AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #1 Skrevet 25. februar 2014 Hei! Jeg har hatt en del av og på blødninger fra tarmen (lyst, friskt blod) de siste årene, men litt mer i det siste. Bestemte meg for å ringe legen, og har fått time til å sjekke endetarmen om en uke. Problemet: legen sa det er et godt tegn at ikke avføringen er svart, men normal. Selvsagt har jeg da hatt møørk brun avføring de siste dagene, og kjenner jeg freaker ut mtp kreft i mage eller øverst i tarmen. Avføringen er ikke direkte svart men ikke langt unna. Den er mer tørr enn "sticky" (sorry detaljer) Har ikke tatt jerntilskudd, spist spinat eller lakris, men spiste en eske mørke sjokoladekjeks i går, har håp om at kjeksene kan ha påvirket fargen? Eneste kosttilskudd jeg tar er kalsium og omega 3. Er mest sannsynlig gravid også, så dette er forferdelig dårlig timing, er helt dårlig av dette Anonymous poster hash: 3c475...3d3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #2 Skrevet 25. februar 2014 Selv om varsellampene begynner å lyse hos legen med tanke på kreft ved blod i avføring, så kan det hende at du bare har en helt enkel blødning i magesekken eller noe, pga magesår. Jo lengre oppe i fordøyelsen blødningen er, jo mer bearbeidet og nedbrutt blir blodet, og avføringen blir svart. Hvor gammel er du? Er nok best å ikke stresse over noe som ikke er en realitet for øyeblikket Jeg tror man naturlig kan ha ganske mørk avføring uten at det egentlig er en blødning. Anonymous poster hash: b6eb7...d9e
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #3 Skrevet 25. februar 2014 Selv om varsellampene begynner å lyse hos legen med tanke på kreft ved blod i avføring, så kan det hende at du bare har en helt enkel blødning i magesekken eller noe, pga magesår. Jo lengre oppe i fordøyelsen blødningen er, jo mer bearbeidet og nedbrutt blir blodet, og avføringen blir svart. Hvor gammel er du? Er nok best å ikke stresse over noe som ikke er en realitet for øyeblikket Jeg tror man naturlig kan ha ganske mørk avføring uten at det egentlig er en blødning.Anonymous poster hash: b6eb7...d9e Takk for svar. Er 24 år, aldri hatt noe alvorlige sykdommer før. Har ikke vært bekymra for det friske blodet for har hatt det av og på siden jeg var 16 eller noe, men så mørk avføring kan jeg ikke huske å ha hatt. Har ikke funnet noe på nettet om mørk brun også tyder på blod, eller bare sort, men tror det var et godt tegn at jeg ikke har slim sticky tekstur. Har derimot sure oppstøt og vondt på venstre siden av navlen og magesekken. Uff, den uka her kan ikke gå fort nok altså.. Anonymous poster hash: 3c475...3d3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #4 Skrevet 25. februar 2014 hmm, jeg hadde også blod i avføringen, ikke mørkt blod da, så jeg fikk bare beskjed om at det var jeg for ung til å bekymre meg for. Er det normalt at legene reagerer veldig På det altså?Anonymous poster hash: 978b8...4d7
bobleplast123 Skrevet 25. februar 2014 #5 Skrevet 25. februar 2014 Takk for svar. Er 24 år, aldri hatt noe alvorlige sykdommer før. Har ikke vært bekymra for det friske blodet for har hatt det av og på siden jeg var 16 eller noe, men så mørk avføring kan jeg ikke huske å ha hatt. Har ikke funnet noe på nettet om mørk brun også tyder på blod, eller bare sort, men tror det var et godt tegn at jeg ikke har slim sticky tekstur. Har derimot sure oppstøt og vondt på venstre siden av navlen og magesekken. Uff, den uka her kan ikke gå fort nok altså..Anonymous poster hash: 3c475...3d3 Sjansen for at du har kreft i tarmen når du er så ung er forsvinnende liten i alle fall! (såfremst dere ikke har noe som går i familien).
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #6 Skrevet 25. februar 2014 hmm, jeg hadde også blod i avføringen, ikke mørkt blod da, så jeg fikk bare beskjed om at det var jeg for ung til å bekymre meg for. Er det normalt at legene reagerer veldig På det altså?Anonymous poster hash: 978b8...4d7 Leger skal i alle fall være innom krefttanken om man har blod i avføringen, men det er veldig mange andre ting som kan gi blødninger i fordøyelseskanalen, så grunnen til at de skal være innom tanken er at det er såpass alvorlig. men dersom man er veldig ung så er som regel årsaken en annen, og da blir man heller utredet for andre ting, eller man "venter og ser om det bedres". Anonymous poster hash: b6eb7...d9e
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #7 Skrevet 25. februar 2014 Sjansen for at du har kreft i tarmen når du er så ung er forsvinnende liten i alle fall! (såfremst dere ikke har noe som går i familien). Har ikke noe kreft i familien, og fleste i primærfamilien "sliter" også med friskt blod, men ingen som har hatt mørktbrunt/svart. Nei blir jo livredd fordi jeg 98% sikkert er gravid, så tenker mer på den enn på meg. Er til hjelp psykisk at jeg spiste en pakke med mørkebrune kjeks før jeg fikk denne avføringen, men husker en gang for noen uker siden at det lå litt mørkegrønt i dovannet sammen med med en noe mørk avføring (Igjen, sorry for detaljene) så klarer ikke legge fra meg bekymringene. Ihvertfall ikke når jeg har sure oppstøt og dumpe smerter i tillegg. Anonymous poster hash: 3c475...3d3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #8 Skrevet 25. februar 2014 Takk for svar. Er 24 år, aldri hatt noe alvorlige sykdommer før. Har ikke vært bekymra for det friske blodet for har hatt det av og på siden jeg var 16 eller noe, men så mørk avføring kan jeg ikke huske å ha hatt. Har ikke funnet noe på nettet om mørk brun også tyder på blod, eller bare sort, men tror det var et godt tegn at jeg ikke har slim sticky tekstur. Har derimot sure oppstøt og vondt på venstre siden av navlen og magesekken. Uff, den uka her kan ikke gå fort nok altså..Anonymous poster hash: 3c475...3d3 For meg høres det ut som du kanskje har et lite magesår, men nå er jeg ikke noen spesialist. Anonymous poster hash: 7e6db...00d 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #9 Skrevet 25. februar 2014 For meg høres det ut som du kanskje har et lite magesår, men nå er jeg ikke noen spesialist.Anonymous poster hash: 7e6db...00d Skal høre med legen om det. Har 37,5 i feber, så tror ikke det er noe alvorlig infeksjon enda (om man får feber med det da) Anonymous poster hash: 3c475...3d3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2014 #10 Skrevet 26. februar 2014 Ro ned. Det har nok ingen virkning på det eventuellte fosteret. Og du dør ikke av kreft over natten, så det er bare å ta det med ro frem til du er hos fastlegen. Anonymous poster hash: 4c9c6...4e9
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2014 #11 Skrevet 26. februar 2014 Svart avføring betyr oftest blødning langt oppe i systemet (altså magesekk, ikke endetarmsåpning). I mitt tilfelle var det amøber og fikk lege og antibiotikakur på dagen (da jeg ba om lege). Det skal sies at dette var i utlandet, og jeg var i generelt dårlig allmenntilstand. Har du ikke vært ute og reist er vel dette ganske usannsynlig. Men svart avføring skal som hovedregel alltid sjekkes opp, siden det tyder på blødninger. Jeg hadde nok vært dårlig en stund før jeg tok kontakt med lege. Men, det er bare en lege som kan vurdere dette. Er du bekymret bør du ringe inn med ny info og nevne at du muligens er gravid om du ikke har sagt det. Anonymous poster hash: 1b082...fd2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2014 #12 Skrevet 26. februar 2014 Jeg spiste oreokjeks.. Dagen etter var avføringen svart! Du er garantert ikke syk. Du har heller ikke feber, da må du jo ha over 38...Anonymous poster hash: 9027b...439
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2014 #13 Skrevet 26. februar 2014 Leste litt grundigere så skriver igjen.. alt du beskriver er jo typisk i graviditet: sure oppstøt, stikking/smerte i livmoren. Ofte blir man også litt hard i magen, noe som lett gir rifter i endetarmsåpningen. Det er også lett å få hemoroider, samme symptom.. Anonymous poster hash: 9027b...439
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2014 #14 Skrevet 26. februar 2014 Skal høre med legen om det. Har 37,5 i feber, så tror ikke det er noe alvorlig infeksjon enda (om man får feber med det da)Anonymous poster hash: 3c475...3d3 37.5 er vanlig kroppstempratur, så feber har du ikke. Anonymous poster hash: b8630...020 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2014 #15 Skrevet 26. februar 2014 Synes dette høres mest ut som forstoppelse, jeg.. Er selv gravid, og når jeg er forstoppet har jeg masse vondt og ubehag, og avføringen blir veldig mørk. Men godt du har fått legetime, bedre med en sjekk for mye enn for lite Anonymous poster hash: c7369...d48 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2014 #16 Skrevet 26. februar 2014 37.5 er vanlig kroppstempratur, så feber har du ikke. Anonymous poster hash: b8630...020 Jeg regner med ts har lav kroppstemperatur til vanlig. Anonymous poster hash: 11604...126
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2014 #17 Skrevet 26. februar 2014 Takk for alle svarene <3 har fått time på tirsdag så ringer noen dager i forveien for å informere om andre evt blødninger, så legen er forberedt på det også mtp blodprøver osv. Anonymous poster hash: 3c475...3d3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå