Gå til innhold

Uten en rød tråd


Ciara

Anbefalte innlegg

:skaal:

 

Hehe, sånn kan det gå. Du får trøste deg med en ting: helgen kan bare bli bedre! En god middag, litt sofatid foran TV og en tidlig kveld, så er Ciara god som ny på lørdag morgen (og helt ærlig, det er nesten bedre å være bakfull på jobb enn bakfull med småbarn rundt seg... :sprettoy: Nå høres det ut som jeg har god trening i begge deler, men den gang ei- som du sier, det er så slitsomt å drikke at jeg nesten har gitt opp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hørtes veldig hyggelig ut, sånn bortsett fra at du er litt sliten i dag. Men altså: småbarnsmødre som drikker seg brisen midt i uka. :sjokkert:  :daane:  

 

I 20-årene kunne jeg gå på byen midt i uka og allikevel stille relativt frisk og opplagt på jobben dagen etter. Fatter ikke hvordan jeg fikk det til. Nå er det fullstendig utelukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Allis Hagtorn

Valgvake folkens!

 

Hva stemte dere - og hva stemte dere ikke - og hvorfor i 3 korte punkter maks på hver?

 

Jeg: stemte som alltid SV. 

Hvorfor: klima&grønn næringspolitikk, solidaritet(bistand og barn på flukt)/sosialpolitikk og familiepolitikk. 

 

Kunne stemt, men stemte ikke: Rødt - fordi........tja, de er litt for radikale for min smak, selv om jeg igrunnen kunne stemt de på mange saker. MDG: fordi de ikke har valgt side og vil avvise samarbeid med Høyre(blir jo ikke klima&miljø av høyresamarbeid, og da ser jeg ikke poenget med partiet), og, de har litt ymse saker jeg steiler litt av som jeg ikke helt fatter greia med. Eks som at de mente "kollektivtrafikk er kulturpolitikk". OK?

 

Slengere: glemte å gi slengere, men hadde jeg hatt hjerneceller nok der og da til å huske det ville jeg gitt til Erik Lunde i Oslo Krf -  ville aldri stemt Kfr, men den fyren er utrolig bra. Synd han ikke er SV`er :P Moxnes har jeg og sansen for altså.

 

Kirkevalget: Hadde jeg bare fått lov til å stemme så hadde jeg stemt Åpen Folkekirke for alle penga. Men jeg sognet visstnok ikke til stemmelokalet vi stemte på, og dermed orka jeg ikke lete land og strand på alle skoler. Synd asså.

 

Beste politiske kommentator: Lars Nehru Sand. Likte han i politisk kvarter, og liker han på tv. Skulle gjerne hatt fyren på podcast :ler:

 

Håper på maktskifte i mange byer ;) Bartelandet tar jo helt AV nå på Arbeiderpartiet!

Endret av Allis Hagtorn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valgvake folkens!

 

Hva stemte dere - og hva stemte dere ikke - og hvorfor i 3 korte punkter maks på hver?

 

Jeg: stemte som alltid SV. 

Hvorfor: klima&grønn næringspolitikk, solidaritet(bistand og barn på flukt)/sosialpolitikk og familiepolitikk. 

 

Kunne stemt, men stemte ikke: Rødt - fordi........tja, de er litt for radikale for min smak, selv om jeg igrunnen kunne stemt de på mange saker. MDG: fordi de ikke har valgt side og vil avvise samarbeid med Høyre(blir jo ikke klima&miljø av høyresamarbeid, og da ser jeg ikke poenget med partiet), og, de har litt ymse saker jeg steiler litt av som jeg ikke helt fatter greia med. Eks som at de mente "kollektivtrafikk er kulturpolitikk". OK?

 

 

Jeg kan egentlig bare skriver under her. Var aktiv i SU som tenåring og har aldri stemt annet enn SV. Ingen slengere, men jeg prinsipp-kumulerte unge kvinner (samt en mann, fordi han jobber det Det Norske Teatret... :fnise:)

 

Åpen folkekirke i kirkevalget, og kumulerte unge kvinner der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg vil være med på valgvake, men sitter på mobilen :sur:

Men for å si det sånn, det er heldigvis så spennende i Oslo som jeg hadde håpet på. 18 år med same old same old får jaggu holde!

 

Edit: Kan jo redigere litt nå da, siden jeg sitter her og kjeder meg etter nattevåken:

 

Jeg:. stemte som alltid Arbeiderpartiet. Jeg er jo tross alt medlem :ler:

Hvorfor: Først og fremst fordi jeg jevnt over er (ganske) enig i politikken, men også fordi jeg er innmari klar for et skifte i Oslo nå. Registrerer at Oslo Høyre har kjørt hardt på Fabian, at han er slik en hyggelig og fin ordfører og bla bla bla. Men problemet er jo ikke Fabian Stang, han har gjort en overraskende god figur til å være standard Fjognejadvokat, og jeg har ikke noe brennende ønske om å bli kvitt ham. Resten av byrådet og politikken deres, derimot...! Synes det vitner om lite kreativitet hos Høyre at de har kvernet og kvernet om Fabian og eiendomsskatten.

 

Kunne stemt, men stemte ikke: SV eller (litt overraskende) KrF. Men i begge tilfeller er det et par større enkeltsaker jeg ikke takler (skolesatsing på "feil" områder, og den forbaska kontantstøtten, henholdsvis), pluss at en stemme til KrF lett kan bli en stemme til status quo- som jeg som sagt er kraftig lei av.

 

Slengere: Glemte det, jeg også, men skulle gitt en slenger til Moxnes.

 

Kirkevalget: Hos oss er det bare kardinaler som stemmer, via røyksignaler. Har dog mange venner som er engasjert i kirkevalget, stort sett for Åpen Folkekirke, og følger derfor med :)

 

Beste politiske kommentator: Med skam å melde- hvem som helst som jeg klarer å få hørt/sett på. Jeg er historisk dårlig oppdatert før et valg og har ikke sett en eneste debatt, så jeg tar hvem som helst som mener noe om hva som helst. Det betyr dog ikke at jeg er enig :ler:

 

Men nå er jo stemmene talt opp et godt stykke på vei, og jammen ser det bra ut! Enig med deg, Daria, at jeg er litt i stuss angående MDG på vippen. Krysser fingrene for at de holder seg til miljøpolitikken og ikke mener altfor mye om kultur...øh, kollektivpolitikk. Eller vent litt, det går kanskje for det samme? :klo:

 

Og så er jeg enormt lettet over å se at folk flest ikke liker Carl I. Hagen og lykkejeger-argumentasjonen hans. Det er håp for menneskeheten! :strix:

Endret av Mafalda
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er litt skummelt at De Grønne sitter på vippen - de har vært så ulne i så mye av det har sagt og (ikke) ment at det er vanskelig å vite hvor man har dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel litt med at det er tallene fra de mindre kommunene som blir klare først, og Sp gjør det sterkere der enn i byene. De går litt under radaren min når det er lokalvalg - det er ikke her de driver mest valgkamp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvorfor: Først og fremst fordi jeg jevnt over er (ganske) enig i politikken, men også fordi jeg er innmari klar for et skifte i Oslo nå. Registrerer at Oslo Høyre har kjørt hardt på Fabian, at han er slik en hyggelig og fin ordfører og bla bla bla. Men problemet er jo ikke Fabian Stang, han har gjort en overraskende god figur til å være standard Fjognejadvokat, og jeg har ikke noe brennende ønske om å bli kvitt ham. Resten av byrådet og politikken deres, derimot...! Synes det vitner om lite kreativitet hos Høyre at de har kvernet og kvernet om Fabian og eiendomsskatten.

 

 

Som jeg skulle skrevet det selv. Hadde det vært valg på ordfører ville jeg helt klart valgt inn Fabian, men ettersom han er en del av en pakke så ble det ikke det. 

 

Ellers stemte jeg som Allis og Daria ved årets lokalvalg. 

 

I år kunne jeg ikke stemt noe som kan medføre en fortsettelse av det vi har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Høyre har undervurdert velgerne i Oslo - selv om Fabian er veldig populær, klarer de fleste å se forbi det og vektlegge politikken mer enn personen. Det store spørsmålet nå -eller, det største er jo hvilken side av gjerdet De Grønne finner ut at det er grønnest på. Ser de sier at de skal selge seg dyrest mulig. På en måte forståelig, men for oss som også mener politikk handler om verdier og prinsipper er det noe litt for pragmatisk/holdsningsløst over det. Men det nest største spørsmålet er om Stian hvis det blir aktuelt vil gi fra seg twitternavnet @Byraadslederen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også Oslo Høyre har kjørt for hardt på Fabian Stang. Ja, jeg liker fyren, men jeg er ikke villig til å stemme på et høyrestyr byråd bare pga. ham. Men hadde det vært personvalg på ordfører i Oslo, så hadde han stilt sterkt. 

 

Jeg kjenner også at jeg er litt usikker på MDG, og det var også grunnen til at jeg ikke stemte på dem. Jeg vet ikke, jeg synes miljø er viktig, men jeg er ikke villig til å ofre alt annet for miljøsakene. Derfor er det vanskelig med et parti som ser ut til å ville gjøre akkurat det. Vi får se når de får snakket sammen, men jeg må innrømme at jeg blir skuffet om de går til høyre, spesielt pga. måten de har stemt i byråd de siste fire årene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes dere ikke stuntet med Fabivann var morsomt, altså? :ler:

 

Hehe, det er jo litt festlig å lese her. Jeg stemte også SV, så vi er nok ganske like i verdisynet her. Det har jo for så vidt tidligere diskusjoner også avdekket.

 

Derimot blir jeg hele tiden overrasket over at bildet "der ute" er annerledes enn jeg tror. Hadde jeg skulle dømt etter hvordan facebookfeeden min har sett ut de siste dagene ville jeg trodd at det gikk mot rekordhøy valgdeltakelse. Også ender det på under 60%, hva er greia med det?

 

Med fare for å virke elitistisk - jeg får litt i fleisen at jeg tror min verden, bestående av kulturinteresserte middelklassemennesker, er representantiv for landet som helhet :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme her. Sånn ca en zillion statuser om valget og valgvaken, da er det lett å tro at "alle" bryr seg.

Har dessuten to tenåringer som gleder seg vilt til å stemme (i mora retning, ikke fars! :sjarmor: ) og nevnte venner poster bilder av sine førstegangsstemmere i hytt og pine, så fra mitt fiskedampetspektiv står det helt bra til med ungdomsengasjementet også... :roll::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Allis Hagtorn

Jeg har masse elitistiske kultursnobbvenner, men det er jo på jobb og i andre sammenhenger man innser at endel folk også er...................................dumme :P

Eller; de er jobbsmarte, men herregud - jeg gremmes av diskusjoner. Ikke fordi vi er uenige, jeg diskuterer mer enn gjerne med en Høyrefyr om ditt og datt politisk, men det er jo null samfunnsinnsikt - og skremmende mange får faktisk ikke med seg noe som helst.

Det gøyeste var at ei jeg kjenner til, voksen dame, klarte klage over "urettferdig behandling" angående en eller annen støtte for småbarnsforeldre. Jeg bare "fattige barn trallala" - og så mener hun seriøst at "nei, her har jeg gjennomgått noe litt utfordrende og har fått mye mindre enn andre".

Og gjett hvor bosted er.

Er det en enebolig? Ja. Allerede der er man ute av loopen for "ikke priviligerte". Er det i Oslo? Jepp. Bor man i enebolig i Oslo er man virkelig blant landets mest privilgerte, uansett hvor mye eller lite du har arvet den eneboligen og selv om en går i ca null balanse ved lønning. Med mindre det er ei rottebefengt rønne ingen orker passere, langt mindre bo i. 

Er det på beste vestkant Smestad?

Jepp!

Og DER er du faktisk landets mest priviligerte punktum. Klapp igjen nebbet om "jeg har ikke fått asså". Klapp - igjen. 

Ædde mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo bedrevet distriktstjeneste med tilhørende obligatoriske antropologiske feltstudier på flere kanter av landet de siste ti årene og stadig oppdaget at verden ikke er sånn som jeg innbiller meg. Min priviligerte middelklasse-boble hvor alle er relativt samfunnsengasjerte (eller i det minste har anstendighet nok til å late som...) og kulturinteresserte, stemmer SV, Ap eller Venstre, kanskje Høyre men definitivt ikke FrP, det får da være grenser, hvor fedrene tar sin del (og gjerne litt mer) av pappapermen og man deler på huslige oppgaver (selv om hun ofte tar mest likevel), man drikker gjerne god vin og mikrobryggeriøl, men går ikke på fylla - vi er ikke så representative som vi tror vi er...

 

En av kontordamene på jobben satt en gang og la ut om den flinke sønnen som var på vei hjem fra jobb for å hente sykt barn i barnehagen. Hun lot det skinne gjennom at hun syntes barnets mor burde ha tatt seg av det, hun er jo bare hudpleier, mens mannen hadde en viktig jobb. Jeg tenkte at det sannsynligvis har færre konsekvenser å bli borte noen timer fra en kontorjobb, hvor han sannsynligvis kan jobbe litt hjemmefra om det kniper enn det er å avlyse en halv dag med kundeavtaler, men bet meg i leppa og holdt munn mens hun la ut om hvor flink sønnen var hjemme - han både vasket klær, laget mat og trillet barnevogn (ting min far gjorde med den største selvfølge for 35 år siden...). Da hun dro til med Ja, jeg har sagt det gutta mine, at de kan ikke regne med å få en kone som gjør alt i huset, det er ikke sånn lenger. Nå forventer jentene at mannen også skal bidra hjemme, smalt det fra meg Til gjengjeld får de en kone som også tjener penger og bidrar til familieøkonomien - og så reiste jeg meg og gikk, det virket som den tryggeste løsningen... Jeg skal nemlig, arrogant og uvitende Oslo-menneske som jeg er, være forsiktig med å mene noe om hva folk utenfor byen tror og mener og foretar seg. Andre veien er det derimot fritt fram...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gøy med valgvake- eller, nå er jo forsåvidt valgvaken over, men her jeg sitter på et hotellrom i Palma har jeg ikke fått fulgt med på den sedvanlige valgvaken på NRK. Men som den statsviter jeg er, ble det selvsagt en del oppdatering på diverse nettaviser i går kveld, og rett inn på Aftenposten.no som det første jeg gjorde i dag tidlig :ler:

Jeg stemte, som alltid, Arbeiderpartiet, og er selvsagt (som dere andre!) strålende fornøyd med resultatet :nigo: Nå gjenstår det jo å se hva resultatet blir av forhandlingene, jeg er enig mer dere andre i at MDG har vist seg å stå for noen litt...rare ting... under valgkampen. Siden jeg i tillegg jobber i Oslo kommune er det litt ekstra spennende å også se hvilke konsekvenser et eventuelt skifte av byråd vil ha for min arbeidsplass. Kjenner at jeg håper på en god del endringer- men kjenner jeg politikken rett blir det vel uansett ikke de største endringene...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Allis Hagtorn

Ler meg halvt ihjel av beskrivelsene dine av "kulturlikestillingsfolk"- vi er KLISJEER på den :ler: Mikrobryggølet og :ler:

Jeg er forresten hemmelig politikerforelska i Jan Bøhler :hjerte:

Endret av Allis Hagtorn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikrobryggeriøl vet jeg ingenting om :engel:

 

Flere i Oslo kommune som er spent på skifte og hva det vil si. Tror ikke min jobb på noen måte blir direkte berørt, men man vet aldri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo bedrevet distriktstjeneste med tilhørende obligatoriske antropologiske feltstudier på flere kanter av landet de siste ti årene og stadig oppdaget at verden ikke er sånn som jeg innbiller meg. Min priviligerte middelklasse-boble hvor alle er relativt samfunnsengasjerte (eller i det minste har anstendighet nok til å late som...) og kulturinteresserte, stemmer SV, Ap eller Venstre, kanskje Høyre men definitivt ikke FrP, det får da være grenser, hvor fedrene tar sin del (og gjerne litt mer) av pappapermen og man deler på huslige oppgaver (selv om hun ofte tar mest likevel), man drikker gjerne god vin og mikrobryggeriøl, men går ikke på fylla - vi er ikke så representative som vi tror vi er...

 ...

Imponerende at du klarte å ikke si noe, det vet jeg ikke om jeg hadde klart. Jobber du så langt utpå landet? :klo:

Når jeg tenker meg om har jeg også jobbet i miljøer utenfor Oslo, kommuner som grenser til Oslo dog, og det er noen som ikke følger med i timen.

Jeg lever nok i samme boblen som deg og lar meg sjokkere av andres holdninger. Muligens lite modent altså.

Husker forresten en mannlig leder et sted jeg jobbet klarte å lire av seg at det var en uting at menn på jobben hos oss hadde lenger pappapermisjon enn de tilmålte ukene. Jaha, og damer i samme roller var ikke så farlig om ble borte en stund, eller? :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...