AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #1 Skrevet 25. februar 2014 Enkelt og greit! Er deesperat, og aner ikke hvordan disponere tiden på best mulig måte. Har stått på eksamen som du såvidt har lest til før siste liten? Anonymous poster hash: d7059...0cd
strawberry Skrevet 25. februar 2014 #2 Skrevet 25. februar 2014 Sett av tid på telefonen din, f.eks 25 minutter hvor du skal jobbe konstant. Så tar du 5 minutter pause hvor du MÅ reise deg opp, ta deg noe å drikke osv. Ta 4-5 sånne økter og deretter en lengre pause. Dette forutsetter at du kan studieteknikk, og ikke bare setter deg ned og begynner på side 1 i boken men jobber systematisk med ett og ett tema, skriver notater, repeterer ting, lager tankekart. 3
Gamerfrue Skrevet 25. februar 2014 #3 Skrevet 25. februar 2014 mange kan definitivt klare å bestå en eksamen ved skippertak, men det kommer litt an på faget og innsatsen - jeg kan få veldig gode karakterer ved intens spurt-lesing av et fag med tekstbøker, men ville ikke hatt en sjanse i havet ved matte eller et språk-fag.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #4 Skrevet 25. februar 2014 Sett av tid på telefonen din, f.eks 25 minutter hvor du skal jobbe konstant. Så tar du 5 minutter pause hvor du MÅ reise deg opp, ta deg noe å drikke osv. Ta 4-5 sånne økter og deretter en lengre pause. Dette forutsetter at du kan studieteknikk, og ikke bare setter deg ned og begynner på side 1 i boken men jobber systematisk med ett og ett tema, skriver notater, repeterer ting, lager tankekart. mange kan definitivt klare å bestå en eksamen ved skippertak, men det kommer litt an på faget og innsatsen - jeg kan få veldig gode karakterer ved intens spurt-lesing av et fag med tekstbøker, men ville ikke hatt en sjanse i havet ved matte eller et språk-fag. Jordbær: Grazie mille! Skal følge dette religiøst fra i morgen Spilledama: heldigvis(...) er det ikke mattefag. Anonymous poster hash: d7059...0cd
Gjest Daenerys Skrevet 25. februar 2014 #5 Skrevet 25. februar 2014 Sett av tid på telefonen din, f.eks 25 minutter hvor du skal jobbe konstant. Så tar du 5 minutter pause hvor du MÅ reise deg opp, ta deg noe å drikke osv. Ta 4-5 sånne økter og deretter en lengre pause. Dette forutsetter at du kan studieteknikk, og ikke bare setter deg ned og begynner på side 1 i boken men jobber systematisk med ett og ett tema, skriver notater, repeterer ting, lager tankekart. Dette er måten jeg jobber på når jeg virkelig må ta i et tak veldig effektivt!
Gamerfrue Skrevet 25. februar 2014 #6 Skrevet 25. februar 2014 Jordbær: Grazie mille! Skal følge dette religiøst fra i morgen Spilledama: heldigvis(...) er det ikke mattefag. Anonymous poster hash: d7059...0cd Så bra! Da er det håp! Bare stå på og vær litt streng med deg selv, så tipper jeg det kommer til å holde minst en ståkarakter. Lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #8 Skrevet 25. februar 2014 Hva slags fag er det? Samfunnsfag på høyskolen. Er jo ikke vanskelig i det hele tatt, cluet er jo egentlig bare å lese Så bra! Da er det håp! Bare stå på og vær litt streng med deg selv, så tipper jeg det kommer til å holde minst en ståkarakter. Lykke til! Tuusen takk! Digg med litt inspirerende ord - gir meg motivasjon :D Anonymous poster hash: d7059...0cd
absinthia Skrevet 25. februar 2014 #9 Skrevet 25. februar 2014 Jeg pleide å sette meg på studiestedet og skrive en kortversjon av pensum + hente stoff fra litt andre interessante kilder og lage meg en slags lærebok i stikkord og korte, informative setninger. Etterpå trengte jeg bare å lese over " læreboka" som nå gjerne var ca 4-6 sider og husket stoffet rimelig greit, da jeg jo hadde lest en masse mens jeg plukket ut stikkord til miniversjonen min. Det hele foregikk over et par- fire dager. Innimellom hang jeg i kantina og tok lange pauser med venner. Hadde gjerne en lesefri dag nest sist, da jeg har hørt at det skal være bra. Da gikk jeg turer, trente og drev med andre former for rekreasjon. Hadde tre barn og var nødt til å jobbe på si da jeg studerte, så jeg var ofte nesten nødt til å ta ting i skippertak. Et år hadde jeg konfirmasjon i huset, to dager før eksamen og fikk bare lest en dag til eksamen i naturfag/ fysisk fostring/ friluftsliv og det gikk jaggu bra det også! Lå mellom A og B på alle eksamener, så jeg tror at det ihvertfall funket for meg å gjøre det på denne måten.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #10 Skrevet 25. februar 2014 Jeg pleide å sette meg på studiestedet og skrive en kortversjon av pensum + hente stoff fra litt andre interessante kilder og lage meg en slags lærebok i stikkord og korte, informative setninger. Etterpå trengte jeg bare å lese over " læreboka" som nå gjerne var ca 4-6 sider og husket stoffet rimelig greit, da jeg jo hadde lest en masse mens jeg plukket ut stikkord til miniversjonen min. Det hele foregikk over et par- fire dager. Innimellom hang jeg i kantina og tok lange pauser med venner. Hadde gjerne en lesefri dag nest sist, da jeg har hørt at det skal være bra. Da gikk jeg turer, trente og drev med andre former for rekreasjon. Hadde tre barn og var nødt til å jobbe på si da jeg studerte, så jeg var ofte nesten nødt til å ta ting i skippertak. Et år hadde jeg konfirmasjon i huset, to dager før eksamen og fikk bare lest en dag til eksamen i naturfag/ fysisk fostring/ friluftsliv og det gikk jaggu bra det også! Lå mellom A og B på alle eksamener, så jeg tror at det ihvertfall funket for meg å gjøre det på denne måten. Ok, du må være et unikum i leseverden for det der høres sykt imponerende ut. Min hjerne er ikke laget for det der Videre er det en liten trøst å høre at andre har flere forpliktelser også enn kun studiene. Jobber fulltid så derfor er ikke tiden min beste venn. At du forøvrig studerte og hadde 3(!) er bare å bøye i seg i hatten for(hoho) Det gir meg håp som kun har meg selv å tenke på. Fader as, må få til dette. Takk for supert råd forresten! Skal definitivt brukes. Anonymous poster hash: d7059...0cd
Gjest tinbjo1 Skrevet 25. februar 2014 #11 Skrevet 25. februar 2014 Jobb som et helvette. Det er mitt råd;) 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #12 Skrevet 25. februar 2014 Jobb som et helvette. Det er mitt råd;) Haha, likere(bør leses på halden-dialekt;))! Har begynt nå, skriver så blekket spruter -håper bare jeg skjønner skrifta etterpå :D Tenkte å sitte oppe litt lenger i natt - får heller være zombie på jobb imorra! Anonymous poster hash: d7059...0cd
cocoon Skrevet 25. februar 2014 #13 Skrevet 25. februar 2014 Jeg pleide å sette meg på studiestedet og skrive en kortversjon av pensum + hente stoff fra litt andre interessante kilder og lage meg en slags lærebok i stikkord og korte, informative setninger. Etterpå trengte jeg bare å lese over " læreboka" som nå gjerne var ca 4-6 sider og husket stoffet rimelig greit, da jeg jo hadde lest en masse mens jeg plukket ut stikkord til miniversjonen min. Det hele foregikk over et par- fire dager. Innimellom hang jeg i kantina og tok lange pauser med venner. Hadde gjerne en lesefri dag nest sist, da jeg har hørt at det skal være bra. Da gikk jeg turer, trente og drev med andre former for rekreasjon. Hadde tre barn og var nødt til å jobbe på si da jeg studerte, så jeg var ofte nesten nødt til å ta ting i skippertak. Et år hadde jeg konfirmasjon i huset, to dager før eksamen og fikk bare lest en dag til eksamen i naturfag/ fysisk fostring/ friluftsliv og det gikk jaggu bra det også! Lå mellom A og B på alle eksamener, så jeg tror at det ihvertfall funket for meg å gjøre det på denne måten. 4-6 sider? Hva slags studie var det? Det kunne nok ikke gått på mitt studie...
Gjest tinbjo1 Skrevet 25. februar 2014 #14 Skrevet 25. februar 2014 Haha, likere(bør leses på halden-dialekt;))! Har begynt nå, skriver så blekket spruter -håper bare jeg skjønner skrifta etterpå :D Tenkte å sitte oppe litt lenger i natt - får heller være zombie på jobb imorra! Anonymous poster hash: d7059...0cd Haha! Tenk at om en uke er alt over, og da er det SÅ verdt det!! Hvis du ikke jobber godt nok, så kommer du til å angre senere! Har ihvertfall jeg erfart. Du har fortsatt sjangsen til å hente deg inn. Jeg begynte tre dager å lese til en eksamen og fikk C! Jeg leste som en GAL, og er så glad for at jeg gjorde det. 1
Gjest caramiacaramella Skrevet 25. februar 2014 #15 Skrevet 25. februar 2014 Jeg pleide å sette meg på studiestedet og skrive en kortversjon av pensum + hente stoff fra litt andre interessante kilder og lage meg en slags lærebok i stikkord og korte, informative setninger. Etterpå trengte jeg bare å lese over " læreboka" som nå gjerne var ca 4-6 sider og husket stoffet rimelig greit, da jeg jo hadde lest en masse mens jeg plukket ut stikkord til miniversjonen min. Det hele foregikk over et par- fire dager. Innimellom hang jeg i kantina og tok lange pauser med venner. Hadde gjerne en lesefri dag nest sist, da jeg har hørt at det skal være bra. Da gikk jeg turer, trente og drev med andre former for rekreasjon. Hadde tre barn og var nødt til å jobbe på si da jeg studerte, så jeg var ofte nesten nødt til å ta ting i skippertak. Et år hadde jeg konfirmasjon i huset, to dager før eksamen og fikk bare lest en dag til eksamen i naturfag/ fysisk fostring/ friluftsliv og det gikk jaggu bra det også! Lå mellom A og B på alle eksamener, så jeg tror at det ihvertfall funket for meg å gjøre det på denne måten. Jeg gjør nesten akkurat det samme - tar notater fra forelesninger og forskjellige kilder i løpet av semesteret og når eksamenstiden kommer går jeg gjennom alle notatene mine og skriver en slags lærebok, men min er mer utfyllende - jeg skriver et tema, stikkord, kilde eller lignende og lister så flere punkter under det som jeg bør huske. Funker veldig greit for meg. TS - flere ting å huske på. - Få i deg nok næring - Ta pauser iblant, gjerne gå ut og ta deg litt luft for å klarne hodet - Slå av mobilen - Last ned en app på dataen som hindrer deg fra å besøke visse internettsteder for en tid du setter. Jeg lastet ned en som ikke lar meg gå til disse sidene uansett om jeg skrur dataen av og prøver å slette programmet. Funker kjempebra! - Ikke stress deg selv ut. - Lag gjerne tankekart med bruk av forskjellige fargepenner (farger kan stimulere hjernen din og hjelpe deg til å huske) - Gi deg selv belønninger når du har jobbet godt - feks si til deg selv at hvis jeg jobber godt i hele dag kan jeg gå hjem og se på film for å slappe av ikveld - Finn deg en study buddy du kan lese med - er ofte mer motiverende når en annen sitter ved siden av deg og jobber også - Pass på å ikke stress deg helt ut - det er viktig å ha tid til å slappe av også - Prøv å få nok søvn, spesielt kvelden før eksamenen - I samfunnsfag er det mange forskjellige ord, begrep og betegnelser du bør kunne. Skriv disse ned på papir og test deg selv uten å se på notatene dine. - Et par dager før hver eksamen pleier jeg å legge vekk alle notatene, la en venn skrive et eksamensspørsmål som kanskje kommer til å komme opp, sette mobilalarmen på 2 timer om det er så lenge eksamenen min vil vare og så later jeg som om det er eksamensdagen. Dette er en flott måte å øve på - du lærer veldig mye om det å disponere tiden din og repeterer det du har lært i tillegg til at du etterpå kan gå gjennom svaret ditt med notatene dine og sjekke hva du evt. glemte. Jeg pleier å gjøre dette maaange ganger med alle mulige forskjellige spørsmål som kan komme opp, og det er virkelig det beste tipset jeg kan gi. Så langt i min universitetskarriere har jeg fått A på alle eksamener, så for meg funker det i alle fall. Lykke til! Dette klarer du helt fint så lenge du klarer å holde deg fokusert
Gjest caramiacaramella Skrevet 25. februar 2014 #16 Skrevet 25. februar 2014 Kom på et tips til - du har ikke sagt noe om hvordan du lærer, men mange lærer bedre av å snakke med andre om fag enn å sitte for seg selv å lese. Det å lese noe, for så å fortelle det videre til en annen i sine egne ord er for mange en veldig bra måte å lære på.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #17 Skrevet 25. februar 2014 Woooow! Karamellmia- jeg er deg evig takknemlig for disse utfyllende og konkrete rådene! Burde nesten gitt deg en slant for denne hjelpen, hihi. Skal definitivt ta i bruk noen av disse tipsene, også til mine fremtidige eksamener(som jeg forhåpentligvis begynner å lese til litt før;)). Skulle skrevet mer utfyllende til deg, men får fortsette prosessen her:) Forresten, jeg lærer definitivt best av å samtale og diskutere med andre:) Anonymous poster hash: d7059...0cd
absinthia Skrevet 25. februar 2014 #18 Skrevet 25. februar 2014 4-6 sider? Hva slags studie var det? Det kunne nok ikke gått på mitt studie... Det var maskinskrevne sider og temaet Bronfenbrenners utviklingsøkologiske system ville vært forkortet med : Du, mikro (nærm. Omg/ arena) , meso ( samsp. arenaer) ekso ( større arenaer, syst) , makro ( eks: rel. lov osv) - jeg hadde jo lest mens jeg skrev, så om jeg så stikkordene husket jeg det jeg hadd lest. Om det var ting jeg kunne dårligere/ hadde vanskeligere for å forstå, så kostet jeg kanskje på meg ordentlige kortfattede setninger og huskeregler Når jeg skulle forklare nervesystemet kunne jeg finne på å tegne inn litt nevroner, myelinband osv og sette navn på delene og funksjon. For å huske hvordan en nervecelle ser ut, så tenkte jeg på aliens med tentakler og lang rar kropp og dermed hadde jeg en assosiasjoner jeg kunne bruke. For andre ting kunne jeg lage meg huskeord som var sammensatt av første bokstav i ordene jeg burde huske f.eks ELT som er ordet til de forskjellige typer blodceller.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2014 #19 Skrevet 26. februar 2014 Det med 25 min lesing og 5 min pause finnes som app til telefonen, den heter Pomodoro Anonymous poster hash: 4ce70...4a3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2014 #20 Skrevet 26. februar 2014 Det med 25 min lesing og 5 min pause finnes som app til telefonen, den heter Pomodoro Anonymous poster hash: 4ce70...4a3 Går det an å stille hvor lange intervallene skal være på appen? F.eks jeg liker å lese 1,5 time og så ta pause litt lengre osv. Finnes det noen apper der jeg kan justere intervallene mer selv. er ikke ts, men trenger litt tips jeg også Anonymous poster hash: b4ab0...b1d 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå