Gå til innhold

Havregrøt baby 10 mnd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan man gi havregrøt til baby på 10 mnd? Eventuelt tilbehør?

Anonymous poster hash: c29af...35c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, hvorfor skulle du ikke kunne gjøre det? Tilbehør kan f.eks. være eplemos



Anonymous poster hash: 69d1c...a0f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. De har spesielle havregrøter til baby i butikken, men du kan kanskje lage av havregryn og. Jg pleier å moseog blande i eple, pære, mango, banan eller avokado.

Anonymous poster hash: c3eac...ddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør man ikke unngå å gi dem mat med kumelk til de er ett år gamle? Fordi melkeproteinet krever så mye for å spaltes? Havregrøt på vann blir vel litt kjedelig?



Anonymous poster hash: 40b9d...6b2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig? Jeg har alltid laget havregryn på vann til meg selv og synes ikke det er kjedelig. Alle ferdigpakker ala rett i koppen baseres på vann.

Dessuten er ingen mat kjedelig for en baby som ikke har prøvd noe annet. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar! Da blir det havregrøt :)

Anonymous poster hash: c29af...35c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når babyen er ti måneder kan den jo spise yoghurt. Dette er godt å blande i havregrøt med fruktmos. I tillegg kan man begynne med melk i matlaging.

Anonymous poster hash: 2a326...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min baby på 4 mnd liker ikke Nestle sine grøter så jeg lager havregrøt av havremel og vann. Har i sviskemos eller aprikosmos. En baby på 10 mnd kan sikkert spise havregrøt med havreflak isteden :)

Anonymous poster hash: 094bd...8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyen min på 8, 5 mnd har kumelkallergi og veldig lite å velge i av grøter. Vi lager geøt til kvelds med 1 del havregryn, 1 del havremel og 1 del fullkornmel. Dette koker vi med vann og til slutt har vi i melange uten salt og melk eller udos choice. Også moser vi litt banan og strør over bittelitt kanel over. Dette elsker jenta mi i hvert fall ;-)

Hun har fått seks tenner og prøver å tygge litt på grøten ;) Men vi koker det så godt at de er myke da.

Endret av Dyregod
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan introdusere melk i kosten fra de er 10 mnd, så du kan lage med melk! Klarer ikke babyen din klumper enda kan du lage av havremel! Har du aprikosmos i får du mye jern i grøten, bløtlegger du havren før du koker gjør du jernet i havren (som er et av de mest jernrike kornslagene) mer tilgjengelig! Du kan og tilsette eplemos eller raspe et eple oppi for mer/variert smak. Kun fantasien setter grenser! Babyer trenger fett, ha gjerne litt usaltet smør i. Rapsolje er nøytralt på smak og kan og brukes.

Man trenger ikke kjøpe grøt til babyen, med bittelitt kunnskap om mat lager du like bra mat selv, som smaker mer! Lykke til! :)

Anonymous poster hash: b9c4d...0a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg laget på fløte og vann, og hadde i litt aprikosmos. I starten kvernet jeg havregrynene. Lurt å la havnen ligge litt i vann før du lager grøten.

Anonymous poster hash: 98b7c...da5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips! Havregrøt med aprikosmos var en slager :)

Anonymous poster hash: c29af...35c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...