Gå til innhold

second opinion lege


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg stoler ikke helt på legen jeg har, jeg har epikriser og mr bilder som viser 3 prolaps nede i ryggen, men legen mener "problemene" er muskulært..!!!

Jeg har vært sykemeldt snart et halvt år, å INGENTING skjer, å jeg blir bare værre i ryggen..

Nå er jeg så lei av å mase på fastlegen, så vi ha en second opinion av en kiropraktor eller manuell terapaut, for jeg ønsker ny MR da jeg bare blir værre, men kan en kiropraktor hjelpe meg med dette eller må jeg bytte fastlege?



Anonymous poster hash: dc440...64d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå til kiropraktor og få en mening.

Jeg hadde en kiropraktor en gang som sendte meg på MR. Det skal da sies at det ikke lå noen uenighet mot en lege bak, bare for at han selv ville se om det var noe der han ikke fant (det var det ikke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert individuellt, men jeg ble mye verre av prolaps etter behandling hos kiropraktor fikk vite i ettertid at kiropraktor ikke bør behandle prolapser, men dette er 15 år siden og kan ha endret seg. Jeg ville nok heller gått til en fysio, eller en osteopat/manuellterapeut.

Vet det er VONDT, men det er veldig viktig at du prøver å være i lett bevegelse. Jeg fikk også stort utbytte av å investere i riktig madrass og pute :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha prolapser er ikke så uvanlig, og det er ikke alltid de gir symptomer. At det blir funnet prolapser på MR betyr ikke nødvendigvis at det er de som forårsaker symptomene dine. Men hvis du bare blir verre i ryggen, bør du uansett undersøkes på nytt. Jeg ville personlig aldri latt en kiropraktor komme i nærheten av min kropp hvis jeg hadde et prolaps, men du kan jo høre med dem.

Anonymous poster hash: c8ce2...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ts her

Men kan fysioterapaut henvise til MR? det er fastlegen min som har sendt meg i funksjonell røntgen men da funnet ut det er muskulært, noe jeg ikke godtar siden jeg har papirer fra sykehus og tidligere leger på en diagnose!! poenget er det blir værre og værre å legen gjør ingenting med det.. så da går jeg heller til noen som kan henvise meg vidre! det hjelper jo heller ikke å "klage" på avgjørelsen..



Anonymous poster hash: dc440...64d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen din kan ikke nekte deg henvisning til MR. Andre gang jeg hadde prolaps, insisterte legen på at det var "hekseskudd". Jeg måtte regelrett krangle meg til MR, og fikk dermed påvist prolaps.

Ei jeg kjenner fikk beskjed om at nakkesmertene var muskulært (intens vondt over lang tid). 3 år senere fant hun ut at det var prolapser i nakken. Så ikke gi deg, krev utredning så du vet at du får riktig behandling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at prolapser kan "gå tilbake" etter en tid, slik at det ikke lenger er snakk om en prolaps. Som følge av prolaps kan man ende opp med muskulære plager fordi man bruker kroppen annerledes når man skal skjerme seg for smerter. Det kan også være snakk om skoliose, som også ofte er ledsaget av muskulære problemer.

Du kan alltids få en second opinion, men jeg synes det høres rart ut at fastlegen din sier det IKKE er prolaps, hvis rtg viser noe annet. Er du sikkert på at du ikke har misforstått noe, eller unnlater å skrive noe viktig her?



Anonymous poster hash: 1f852...e23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan jeg bare kontakte sykehuset å be om å få snakke med en radiograf? jeg har 2 cder som igjen bekrefter problemet mitt, har hatt noen episoder der jeg har ramla og mista førlighet i ene beinet, og episoder med vannlating. Men fastlegen mener trening og bevegelse er meget viktig, og det å komme i jobb igjen. jeg har hatt dette problemet siden jeg var 14 år og er nå 30 år, så nei det blir ikke bedre, derfor trenger jeg noen som har mer vett mer enn fastlegen og gir meg henvisning til MR!!

ts..



Anonymous poster hash: dc440...64d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En RADIOGRAF tar bildene, en RADIOLOG har kompetanse til å tyde dem. Gå til sykehuset du tok bildene og be om å få snakke med radiologen som beskrev bildene dine. Skal være mulig å få til en avtale.



Anonymous poster hash: 2cdda...a13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BEKLAGER jeg mente RADIOLOG!!

skal kontakte de imorge!

takk for svar, og forslag!

TS



Anonymous poster hash: dc440...64d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skal bytte fastlege, om det er mulig? Merkelig at du ikke blir tatt alvorlig, om du har så mye plager med vannlating og nummenhet. Da er det jo indikasjon for å vurdere operasjon (men det hadde jeg kun gjort om det blir helt akutt).

Anonymous poster hash: fa319...616

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...