AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #1 Skrevet 1. mars 2014 Jeg har en fosterdatter på snart 4 år. Hun kom til oss da hun var liten baby, og skal straks adopteres. Jeg har vært (delvis) frikjøpt fra jobb siden hun kom til oss, 4 uker gammel. Dvs. at jeg kun har vært nødt til å jobbe 50-60% stilling - og hun har hatt korte dager i bhg. Ca 6 timer.Nå som vi adopterer, mister vi selvsagt lønn fra barnevernet. Jeg har derfor fått meg 100% fast stilling. Var heldig å få meg jobb her jeg bor, så jeg får levert 7.45 og hentet 16.15 i barnehagen. Det skal visstnok være normale dager for barnehagebarn.Men jeg ser - til min sorg - at vår kvalitetstid forsvinner. Hun er trøtt og survete hele ettermiddagen, og sover dårligere om natten. Det har pågått ca 4 uker.Så hva gjør jeg? Vil dette gå seg til? Har skjønt at såpass lange dager er normalt - men for henne er det tydeligvis for mye. Vil det mest sannsynlig gå seg til? Hun viser tydelig at hun trenger mer tid med meg, som mamma, og henger stort sett på meg fra vi kommer hjem til hun sover.Dette gir meg en veldig dårlig følelse! Jeg savner henne også - men det er nå en ting. En annen ting er å se henne reagere slik. Bør jeg snakke med barnevernet om å utsette adopsjonen f.eks. 1 år? Jeg er veldig i tvil. Anonymous poster hash: e242d...fec
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #2 Skrevet 1. mars 2014 Men mening, hardt og brutalt. Jeg skjønner ikke de som adopterer eller får fosterbarn og likevel har dem 8-9 timer i barnehagen hver dag. Siden fulltids jobb er så viktig, så burde en heller konsentrere seg om jobben da. Å få barn og ha dem på heltid i barnhage er aldri bra for noen, ikke vanlige barn født av sine mødre heller. Nei, penger er ikke alt. Og tiden på jorden er så kort, og tiden etter er så evig lang. Vi må kose oss med barna og bruke tiden med dem mens vi har dem. Anonymous poster hash: d911b...19a 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #3 Skrevet 1. mars 2014 Hei. Synes vel strengt tatt det er litt lange dager uansett barnets alder og forhistorie. Har ikke oversikt over hvor lange dager barna i vår barnehage har, men ser at mange henter samtidig som oss, kl. 15. De få gangene jeg har hentet nærmere kl. 16, har det ikke vært mange barn der. Jeg jobber redusert og kan hente ei time tidligere enn om jeg hadde hatt full stilling. Den timen betyr utrolig mye på ettermiddagen. I tillegg kan vi ta det litt roligere om morgenen. Anonymous poster hash: d8a27...5f8
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #4 Skrevet 1. mars 2014 Men mening, hardt og brutalt. Jeg skjønner ikke de som adopterer eller får fosterbarn og likevel har dem 8-9 timer i barnehagen hver dag. Siden fulltids jobb er så viktig, så burde en heller konsentrere seg om jobben da. Å få barn og ha dem på heltid i barnhage er aldri bra for noen, ikke vanlige barn født av sine mødre heller. Nei, penger er ikke alt. Og tiden på jorden er så kort, og tiden etter er så evig lang. Vi må kose oss med barna og bruke tiden med dem mens vi har dem. Anonymous poster hash: d911b...19a Jeg synes du kommer med en veldig underlig tilbakemelding her. Ja, jeg jobber selv i barnehage, og er enig i at det blir veldig lange dager for barna. Det burde vært lagt opp annerledes, men slik samfunnet fungerer i dag trenger man ofte å jobbe 100% for å få det til å gå rundt, og da blir dagen i bhg veldig lange. Det gjelder som du nevner både biologiske- og adoptivforeldre. TS har tatt imot et barn som trenger foreldre, og det synes jeg er kjempeflott. Nå vet ikke jeg årsaken til dette, men jeg synes uansett flere burde gjøre det fremfor å få egne. Det er mange barn som trenger et hjem her i verden. Jeg tenker TS, at hvis du får utsatt adopsjonen, så gjør gjerne det. Jeg får helt vondt av å tenke på barna i bhg som har lenger dager der enn jeg jobber. Hvis man på noen måte har mulighet til å tilbringe mer tid med barna sine synes jeg man burde gjøre det.. lykke til!Anonymous poster hash: de54f...75d 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #6 Skrevet 1. mars 2014 TS igjen her. Ettersom hun ikke har hatt lange dager i bhg, og hun også har fått en del fridager, så har dette vært et hittil ukjent problem for oss. Alle rundt oss har imidlertid sagt at en snart 4-åring fint bør takle 8-9 timer i bhg. - dette er visstnok det som er normalt.<br />Jeg har dermed konkludert med at da går vel det bra. Men jeg ser det motsatte.<br />Jeg er ikke interessert i å se at hun har det slik fremover, og vil isåfall heller redusere min stilling.Anonymous poster hash: e242d...fec
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #7 Skrevet 1. mars 2014 Det som er normalt? Normalt kan være så mangt. Det som er normalt for deg trenger ikke være normalt for meg. For meg var det ikke normalt at barna hadde lange dager, de fikk maks 6 timer og halv plass. Det har de likt veldig godt. På fridagene ble det baking, turer, besøk, handling osv. Så jeg har alltid jobbet redusert, og hatt mye tid til barna. Jeg bryr meg ikke om pensjonsopptjening og hva jeg skal få når jeg er 67 år. Jeg lever i dag, og ingen vet hvor gammel en blir Anonymous poster hash: d911b...19a
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #8 Skrevet 1. mars 2014 Men mening, hardt og brutalt. Jeg skjønner ikke de som adopterer eller får fosterbarn og likevel har dem 8-9 timer i barnehagen hver dag. Siden fulltids jobb er så viktig, så burde en heller konsentrere seg om jobben da. Å få barn og ha dem på heltid i barnhage er aldri bra for noen, ikke vanlige barn født av sine mødre heller. Nei, penger er ikke alt. Og tiden på jorden er så kort, og tiden etter er så evig lang. Vi må kose oss med barna og bruke tiden med dem mens vi har dem.Anonymous poster hash: d911b...19a Jeg er helt enig med deg, men det er ikke like enkelt i praksis. Jeg har en ettåring og føler på denne skvisen hver dag. Ideelt sett skulle jeg gjerne ha jobbet 60-80%, og det kunne antagelig ha latt seg gjøre hvis vi droppet ferie- og oppusdinsplaner, men jeg opplever at det å jobbe redusert ikke er så enkelt i praksis. Det blir, og jeg skjønner forsåvidt hvorfor, ikke tatt pent opp av enkelte arbeidsgivere. Du har krav på å kunne jobbe redusert hvis du har barn under 10 år, med mindre du har særskilt ansvar eller det ikke lar seg gjøre å benytte vikarer for det du er borte. Noen har arbeidsgivere som er fleksible og skjønner at de får mer igjen for det ved å sørge for at den ansatte ikke havner i en slik skvis, mens andre gjør sitt for å sette kjepper i hjulene. Å søke om redusert arbeidstid har gjort det så uutholdelig på min arbeidsplass at jeg nå må bytte jobb. Og det er ikke så kult å skulle finne ny jobb, for så å be om redusert arbeidstid med en gang. Deltidsstillinger i mitt felt finnes så å si ikke. Jeg har ikke så mye hjelp å komme med, TS, men vurder redusert stilling hvis det lar seg gjøre. Det tror jeg både du og jenta vil få mer igjen for. Anonymous poster hash: 1bcd1...e39 1
Stinelin Skrevet 1. mars 2014 #9 Skrevet 1. mars 2014 Jeg ville helt klart gått for redusert stilling i din situasjon TS. Tiden med ungene er verdifull, og de lange dagene høres slitsomme ut for jenta di.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #10 Skrevet 1. mars 2014 Mulig de barna med lange dager må betale for dette senere i livet, med utbrenthet og depresjoner. At de faktisk havner på nav, pga de ikke orker mer. Det er fryktelig slitsomt med så lange dager i den støyen og når alt skal formes der alle skal leke likt, høre på likt, spise likt og følge med, konsentrasjonen på topp i 8-9 timer. Ikke bra at samfunnet faktisk lager utbrente barn. Ikke en bra utvikling, og dette er flere tusen barn det er snakk om. Anonymous poster hash: d911b...19a
minister-mio Skrevet 1. mars 2014 #11 Skrevet 1. mars 2014 Jeg tror dette vil gå seg til, men må du jobbe 100%? Hadde det vært mulig å gå litt ned i stillingsprosent? Da kunne dere hatt noen kortere dager. Hvis ikke så tror jeg nok dette kommer til å gå seg til altså. Pass på å ikke ha for mange planer i helgene, så kan dere slappe av og kose sammen. Lykke til!
kokkos Skrevet 1. mars 2014 #12 Skrevet 1. mars 2014 Reduser stillingen til en eller begge om det lar seg gjøre praktisk og økonomisk!
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2014 #13 Skrevet 2. mars 2014 . Å få barn og ha dem på heltid i barnhage er aldri bra for noen, ikke vanlige barn født av sine mødre heller. Anonymous poster hash: d911b...19a Det var da veldig bastant. Barn er forskjellige, akkurat som voksne. I vår barnehage jobber de aller fleste foreldre fulltid begge to, og for de fleste går dette helt fint. Mine barn har også trivdes veldig godt i barnehagen, og da de ble 4-5 år var det ofte ikke populært å bli hentet for tidlig en gang Det går ikke an å kategorisk si at SÅNN er det for alle. Men for TS' datter er det tydeligvis slik, og da bør hun- så langt det lar seg gjøre praktisk og økonomisk- legge til rette for kortere dager. Det kan jo være en overgangsfase også, det er ikke sikkert at det blir slik for evig og alltid. Men akkurat nå har hun tydeligvis behov for mer hjemmetid, og da ville jeg personlig strukket meg langt for å prøve og få til akkurat det. Håper du finner en løsning TS! Anonymous poster hash: e7f13...f22 6
litle_my Skrevet 2. mars 2014 #14 Skrevet 2. mars 2014 TS igjen her. Ettersom hun ikke har hatt lange dager i bhg, og hun også har fått en del fridager, så har dette vært et hittil ukjent problem for oss. Alle rundt oss har imidlertid sagt at en snart 4-åring fint bør takle 8-9 timer i bhg. - dette er visstnok det som er normalt.<br />Jeg har dermed konkludert med at da går vel det bra. Men jeg ser det motsatte.<br />Jeg er ikke interessert i å se at hun har det slik fremover, og vil isåfall heller redusere min stilling.Anonymous poster hash: e242d...fec Kanskje hun behøver en liten hvil midt på dagen i en periode, har barnehagen mulighet til å legge til rette for dette? Jeg synes ikke dagene hennes høres veldig lange ut, jeg tror det er overgangen som er problemet. Masse lykke til! :-)
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2014 #15 Skrevet 2. mars 2014 Kanskje hun behøver en liten hvil midt på dagen i en periode, har barnehagen mulighet til å legge til rette for dette? Jeg synes ikke dagene hennes høres veldig lange ut, jeg tror det er overgangen som er problemet. Masse lykke til! :-) Jeg tenkte også på dette med en rolig periode midt på dagen. I barnehagen "vår" blir noen av barna tatt med til en "stille rom" midt på dagen. Der er det madrasser på gulvene, puter, pledd, dunkel belysning og rolig musikk. Barna syns det er helt fantastisk, og roer ned det sekundet de går inn der. Noen bare hviler, noen sovner. Det går på rundgang hvem av barna som får være med inn dit, men de som har størst behov får være med oftere enn andre. Ellers ville jeg forhørt meg om muligheten for å jobbe redusert en periode, fremfor å utsette adopsjon!!Anonymous poster hash: 06536...ab7 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2014 #16 Skrevet 2. mars 2014 Beklager jeg er bastant, men jeg mener det. Barn har ikke godt av lengre dager borte enn de voksne jobber. Jeg tar ikke deg her trådstarter, men jeg mener alle foreldre som har sine små barn så lenge i bhg. Det er nok ikke kjekt å høre, og det er ikke alltid vi som mener det tør si det høyt, men jeg tør. Jeg sier det igjen og igjen. Unger er små en gang, bruk tiden med dem. Ikke angre når sykehjemstiden kommer, for den tid kommer. Ingen lever evig. Anonymous poster hash: d911b...19a 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2014 #17 Skrevet 2. mars 2014 Hei. Synes vel strengt tatt det er litt lange dager uansett barnets alder og forhistorie. Har ikke oversikt over hvor lange dager barna i vår barnehage har, men ser at mange henter samtidig som oss, kl. 15. De få gangene jeg har hentet nærmere kl. 16, har det ikke vært mange barn der. Jeg jobber redusert og kan hente ei time tidligere enn om jeg hadde hatt full stilling. Den timen betyr utrolig mye på ettermiddagen. I tillegg kan vi ta det litt roligere om morgenen.Anonymous poster hash: d8a27...5f8 Wow. Jeg henter stort sett klokken 15 og da er jeg alltid den første som henter. Når jeg innimellom henter klokken 16 er jeg stort sett den første da også. Jeg er student og barnet mitt er stort sett i barnehage fra 9 til 15, ofte blir han ikke levert før 10 heller. Nå er jeg i praksis og må levere 7.40 og hente 16.30, og det er helt grusomt. Jeg er så ubeskrivelig glad for at jeg er student mens sønnen min er barnehagebarn, og hadde jeg ikke vært det, måtte jeg jobbet redusert. Anonymous poster hash: 3ad54...a7c
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2014 #19 Skrevet 2. mars 2014 Mange gode tilbakemeldinger her, syns jeg (TS). Dette med en hvil midt på dagen, syns jeg er en kjempegod ide. Skal snakke med barnehagen.<br />Ellers så må jeg i tillegg forsøke å få til kortere arbeidsdager. "Plutselig" er hun stor, og da vet jeg at jeg vil tenke tilbake på tiden vi mistet. Hun er det mest dyrebare i livet mitt, jeg ønsker bare at hun skal ha det bra...Anonymous poster hash: e242d...fec 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2014 #20 Skrevet 3. mars 2014 Gremmes over hovedinnlegget ditt. Vurdere å utsette adopsjonen for å få mer penger?? Fy på deg!Anonymous poster hash: ea3fd...5fd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå