Gå til innhold

betennelse i sår?

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg har et sår på underarmen. det er en del inntørket puss i det, samt at det er veldig smertefult ved ekstrem lett berøring, eller om jeg bruker armen, eller om klærne kommer borti, noe de ofte gjør. det er rødt rundt, og veldig hovent.

trur du/dere dette kan være en betennelse? burde jeg kontakte lege? når burde jeg eventuelt kontakte legen?

Anonymous poster hash: d3d36...a08
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det kan være en betennelse. Kontakt lege du, så får du er skikkelig svar og råd om hvordan du skal forholde deg til såret.

God bedring.

:heks:

Skrevet

hmm ja. burde kanskje det. men føler liksom det er så lite. vil ikke ta opp tiden til noen som er veldig syke. men jeg tenker at jeg kanskje burde ringe å høre.

TS

Skrevet

jeg har vært på legevakta, fordi det var små tegn til blodforgiftning. eller. det var en rød strek oppover armen i fra såret. men det var ikke infeksjon nå, hadde ikke feber, og heller ikke forhøyet CRP, men fikk beskjed om å følge med, får jeg feber, blir slapp, mer hoven, eller at den streken blir tydeligere, lengre, og mer hoven oppover armen, så skulle jeg ikk nøle med å ta kontakt igjen. men jeg merker også at jeg begynner å bli forkjølet. så ja. tegnene kan jo gå litt inn i hverandre, med tanke på feber også. men får bare følge ekstra godt med.

takk for svar dere.

TS

Gjest Heartbeat
Skrevet

Hold såret åpent og vask med grønnsåpe til rødheten er borte .

Skrevet

aner ikke hvordan jeg skal klare å holde såret åpent. jeg tørr ikke å pille på det. fordi det er vondt bare genseren liksom rører såret. men jo. har hørt at grønnsåpet er bra på sår. egentlig litt merkelig at legen ikke sa noe om det.

TS

Skrevet

Du lager grønnsåpevann ,Barnengens grønnsåpe fra apotek. Lunket vann,dæsj med såpe.Så tar du bomull som du gjør klissvåt med såpevann.La det renne over såret flere ganger.Ikke stryk eller bruk noe makt.La vannet renne over.Så luftørke.

Påfør basimycin salve og la den tørke ,event ta på et plaster som puster

Skrevet

Du lager grønnsåpevann ,Barnengens grønnsåpe fra apotek. Lunket vann,dæsj med såpe.Så tar du bomull som du gjør klissvåt med såpevann.La det renne over såret flere ganger.Ikke stryk eller bruk noe makt.La vannet renne over.Så luftørke.

Påfør basimycin salve og la den tørke ,event ta på et plaster som puster

går det fint med vanlig grønnsåpe (vaskemiddel), uten barnmål eller slike ting? har ikke slik fra apoteket, og har ikke penger til å kjøpe det. er det mulig å bruke basimycin på åpne sår? trudde det var for å bruke på slik som neglerot-betennelse og slike ting. altså betennelse under huden. jeg er så redd for å bruke slike salver og kremer i åpne sår. for jeg har nemlig kastet esken til salva, som da vi lsi at jeg har kastet bruksanvisningen. hehe :P

TS

Gjest Heartbeat
Skrevet (endret)

Du kan bruke vanlig grønnsåpe og, og hold det åpent så pusset får komme ut. Bare bland det ut med vann :):)

Endret av Heartbeat
Skrevet

går det fint med vanlig grønnsåpe (vaskemiddel), uten barnmål eller slike ting? har ikke slik fra apoteket, og har ikke penger til å kjøpe det. er det mulig å bruke basimycin på åpne sår? trudde det var for å bruke på slik som neglerot-betennelse og slike ting. altså betennelse under huden. jeg er så redd for å bruke slike salver og kremer i åpne sår. for jeg har nemlig kastet esken til salva, som da vi lsi at jeg har kastet bruksanvisningen. hehe :P

TS

http://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-bacimycin-actavis-546674

du kan bruke vanlig grønnsåpe ,men den er uttørrende på huden.

Skrevet

takk for svar alle sammen. skal sjekke det ut:)

TS

Skrevet

Du fiser og driter og pisser akkurat som du vil på do.

Anonymous poster hash: 178ce...39a

Skrevet

Du fiser og driter og pisser akkurat som du vil på do.

Anonymous poster hash: 178ce...39a

ØØH??? hva var dette svaret for noe ?

TS

Skrevet (endret)

Kjøp bacimycin (sårsalve til bruk lokalt ved overflatiske hudinfeksjoner) og smør det på såret etter at du har vasket det (bruk evt. tupfere og sterilt vann til å vaske/rense såret med). Dersom det ikke bedrer seg etter noen dager eller blir mye verre ville jeg tatt kontakt med lege.

Endret av Sofie_22
Gjest Heartbeat
Skrevet

ØØH??? hva var dette svaret for noe ?

TS

Sikkert en bruker som hetser meg for et svar jeg gav i dotråden :laugh:

Skrevet

Kjøp bacimycin (sårsalve til bruk lokalt ved overflatiske hudinfeksjoner) og smør det på såret etter at du har vasket det (bruk evt. tupfere og sterilt vann til å vaske/rense såret med). Dersom det ikke bedrer seg etter noen dager eller blir mye verre ville jeg tatt kontakt med lege.

om du leser lengre oppe, så svarte jeg at jeg har vært til legen, og fikk beskjed om at det ikke var noen infeksjon/blodforgiftning enda (joda, legen skjønte at jeg tenkte det, pga en rød strek oppover armen fra såret), og at jeg derfor ikke måtte nåle med å ta kontakt om det ble værre. men nå virker det som det begynner å bli bedre ;)

jeg har også bacimysin. men jeg har ikke turd å bruke det, for hvis en leser på felleskatalogen eller noe, så står det at den bør helst brukes på tørre sår, eller slike betennelser under huden. en skal ikke bruke det på åpne sår slik jeg skjønte det ihvertfall.

men takk for svar :)

TS

Skrevet

Sikkert en bruker som hetser meg for et svar jeg gav i dotråden :laugh:

åja. da må det ha kommet på feil sted. jeg skjønte egentlig ingen ting nei :P

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...