AnonymBruker Skrevet 26. februar 2014 #1 Skrevet 26. februar 2014 Vi er en familie med 2 voksne og 2 barn. Jeg har en datter på 14 fra tidligere og en sønn på 6 med min samboer. Vi eier en 3 roms leilighet. Datteren min har det minste soverommet og vi har satt opp en lettvegg på det største slik at sønnen vår har fått den delen av rommet som har vindu. Det er ikke et stort rom ca 6 kvm. Han har ikke plass til stort annet enn senga og lekene sine. Det begynner nå og bli et problem da sønnen vår ønsker og kunne ha overnattingsbesøk og generelt ha med venner hjem. For å komme inn på rommet hans må man gjennom rommet vårt og jeg syntes det er ubehagelig og skulle ha gjester som går forbi senga vår når jeg sover, dessuten er det ikke plass til ekstra seng der inne. Datteren min bor hos sin far annenhver uke og jeg har derfor sagt til henne at lillebroren må få lov og bruke rommet hennes da hun ikke er hjemme. Har sagt ifra til sønnen at han kun får lov til å være der og leke på gulvet, se på tv og sove på sovesofaen og ikke i hennes seng. Har gjort det helt klart for han at hvis han rører hennes saker så får han forbud mot å være der. Datteren er dypt uenig og mener at hennes rom er bare hennes og ingen andre enn henne skal ha tilgang til rommet. Jeg skjønner henne på en måte men, prøver å si at hvis hun ønsker at vi skal kunne ha råd til ferier og andre goder så må vi heller dele den plassen vi har fremfor å kjøpe noe større. Dessuten så har faren til jenta et hus med 3 leiligheter i. Han har lovet henne at hun skal få flytte inn i den ene leiligheten da hun fyller 18, kostnadsfritt mot at hun lover å studere og konsentrere seg om utdanning. Dette er noe hun ønsker, så hva er da vitsen med å ta opp mere lån, for å kjøpe noe større som vi kun trenger i underkant av 4 år??? Hva tenker dere andre? Hva hadde dere gjort? Føler at uansett hva jeg velger med unntak av å kjøpe større leilighet så er jeg en dust mot en av ungene mine. Anonymous poster hash: a5b2d...cbe
Gjest Elseby13 Skrevet 26. februar 2014 #2 Skrevet 26. februar 2014 Jeg syns ikke at du er urimelig. Datteren din har bare godt av å dele rommet med lillebror innimellom. Og hun er jo ikke der selv engang!
strawberry Skrevet 26. februar 2014 #3 Skrevet 26. februar 2014 (endret) Sønnen har fått den delen med vindu? Er der ikke vindu på hennes rom? Endret 26. februar 2014 av strawberry
kisskissbangbang Skrevet 26. februar 2014 #4 Skrevet 26. februar 2014 Sønnen har fått den delen med vindu? Er der ikke vindu på hennes rom? Skjønte det som at de har delt rommet så sønnen har en del og foreldrene har den andre, mens søsteren har sitt eget? Jeg synes ikke du er urimelig, TS.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2014 #5 Skrevet 26. februar 2014 Hvis det ikke er rot når hun kommer tilbake ser jeg ikke problemetAnonymous poster hash: 68e9f...04c
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 26. februar 2014 Populært innlegg #6 Skrevet 26. februar 2014 Jeg er enig med din datter og synes 14-åringer skal få ha sin egen private sfære. Dere har jo ingen måte å faktisk kontrollere om han rører tingene hennes med mindre dere alltid er sammen med ham når han er der inne. Anonymous poster hash: ccbcf...ab8 52
Gjest Sitronen Skrevet 26. februar 2014 #7 Skrevet 26. februar 2014 Jeg synes ikke du er urimelig, men om jeg skulle kommet med et forslag, ville det vært et låsbart skap. Da har hun mulighet til å låse inn ting hun er redd for, slik at hun er sikker på at han ikke roter med dette mens hun er borte. 6
Gjest elle82 Skrevet 26. februar 2014 #8 Skrevet 26. februar 2014 Jeg synes ikke du er urimelig. Evt kan de jo bytte rom, siden det er 6-åringen som trenger størst plass? 4
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2014 #9 Skrevet 26. februar 2014 Det er ikke sååå lenge siden jeg var i begynnelsen av tenårene (er 18 nå), og jeg hadde egentlig ikke likt det. Det er i disse årene man trenger privatliv, og respekt som menneske. Man holder tross alt på å bli voksen. Et rom er personlig. Hvis hun må dele med broren, så ikke kall det "hennes rom". da blir det et gjesterom. Selv om mange kvinner her inne som var tenåring i forrige århundre sier at hun bare får tåle det, fordi hun tross alt er en grinete sur tenåring som bare skal lage kvalm med meninger o.l. så er det faktisk en person som trenger å bli hørt. Dessuten, hvor artig er det ikke for guttungene å røre ting som er forbudt og ingen finner ut av? jeg hadde blitt gal og flyttet ut på dagen om jeg måtte gå med på noe slik. Du sier egentlig til henne at hun ikke fortjener/skal ha en trygg plass i huset hvor hun kan være HELT sikker på at hennes personlige eiendeler er trygge. 4 år går ikke fort. Anonymous poster hash: 802fa...483 32
Gjest Coolaid Skrevet 26. februar 2014 #10 Skrevet 26. februar 2014 Det er ikke farlig for begge to å lære å dele på ting. Barn og ungdom har godt av å skjønne at man ikke sånn helt uten videre har råd til større leilighet eller store hus. Økonomi og det å dele på ting er bare sunt, selv om det er kjip. Ts, syns du har kommet frem til den beste løsningen.
minister-mio Skrevet 26. februar 2014 #12 Skrevet 26. februar 2014 Jeg syntes du gjør det riktige TS!
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2014 #13 Skrevet 26. februar 2014 Hva med om dere foreldre ordner det sånn at ungene får store nok rom og at dere sover i stua. Det går fint for noen år og med å sette grenser for at stua er et fristed etter et visst klokkeslett. Er eget rom viktigere for ungene enn de dyre feriene og andre goder? Jeg er av den oppfatningen at dere voksne fin kan stå over dette en periode for å få hverdagen til å fungere for alle parter. Ja, jeg vet at det ikke er ideelt, men sånn blir det når dere ikke vil eller kan kjøpe noe større. Har selv levd noen år på sofaen pga manko av et soverom. Anonymous poster hash: 433fb...7c2 17
Hulderen Skrevet 26. februar 2014 #14 Skrevet 26. februar 2014 La datteren din flytte til sin far, og bare være hos dere annenhver helg, slik du vil ha det, vil hun uansett føle seg uønsket. 19
Athene Skrevet 26. februar 2014 #15 Skrevet 26. februar 2014 Jeg hadde strukket meg veldig langt for å sørge for at en seksåring slapp å dele rom med foreldrene, og for å gi en 14 åring sin private sfære. Selv om datteren din flytter til faren om fire år kommer hun vel hjem for å sove innimellom, skal da et av barna deres (en voksen og en i tenårene) fortsatt gå gjennom deres soverom for å bruke badet, legge seg og så videre? Det virker ikke som en holdbar situasjon på sikt. Jeg husker selv hvor utrolig viktig mitt rom og min private sfære var som tenåring. Storebroren min fikk ikke komme inn på rommet mitt på besøk en gang, og i alle fall ikke sammen med venner. Selvfølgelig forstår jeg at økonomi og praktiske forhold fører til at enkelte må bo slik. Og da må alle gi litt, også din tenåringsdatter. Da kan dere heller sikre at privatlivet hennes opprettholdes gjennom at hun får hengelås på skap eller tilsvarende, slik at hun kan holde sine mest private ting borte fra en nysgjerrig lillebror og hans venner. 17
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2014 #16 Skrevet 26. februar 2014 Det virker som om sønnen er viktigere enn datteren, og dette merker hun. En 14 åring trenger sitt eget rom mer enn en på 6. Mulighetene jeg ser er at du og mannen sover på stua, begge barna får da ordentlige rom, eller dere kjøper noe større og dropper dyre ferier i noen år, eller datteren flytter permanent til faren. Anonymous poster hash: 7aac1...3e6 34
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2014 #17 Skrevet 26. februar 2014 Jeg hadde blitt veldig stresset hvis jeg hadde vært datteren. Det hadde vært en dårlig situasjon for meg å leve i... Å alltid måtte planlegge og rydde bort alt av private greier når man skal flytte frem og tilbake( som jo er stressende nok i seg selv).Anonymous poster hash: 86bb9...9cb 18
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2014 #18 Skrevet 26. februar 2014 For det første synes jeg kanskje du skal lære deg da/når-reglene. For det andre er datteren din i den perioden av livet hun trenger absolutt mest privatliv. Sønnen din trenger definitivt ikke så mye i de fire årene fram til han blir 10. I tillegg er datteren din en "attpåklatt" her, det er stor sjanse for at hun føler seg oversett, ikke viktig og forbigått fordi hun kanskje ikke føler seg som en faktisk del av familien, så å minske utfoldelsen hennes er virkelig ikke en premieidé. Sønnen din kan overnatte hos andre hvis det er så viktig. Hvorfor bor en familie på 4 i en treroms uansett? Det er jo ikke gunstig i det hele tatt. Anonymous poster hash: 12484...4ce 16
Luckiness Skrevet 26. februar 2014 #19 Skrevet 26. februar 2014 Er det eventuelt mulig at du sover i hennes seng og mannen din sover i hennes bror sin seng, dersom din sønn ønsker overnatting? Da kan din sønn og overnattingsbesøket sove i deres seng (regner med det er dobbelseng). Og din datter vil da gjerne føle seg tryggere på at ingen av hennes ting skal bli rørt av sin bror og en eventuell overnattingsgjest? Eller kanskje dere kan ta madrassene fra hennes og hans seng inn i stuen og la de sove der når han har overnatting. 6
juliane Skrevet 26. februar 2014 #20 Skrevet 26. februar 2014 Kan en mulighet være at hun får lillebrorens rom, han flytter "ut" i deres rom og dere tar det som nå er hennes rom? 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå