men gjør de det, NEIDA. Vi må spare vet dere, spare oss til fant og elendighet.



Anonymous poster hash: e39cf...24d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærer man ingenting på skolen lenger?



Anonymous poster hash: 67e17...82f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeepp, er hardt for oss bilinteresserte iallfall :-D

Men det er egentlig ikke så dyrt som jeg trodde! Alle sa jo rundt meg "bil er så dyrt, må for all del ikke kjøpe deg det".

Jeg har to og er positivt overrasket♥

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...