Gå til innhold

Nylig vært i Tunisia? Erfaringer? Trygt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! min kjære og jeg har planer om å dra til Tunisia i mai, Hammamet. Noen som har vært der? Leste på utenriksdepartementet at det skal være trygt å dra dit nå og at turiststedene har vært mer eller mindre uberørt av opptøyene i hovedbyen, som i tillegg er langt unna. Noen som har noe å tilføye? Erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vært der to ganger. Ikke siden maktskiftet, riktignok, men sier UD at det er trygt er det helt sikkert trygt. Tunisia, særlig i turistnære områder, er et forholdsvis liberalt land naboene og religionen tatt i betraktning. Generelt er det fint og greit langs kysten, mens det i innlandet i sør er litt mer ymse.

Synes det var fint der. Skiller seg lite fra resten av "Syden" hvis du holder deg på turiststeder, mens det naturlig nok føles litt mer fremmed utenfor turistområdene enn det gjør i Italia, Spania og Hellas. Ikke kle deg voldsomt utfordrende om du drar inn til vanlige tunisiske byer, men utover det kommer du unna med det meste bare du oppfører deg sånn noen lunde. Drar gjerne tilbake igjen, for klima og omgivelser var fine og folk jeg møtte hyggelige.

Jeg er forresten mann, men jeg tilbrakte mye tid med to venninner jeg reiste med, og de opplevde såvidt jeg vet ikke noe ubehagelig.

Anonymous poster hash: e7627...fd5
Skrevet

Har vært der to ganger. Ikke siden maktskiftet, riktignok, men sier UD at det er trygt er det helt sikkert trygt. Tunisia, særlig i turistnære områder, er et forholdsvis liberalt land naboene og religionen tatt i betraktning. Generelt er det fint og greit langs kysten, mens det i innlandet i sør er litt mer ymse.

Synes det var fint der. Skiller seg lite fra resten av "Syden" hvis du holder deg på turiststeder, mens det naturlig nok føles litt mer fremmed utenfor turistområdene enn det gjør i Italia, Spania og Hellas. Ikke kle deg voldsomt utfordrende om du drar inn til vanlige tunisiske byer, men utover det kommer du unna med det meste bare du oppfører deg sånn noen lunde. Drar gjerne tilbake igjen, for klima og omgivelser var fine og folk jeg møtte hyggelige.

Jeg er forresten mann, men jeg tilbrakte mye tid med to venninner jeg reiste med, og de opplevde såvidt jeg vet ikke noe ubehagelig.

Anonymous poster hash: e7627...fd5

Tusen takk for svar. Har en mor her som sier NEINEINEI, av alle stedene dere kan dra, så reiser dere veil ikke dit?! :fnise::fnise: Men vi vil, vi vil! Hihi. Blir nok en tur til Afrika. Takk for svar :klem1:

Skrevet

Jeg har venner som var der da det offisielt ikke var trygt og de opplevde det som trygt nok ettersom de jo ikke var mål for urolighetene. Uansett er det viktig å lese seg godt opp på forhånd og te seg respektfullt, lære seg noen fraser på fransk og arabisk og være åpen og vennlig. Tunisia trenger turismen, så reisende som har satt seg inn i kulturen settes veldig pris på.

Anonymous poster hash: df1f2...d09
Skrevet (endret)

Jeg har vært i Hammamet riktignok før maktskifte og jeg opplevde det den gang som trygt nok i alle fall.

Vel vi bodde på et digert hotell som var innegjæret med vakt i porten og egen strand og greier.

Vi var bare et par turer ute av hotellet helt på egenhånd og da opplevde jeg selgere også på andre siden av gaten som ropte og ville ha oss bort dit osv, men vi brydde oss ikke om det.

Men det vi gjorde var å melde oss to utflukter i løpet av den uken vi var der. Den ene er en 2 dagers tur og går helt ned til Douz ved Sahara ørkenen. Den andre er en dagstur som besøker Tunis, Sidi Bon Said, Kartago og et veldig berømt mosaikk museum.

Disse to turene i buss med guide gjorde at vi fikk sett og opplevd et så historisk og spennende land som vi aldri hadde fått med oss ved å bare ligge på stranden. På denne måten kommer man seg rundt på en trygg måte og.

Ellers så vil dere nok få servert couscus. Og prøv gjerne matretten Brick og.

Tunisia har god mat etter min smak da med mye spennende å by på.

Vær obs på et par ting. Om det kommer noen og sier de vil vise dere rundt gratis, om de sier at de jobber på hotellet eller uansett hva de sier så takk pent nei og gå IKKE med de. Da landet dere garantert i en bakgate i en teppebutikk eller noe liknende og kan nærmest føle dere presset til å handle. Og innelåst på et rom med aggressive selgere og du ikke egentlig vet hvor du er, det er ikke gøy. Har snakket med flere som har opplevd dette og selv kom det en helt inn på hotellet vårt og spurte oss om vi ville ha gratis rundtur.

Vi sa bare at vi allerede hadde bestilt tur med selskapet vårt så det trengte vi ikke. Og så gikk vi. End of story.

En annen ting er at om noe koster en dinar og du gir de 10 så har de en tendens til å tro at du ikke vet hva du gav jeg så da " glemmer" de å gi deg tilbake vekslepengene helt til du spør etter de.

Trodde første gangen at det var en forglemmelse men da dette skjedde flere ganger rundt forbi så skjønte jeg tegninga og passet på å gi akkurat av penger. Så følg med på det.

Ta med imodium og masse antibac og papirlommetørklet til toalettbesøk.

Man kan møte på litt av hvert og selv jeg som er supernøye klarte å komme hjem med salmonella etter Tunisia. Dere bør også ha vaksinert dere mot Hepatitt A og ikke være mer enn 10 år siden skolevaksinene. i så fall bør dere ta de nå før dere drar.

Det er litt spesielt når man kommer til Tunisia og så ser man masse halvferdige hus, gjetere på markene og sørover ser man bensinkanner i veikanten og det er bensinstasjonen. Man ser veiskillt med pass opp for kryssende kameler og også massevis av oliventrær.

Selgerene er MASETE. Kan være plagsomt men det er bare å si nei og gå videre. Skal du kjøpe noe så må du prute. Men er du med på utflukt så stopper de på butikker med faste priser. Bedre synes jeg.

Og så pass opp for lommetyver da. Også unger kan stikke av med verdisaker så holdt nøye øye med alt.

Jeg syntes Tunisia var et annerledes og spennende land å besøke. Ikke et land jeg ville vandre rundt i på egenhånd ( med jeg er ikke en veldig modig person heller), men et land jeg er glad for å ha besøkt da det var mye historie og masse å se og oppleve der.

For mitt vedkommende så blir det med den ene gangen.

Selve Hammamet er ganske fin og frodig by. Mye bedre enn Souz.

Endret av caroprins

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...