Gjest Nesevisa Skrevet 8. august 2014 #461 Del Skrevet 8. august 2014 Ble det cardigan? Jeg synes det meste går greit, men det verste er når de slår seg. Det nest verste synes jeg når jeg merker min egen tilkortkommenhet. Man vil jo gjerne være pedagogisk korrekt og alt det der. Ikke furte over oppførselen til en fireråring, det hører jo ikke noe sted hjemme, egentlig! Men når man altså både får knall og fall OG blir oppgitt over seg selv er det et dårlig utgangspunkt. "Dere supermammaer..." Du skal ha tusen hjertelig takk , men jeg tror ikke man noen gang føler seg som det. Føler man seg som det, er det kanskje et tegn på at man ikke er noen supermamma, hehe *damned if you do, damned if you don't* Jeg anbefaler opp-ned-metoden! Du må bare smøre deg med litt tålmodighet. Opplegget er veldig enkelt. Du tar med barnet på soverommet, sier natta og skrur av lyset, legger barnet i sengen. Så går du at av rommet, eller ute av syne. Når barnet gråter, trøster du det til det roer seg (jeg har da måttet løfte mine opp til meg, for de har aldri tatt til takke med å bli strøket på ryggen). Når barnet er rolig igjen, legger du det ned i sengen igjen. Gjenta, gjenta, gjenta. Det tok lang tid i starten. Den første uka bruke jeg antagelig to timer på legging, så det ble mye stirring i veggen på soverommet. Men jeg syntes det var verdt det, for jeg orket ikke tanken på skrikekur, og jeg ville heller ikke ta ham opp igjen og utsette hele leggingen. Etter den første uka gikk det mye bedre, og siden har de sovnet fort i sin egen seng. De virker veldig trygge, og de koser seg veldig i sengene sine. Begge to ligger gjerne og småpludrer litt for seg selv, og Softie griper bare nærmeste bamse og sørger for at han har dyna godt på. Lykke til! Det blir mye enklere når leggingen går greit. "Omreisende musiker i småbarnsperioden" - joa, den ser jeg. Men da må han da også ha en del fri i lange perioder... Jaja, Sivert kan være så kjekk og flink til å synge, jeg får si meg fornøyd med min kjære Det ble cardigan...den var jo så fiiiin...og varm, og god kvalitet, og den grønne var så fin til mitt røde hår...og jeg TRENGER jo... *insert nok unnskyldninger til at jeg kan forsvare kjøpet overfor meg selv* Vi begynte å prøve oppned-metoden i går kveld. Jeg gikk ikke ut av rommet, men satt i vår seng og leste og var sånn passe interessert i ham, sånn som jeg har lest at man skal. Det ble noen runder hyling og trøst (måtte ta ham opp), men til slutt, eller nesten to timer, gråt han helt hysterisk. Sånn at jeg var usikker på om han egentlig fikk luft. Han var så trøtt at øynene bare var noen sprekker bak hoven, rød hud, og jeg klarte ikke mer. Det ble gråtende mor som ammet i søvn igjen, gitt. Skal det virkelig være SÅ ille? Jeg klarer ikke stole på at han ikke tar skade av det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 8. august 2014 Forfatter #462 Del Skrevet 8. august 2014 Bra kjøp! For oss fungerte det ikke at jeg satt i rommet, da ble det bare tullball. Så jeg satt meg ute av syne. Problemet når det tar så lang tid er jo også at han kan ha rukket å bli sulten igjen? Jeg ville ikke tatt det så tungt. Følg magefølelsen, hvis du er i tvil om det er bra for ham, så ville jeg ventet litt før jeg forsøkte på nytt. Forresten, å amme barnet var alltid det siste jeg gjorde før jeg la det. Etterhvert som de ble større klarte de fint å sovne uten likevel. Hovedpoenget mitt var at han skulle lære å sove i egen seng, resten tok jeg ettterhvert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nesevisa Skrevet 8. august 2014 #463 Del Skrevet 8. august 2014 (endret) Bra kjøp! For oss fungerte det ikke at jeg satt i rommet, da ble det bare tullball. Så jeg satt meg ute av syne. Problemet når det tar så lang tid er jo også at han kan ha rukket å bli sulten igjen? Jeg ville ikke tatt det så tungt. Følg magefølelsen, hvis du er i tvil om det er bra for ham, så ville jeg ventet litt før jeg forsøkte på nytt. Forresten, å amme barnet var alltid det siste jeg gjorde før jeg la det. Etterhvert som de ble større klarte de fint å sovne uten likevel. Hovedpoenget mitt var at han skulle lære å sove i egen seng, resten tok jeg ettterhvert. Han fikk mat underveis, som et ledd i trøsten når det ble for ille. Vi har en avtale om å prøve dette fem kvelder, hvis vi ikke kan se tydelig bedring etter det tar vi en pause og prøver igjen seinere. Hvor gamle var gutta dine da du gjorde dette? God helg! Endret 8. august 2014 av Nesevisa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 8. august 2014 Forfatter #464 Del Skrevet 8. august 2014 Han fikk mat underveis, som et ledd i trøsten når det ble for ille. Vi har en avtale om å prøve dette fem kvelder, hvis vi ikke kan se tydelig bedring etter det tar vi en pause og prøver igjen seinere. Hvor gamle var gutta dine da du gjorde dette? God helg! Lurt! De var sju måneder ca. Men det har i grunnen ikke alderen som avgjorde. Jeg tok grep om leggesituasjonen fordi de begynte å bli så forferdelig sutrete om kvelden da. Før det var de lenger oppe, kunne ligge ved puppen store deler av kvelden og sove slik. Men fra sju måneder sovnet de ikke stua og på fanget lenger, det ble bare grining og jeg skjønte etterhvert at de var veldig trøtte og behøvde å sove ordentlig. Og legges ordentlig. God helg til dere også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AllisHagtorn Skrevet 8. august 2014 #465 Del Skrevet 8. august 2014 Alenemorhelga mi starter med at jeg gjorde en så glimrende jobb som mor ved å se bort to sekunder fra ungen så han deiset i gulvet med hodet først. Hurra. Dro på legevakta, og skal altså leke nattevakt for å se om "han våkner som vanlig og ikke spyr mer enn normalt"..... Årets mamma 2014 går definitivt ikke til meg altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 8. august 2014 Forfatter #466 Del Skrevet 8. august 2014 Alenemorhelga mi starter med at jeg gjorde en så glimrende jobb som mor ved å se bort to sekunder fra ungen så han deiset i gulvet med hodet først. Hurra. Dro på legevakta, og skal altså leke nattevakt for å se om "han våkner som vanlig og ikke spyr mer enn normalt"..... Årets mamma 2014 går definitivt ikke til meg altså. Stakkars dere! Så forferdelig det må ha vært. Det vil helst gå bra, men man blir jo forferdelig bekymret. Krysser fingrene for at det går helt fin med lillemann Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mafalda Skrevet 8. august 2014 #467 Del Skrevet 8. august 2014 Alenemorhelga mi starter med at jeg gjorde en så glimrende jobb som mor ved å se bort to sekunder fra ungen så han deiset i gulvet med hodet først. Hurra. Dro på legevakta, og skal altså leke nattevakt for å se om "han våkner som vanlig og ikke spyr mer enn normalt"..... Årets mamma 2014 går definitivt ikke til meg altså. Det vil helst gå bra. De tåler en trøkk, disse små- det er ikke bare noe man sier. Så lenge du har fått OK fra legevakta og han ellers virker frisk og fin, så må du prøve (lettere sagt enn gjort, I know...) å ikke bekymre deg altfor mye. I slike situasjoner er det fint liten trøst i felles skjebne. Men- jeg kan jo fortelle om en skikkelig dose uflaks på dette området: den gangen da Nani stupte kråke ut av andre etasje på en køyeseng. Samme regla hos oss: opp på legevakten, alt sannsynligvis ok, ring hvis han blir kvalm... ... og så fikk guttungen jammen omgangssyken dagen etterpå. Hva er oddsen for det? Og vi visste jo ikke at det var omgangssyken, og spy er spy, så takket være et magevirus endte vi opp på overvåkningen på Ullevål med mistanke om hodeskade. Og det selv om guttungen sånn sett var frisk som en fisk Men altså, jeg skjønner veldig godt bekymringen. Bare prøv å ikke la den spise deg opp! Hilsen hun som ikke ble årets mamma i 2001, 2003, 2006 og 2010, men har unger i godt behold fremdeles! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AllisHagtorn Skrevet 9. august 2014 #468 Del Skrevet 9. august 2014 (endret) Øh....det er en sånn greie man tenker at "sånt skjer" om alle andre, men klandrer seg ihjel for selv. Har en snill bror som overnatta og sjekka at jeg og våkna(jeg kikket annenhvert sekund på lille fyren som oppførte seg som alle andre netter), og venter bare på at klokka blir 18.00 så jeg kan senke skuldra! Fikk et øye på en politiker(på skikkelig rødside) på barneavdelinga da, så jeg var tydeligvis ikke den eneste med unge son tilbragte fredagen på venterommet. Var og en annen fyr der med to unger som virka skikkelig rutinert på småskader Sjøl fikk jeg så panikk at jeg ringte 113 mens jeg gråt frem at "hei AllisHagtorn, ungen datt i gulvet med hauet først!" Virka ikke som jeg var den første akkurat. Føler på meg at dette er en av flere turer på legevakt med småbarn :S Det er oss og de narkomane som opptar flest plasser Endret 9. august 2014 av AllisHagtorn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AllisHagtorn Skrevet 9. august 2014 #469 Del Skrevet 9. august 2014 Han fikk mat underveis, som et ledd i trøsten når det ble for ille. Vi har en avtale om å prøve dette fem kvelder, hvis vi ikke kan se tydelig bedring etter det tar vi en pause og prøver igjen seinere. Hvor gamle var gutta dine da du gjorde dette? God helg! Måtte bare kommentere denne oppned, for jeg skjønner den ikke helt.....eller, ungen skjønner den ikke helt- for han roer seg IKKE i armene eller ved stryking osv. Enten sovner han greit innen en time med litt klaging innimellom- eller, som idag(akkurat det jeg trengte etter gårsdagen og natta, tør ikke engang fortelle om hvor dårlig jeg taklet det) bare skrik og sterk misnøye uansammafaensett hva man gjør. "Samsoving hjelper"....nei. "oppned"....nei. "Bæresele"; nei. "La de få være oppe"; nei. "sett på vannkokeren"(det er ingen teori, bare noe som har virka før); nei. Skrike seg til utmattelse uten å la seg trøste; etter mange nok timer, ja. Kanskje vi har tvillingsjelunger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 10. august 2014 Forfatter #470 Del Skrevet 10. august 2014 Alt funker ikke for alle, dessverre. Man kan virkelig bli frustrert av denne mangelen på fasitsvar... Håper det har vært bedre i dag, Allis! Og hva med deg, Nesevisa, hvordan har legging gått? Her har vi kommet hjem fra spa. Det var virkelig deilig. Etter spa, bading i sjøen og en bedre middag bare lå vi i sofaen og så på tv. Så la jeg meg klokka ti og våknet med et rykk halv ni i morges, så det var jo helt fantastisk. Luksus å få sove så lenge man vil og spise middag man ikke har laget selv! Og så var det deilig å se ungene igjen Lille myke Softie som er så myk og rund, har så stort lurt smil og som har klemmer til alle som vil ha. Og lille store Eldstemann som begynte å skravle som en foss da han så oss: "Se, mamma og pappa, se på legobladet jeg har fått! Det er Lego City! Jeg ønsker meg sånn og sånn og sånn og sånn, og mamma? Skal vi pusle puslespill? Eller se på film?" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serafina. Skrevet 10. august 2014 #471 Del Skrevet 10. august 2014 Høres ut som store og små har hatt en super helg. Ble det både ansiktspleie og massasje? Jeg har lekt gartner i helgen og fjernet ugress og klippet hekk. Når alt blir fjernet fra gårdsplassen vil det bli en mye hyggeligere velkomst for de som stikker innom. Og oss som bor her, såklart. Puh, det gjorde godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 11. august 2014 Forfatter #472 Del Skrevet 11. august 2014 Høres ut som store og små har hatt en super helg. Ble det både ansiktspleie og massasje? Jeg har lekt gartner i helgen og fjernet ugress og klippet hekk. Når alt blir fjernet fra gårdsplassen vil det bli en mye hyggeligere velkomst for de som stikker innom. Og oss som bor her, såklart. Puh, det gjorde godt. Hehe, nei, nå skal du høre - det ble ingen av delene! Rett og slett fordi de bare hadde helt psycho tidspunkter igjen. Men vi storkoste oss likevel. Jeg har heller bestemt at når denne høsten nærmer seg slutten, da skal jeg bestille begge deler på en klinikk her i byen. Billigere er det også Så flink du er! Ugressfjerning og klipping av hekk - der har du vel de to kjedeligste tingene man må gjøre i hagen.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nesevisa Skrevet 11. august 2014 #473 Del Skrevet 11. august 2014 Alt funker ikke for alle, dessverre. Man kan virkelig bli frustrert av denne mangelen på fasitsvar... Håper det har vært bedre i dag, Allis! Og hva med deg, Nesevisa, hvordan har legging gått? Takk for omtanke, og takk til Allis for å la meg vite at vi ikke er alene! Jo, her har helgen vært... interessant. Kveld 1 endte med hysterisk gråt - så hysterisk at han kastet opp. Da var det slutt for den dagen, gitt. Lørdagskvelden gikk til gjengjeld skikkelig bra, og etter snaue halvannen time med sutring var ungen i seng og mannen dagens helt. I går gikk det sånn passe. Mini ble ganske fortvilet, og jeg gikk til slutt inn for å gi ham litt mer mat (var vel blitt sulten etter to timer protest). Da sovnet han i fanget mitt, våknet såvidt da jeg la ham i sengen, og valgte vel å akseptere situasjonen. Nå er kveld fire i full gang inne på soverommet. De har holdt på i tjue minutters tid nå, og babyen er sur, men ikke hysterisk. Vi får se... "Artig" for meg å bare vente, forresten. Har fått gjort utrolig mye i huset de siste dagene. Jeg får jo litt dårlig samvittighet når mannen jobber baken av seg for å legge ungen, så jeg kompenserer med dovask, baking, sortering av klær og sko til Fretex...you name it. I kveld blir det tråling av NTNUs nettsider på jakt etter emner jeg kan vurdere å melde meg opp i. Lurer på om jeg skulle hatt litt flere studiepoeng, nemlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serafina. Skrevet 11. august 2014 #474 Del Skrevet 11. august 2014 Hehe, nei, nå skal du høre - det ble ingen av delene! Rett og slett fordi de bare hadde helt psycho tidspunkter igjen. Men vi storkoste oss likevel. Jeg har heller bestemt at når denne høsten nærmer seg slutten, da skal jeg bestille begge deler på en klinikk her i byen. Billigere er det også Så flink du er! Ugressfjerning og klipping av hekk - der har du vel de to kjedeligste tingene man må gjøre i hagen.... Noe som er enda kjedeligere er å kjøre bort alt hageavfallet. Og jeg kan røpe at det gjenstår... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 11. august 2014 Forfatter #475 Del Skrevet 11. august 2014 Takk for omtanke, og takk til Allis for å la meg vite at vi ikke er alene! Jo, her har helgen vært... interessant. Kveld 1 endte med hysterisk gråt - så hysterisk at han kastet opp. Da var det slutt for den dagen, gitt. Lørdagskvelden gikk til gjengjeld skikkelig bra, og etter snaue halvannen time med sutring var ungen i seng og mannen dagens helt. I går gikk det sånn passe. Mini ble ganske fortvilet, og jeg gikk til slutt inn for å gi ham litt mer mat (var vel blitt sulten etter to timer protest). Da sovnet han i fanget mitt, våknet såvidt da jeg la ham i sengen, og valgte vel å akseptere situasjonen. Nå er kveld fire i full gang inne på soverommet. De har holdt på i tjue minutters tid nå, og babyen er sur, men ikke hysterisk. Vi får se... "Artig" for meg å bare vente, forresten. Har fått gjort utrolig mye i huset de siste dagene. Jeg får jo litt dårlig samvittighet når mannen jobber baken av seg for å legge ungen, så jeg kompenserer med dovask, baking, sortering av klær og sko til Fretex...you name it. I kveld blir det tråling av NTNUs nettsider på jakt etter emner jeg kan vurdere å melde meg opp i. Lurer på om jeg skulle hatt litt flere studiepoeng, nemlig. Håper det går bra i kveld også Hehe, aldri så galt at det ikke er godt for noe. De første gangene mannen min tok seg av legging ble jeg helt forvirret og ante ikke hva jeg skulle finne på. Tror jeg var mindre fornuftig enn deg, da, for jeg kan ikke huske at doene var noe renere enn vanlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 11. august 2014 Forfatter #476 Del Skrevet 11. august 2014 Noe som er enda kjedeligere er å kjøre bort alt hageavfallet. Og jeg kan røpe at det gjenstår... Haha, enig! Når jeg har klippet hekken er jeg så fornøyd med meg selv at jeg kan la haugen med rasket ligge der et par dager før jeg gidder å gjøre noe mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 11. august 2014 Forfatter #477 Del Skrevet 11. august 2014 Eldstemann var veldig søt i dag. Da jeg leverte ham i barnehagen ville jeg ha en hadet-kos som vanlig. Da ropte Eldstemann: - "Atte dere, vet dere hvaaa? Mamma koser mange ganger om dagen, hun! Hun skal ha kos av meg, og kos av lillebror og kos av pappa! Hun koser faktisk nesten HELE tiden, hun!" 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AllisHagtorn Skrevet 11. august 2014 #478 Del Skrevet 11. august 2014 (endret) Takk for omtanke, og takk til Allis for å la meg vite at vi ikke er alene! "Artig" for meg å bare vente, forresten. Har fått gjort utrolig mye i huset de siste dagene. Jeg får jo litt dårlig samvittighet når mannen jobber baken av seg for å legge ungen, så jeg kompenserer med dovask, baking, sortering av klær og sko til Fretex...you name it. I kveld blir det tråling av NTNUs nettsider på jakt etter emner jeg kan vurdere å melde meg opp i. Lurer på om jeg skulle hatt litt flere studiepoeng, nemlig. Jeg får litt dårlig samvittighet her for å gi et inntrykk av at de fleste kvelder er sånn, for det er det ikke. Jeg bare er skjør i sjel og perspektiv og innbiller meg at "dette går aldri over"(akkurat som når jeg gikk over termin og gikk bananas i hodet). Det lure med dovasking/baking osv er at(dersom du samtidig bruker ørepropper) så gir det faktisk en pause fra hyling - hvilket man trenger for survival. Jeg holder på å lese boken til hun derre Helena Brodtkorp nå, og jeg har lest halvparten fordi den var så.......hva skal jeg si? Den er morsom, og man kjenner seg igjen i mye. Jeg har jo ikke vært i nærheten av å ha en kolikkunge, men hun beskriver mye følelser og tanker(og ikke minst har jeg og sittet endel ganger på den trikken, på den helsestasjonen og gått i de samme gatene) som man bare kjenner seg så igjen i. Likte kapittelet med "nesting, bedre kjent som kjøpefest" - man trenger liksom tusen ting i ren desperasjon, det er faen så dyrt å få barn når de ikke sovner/spiser/oppfører seg som babyer i realiteten sjeldent gjør. Jeg ser også hvorfor du mistenkte at det var meg en liten periode, jeg har tenkt alt det hun tenker med akkurat de samme ordene Jeg mistenker dessuten at hun må ha trålet KG - hvor ellers finner man svar på alle babyspørsmål og en god samling fullstendig koko damer som har ekstreme meninger? Alt funker ikke for alle, dessverre. Man kan virkelig bli frustrert av denne mangelen på fasitsvar... Håper det har vært bedre i dag, Allis! Og så var det deilig å se ungene igjen Lille myke Softie som er så myk og rund, har så stort lurt smil og som har klemmer til alle som vil ha. Og lille store Eldstemann som begynte å skravle som en foss da han så oss: "Se, mamma og pappa, se på legobladet jeg har fått! Det er Lego City! Jeg ønsker meg sånn og sånn og sånn og sånn, og mamma? Skal vi pusle puslespill? Eller se på film?" Søtingen Det er så koselig når man merker unger trives i ens selskap - og nesten prater dobbelt i ren trivselseufori. Hæhæ......æh. Helga gikk ikke noe bedre, faktisk gikk den rett en viss plass. Dvs: Det er bare meg som er ekstremt dårlig mammamateriale på trøstesløse babyer, jeg fikk tilgomed skjæring i hjertet av å høre en ikke så liten baby grine idag når jeg stod i kaffekø på Sagene(og alle som har vært på Sagene vet jo at det kryr av unger til enhver tid, så man burde jo ha vennet seg til babyhyl, men nei). Den var egentlig relativt fornøyd, bare utålmodig matmessig(og fikk for all del mat asap, så led ingen nød akkurat), likevel tar jeg meg i å stadig kikke ut på den som om den var min egen og gråt sårt etter mammaen sin Jeg er skada for lifetime Jeg tror vi fant ut av hva hylingsen kom av; tenner. En liten søt tann vi har sett såvidt under der i noen dager, den er nå synlig. Helga har iallefall vært solid skilsmisseprevensjon Endret 11. august 2014 av AllisHagtorn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 11. august 2014 Forfatter #479 Del Skrevet 11. august 2014 Jeg leste en gang at man opplever nostalgi i presens når man får barn. Jeg synes det er en treffende beskrivelse. Det er en følelse som er fin og trist samtidig, og jeg har den hele tiden. Med hver eneste endring som skjer, hvert utviklingssprang, med hver centimeter guttene vokser føler jeg det: At jeg er glad for det nye, men gjerne skulle klamret meg til det gamle bare litt lenger. Og som om det ikke er nok med nostalgi, den er også i presens: "Tenk at du ikke alltid skal ha de nydelige tykke håndleddene!" "Så lykkelig du er bare du får melk og kos! Snart kommer du til å kreve mye mer." "Måtte du aldri slutte å si "hassenøtter"." Mammahjertet får stadig vekk juling! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susa Skrevet 11. august 2014 #480 Del Skrevet 11. august 2014 Herlig lesning her! Dere skravler så mye! Men jeg sukker, smiler, og gliser for meg selv, så det er bra underholdningsverdi i dagboka di! Og så må jeg kommentere litt... #Den samtalen du hadde med mannen var genial, kjente meg bra igjen der. #oppned-metoden funka aldri for oss, ungen begynte å hyle hysterisk bare han merka at jeg senka han nærmere senga! Kapitulerte til slutt og amma han i søvne til han var 8/9 mnd. Prøvde å dra ut puppen litt tidligere for hver gang. #den mammaboka av helene ettellerannet må jeg lese! #Allis, har savna deg! #Kjøp deg den cardiganen, du fortjener det! Jeg sverger til funaki jeans, hadde de jeg har i skapet bare passet så... #Gutten min har hatt barnehagestart i dag, han har nok veldig godt av det, han er jo 22 mnd,men mammahjertet blør, han har blitt så stoooor. Snufs! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå