AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #1 Skrevet 25. februar 2014 Vi har kjøpt et nytt hus, dessverre litt på impuls, men det er virkelig drømmehuset. Nå haster det litt med å selge rekkehuset vårt, men det er vanskelig!! Vi har et ok rekkehus som er lyst og fint og typisk et hus som er veldig lett å selge på grunn av belliggenhet og at man får veldig mye for pengene. Da taksten kom ble vi imidlertid litt skuffet fordi taksten var en god del lavere enn meglers antatte markedsverdi. Megler antok mellom 2,4 - 2,6, mens takst ble 2,350 000. Men det er greit nok. Det er bare litt under gjennomsnittet av hva tilsvarende hus har blitt solgt for siste året på samme sted. Vi hadde første visning 9 februar, det var mange på visning, og 6 stykker som skrev seg på lista og som var interessert. Men ingen bud kom. Så har vi hatt 5 private visninger som endte i ett bud på 2,1 fordi banken ikke ga hun noe mer. Søndag 23.02 hadde vi visning nr 2, fire på visning. En dame veldig interessert og ga et bud på 2,150. Hun vil ikke by over seg selv, og ba om et motbud, vi sa 2,3. Hun avslo med at hun ikke ville gå så høyt uten andre budgivere. Nå står vi her og vil virkelig selge, men går i minus hvis vi går under 2,3. Så det er ikke særlig fristende.. Hva gjør vi? Sitter på gjerdet å venter med is i magen, det har jo tross alt vært mange interessenter, eller skal vi hi henne et enda lavere motbud, men da ha det litt vanskelig økonomisk? Vil så gjerne bli ferdig med dette salget :-( En ting er også at megler glemte å annonsere visning på finn, det bør først lagt ut torsdag morgen, men det har vært annonsert i et lokalt boligblad. Tror dere dette har hatt noen innvirkning?Anonymous poster hash: 3627f...fec
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #2 Skrevet 25. februar 2014 Hvor lenge har dere evt råd til å sitte med begge, da? Det er jo tydeligvis interesse, så hvis dere virkelig ønsker å få flere penger for det kan det være verdt med flere forsøk. Men det blir jo en avveining, spesielt dersom dere skal ta over huset dere har kjøpt også. Vi hadde samme uflaks som dere: solgte to leiligheter som til vanlig skulle gått for rundt eller over 2 millioner, til hhv 1.750 og 1.8. Og vips fikk vi nesten en halv mill mer i huslån enn vi hadde regnet med. Men det er jo sjansen man tar når man kjøper først og selger etterpå. Og ofte får man jo også huset/leiligheten man ønsker seg til en litt rimeligere pris, hvis det er slik at markedet er nede i en midlertidig bølgedal. Vi hadde nok ikke giddet å kjøre flere visninger, dere har allerede hatt seks, men som sagt: har dere råd til å vente, så kan dere jo gjøre det. Anonymous poster hash: beea7...736
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #3 Skrevet 25. februar 2014 Huff, vi slet også med å selge leiligheten vår i sommer/høst. Megleren sa 2,7, men vi fikk ikke mer enn 2,570 for den. Dårlige tider... men føler du/dere har gjort et tilsvarende godt kjøp på deres nye bolig da, kanskje det går opp i opp? Hvor lang tid har dere før overtagelse av ny bolig? Har dere snakket med banken om mellomfinansiering? Anonymous poster hash: b0f45...edf 2
Fossekall Skrevet 25. februar 2014 #4 Skrevet 25. februar 2014 (endret) Vi overtar allerede om 3 uker. Mellomfinansiering er i orden, og vi har forsåvidt råd til å vente, men vi taper jo på det også. Er redd det ender med at vi venter og så må vi likevel selge for mindre enn vi hadde tenkt. Men så tenker jeg også at det har jo bare ligget ute for salg i 3 uker, det er jo egentlig ikke så lenge... Huset vi har kjøpt ligger litt på grensa til hva vi kan greie økonomisk. Vi vil klare en lavere pris, men det gjør at vi får trangere økonomi en periode... Endret 25. februar 2014 av Fossekall
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #5 Skrevet 25. februar 2014 Sånn er livet. Jeg opplevde det samme for ett år siden. Regnet meg frem til at det ville bli vanskeligere og vanskeligere å ikke gå i minus jo lenger jeg ventet med å selge. Jo lenger man sitter med leiligheten, og jo flere visninger man har, desto mer trenger man jo for å gå i pluss! Så jeg valgte å selge 150 000 under takst. Og 200 000 mindre enn hva jeg kjøpte det for. Fryktelig kjedelig, men sånt skjer jo! Anonymous poster hash: f5283...508 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #6 Skrevet 25. februar 2014 Vi har kjøpt et nytt hus, dessverre litt på impuls, men det er virkelig drømmehuset. Nå haster det litt med å selge rekkehuset vårt, men det er vanskelig!! Vi har et ok rekkehus som er lyst og fint og typisk et hus som er veldig lett å selge på grunn av belliggenhet og at man får veldig mye for pengene. Da taksten kom ble vi imidlertid litt skuffet fordi taksten var en god del lavere enn meglers antatte markedsverdi. Megler antok mellom 2,4 - 2,6, mens takst ble 2,350 000. Men det er greit nok. Det er bare litt under gjennomsnittet av hva tilsvarende hus har blitt solgt for siste året på samme sted. Vi hadde første visning 9 februar, det var mange på visning, og 6 stykker som skrev seg på lista og som var interessert. Men ingen bud kom. Så har vi hatt 5 private visninger som endte i ett bud på 2,1 fordi banken ikke ga hun noe mer. Søndag 23.02 hadde vi visning nr 2, fire på visning. En dame veldig interessert og ga et bud på 2,150. Hun vil ikke by over seg selv, og ba om et motbud, vi sa 2,3. Hun avslo med at hun ikke ville gå så høyt uten andre budgivere. Nå står vi her og vil virkelig selge, men går i minus hvis vi går under 2,3. Så det er ikke særlig fristende.. Hva gjør vi? Sitter på gjerdet å venter med is i magen, det har jo tross alt vært mange interessenter, eller skal vi hi henne et enda lavere motbud, men da ha det litt vanskelig økonomisk? Vil så gjerne bli ferdig med dette salget :-( En ting er også at megler glemte å annonsere visning på finn, det bør først lagt ut torsdag morgen, men det har vært annonsert i et lokalt boligblad. Tror dere dette har hatt noen innvirkning?Anonymous poster hash: 3627f...fec Krev at megler selv dekker visning ( at den er gratis) siden han glemte å annonsere på finn. De aller, aller fleste leter nemlig etter hus der. Når det gjelder salg/ikke salg under takst så må dere sette opp et regnestykke. Hva koster det dere i mnd å ha rekkehuset? Når dere vet dette så ser dere hvor mange mnd kan det liggende til salgs før det lønner seg å gå ned 50', 100', 300' etc. Klart det er skummelt å sitte på to hus, men dere har vel marginer til å klare det et halvt års tid? Ellers var det jo reinspikka idioti å kjøpe før dere har solgt, desverre.Anonymous poster hash: 385c3...1cb 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #7 Skrevet 25. februar 2014 Det skal mye til for at dere får høyere bud enn dere allerede har fått. Eiendommer som blir liggende ute lenge anser kjøpere gjerne for å enten være overpriset eller noe alvorlig galt med. Anonymous poster hash: 0a6cc...b03 4
TrickyCicci Skrevet 25. februar 2014 #8 Skrevet 25. februar 2014 Jeg ville kjørt en visningsrunde til, etter at den har blitt lagt ut på finn, og satse på at det blir litt mer fart da. Det er ikke såå mange som leser i lokale boligblader (ingen jeg kjenner, selv ikke da jeg bodde i Oslo) alle sjekker finn. 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #9 Skrevet 25. februar 2014 Jeg ville kjørt en visningsrunde til, etter at den har blitt lagt ut på finn, og satse på at det blir litt mer fart da. Det er ikke såå mange som leser i lokale boligblader (ingen jeg kjenner, selv ikke da jeg bodde i Oslo) alle sjekker finn. De som er på boligjakt, bruker alle kanaler for å holde seg oppdatert. Jeg er en av dem. De som fortsatt ikke er blitt solgt etter andre visning ser jeg kun som aktuelt, hvis det er mulig å presse ned prisen MYE! Det kommer an på hvor rekkehuset ditt er, TS. De som kjøper nå tar seg nok god tid og selger heller når de finner drømmeboligen. Vi la inn ett bud på ett hus som 500 tusen under takst og selger avviste budet. Nå, 6måneder senere kontaktet selger oss for de ombestemte seg og da takket vi nei. Da var de blitt desperate og gikk med på 1.3 under takst. Vi tenkte at det blir nok flere slike desperate selgere og venter heller. Anonymous poster hash: a1695...c42 1
