Gå til innhold

Gjøre Norgesferie billigere?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har en venn fra Australia som vil på ferie til Norge og han har spurt om noen tips til hvordan å redusere kostnadene litt. Jeg har jo gitt ham de enkle med å holde seg til det lokale, se an tilbud og slikt, men har noen her noe mer konkret å komme med? :)

Anonymous poster hash: b1b04...832
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor og hvordan vil han feriere i Norge da?

Skrevet

Har en venn fra Australia som vil på ferie til Norge og han har spurt om noen tips til hvordan å redusere kostnadene litt. Jeg har jo gitt ham de enkle med å holde seg til det lokale, se an tilbud og slikt, men har noen her noe mer konkret å komme med? :)

Anonymous poster hash: b1b04...832

Hvis han vil se veldig mye av Norge vil jeg annbefale Norge Rundt billetten med Widerøe, da kan han for i underkant av 4000 kr reise så mye han orker og vil rundt på Widerøes rutenett i Norge i 14 dager. Billetten er delt inn i 3 soner,Sone 1 Trondheim og sørover, sone 2 mellom Trondheim og Tromsø og sone 3 Tromsø og nordover. Som sagt i underkant av 4000 for alle 3 sonene men man kan og velge 1 eller 2 av sonene da blir det billigere. En flott måte og få sett hele Norge på bokstavlig talt.

Skrevet

Eller NSB? 199 kr én vei, da kommer du til Bodø og kan ta Widerøe videre, da slipper du med én, evt. to soner. Å kombinere dette med litt hurtigrute er noe jeg drømmer om, men det blir ikke billig sånn totalt sett.

Skrevet

Airbnb.com for overnatting.

Skrevet

Du sier jo ikke noe om hvordan han vil reise, snakker vi bil eller med kollektivtrafikk? Har han konkrete preferanser på hvor han vil sove? Hvor i landet tenker han?

Det billigeste ville selvfølgelig være å ta med telt og belage seg på å sove mest mulig ute. Han kan da bruke allmanseieretten i villmark til å sove gratis så og si hele reisen, om det er det han ønsker. Det innebærer at han kan slå opp teltet seg i området som ikke er privat, dyrket mark og ikke skader miljø og natur. Det som da kan være et problem mange steder, er at det dessverre ofte er veldig vanskelig å avgjøre om noe er privat eller ikke. Jeg har jobbet på turistinformasjon og opplevd at noen har kommet med sin historie om at de har slått opp telt, og blitt jaget av bonder som har kommet og hevdet at dette er deres område. Det er selvfølgelig velig trist og dum opplevelse, og grunnen er at bøndene er for dårlig til å merke opp private områder. Det kunne lett blitt gjort. Dette var ærfarne folk som hadde brukt allmannsretten i årevis, og dette området så altså veldig ut til å være allmenseie. Så det kan bli et problem, men dersom en tåler å kanskje måtte flytte på seg, er det gjerne verdt risken. Slike historier tror jeg neppe forekommer ofte.

Alterantivt kan man dersom man ikke finner villmarksområde, ta inn på en campingplass og slå opp teltet der. Det er som regel ikke veldig dyrt, her snakker vi under 100 kr om natta, varierende fra plass til plass. Noen plasser vil det koste 50 kr og andre plasser 80 kr. Fordelen er at en da får bruke sanitærannlegget og altså kan få dusjet og fresjet seg litt opp. Det finnes en campingguide med kart over diverse utvalgte campinger over hele Norge. Den kan virkelig anbefales :).

Ellers er det også mange billige hytter rundtomkring eller pensjonater som man kan sove på innimellom, dagene man er lutelei telt eller det regner alt for mye. Noen steder får man gjerne billige hytter til 250 kr natten, men de fleste er nok beregnet på flere personer, så det er absolutt en fordel å da være flere på en hytte skal en få det billigst mulig. Hotell kan man vel enkelt og greitt styre utenom om man skal ha billigst mulig ferie, men anskaffer man seg noe som heter Fjordpass kan man spare litt på enkelte hotell i områdene det gjelder. Man sparer dersom målet er hotell, men ikke dersom målet er billigst mulig Norgesferie.

Det er oftes lurest å stikke innom et lokalt turistkontor i områdene man ønsker billigst mulig overnatting. Mange private utleiesteder finnes ofte ikke i bookingsystemet/sider fra området, og det kan da være lurt å spørre noe som har kjennskap til alle alternativene i området. Man kan trygt la være å forhåndsbestille i mindre tette strøk store deler av sommeren, men særlig i fellesferien kan det være vanskelig å finne ledig hotell og hytte, men som regel finner man alltids en plass til å slå opp telt/campingplass.

Men i storbyene, særlig Bergen er det galskap å ikke ha forhåndsbestilt i sommermånedene. Der er det smekkfullt hele sommeren og planlegging er nok lurt.

Ellers er jo selvsagt couchsurfing en mulighet, men jeg vet ikke hvor mange som egentlig driver med det i Norge. Vil ikke tro at det er den sikreste veien å gå.

Når det gjelder transport vil det lønne seg å forhåndsbestille et par steder der man kan forhåndsbestille reiser. Enkelte bussavganger og særleg NSB er billigest på nett når man bestiller i god tid.

Skrevet

Ang dette med bønder som jager ivrige teltere. Jeg eier en gård med inn og utmark. Om noen felter i utmarka mi, sier jeg ikke noe på det. Men jeg har opplevd mye rart. Turister som leser om allemannsretten og tror den gjelder over alt. De har prøvd seh midt på jordet (med høyt gress som straks skulle slås), midt i veien vi trenger å kjøre på for å komme frem til deler av driften, nærmest inni hagen vår. En gang møtte jeg noen på vei ut av fjøset vårt.

Anonymous poster hash: fc274...91e

Skrevet

Ang dette med bønder som jager ivrige teltere. Jeg eier en gård med inn og utmark. Om noen felter i utmarka mi, sier jeg ikke noe på det. Men jeg har opplevd mye rart. Turister som leser om allemannsretten og tror den gjelder over alt. De har prøvd seh midt på jordet (med høyt gress som straks skulle slås), midt i veien vi trenger å kjøre på for å komme frem til deler av driften, nærmest inni hagen vår. En gang møtte jeg noen på vei ut av fjøset vårt.

Det forstår jeg veldig godt at du jager de når det er såpass. Er nok helt sikker mange som ikke har forstått seg på allmansretten dessverre, men i tilfellet jeg snakker om var det ærfarne, norske teltere som hadde alt på det reine, men så altså ut som utmark og var ikke dyrket jord, men var likevel privat. Dersom bøndene hadde stort problem med dette burde de satt opp et skilt der. De skulle bare lage jonsokbål der for anledningen.

Skrevet

De skulle bare lage jonsokbål der for anledningen.

Dersom det er planlagt en st.Hans feiring på et sted, kan nødvendigvis ingen telte akkurat der. Hvs mener du de burde gjort? Satt opp store skilt og bedt alle som skulle på feiringen om å reise et annet sted?

Selvfølgelig må man si i fra på en ok måte og forklare hvorfor man ikke kan telte der. Men man må jo også kunne si i fra at det skal foregå et arrangement på stedet.

Skrevet

Dersom det er planlagt en st.Hans feiring på et sted, kan nødvendigvis ingen telte akkurat der. Hvs mener du de burde gjort? Satt opp store skilt og bedt alle som skulle på feiringen om å reise et annet sted?

Selvfølgelig må man si i fra på en ok måte og forklare hvorfor man ikke kan telte der. Men man må jo også kunne si i fra at det skal foregå et arrangement på stedet.

Det var altså bøndene som skulle ha jonsokfeiring akkurat den dagen. Poenget er at området ser veldig ut som villmark/utmark, altså gjorde ikke disse telterene no feil da det satte opp teltet. Derfor var det jo selvfølgelig kjedlig for dem å bli møtt med sure bønder som dem flytte seg fordi at de skulle ha sitt privat jonsokbål der. Nettopp i samme dal finnes det bønder som har satt opp tydelige skilt med "no camping", det kunne disse ha gjort også, for å ha det i fred.

Men selvfølgelig er det ikke lett å vite hva en skal gjøre, det er jo et problem at man har en slik allmannseielov men så mange utydelige steder. Nå vet jeg ikke hvem som har gitt denne loven/tillatelse, men da burde man samtidig gjort tiltak for å gjøre tydelig hvor denne loven gjelder. F.eks at man lagde krav om merking på utydelige områder, eller at alle kommuner var pliktet til å kartlegge kommunen og stedene som er å rekne som allemannseie.

Skrevet

Det var altså bøndene som skulle ha jonsokfeiring akkurat den dagen. Poenget er at området ser veldig ut som villmark/utmark, altså gjorde ikke disse telterene no feil da det satte opp teltet. Derfor var det jo selvfølgelig kjedlig for dem å bli møtt med sure bønder som dem flytte seg fordi at de skulle ha sitt privat jonsokbål der. Nettopp i samme dal finnes det bønder som har satt opp tydelige skilt med "no camping", det kunne disse ha gjort også, for å ha det i fred.

Så det var fordi de "bare var bønder" at de ikke skulle få ha år.hans feiringen sin? Og "akkurat denne dagen" feires det vel st.hans veldig mange steder.

Og mener du virkelig at vi skal begynne å henge opp "no camping" skilter på alle steder hvor vi kan finne på å trenge tilgang en sjelden gang?

Om de som bad dem flytte seg ble sure, så regner jeg med at de har kranglet på å skulle flytte seg.

Allemannsretten må brukes med fornuft. Om man tydelig er til hinder for noen andre, flytter man seg litt. Værre er det ikke.

Skrevet

Det forstår jeg veldig godt at du jager de når det er såpass. Er nok helt sikker mange som ikke har forstått seg på allmansretten dessverre, men i tilfellet jeg snakker om var det ærfarne, norske teltere som hadde alt på det reine, men så altså ut som utmark og var ikke dyrket jord, men var likevel privat. Dersom bøndene hadde stort problem med dette burde de satt opp et skilt der. De skulle bare lage jonsokbål der for anledningen.

Det har jo ikke du heller.

Anonymous poster hash: e00cf...61a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...