Gå til innhold

cipralex og bivirkninger


BrokenWings

Anbefalte innlegg

Har akkurat starta med cipralex pga angst. Livredd piller generelt. Så min panikk gjorde at jeg starter med lav dose for minst mulig bivirkninger.

Nå har jeg brukt 2,5 mg hver dag i en uke.

er så sykt kvalm, konstant. har merket litt andre ting også. Som økt angst, hodevondt, litt tåkesyn og svimmelhet. Men dette er lite egentlig, men kvalmen er utrolig plagsomt.

Noen her som har brukt cipralex og har erfaring med oppstart?

Hvor lenge varer kvalmen?

Innlegget er ryddet.

Irrlys, mod.

Noen erfaringer å dele? :)

Endret av irrlys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør snakke med legen hvis du har problemer med Cipralexen. Vi reagerer ulikt på disse medisinene. Jeg tålte ikke de og fikk noe annet. Det tar en stund før de fungerer, men er du veldig dårlig så er legen den beste og snakke med om dette.



Anonymous poster hash: 4a75b...881
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var veldig kvalm i begynnelsen, og opplevde økt angst de første to ukene. Heldigvis så ga det seg, og jeg har fått et helt nytt liv! Begynte med 5mg og økte til 10mg.

Det sies at bivirkninger er verst ved oppstart, og at det går seg til. Det stemte til meg iallefall:)

Ville gitt det en sjanse hadde jeg vært deg:)



Anonymous poster hash: 228f1...53a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på en annen type antidepressiva pga at jeg har ADHD i tillegg.. Men vil bare si at de fleste opplever nok kvalme i starten, det gjorde jeg også, jeg mener det ga seg etter ca 2 uker hos meg.

Jeg er på 3'dje uka nå og har mye mindre kvalme isåfall, kommer helt an på om jeg spiser nok mat. :)



Anonymous poster hash: 26756...bb4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt cipralex i flere perioder over mange år og aldri hatt noen bivirkninge. Ikke en eneste en.
Veldig mange får bivirkninger av å lese om bivirkningene på pakningsvedlegget. :fnise:

At du blir SÅ kvalm av 2,5 mg. har jeg litt vanskelig for å tro. Er nok heller psykisk.



Anonymous poster hash: 3176d...53c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som flere andre her skriver, helt vanlig å være litt i ubalanse de første par ukene. Hjernen bruker litt tid på å tilpasse seg.

Angående bivikningene, antar jeg du er relativt ung, hvis du opplever tåkesyn? Det skjer ofte hos unge pasienter. Snakk med legen din om det.

Pass på å ta cipralexen til mat, man blir ofte litt uvel hvis man tar det på tom mage, men kvalme og dårlig appetitt er vanlig i begynnelsen :)



Anonymous poster hash: eac06...7ca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cipralex er etter min erfaring det verste makkverket som fins. Bra det fungerer for noen, men leger har altfor lett for å skrive ut denne, "fordi de ikke kjenner til andre medikamenter" (vel, gjør jobben din og gjør litt research da?).

Jeg hadde det helt jævlig på de. Masse bivirkninger, egentlig veldig lignende de du beskriver. Samt mer selvmordstanker. Kvalmen holdt seg ganske sterk alle 7 mnd jeg gikk på de før jeg sa at nok var nok. Første uka var virkelig jævlig, kunne knapt røre meg pga. kvalmen. Jeg følte jeg konstant hadde gift eller noe i magen, klarte knapt å spise og kastet opp nå og da. Fin slankekur, da!

Det er sant de sier at det er verst første to ukene, så man bør prøve å holde ut de. MEN ikke godta bivirkninger så lenge som jeg gjorde! Og får du selvmordstanker - ta kontakt med lege/legevakt med en gang.

Jeg byttet til et annet merke, som ikke er SSRI, og lurer nå på hvorfor i all verden den ikke brukes mer (ganske ny men). Ingen bivirkninger overhodet, ikke et fnugg av det engang. Helt fantastisk.

Lykke til, håper det går bedre for deg, for har dessverre ingenting positivt å si om den. Bare ikke gi opp, det er vanlig å måtte innom flere typer før man finner en som fungerer for nettopp deg.



Anonymous poster hash: 9bcdc...bf1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cipralex er etter min erfaring det verste makkverket som fins. Bra det fungerer for noen, men leger har altfor lett for å skrive ut denne, "fordi de ikke kjenner til andre medikamenter" (vel, gjør jobben din og gjør litt research da?).

Jeg hadde det helt jævlig på de. Masse bivirkninger, egentlig veldig lignende de du beskriver. Samt mer selvmordstanker. Kvalmen holdt seg ganske sterk alle 7 mnd jeg gikk på de før jeg sa at nok var nok. Første uka var virkelig jævlig, kunne knapt røre meg pga. kvalmen. Jeg følte jeg konstant hadde gift eller noe i magen, klarte knapt å spise og kastet opp nå og da. Fin slankekur, da!

Det er sant de sier at det er verst første to ukene, så man bør prøve å holde ut de. MEN ikke godta bivirkninger så lenge som jeg gjorde! Og får du selvmordstanker - ta kontakt med lege/legevakt med en gang.

Jeg byttet til et annet merke, som ikke er SSRI, og lurer nå på hvorfor i all verden den ikke brukes mer (ganske ny men). Ingen bivirkninger overhodet, ikke et fnugg av det engang. Helt fantastisk.

Lykke til, håper det går bedre for deg, for har dessverre ingenting positivt å si om den. Bare ikke gi opp, det er vanlig å måtte innom flere typer før man finner en som fungerer for nettopp deg.

Anonymous poster hash: 9bcdc...bf1

Hva heter det medikamentet? Kunne tenkt meg å prøvd noe helt uten bivirkninger.. gikk du opp i vekt av det? Går på cipralex, og har gått opp i vekt selv om jeg trener 5 ganger i uken og spiser sunnere enn sunt:(

Anonymous poster hash: 228f1...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på 10 mg nå og har ikke merket noen bivirkninger... de redder meg :)

Da jeg startet på dem sa legen meget bestemt til meg at "og så må jeg be deg innstendig om å IKKE google eller lese pakningsvedlegget denne første perioden!" :ler: Det er helt sant, man begynner å lete ubevisst etter den minste antydning til ting som KAN være en bivirkning...

Gi det en sjanse :) De sier 6 måneder hvis det er første gangs bruk.



Anonymous poster hash: 627b7...a04
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...