helenaa Skrevet 25. februar 2014 #10 Skrevet 25. februar 2014 Jeg synes dere har hatt veldig bra respons i løpet av ganske kort tid. Hvis dette er et større sted, sånn at det til enhver tid er mange som ser etter bolig, ville jeg gitt det litt tid. Antall interessenter sier meg at prisen ikke er helt feil. Jeg ville prøvd en helg eller to, og så evt sette ned prisen. Dere har allerede hatt 2 som er villige til å gi 2.1, så det er grunn til å tro at dette oppleves som en god pris av markedet. Hvis dere etterhvert annonserer til denne prisen vil dere sikker treffe noen som er villige til å by. Og hvis dere er heldige, vil flere by hverandre opp. Lykke til! Det er skikkelig slitsomt å leve emd en sånn usikkerhet, men plutselig er det over! 1
Litjpusi Skrevet 25. februar 2014 #11 Skrevet 25. februar 2014 Åh for en kjedelig situasjon Synes dere absolutt bør kjøre en visning til (den som er annonsert på Finn). Og så synes jeg dere bør snakke med megleren og be han komme med en ærlig tilbakemelding om hvorfor så mange ikke vil legge inn bud. Dere har hatt mange på visning, både fra private og annonserte visninger. En god megler spør alltid de potensielle kjøperne hva de tenker om boligen, og når man får tilbakemeldinger fra markedet kommer man opp med en ny slagplan sammen med selger. Dere må huske at dere er meglerens "sjef", dere betaler mye for hans tjenester og dere kan (og bør) stille krav (f.eks at megler ringer alle interessenter og ikke bare sender tekstmeldinger osv). Har dere mulighet til å leie ut hvis dere ikke får solgt til ønsket pris? Har dere råd til å selge med tap? Hvor mye tap tåler dere? Håper det ordner seg for dere
helenaa Skrevet 25. februar 2014 #12 Skrevet 25. februar 2014 Jeg stusser litt over dere som er negative til boliger som har ligget ute noen uker. I de 'heteste' bolig-tidene kan dette kanskje være noe, men i dagens marked er det helt vanlig at flotte boliger ligger ute en stund. Det er bare de aller flotteste og de med aller lavest pris som går fort. Og mange av disse går godt over takst, også i dagens marked. Det er litt optimistisk å forvente å kunne gå langt under takst bare fordi en bolig har ligget ute en stund. Selv om det naturligvis finnes en del eksempler på at det går an. Husk at takst som gis nå er satt ut fra dagens marked. TS har jo også opplevd å få lavere takst enn forventet. Det er da liten grunn til å tro at den er satt altfor høyt.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #13 Skrevet 25. februar 2014 Trekk huset, bytt megler, få hjelp til styling og få tatt nye bilder, og legg så huset ut på finn. Vet om flere som har gjort dette med god resultat. Jeg hadde også vært skeptisk til et hus som har lagt ute lenge, betyr som regel av noe ikke stemmer. Anonymous poster hash: c4c1f...e85 2
Miss Lucky Skrevet 25. februar 2014 #14 Skrevet 25. februar 2014 (endret) Trekk huset, bytt megler, få hjelp til styling og få tatt nye bilder, og legg så huset ut på finn. Vet om flere som har gjort dette med god resultat. Jeg hadde også vært skeptisk til et hus som har lagt ute lenge, betyr som regel av noe ikke stemmer. Anonymous poster hash: c4c1f...e85 Er enig i denne. Har dere gode bilder? Nå er ikke jeg noe ekspert men som kjøper vet jeg at bildene har MYE å si, tror også at bildene var grunnen til at jeg fikk solgt for 400 000 mer enn hva andre nesten identiske leiligheter i samme blokk ble solgt for i samme tidsrom. Jeg valgte megler nesten ene og alene pga kvaliteten på bildene dems (hadde lagt merke til de flotte bildene i andre annonser) Endret 25. februar 2014 av Miss Lucky 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 #15 Skrevet 25. februar 2014 Vi har kjøpt et nytt hus, dessverre litt på impuls, men det er virkelig drømmehuset. Nå haster det litt med å selge rekkehuset vårt, men det er vanskelig!! Vi har et ok rekkehus som er lyst og fint og typisk et hus som er veldig lett å selge på grunn av belliggenhet og at man får veldig mye for pengene. Da taksten kom ble vi imidlertid litt skuffet fordi taksten var en god del lavere enn meglers antatte markedsverdi. Megler antok mellom 2,4 - 2,6, mens takst ble 2,350 000. Men det er greit nok. Det er bare litt under gjennomsnittet av hva tilsvarende hus har blitt solgt for siste året på samme sted. Vi hadde første visning 9 februar, det var mange på visning, og 6 stykker som skrev seg på lista og som var interessert. Men ingen bud kom. Så har vi hatt 5 private visninger som endte i ett bud på 2,1 fordi banken ikke ga hun noe mer. Søndag 23.02 hadde vi visning nr 2, fire på visning. En dame veldig interessert og ga et bud på 2,150. Hun vil ikke by over seg selv, og ba om et motbud, vi sa 2,3. Hun avslo med at hun ikke ville gå så høyt uten andre budgivere. Nå står vi her og vil virkelig selge, men går i minus hvis vi går under 2,3. Så det er ikke særlig fristende.. Hva gjør vi? Sitter på gjerdet å venter med is i magen, det har jo tross alt vært mange interessenter, eller skal vi hi henne et enda lavere motbud, men da ha det litt vanskelig økonomisk? Vil så gjerne bli ferdig med dette salget :-( En ting er også at megler glemte å annonsere visning på finn, det bør først lagt ut torsdag morgen, men det har vært annonsert i et lokalt boligblad. Tror dere dette har hatt noen innvirkning?Anonymous poster hash: 3627f...fec Det er derfor det er lurt å selge FØR man kjøper nytt. Anonymous poster hash: a9c39...9a9 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2014 #16 Skrevet 26. februar 2014 http://magnews.no/Meglerbytte-endret-alt-for-Helene Anonymous poster hash: c4c1f...e85
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2014 #17 Skrevet 26. februar 2014 Tre uker er ikke akkurat veldig lenge, da. Omsetningstiden på boliger er høyere enn på flere år. Anonymous poster hash: 64a35...171 1
cattleya Skrevet 26. februar 2014 #18 Skrevet 26. februar 2014 Trekk huset, bytt megler, få hjelp til styling og få tatt nye bilder, og legg så huset ut på finn. Vet om flere som har gjort dette med god resultat. Jeg hadde også vært skeptisk til et hus som har lagt ute lenge, betyr som regel av noe ikke stemmer. Anonymous poster hash: c4c1f...e85 men dette blir jo kjempedyrt! Megleren skal jo ha en god del betalt for den jobben han allerede har gjort, og så nye bilder og styling, + at de da skal beholde boligen enda lengre, det hadde ikke jeg turt i hvert fall. 1
Athene Skrevet 26. februar 2014 #19 Skrevet 26. februar 2014 Jeg har vært på boligjakt mange ganger. Og har aldri brukt noe annet enn finn. Jeg er kanskje ikke representativ da jeg alltid har kjøpt i 20 årene, og jaktet i Oslo og omegn. Så om boligen ikke har vært ute på finn hadde jeg i alle fall gitt det et forsøk til. Første bud er å regne på hva dere har råd til. Hva koster rekkehuset dere i måneden, hvor lenge har dere mellomfinansiering og hvor lenge har dere råd til det. Andre bud er å vurdere markedssituasjonen og utviklingen de siste månedene der dere bor. Dersom totalen av de økonomiske vurderingene tilsier at dere vil prøve en gang til, bør dere vurdere hvorfor boligen ikke ble solgt. Jeg har sett mange dårlige styling jobber og bilder opp gjennom, det ødelegger mye. Fjern alt overflødig, mal litt, og ta nye bilder. Det kan ha enormt å si. 4
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2014 #20 Skrevet 26. februar 2014 men dette blir jo kjempedyrt! Megleren skal jo ha en god del betalt for den jobben han allerede har gjort, og så nye bilder og styling, + at de da skal beholde boligen enda lengre, det hadde ikke jeg turt i hvert fall. For det første bør man få salgsgaranti fra megler, dersom intet salg får han heller ikke betalt. Det er ikke alle objekt de gir dette på, men dersom det ligger så attraktivt til som ts sier burde det ikke være noe problem. Megleren har allerede gjort en grov bommert med å glemme å legge huset ut på finn, det er der de fleste leter etter bolig, så her bør han ta en del av tapet på egen kappe uansett. Dersom man må betale dreier det seg i verste fall om 20-30 000, som høres veldig mye ut som en engangssum, men da må man ta helheten til vurdering. Å sitte med huset 1-2 mnd lengre, betale nye meglerkostnader (de gangene jeg har solgt ligger bilder o.l. innunder her), evt betale styling og få solgt for prisantydning, eller beholde samme megler og få solt under prisantydning. Vet hva jeg hadde valgt. Kjenner som sagt flere som har byttet megler med godt resultat, bl.a gjorde min søster det. De hadde en strøken leilighet i et attrativt område der det normalt selges på første visning. Megler hadde to visninger som kun trakk en budgiver. Da byttet de selskap og megler, stylet boligen, tok nye bilder og leiligheten gikk over takst dagen etter første visning. De tjente 250 000 på å bytte megler, og selv om det var stressende økonomisk en måned, så var det verdt det til slutt. Anonymous poster hash: c4c1f...e85
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå