Gå til innhold

Gutter vs jenter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syns det begynner å bli så tydelig at jenter er det kjønnet flest foretrekker å få. Er det fler som har inntrykk av at det er sånn?

Er små ting, som at når det er guttebaby går mange av kommentarene på å at han må oppdras til å bli en bra mann/snill mot damene osv, på en måte som at han bare skal være noe for en dame en gang. Hehe, vet ikke om jeg får fram helt hva jeg mener. Men akkurat som det å få en jente er så bra i seg selv.

Dersom noen får en sønn har jeg inntrykk av at de vil prøve igjen for å få jente/andre kan komme med kommentarer etter 2. gutten osv. Men har aldri hørt noen si sånne ting når noen har fått en jente eller evt to...

Tilogmed menn virker som de helst vil ha en liten pappajente nå.

Er jo mange ting som folk mener også

jenter er roligere, leker bedre

jenter har mer kontakt med familien sin

jenter gjør det bedre på skolen

man har ofte mer kontakt med mormor/morfarbarnebarn

osv osv

Alt dette er jo selvfølgelig ingen sannheter, og personlighet er jo mye viktigere, men likevel føler jeg mange tenker dette.

Bare noen tanker på en fredag, litt interessant syns jeg. Var vel motsatt for bare et par generasjoner siden.

Før var det nesten fasiten at de fleste ville ha en av hver, men mener å ha lest en ganske ny undersøkelse om at de fleste faktisk helst vil ha bare jenter om de kunne velge.

Hva tenker dere?

Anonymous poster hash: c1dd9...d34
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da er jeg rar, for helt siden jeg begynte å ønske meg baby, har jeg ønsket meg guttebaby (nest etter at barnet er friskt selvfølgelig).

• Liker 1
Skrevet

Da er jeg rar, for helt siden jeg begynte å ønske meg baby, har jeg ønsket meg guttebaby (nest etter at barnet er friskt selvfølgelig).

Hehe nei du er ikke rar! Dette kan jo umulig gjelde alle tenker jeg, men har fått så veldig inntrykk av dette de siste årene. Har jo sikkert ikke hjulpet at omtrent samtlige kjendiskvinner får jenter (fotballfrue/tone/prinsessene i Norge/Sverige osv)

Må legge til at selv har jeg en liten gutt og er kjempefornøyd med det;) Er bare litt gøy å diskutere tendenser i samfunnet syns jeg. Interessant å høre om jeg er den eneste som merker dette.

Anonymous poster hash: c1dd9...d34

• Liker 2
Skrevet

Jeg håper på å få jente den dagen jeg blir gravid, men det gjør selvsagt ingenting om det blir en gutt heller.

Er det ikke ofte sånn at damene ofte ønsker seg jenter, og menn ønsker seg gutter? Tror det er ganske naturlig.

Skrevet

Vell, jeg ønsket meg ærlig talt ingen ting, ønsket meg bare et barn rett og slett.

• Liker 1
Gjest Kathakombine
Skrevet

Etter å ha fått to sønner og da jeg ble gravid for tredje gang så ønsket jeg at det ble en jente for det hadde jeg ikke fra før, men hadde ikke lagt meg ned for å grine hvis det hadde blitt en gutt til.

Skrevet

Hadde ingen formening om kjønn mens jeg gikk gravid, og fikk en gutt. Er selvsagt fornøyd med det.

MEN, som nevnt ang. familierelajsoner, så tenker jeg litt på om jeg får være farmor en gang i like stor grad som den andre parten får være mormor. Kvinner har en tendens til å være den dominerende part når det gjelder barn, og vil kanskje ha lettere for å slippe egen mor til kontra svigermor. Det virker også som om kvinner er mer kritiske til sin manns familie enn menn er overfor sin kvinnes familie.

Etter å ha lest alle svigermor-trådene her må jeg ærlig si at jeg smågruer litt til dette, men kanskje jeg uroer meg unødvendig...

• Liker 1
Skrevet

Jeg ønsker meg gutt fremfor jente. :)

Gjest Silverstream
Skrevet

Jeg vil helst ha jente om det blir noe barn på meg i det hele tatt :laugh:

Skrevet

Vi venter en liten gutt og er ikke akkurat misfornøyd med det. Vil jo helst ha litt blandede kjønn hvis vi skal ha flere barn da. Min mann er enebarn og han gjorde det veldig bra på skolen :)

Skrevet

Vi venter en liten gutt og er ikke akkurat misfornøyd med det. Vil jo helst ha litt blandede kjønn hvis vi skal ha flere barn da. Min mann er enebarn og han gjorde det veldig bra på skolen :)

Jeg er også enebarn, men gjorde det ikke bra på skolen. Hva har det med saken å gjøre i det hele tatt?

• Liker 4
Skrevet

Jeg er også enebarn, men gjorde det ikke bra på skolen. Hva har det med saken å gjøre i det hele tatt?

TS sa at jenter gjorde det bedre enn gutter på skolen. Var derfor jeg skrev det egentlig. Men tror det er mange menn som ønsker seg sønner vel?

Skrevet

Jeg ville helst ha gutt, og fikk det. Min mor hadde to sv hver og anbefaler helt klart gutter. Mye mindre komplisert, mindre baksnakking og problemskaping. Ikke så mye styr med klær og dill etc. Selvsagt ser jeg at det er veldig aktivt med en gutt ift mange jenter jeg kjenner, men jeg tenker at da holder jeg meg i form med å løpe etter han. Nå er jeg gravid igjen, og må si at jeg faktisk helst ønsker at det er en gutt til. Både av praktiske hensyn ift at da har vi alt vi trenger av klær og utstyr, men også fordi jeg føler meg litt som en guttemamma. Tar selvsagt i mot en jente med åpne armer hvis det blir det, men i min vennegjeng er det faktisk ganske mange jenter som helst ville ha gutter, og mange fikk det og.

Anonymous poster hash: 70d04...14c

Skrevet

Jeg har tre gutter. Innimellom tenker jeg at det hadde vært hyggelig med ei jente. Men jeg ville ikke byttet bort gutta for noe i verden!

Skrevet

Har tenkt at jeg kanskje bittelitt høyere kunne ønsket meg en gutt, men har egentlig ingenting å si, håper bare jeg får et friskt barn som de fleste andre.

Skrevet

Hvorfor så mange tråder om dette for tiden? :klo: Skjønner at man kan ha noen preferanser innerst inne, men undrer meg over at dette har fått så mye fokus. Det viktigste er forhåpentligvis å få et friskt barn?

Jeg har for øvrig snart to gutter og kjennerikke noe savn eller ønske om jente. Ville trolig følt det samme, bare motsatt, om jeg hadde to jenter. Barn er jo først og fremst personer, ikke kjønn.

Skrevet

Jeg ønsket meg framfor alt et friskt barn. Dernest ønsket jeg meg helt ærlig en gutt og det ble det :)

Da jeg ble gravid med nr.2 tenkte jeg at det ville være hyggelig med en gutt til men da det ploppet ut ei lita jente så var det en veldig hyggelig overraskelse og nå kan jeg kose meg med en av hver :)

Skrevet

Jeg ønsket meg begge kjønn representert i barneflokken, så jeg tror nok jeg alltid hadde lurt på hvordan det er å ha det barn av det kjønnet jeg evt ikke hadde. Jeg har imidlertidig også en formening om at det er jenter som er mest populært. Vi fikk mange kommentarer da vi ventet gutt nr 2 og forventninger om at vi måtte fortsette til vi fikk jente også, og fikk i det hele tatt høre mye som jeg vet de jeg kjenner som enten har bare jenter eller, best av alt, en av hver, aldri fikk høre. Det er trist at så mange ser det som annenrangs å ha bare gutter.

Skrevet (endret)

Jeg ville helst ha gutt, og fikk det. Min mor hadde to sv hver og anbefaler helt klart gutter. Mye mindre komplisert, mindre baksnakking og problemskaping. Ikke så mye styr med klær og dill etc. Selvsagt ser jeg at det er veldig aktivt med en gutt ift mange jenter jeg kjenner, men jeg tenker at da holder jeg meg i form med å løpe etter han. Nå er jeg gravid igjen, og må si at jeg faktisk helst ønsker at det er en gutt til. Både av praktiske hensyn ift at da har vi alt vi trenger av klær og utstyr, men også fordi jeg føler meg litt som en guttemamma. Tar selvsagt i mot en jente med åpne armer hvis det blir det, men i min vennegjeng er det faktisk ganske mange jenter som helst ville ha gutter, og mange fikk det og.

Anonymous poster hash: 70d04...14c

Sånne ting synes jeg det er utrolig rart å si, og nesten rarere jo flere barn man har.

Er det en ting mine fem unger har lært meg, så er det at kjønn (og aldersforskjell, når vi først er inne på disse typiske "hva er best"-trådene som florerer for tiden) spiller en bitteliten, nesten usynlig fislerolle i forhold til hvordan barna er som personer.

Gutter er bla bla, jenter er sånn-sånn... jeg anbefaler gutter fremfor jenter eller jenter fremfor gutter- det blir så endimensjonalt at jeg finner det vanskelig å tro at folk faktisk sier slikt i ramme alvor... :klo:

Til TS, så har jeg inntrykk av at dette med at alle ønsker seg jente, enten gjelder på internett der folk tør være ærlige pga anonymiteten, eller så er det en internettmyte i likhet med mye annet. Jeg kjenner så godt som ingen som har veldig sterke meninger om dette irl.

Tillegg: men slike eksempler du kommer med om at guttene skal oppdras til å bli bra menn for damene sine osv, TS, hadde provosert meg også. Gutter er ikke et bi-produkt som først og fremst skal tilpasses jenter og deres væremåte, det er like ille som å hevde at småjenter skal læres opp til å gjøre husarbeid fordi det er "jentete".

Endret av Mafalda
  • Liker 2
Skrevet

Jeg har to jenter. Hadde jeg skulle hatt et barn til så hadde det jo vært artig med en gutt (det er veldig mange jenter i familien min, pappa er eneste hankjønn), men i bunn og grunn spiller det ingen rolle. Det viktigste er at barnet er friskt.

Tror at mange forventer at damer generelt ønsker seg jenter mens menn generelt ønsker seg gutter. Det er vel noe med det tette mor-datter/far-sønn-forholdet som kan oppstå. Har inntrykk av at faren min savnet en sønn som han kunne gjøre typiske gutteting med (mekke bil og sånt), men samtidig gikk han jo ut ifra at alle jentene hans ikke ville ha interesse for dette og gjorde ikke noe forsøk på å få oss med. Det er veldig synd egentlig.

Anonymous poster hash: f761f...0e5
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...