AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #1 Skrevet 28. februar 2014 Er det noen som har B12-mangel og har fått injeksjoner for det? Blir veldig glad hvis du sier litt om du hadde symptomer i forkant, og hvor lang tid det tok før du kjente eventuell bedring etter injeksjoner. Selv har jeg nettopp begynt på B12 og er usikker på virkningen. Har andre diagnoser i tillegg. Anonymous poster hash: 95c71...c4d
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #2 Skrevet 28. februar 2014 Snakker du nå om B12-mangelanemi? Du har sannsynligvis mangel på en eller flere typer blodceller fordi B12 er en byggestein i disse cellene. Disse må derfor dannes på nytt nå for at du skal bli bedre. De fleste symptomer blir raskt bedre (sliten, svimmel), men om du har gått så lenge med det at du har fått nevrologiske symptomer (nedsatt følighet i bein/armer) er det ikke sikkert at dette blir bedre. Anonymous poster hash: 0eabd...16e
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #3 Skrevet 28. februar 2014 Jeg fikk en sprøyte i uka i 5 uker. Ingen spesielle ting i forkant annet enn en kronisk sykdom hvor noen av symptomene kan ligne på b-12 mangel. Kjente overhode ingen effekt.Anonymous poster hash: d7587...ce5
Gjest Vevila Skrevet 28. februar 2014 #4 Skrevet 28. februar 2014 Får sprøyte hver 3 mnd. Merket ikke noe særlig med symptomer i forkant. Litt trøtt bare.
Kara W Skrevet 28. februar 2014 #5 Skrevet 28. februar 2014 Jeg begynte på B12-sprøyter samtidig som jeg begynte med D-vitaminer og jern da jeg manglet alle tre. Jeg merket veldig raskt at jeg fikk overskudd og energi i hverdagen. Kan ikke påstå at det var sprøytene alene som gjorde det, men var nok en effekt av å rett og slett få i seg det man trenger. Nå har det gått 5 mnd siden jeg begynte, og den voldsomme energioverskuddet har gitt seg litt, men jeg er ikke like slapp som før jeg begynte.
Sugerøret Skrevet 1. mars 2014 #6 Skrevet 1. mars 2014 Jeg blir kjempetrøtt og uopplagt. Har tarmproblemer som gjør at jeg ikke kan ta opp b12 fra mat på normal måte. Får sprøyter hver 3mnd (og for resten av livet )
Avalon Skrevet 1. mars 2014 #7 Skrevet 1. mars 2014 (endret) Jeg var skikkelig trøtt. Sov som bare det, og måtte ha minst en blund til dagen for å komme meg igjennom en hel dag. Jeg fikk en sprøyte i uken, i 3-4 uker, så en sprøyte hver andre eller tredje uke. Husker ikke helt, er så lenge siden. Var vel ved sprøyte nr. 2 jeg kjente at jeg våknet skikkelig. Var som å få en helt ny hverdag. Er noen år siden nå, jeg har fremdeles ikke optimalt nivå av B12, men det er ikke lavt nok til å fortsette med sprøyter ble jeg fortalt. Og har ikke hatt effekt av tabletter. Endret 1. mars 2014 av Avalon
Gjest kassycat Skrevet 1. mars 2014 #8 Skrevet 1. mars 2014 Har også b12-mangel blant annet. tar bare de tabelettene som er for ammede. visste ikke at man kan ta sprøyter, er det mer effektfullt?
Avalon Skrevet 1. mars 2014 #9 Skrevet 1. mars 2014 Har også b12-mangel blant annet. tar bare de tabelettene som er for ammede. visste ikke at man kan ta sprøyter, er det mer effektfullt? Ja, det virker også raskere. Men, tror du må ha et visst nivå med mangel før du får sprøyter. Er det bare litt lavere enn normalt, får man tabletter. 1
2shy Skrevet 1. mars 2014 #10 Skrevet 1. mars 2014 Jeg trodde jeg var gravid, viste seg jeg manglet B-12, haha. Ekstremt trøtt, svimmel, kvalm. Jeg har ME og tar opp b12 dårlig, og etter jeg sluttet å spise kjøtt ble det til at jeg begynte med regelmessig tilskudd. Jeg tar triobe fremfor sprøyter, funker fint for meg. I de periodene jeg er sløv og glemmer å ta det over litt gir lang tid, melder symptomer seg raskt. Tretthet, men særlig krampetrekninger i øyet. Gir seg med en gang jeg tar en Triobe. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #11 Skrevet 1. mars 2014 Det er ikke så uvanlig å ikke ta opp optimalt av B12. Og det er ingen fare ved å få for mye B vitamin, så at man ikke får sprøyter, kun tabletter ved B vit manger er tull. Har man problemer med å ta opp B vit (B12) så tar man ikke opp nok ved tbl heller. Jeg har tatt en sprøyte i uken i 6 uker, nå tar jeg en sprøyte hver mnd. Etter hvert blir det annenhver mnd. Anonymous poster hash: 94711...79c
2shy Skrevet 1. mars 2014 #12 Skrevet 1. mars 2014 Det er ikke så uvanlig å ikke ta opp optimalt av B12. Og det er ingen fare ved å få for mye B vitamin, så at man ikke får sprøyter, kun tabletter ved B vit manger er tull. Har man problemer med å ta opp B vit (B12) så tar man ikke opp nok ved tbl heller. Jeg har tatt en sprøyte i uken i 6 uker, nå tar jeg en sprøyte hver mnd. Etter hvert blir det annenhver mnd.Anonymous poster hash: 94711...79c . Tull, jeg tar opp B-12 fint med tabletter.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #13 Skrevet 1. mars 2014 . Tull, jeg tar opp B-12 fint med tabletter. Tar man opp B12 fra tabletter så tar man det også opp gjennom maten. Så kanskje du rett og slett har et kosthold med lite B12? Anonymous poster hash: 94711...79c
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #14 Skrevet 1. mars 2014 Tar man opp B12 fra tabletter så tar man det også opp gjennom maten. Så kanskje du rett og slett har et kosthold med lite B12?Anonymous poster hash: 94711...79c Nei, jeg tar opp d vitamin dårlig også, har med ME å gjøre. Anonymous poster hash: 0e0be...6b3
lurine Skrevet 1. mars 2014 #15 Skrevet 1. mars 2014 TrioBe er sånn omtrent veldig mange ganger sterkere enn tabletter du får kjøpt uten resept. Så de med mangefullt opptak får ofte i seg nok til at sprøyter ikke er nødvendige fordi dosen er så stor. Dagsbehovet er 2 mikrogram, Triobe inneholder 0,5mg http://www.dokter.no/Vitaminer.html sier: Men noe vitamin B12 kan opptas i kroppen ved hjelp av passiv overføring av i tarmen til tross for mangel på intrinsic factor og / eller folat-mangel, det finnes derfor enkelte produsenter av vitamin B12 tabletter som argumenterer med at vitamin B12 i tablettform virker, produsenten av tablettene TrioBe, som er vitamin B12 i kombinasjon med folat og vitamin B6 i tablettform, mener denne gir opptak av tilstrekkelig dagsbehov for vitamin B12. Det finnes en del dokumentasjon på at dette er riktig. 1
Gjest miora Skrevet 1. mars 2014 #16 Skrevet 1. mars 2014 Fikk beskjed om at jeg har B12-mangel i går. Så skal begynne med sprøyter neste uke. Veldig spent, for har blitt så dårlig at jeg ligger rett ut på sofaen. Veldig vondt i magen, kvalm, svimmel, trøtt, sliten. Lurer også på om jeg har gått med det veldig lenge, det kan forklare psyke og mageproblemer. Skal utredes for å finne ut hva årsaken er. Så for min del håper jeg behandlingen gjør store forbedringer for meg.
She_Leiva Skrevet 1. mars 2014 #17 Skrevet 1. mars 2014 Jeg har B-vitamin mangel og får resept på TrioB av legen. Symptomene var konstant, sterk kvalme (akkurat på grensen til at man føler at man må kaste opp), tretthet, prikking (eller små stikk, slike som gjør at du skvetter til og tar deg til området, nesten som nålestikk) i legger og armer, økt irritabilitet depresjons-følelse. Nå skal jeg snart prøve å slutte på tablettene, da jeg har endret kosthold og livsstil. Legen har gitt meg klarsignal til å prøve en stund uten etter at jeg har tatt ut boksen jeg bruker nå, så vi får se...
Gjest Vevila Skrevet 1. mars 2014 #18 Skrevet 1. mars 2014 Er vel slik at man først prøver ut tabletter, for så å gå over til sprøyter om det ikke fungerer? Her måtte jeg i alle fall prøve med tabletter i flere år og stadig meget kraftig mangel før jeg gikk over til sprøyter.
JamesHardy Skrevet 1. mars 2014 #19 Skrevet 1. mars 2014 Fikk sprøyter etter påvist mangel. Har ikke merket noe som helst forskjell etter det egentlig. Merker dog at når jeg ikke eter helt rent så er det bare å gi opp alt da krefter, humør og motivasjon er totalt vekk. Så tenker vel at det er en del andre ting her som spiller inn også enn bare denne b12 mangelen.
Gjest miora Skrevet 1. mars 2014 #20 Skrevet 1. mars 2014 Er vel slik at man først prøver ut tabletter, for så å gå over til sprøyter om det ikke fungerer? Her måtte jeg i alle fall prøve med tabletter i flere år og stadig meget kraftig mangel før jeg gikk over til sprøyter. Jeg fikk beskjed om at jeg skal ta sprøyter, uten noe snakk om tabletter.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå