Gjest Moonshadow Skrevet 28. mai 2004 #1 Skrevet 28. mai 2004 Jeg har lurt en del på dette.. Hva får folk til å begynne å ruse seg? Jeg er jo selv narkoman men har ikke noe svar på det.. Jeg var 9år første gangen jeg rusa meg.. Jeg stjal to sobril til mamma før vi skulle i kirken med skolen.. Mamma hadde aldri hvist meg disse og hverken mamma eller pappa har noen gang bruk noe sånt for å ruse seg,.. Jeg brukte å ta alt jeg kunne finne av smærtestilende og div, i medisinskapet, da jeg var en 10-12år.. Jeg var 11 første gangen jeg drakk meg full og 12 første gangen jeg røyka hasj.. Jeg burde jo ikke vite hva rus var da jeg var 9, det er jo ikke normalt dette?! Så er det spørsmålet om hvorfor noen blir avhengig etter en gang og andre kan prøve flere ganger for så og kutte helt ut.. Jeg så ett program på diskovery, der de sa at det var en kromosonfeil at noen ble avhengig og andre ikke, godt mulig det.. Hva tror dere??
Gjest Phair Skrevet 28. mai 2004 #2 Skrevet 28. mai 2004 Ditt tilfelle er en smule ekstremt Tina. De fleste begynner å prøve forskjellige stimuli i tenårene. Og jeg synes egentlig ikke det er så rart at unge ønsker å prøve forskjellig type drugs. Ingen kan si at en god rus ikke er utrolig deilig. For det er det. Dette vet jo "alle". Det vil ikke igjen si at det er bra at man starter med å ruse seg. Men mitt inntrykk er en blanding av nysgjerrighet og kjedsomhet. Tror mange kids rett og slett kjeder seg og vil at ting skal skje. Jeg røyka gress når jeg var 14 men kan si nå at jeg hadde ingen forutsetninger for å vite hvor "farlig" det var. Fjortenåringer flest er ikke alltid den skarpeste kniven i skuffen. I mine øyne er det også forskjell på bruk og misbruk av drugs, på samme måte som alkohol. Hvorfor noen faller gjennom tror jeg går mye i hva slags miljø man vanker i , hva slags "bagasje" man har med seg og hvor sterk man er psykisk for å nevne noe. Men kromosonfeil??? Tviler på det.
Gjest Anonymous Skrevet 28. mai 2004 #3 Skrevet 28. mai 2004 Tror det har mye med hvordan man blir oppdratt, hvis et barn får lite oppmerksomhet og kun får negative impulser er det gjerne mye lettere å ty til rusmidler (sett litt forenklet) Kanskje man er blitt neglisjert? Et barn som har det godt og får gode relasjoner til seg selv og verden rundt vil helt klart få mer av de gode stoffene kroppen produserer. Dette kan nok måles fysisk også, endorfiner og serotonin er noen eksempler. Trenger neppe å ha noen kromosom feil for å bli narkoman, tror heller ofte at det er foreldre som må ta en del av skylden, kanskje de har hatt det vanskelig selv og egentlig ikke vært i stand til å ta seg av barn på en slik måte som de skulle ha gjort. Mye er nok det som kalles arv og miljø, arv ut i fra foreldrenes grunnlag for å ta seg av et barn, kanskje de selv er syk? og miljø fordi når man først har komt i en slik negativ situasjon fra man er liten av, er det lettere å søke et slikt miljø senere, (like barn leker best/verst?) Skjebnen styrer man selv, man er ikke dømt til et liv i elendighet fordi noen sier at det er kromosom feil som gjør at man blir narkoman, det er tull. Man kan spørre alle mulige forskjellig eksperter på forskjellige områder som måtte mene noe om narkomani, da vil du garantert få like mange forskjellige svar. Tror at mange av de som er narkomane er egosvake eller blir det iallefall, hvis man er i utgangspunktet dårlig stilt på en eller annen måte blir det gjerne enda vanskeligere å komme seg bort fra et rusmisbruk. Derfor er det utrolig viktig å tenke bevisst på de valgene man gjør. Hvis en har en familie som ikke er i stand til å ta vare på et barn, vil det gjerne langt utover undomstid fortsette å søke mot foreldre for å få respons/kontakt, noe som lager vanskeligheter fordi man ikke får utviklet seg helt som en burde. Derfor er det utrolig viktig å tenke bevisst på de valgene man gjør. Har selv rusmisbruk i familien og det er nettopp det som gjør at jeg svært bevisst på misbruk av rusmidler. Kommer man seg ut i fra et rusmisbruk er det ingen verdens ting man ikke kan gjøre, da har man en styrke i seg som overgår det meste, vil jeg si. Håper det var noe fornuft i dette innlegget.....
Siam Skrevet 28. mai 2004 #4 Skrevet 28. mai 2004 Man kan ha hatt en helt fin oppvekst og allikevel eksperimentere med rusmidler. Noen psykologer mener at man bør testes på en skala for "sensation seeking personality", altså hvor mye spenning man trenger/søker for å trives. Nivået her er forskjellig fra person til person, og det trenger ikke å ha skjedd noe traumatisk for at man skal score høyt her. Og å eksperimentere med rusmidler er i høyeste grad spennende, for noen. Andre begynner med f.eks ekstremsport (det er forresten masse dop i ekstremsportmiljøet... En e før man basehopper er populært i visse miljøer) Dette kan være en forklaring...
Isiselin Skrevet 28. mai 2004 #5 Skrevet 28. mai 2004 Så er det spørsmålet om hvorfor noen blir avhengig etter en gang og andre kan prøve flere ganger for så og kutte helt ut.. Jeg så ett program på diskovery, der de sa at det var en kromosonfeil at noen ble avhengig og andre ikke, godt mulig det.. Hva tror dere?? Leste et sted at det å ha anlegg for å bli avhengig av stoffer, røyk og alkohol er arvelig og genetisk betinget og for min familie stemmer det ganske så godt. Det er flust av alkoholikere, stormrøykere og rusmisbrukere i min familie (på min mormors side). Dette er mennesker som kanskje ikke er oppvokst med fyll og slikt, men som likevel har kommet veldig skakkjørt ut. Det samme har jeg lagt merke til i andre familier. I en familie der en er alkoholiker er det ofte mange andre som er avhengige av et eller annet også. Det er på grunn av denne sannsynligheten at jeg er svært forsiktig med alkohol, fordi jeg har sett alkoholismens stygge tryne og fordi jeg vet at jeg kan være arvelig belastet. Så det er nok mulig, ja... Når det gjelder hvorfor folk begynner å ruse seg...så tror jeg kanskje det har noe med å søke spenning å gjøre. Som SuperC nevnte har folk behov for å søke spenning, men i forskjellig grad. Noen hopper ut av fly med fallskjerm; noe som jeg absolutt ikke har behov for, noen leker med ting som er farlig; som rusmidler. Kanskje det har noe med hvor mye fritidsaktiviteter som finnes i området en vokser opp (for det er vel stort sett i tenårene folk begynner å eksperimentere med rusmidler). Har inntrykk av at det er en mye større andel alkoholikere i små bygdesamfunn (har vokst opp på et slikt sted) enn i litt større samfunn der fritidsaktiviteter er tilstedeværende... Kanskje har det noe med ønske om å få oppmerksomhet, rømme fra noe en synes er en hard og ond verden... Eventyr lyst og ungdommelig dumhet også... Egentlig tror jeg vel mest det er en slags sammensetning av mange årsaker.
Champagne Skrevet 28. mai 2004 #6 Skrevet 28. mai 2004 Hvor går grensen for å være narkoman? Må man bruke det hver dag da eller? Jeg har en nær venninne jeg er bekymret for. Hun har brukt masse stoff opp igjennom, siden ungdomsskolen så vidt jeg vet. På videregående (da jeg traff henne) prøvde hun alt som kan prøves, untatt heroin (det har hun sagt hun ikke vil prøve, det er for de som ligger på plata sier hun). Nå er hun oppi 20 årene og bruker ectacy jevnlig, dvs et par ganger i uken. Hvorfor hun begynte vet jeg ikke, men jeg tror hun har hatt endel problemer med egen seksualitet, har fått antydninger om at hun er blitt misbrukt som barn (hun har aldri sagt det direkte, bare kommet med små antydninger). Dessuten er hun litt usikker på egen legning, men har nå endelig kommet ut av skapet som bifil men mest lesbisk. Tror dette er problemmatisk for henne da hun kommer fra en konservativ familie på den bedre vestkant, og jeg vet ikke om dette er noe som blir akseptert. Hun innrømmer ikke at det hun driver med er farlig. Hvis jeg sier jeg bekymrer meg, og at ectacy er farlig, kommer hun med en lang tale om at jeg ikke vet hva jeg snakker om for jeg har aldri prøvd noe stoff, og at hun som har brukt alt vet at det ikke er farlig i det hele tatt. Hun prøver også i introdusere venninner for det, sier det er det beste stoffet i hele verden og at vi burte prøve. Jeg har selvsagt avslått, men jeg har venninner som har blitt med henne på fester og prøvd det. Det siste året har hun også blitt en helt annen person fysisk. Hun er blitt "grå" og ser sliten og lite stelt ut, hun som alltid var velkledd og fresh før. Da hun bor i et annet land har jeg prøblemer med å vite om hun bruker stoff daglig, eller om det kun er et par ganger i uka som hun sier. Jeg bryr meg veldig om henne, for hun er et av det mest nydelige og omtenksomme mennesket jeg vet om. Er det ikke noe man kan gjøre for å hjelpe? Uten å tråkke på noen tær?
Gjest Anonymous Skrevet 28. mai 2004 #7 Skrevet 28. mai 2004 for et absurd spørsmål... Det er da ikke mange som velger narkotika. Den støste andelen av norges befolkning har aldri røykt hasj en gang.. En betydelig 5-andel er totalavholds også for alkohol Så snakk for deg selv :evil:
Gjest Phair Skrevet 28. mai 2004 #8 Skrevet 28. mai 2004 for et absurd spørsmål... Det er da ikke mange som velger narkotika. Den støste andelen av norges befolkning har aldri røykt hasj en gang.. En betydelig 5-andel er totalavholds også for alkohol Så snakk for deg selv :evil: Spørsmålet var HVORFOR man begynner med nark!!!
Gjest Moonshadow Skrevet 28. mai 2004 #9 Skrevet 28. mai 2004 for et absurd spørsmål... Det er da ikke mange som velger narkotika. Den støste andelen av norges befolkning har aldri røykt hasj en gang.. En betydelig 5-andel er totalavholds også for alkohol Så snakk for deg selv :evil: Det er faktisk mange som begynner med stoff.. Alt for mange desverre.. Hadde det værty så få hadde det ikke vært månedeslange ventelister på og komme inn på avrusning... Merker at det blir bare mer og mer "godtatt" med stoff hei i byen.. Menge som alltid har vært helt avholds, begynner og prøve sakene.. Trist.
la Flaca Skrevet 28. mai 2004 #10 Skrevet 28. mai 2004 Hvor går grensen for å være narkoman? Det lurer jeg også på! Hva mener du Tina?
Gjest Moonshadow Skrevet 28. mai 2004 #11 Skrevet 28. mai 2004 Det lurer jeg også på! Hva mener du Tina? Ja si det.. Når bruken går utover ditt vanlige liv kanskje?! Når man ikke lengere klarer og fungere på vanlig måte pgr av stoff, ikke lenger er i stand til å holde på jobben sin og pengene blir prioritert til kjøp av dop.. Men uansett om man ikke får slike problem så kan man være ganske godt på vei til å få det sånn.. Om man har i seg dop hver helg og velger venner i dette miljøet foran de andre du har.. Vanskelig og si..
Mackenzie* Skrevet 29. mai 2004 #12 Skrevet 29. mai 2004 Syns fokuset på dette burde være større i skolen enn det er. altså,skadevirkninger av diverse rusmidler. Det holder ikke å lese litt om diverse stoffer i naturfagen og skadevirkningen av det. Det går gjerne ikke inn,det er for simpelt. Man trenger å SE hva det gjør. Og da tidlig, en ungdom som alt har begynt bryr seg lite.(ofte ihvertfall) Forebygging.. Filmer som requim for a dream(eh riktig skrevet tro),thirteen(så den idag faktisk) o.l er filmer jeg syns burde vært vist i skolen. ikke at det skremmer alle unge akkurat,men de trenger å se (selvom det er film, for det kan raskt bli virkelighet). Ikke bare høre på fakta. Vi gikk på ungdomskolen da vi først hørte om div stoffer. Leste litt fra boka,fint lite mer. Endel var godt ute å kjøre allerede da uansett. Altfor sent,og altfor simpel info. Man vet at sånt er "farlig", men svært få tenker skaden på lang sikt. Sett så mange bli totalt ødelagt av den dritten,og tror virkelig at mange kunne vært reddet ved bedre info. :veldigsur: Mulig jeg spora litt av her. Men noen tanker i natten.
Gjest ekstremsportutøver Skrevet 30. mai 2004 #13 Skrevet 30. mai 2004 Andre begynner med f.eks ekstremsport (det er forresten masse dop i ekstremsportmiljøet... En e før man basehopper er populært i visse miljøer) Dette kan være en forklaring... Er dette noe du kan dokumentere? Jeg driver selv med forskjellige former for ekstremsport, og har ikke inntrykk av at dette stemmer i det hele tatt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå