Gå til innhold

Kostnad bil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter jeg har hatt bil i 2 år (og sertifikat) tenkte jeg at det var på tide å regne ut hvor mye bilen har kostet meg i året.

Forsikring 7000,-

Årsavgift 3000,-

EU-kontroll 500,-

Serviceutgift 4500,-

Vask 1000,-

Bensin 7000,-

Totalt altså 23000 kr. Og da har jeg ikke regnet inn verditap på bil + omregistrering.

Kjører jo ikke bil ofte. I snitt ca 7000 km i året. Trenger ikke bil i forbindelse med jobb og har heller ikke unger å kjøre.

Begynner å lure på om det er verdt å eie bil da.. Kan jo reise mye taxi og buss for de pengene. Men samtidig er det ok å ha friheten til å kunne kjøre når som helst om en vil ha en tur på fjellet el liknende.

Hva koster bilen deres i året?



Anonymous poster hash: 80b34...e44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker ca 23 000.- i året på bilen og da regnet jeg med autopass som jeg fyller på kanskje hver annet år.

Vasker bilen hjemme.

Jeg kjører oppi i imot 5000km i året.

Service har jeg heller ikke regnet med. Har ikke gjort det på bilen jeg eier nå og neste er ikke før til neste år.

For meg så hadde jeg aldri solgt bilen for å ta bussen eller taxi, jeg liker altfor godt friheten bilen min gir meg. Hadde uansett ikke fungert siden buss tilbudet der jeg bor super.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke en nøyaktig oversikt, men det er ca 10.000 til forsikring. Rundt 600 i mnd på bensin = 7200

Auto-pass kommer vel 3 ganger i året på 2100 hver gang ? 6300.

Service skal vi ha til sommeren så det er vel 4-5000 til. Men vi må ha bil, for min andre halvdel kommer seg ikke til/fra jobb. Selv om vi bor ca 5 min fra sentrum av en by med over 60.000 innbyggere og 15 min fra sentrum av en by med over 80.000 inbyggere (langs hovedveien i mellom disse) går det ikke an å ta buss til/fra jobb hvis du ikke jobber 8-4.

Og østlendinger lurer på hvorfor folk ikke bare tar bussen? Fordi alle pengene går til kollektivtransport rundt oslo.



Anonymous poster hash: a1df6...552
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og østlendinger lurer på hvorfor folk ikke bare tar bussen? Fordi alle pengene går til kollektivtransport rundt oslo.

Anonymous poster hash: a1df6...552

Og enda har ruter klart å øddelegge er system som fungerte godt før.

Uten å regne sånn nøyaktig, så ca 24k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg pleier det å ligge på bortimot 25-30.000 i året, mye pga bompenger og jeg bruker bilen mye i jobbsammenheng. Varierer en del på hvor mange turer jeg evt kjører hjem til familie osv.

Kjører rundt 12-15.000 km i året da, bensin pleier å variere mellom 600-1000 kr i mnd som oftest.

Og har nok litt dyrere forsikring også i og med jeg er ganske ung og ikke har mye bonus enda. Og i tillegg delkasko, så jeg mener det ligger på 11.000 i året? Om jeg ikke husker helt feil :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 40000kr vil jeg anslå. Jeg fører samtlige kostnader i Excel-ark og kan, om ønskelig, hente frem detaljerte tall. Kjører mye, og verditap er likevel den allerstørste kostnaden ved nyere biler.

Det sies at en ny bil koster 7-8kr/km. Jeg har hatt veteranbiler som kostet ned mot 2kr/km (dette er altså inkl samtlige kostnader), og mer "vanlige" biler som ligger rundt 3,50kr/km. Aldri i livet vil jeg svi av en årslønn på en ny bil dog - 15-30000kr/år i verditap er da helt normal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest skravle

Definitivt en fordel økonomisk å kjøpe brukt ja. Tror neppe en ny bil uten serviceutgifter/reparasjoner oppveier verditapet. Nyeste bilen jeg har kjøpt var vel 5 år gammel. Prøver alltid å undersøke statistikker for bruktmodeller med minst mulig feil, og kjøper deretter. For meg er bil bare et fremkomstmiddel for å komme seg fra a til b. Har lite eller ingen interesse for biler.

Kjøper utelukkende "kjedelige" bilmodeller ala Toyota, Subaru, Honda. Og slipper billig unna økonomisk med lite verkstedutgifter.

Men jeg skjønner om bilentusiaster velger annerledes og går for nyere og mer spennende modeller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12.000 i forsikring, 1000 til bom, bruker vel 1000 i mnd på diesel.. Har qashqai, og ingen utgifter på service ;p enda! 25.000 i året da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikring: 2900 kr

Årsavgift: 3500 kr

Bilvask: 1500 kr

Bom: 2100 kr.

Diesel: 5000 kr.

Cirka. 15 000 kr.

Pluss evt. service, rep og EUkontroll..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikring: 2900 kr

Årsavgift: 3500 kr

Bilvask: 1500 kr

Bom: 2100 kr.

Diesel: 5000 kr.

Cirka. 15 000 kr.

Pluss evt. service, rep og EUkontroll..

Da blir det pluss ca 500 i året (EU-kontroll) og serviceutgifter må du definitivt ta med i oppstillingen. Finn ut hva du har hatt i service og rep. vi vil vite!

Anonymous poster hash: 680bb...d62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikring: 10000kr

Bilvask: 3000kr

Diesel: 15000kr

Bom: 4000kr

Arsavgift: 3000kr

Totalt: 35000kr i driftsutgifter. Verditapet er vel enda mer, der penga ryker :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...