Gå til innhold

Besteforeldre -

Anbefalte innlegg

Gjest ung mor
Skrevet

etter å ha lest linken litt lengere ned på siden,

fant jeg endel like ting med mitt liv...

Jeg har to forelder i minst 150% stilling,

og når de kan gjør de Alt for å kunne

være sammen barnebarna..

MEN vi har en farmor som SNAKKER!

mye, men bryr seg lite.

For henne dreier det seg kun om seg selv, seg selv,

og seg selv.. og om mulig litte granne til

seg selv! :o

Ho går rundt å forteller alle sine venner

om hvor vakre barnebarna er, hvor skjønne osv.

Positivt det, MEN

når det kommer til spørsmålet

-har du lyst til å være sammen de litt?

Kommer de mest elendige svar! :-?

og særlig om det er meg som spør. :roll:

det å gjøre noe for andre for den gamle merra,

er nærmest umulig..

men ifølge meg har hun vært rimelig ille/slem

mot sønnen sin også til tider...

men det er liksom så sårende..

likevel så velger hun jo selv å ende opp

som en gammel, bitter kjærring.

Det værste er vel de gangene hun lover å passe,

slik at vi for engangs skyld kan ha litt "kjærste tid"

og kommer på en unnskyldning på at det ikke går

rett før eller rett etter.. evt at hun har drikket seg full

før pass! :-x

Hva gjør man med slike?

vi har problemer i forholdet også, mye pga henne.

og dårlig råd/alt for liten tid til oss selv...

Ønsker hun at vi skal bryte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utifra det du skriver ville jeg ikke forventet meg noe særlig fra henne.

At hun drikker seg FULL :o når hun har lovet å passe barna, er jo helt villt. Høres ikke ut som ei du kan regne med på den måten, nei.

Men et råd fra meg: I stedet for å irritere deg over gjentatte løftebrudd, hadde jeg heller satset på andre til å passet barnet. Dersom du ikke har råd til barnevakt, ville jeg brukt venner som også har barn. Det går an å avlaste hverandre litt.

Det går ikke an å legge ansvaret for brudd i forholdet på noen andre. Det er DERES ansvar, og dersom noen er ute etter å lage bråk, er det deres ansvar å si ifra, eller velge å ha minst mulig med den/de personene å gjøre. Det er nok av problemer i livet, og da er det viktig å stå sammen.

Det er DITT ansvar å ha det bra, ingen andres. Du fortjener det beste, og da velger du det beste for deg selv.

Gjest Anonymous
Skrevet

1. besteforeldre har ingen plikter overfor barnebarn

2. dersom det er synd for besteforeldrene at de ikke har kontakt med barnebarn, så er det synd for dem da.. ikke bli sint på dem for at du mener de gjør noe som gjør at det blir synd på dem, det kan de avgjøre selv

3. dersom du egentlig er sint fordi du mener det er synd på deg, så er det ditt problem -det er jo dine barn!

Skrevet
1. besteforeldre har ingen plikter overfor barnebarn

2. dersom det er synd for besteforeldrene at de ikke har kontakt med barnebarn, så er det synd for dem da.. ikke bli sint på dem for at du mener de gjør noe som gjør at det blir synd på dem, det kan de avgjøre selv

3. dersom du egentlig er sint fordi du mener det er synd på deg, så er det ditt problem -det er jo dine barn!

Hvilke "plikter" besteforeldre har overfor barnebarna kan diskuteres. Men dette handler om FØLELSER. Dersom feks. moren din viser liten eller ingen interesse for avkommet ditt er det lett å konkludere med at hun ikke bryr seg om DEG heller. Det er faktisk unødvendig å kommentere at det er de selv som taper på det - det gjør like vondt uansett! Og taperne er faktisk barna også!

Gjest Anonymous
Skrevet

Følelser hit og dit.. greit det... Men dere får søren meg ta dere av barna deres selv! Besteforeldrene hadde kanskje ikke det spor lyst til å bli besteforeldre...? De kan jo ikke måtte ta konsekvensene av hva deres voksne barn finner på.

Har du vært så dum å skaffe deg barn, så får det være ditt problem!

Skrevet
Følelser hit og dit.. greit det... Men dere får søren meg ta dere av barna deres selv! Besteforeldrene hadde kanskje ikke det spor lyst til å bli besteforeldre...? De kan jo ikke måtte ta konsekvensene av hva deres voksne barn finner på.

Har du vært så dum å skaffe deg barn, så får det være ditt problem!

Moden innstilling du har der..."har du vært så dum å skaffe deg barn". Ja ja. :ler:

Det er snakk om å ønske det beste for sine barn og sine nærmeste. Enhver med visjoner om å leve et harmonisk familieliv vil selvfølgelig etterstrebe et naturlig engasjement fra foreldre og svigerforeldre. Det er faktisk ikke snakk om å bruke besteforeldrene som avlastningshjem for umulige unger, men en viss deltagelse.

Jeg har ikke barn enda, men når vi blir foreldre i september vil jeg selvfølgelig forvente at besteforeldrene ønsker barnet like velkomment som jeg selv. At de viser genuin omsorg og interesse for den lille. Det er faktisk en del av det å sette barn til verden. Barn som etterhvert får egne barn. Barn er et ansvar du har resten av livet... :wink:

Gjest gjest1
Skrevet

Besteforeldre har ingen plikt i forhold til barnebarn, og det er dessuten også lov å ikke være så veldig glad i barn, og ikke orke å passe andres barn når man er ferdig med sine egne.

Det er du og mannen din sine barn og deres ansvar, ikke hans mor.

For å unngå ytterligere skuffelser når det gjelder henne, så ikke spør henne om å være barnevakt noe mer. Finn andre, eller la det være.

Høres sikkert hardt og kaldt ut, men du må forholde deg til verden rundt deg slik den er, ikke slik du skulle ønske den var. Og henne kan du ikke forandre på.

Drikker hun seg full når hun egentlig har en avtale om å være barnevakt så vil jeg anta at damen har et alkoholproblem. Dette vil du ikke ha rundt barna dine uansett. Alkoholikere kan du ikke stole på - sånn er det bare.

Gjest Anonymous
Skrevet
Moden innstilling du har der..."har du vært så dum å skaffe deg barn". Ja ja. :ler:

Ja! Det å skaffe seg barn eller ei er ene og alene foreldenes valg og dermed deres ansvar. Om de ikke har lyst til å ha hele ansvaret selv, så har det gjort noe dumt i det de skaffet seg barn.

Det er snakk om å ønske det beste for sine barn og sine nærmeste. :

Det er jo selvfølgelig hyggelig om du har sånne foreldre.. Men det er ikke nødvendigvis slik for alle. Og man kan vel ønske det beste for sine kjære uten at man selv går ut og gjør det for dem?

Enhver med visjoner om å leve et harmonisk familieliv vil selvfølgelig etterstrebe et naturlig engasjement fra foreldre og svigerforeldre.:

Hva er et naturlig engasjement? Og hvorfor kreves dette for å ha et "harmonisk familieliv"?

Jeg har ikke barn enda, men når vi blir foreldre i september vil jeg selvfølgelig forvente at besteforeldrene ønsker barnet like velkomment som jeg selv. :

Det var da svært til forventninger!! Pleier du å kreve at foreldrene dine er like glad som deg for alt som skjer i livet ditt? Hva med deg? Er du 100% engasjert i alt i dine foreldres liv?

At de viser genuin omsorg og interesse for den lille. Det er faktisk en del av det å sette barn til verden. :
Nettopp! En del av å sette barn til verden. Det er det foreldrene som har gjort og ingen andre!

Barn som etterhvert får egne barn. Barn er et ansvar du har resten av livet... :wink:
Det er slett ingen automatikk i at barna dine får egne barn; det er DERES valg. Du er heller ikke ansvarlig for ditt barn resten av livet!! De blir voksne (forhåpentligvis innen de finner på å få barn) og er da ansvarlige for seg selv!
Gjest ung mor
Skrevet

. :hoho:

Hva iall verdens NAVN OG RIKE!!!!

er det som er i veien med deg da gjest???

makan til innstilling!

hvor gammel er du egentlig?

Gjest Anonymous
Skrevet

er det som er i veien med deg da gjest????

Ingenting etter det jeg kjenner til?

makan til innstilling!?

Ja, vel? Holdningen om at alle er asvarlige for sine egene valg, men ikke for andres.. Er det en merkelig innstilling?

hvor gammel er du egentlig?

28 Hvordan det?
Skrevet

Gjest skriver:

"1. besteforeldre har ingen plikter overfor barnebarn

3. dersom du egentlig er sint fordi du mener det er synd på deg, så er det ditt problem -det er jo dine barn!"

Du glemte vist en meget vesentlig ting, Gjest: det er synd for barna!

Jeg syns det er rart at når en i forumet gir uttrykk for å ha et problem, så møtes h*n med innlegg som kan oppfattes som at det h*n føler er galt og derfor er vedkommende dum.

Hvorfor så negativ innstilling og manglende forståelse for andres synspunkter og følelser?

Ambi

:smoke:

Gjest Anonymous
Skrevet
Du glemte vist en meget vesentlig ting' date=' Gjest: det er synd for barna! Har ikke sett på makan til negativ innstilling og manglende forståelse for andres synspunkter og følelser.[/quote']

Jeg glemmer slett ikke dette! :evil:

Selvfølgelig er det fint for barn å ha folk omkring seg som er engasjerte i deres liv.. besteforeldre, tanter, onkler osv osv osv

Men dette er likevel ikke noe verken barna eller foreldrene kan forvente av andre mennesker.

Det er mye jeg synes det er synd for meg at jeg ikke har.. Skulle gjerne hatt mer engasjerte besteforeldre, jeg.. Men det er ikke mitt valg..

Du kan faktisk ikke forvente at verden skal tilpasses det at du får barn. Og det er mye som vil være "synd for barna".. Slik er verden! Men det må du faktisk bare lære deg å leve med!

Skrevet

Gjest:

Mulig spørsmålet er irrelevant, men har du barn?

Ambi

Gjest Anonymous
Skrevet
Gjest:

Mulig spørsmålet er irrelevant, men har du barn?

Spørsmålet er i grunne svært relevant.

Jeg har valgt å ikke få barn.

Noe jeg synes dette er et ansvarlig og fornuftig valg.

Jeg bestemte meg for flere år siden at å får barn var noe jeg enten skulle gjøre orntlig eller ikke. Å gjøre det orntlig innebærer store oppofrelser og mye hardt arbeid. Det innebærer å selv være 100 % ansvarlig for et annet menneskes liv i mange år framover.

Jeg fant ut at for min del ville dette bli for mye.. Jeg bestemte meg for at jeg skyldte det hypotetiske barnet å la være å få barn..

Skrevet

Jeg har stor respekt for et slikt valg,Gjest .

Jeg anok kanskje at du ikke hadde barn. For jeg tror ikke det er mulig å ha et så pragmatisk forhold til barn-besteforeldre relasjonen som du uttrykker hvis man har barn. så da forstår jeg det litt bedre.

Jeg tror faktisk ikke det overhodet er mulig å sette seg inn i situasjonen omkring slike relasjoner hvis man ikke har barn, til tross for at man har reflektert mye over hvordan det er å ha barn. Fordi de fleste som har barn sier at det er alt annet - og mye mer - enn man kan foretille seg uten. Og sånn er det nok med forholdet mellom barn, barnebarn og besteforeldre også.

Ambi

Gjest Danielle 73
Skrevet

:fy: :veldigsur: :evil: gjest har ikke barn selv. Det nekter jeg å tro på. Og jeg er helt enig i at det er ikke snakk om ikke ta seg av sine barn, men at det er verdifult med besteforeldre og familie som bryr seg. Det skaper en trygghet ikke bare for foreldrene, men også ungene.

Gjest Anonymous
Skrevet

Besteforeldre er ikke hva de engang var. Nå kjøper gamla en harley og suser rundt.

Fra spøk ( som er sant nok) til alvor. jeg er en forholdsvis ung bestemor. Jeg har en tung og krevende jobb. Jobber aldri under 11/12 timer.

Jobber også helger.

Heldigvis så har jeg barn/svigerbarn som vet hva det vil si og jobbe. De forstår at jeg må innhente meg selv til tider.

elfølgelig er jeg glad i de alle sammen. Jeg skulle ønske jeg hadde mere tid.

Vi har hus også som krever sitt. Min mor skulle ha trengt hjelp også, men som er umulig for meg.

Jeg er pensjonist først om 20 år.

Så jeg vet ikke hva du forventer av b.foreldrene.

Slik var det også for oss da barna var små. Vi bodde da langt unna fam.

Når vi fikk barn viste vi at tiden gikk til de.En dag skulle komme at vi kunne få fri.

Barnevakt spurte vi venner om det trengtes.

Tror mine barn var 10 år første gang jeg var på tur uten barn.

Slik er det å få barn.

Mange unge i dag tenker ikke nok igjennom hva det vil si og få barn. Mange ser nok bare et lite nurk foran seg.

Foreldre er slitne da barna er blitt voksne. Slitne av barn.

Om din svigermor drikker så bør du heller ikke vurdere henne som barnepike. Hun holder ikke avtaler osv..du er i det hele tett negativ i din omtale av henne. Så jeg skjønner ikke hvorfor du på død og liv skal ha henne til pass.

Du skriver også at dere har problemer dere imellom pga.henne.

Hallo.....det er på tide å kutte navlestrengen...

Tror ikke det bare er barnepassproblemer dere har.

Sorry, å måtte si deg det.

Skrevet

"Bestemor Harley" (kan vel kalle deg det, gjest i innlegget over?):

Appalus til deg! Stå på du fortjener det!

Og dere som syter og klager på at besteforeldrene ikke stiller opp: Ta dere sammen og stå for det valget dere tok da dere fikk barn!

Gjest Muslingen
Skrevet

Man kan ikke ta det som en selvfølge at besteforeldre skal stille opp. Og OM besteforeldre er flinke til å stille opp, så for guds skyld aldri ta det for gitt!

Barnebarn er livets dessert, var det en som sa til min mor. Man skal kose seg med barnebarna, passe dem når man har LYST. Og har besteforeldrene ikke lyst, ja da er det ikke så mye man kan gjøre med det.

Jeg hadde aldri et nært forhold til mine besteforeldre. Men jeg er veldig glad for at min datter har et supert forhold til sine. Stor stas å få ringe til mommor! Og det varmer et morshjerte... :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Bestemor harley her igjen.

Skal ta med min vennines situasjon. Hun ble tidlig mor som meg. Ung da de skilte lag. Hun giftet seg og fikk to barn i det nye ekteskapet. I dag er de tenåringer. Mulig småbarnsmor ikke vet hva det betyr.

Samtidig har hun voksne barn og barnebarn. Hun er i full jobb+hus og hjem i tillegg. En mann som jobber skift.

Hun har stor omsorg for sine barn/barnebarn, men tiden og kreftene strekker ikke til der heller.

Om du blir bestemor så får du ikke superkrefter!!!!!!!!!!!!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...