AnonymBruker Skrevet 23. februar 2014 #1 Skrevet 23. februar 2014 Hei kg! Fikk påvist en ganske kraftig vitamin-D mangel (hadde ingen symptomer, så var overrasket over svarer på blodprøven) Jeg fikk utskrevet en type D-vitamin for noen mnd. Etter ca 2 mnd med dette inntaket har jeg gradvis fått kramper og nummenhet i armer og ben, de siste dagene har det vært skikkelig ille, spesielt i leggene. Så litt spørsmål er om jeg har kan ha fått i meg for MYE D-vitamin selv om jeg har fulgt dosen riktig? Har aldri slitt med ledd og muskler før jeg begynte med tilskuddet. Noen med erfaring? Anonymous poster hash: ca8e8...dfa
Unika Skrevet 23. februar 2014 #2 Skrevet 23. februar 2014 (endret) Her: (fra store norske leksikon) Tetani, tilstand preget av økt nevromuskulær irritabilitet som kan utvikle seg til tremor, muskelspasmer (se spasme) og eventuelt kramper (se krampetilstand). Etter uttalt og langvarig D-vitaminmangel (se rakitt) kan tilførsel av D-vitamin paradoksalt nok også føre til tetani. Tilførsel av D-vitamin i en slik situasjon øker benvevets evne til å akkumulere kalsium, og i gitte situasjoner kan så mye kalsium trekkes fra blodet til benvevet at kalsiumkonsentrasjonen i blodet faller nok til å utløse tetani. Også andre sykdommer som fører til store elektrolytt- og syre-baseforstyrrelser, kan utløse tetani. http://sml.snl.no/tetani Endret 23. februar 2014 av Unika
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2014 #3 Skrevet 23. februar 2014 Tusen hjertelig takk, der tror jeg du traff spikeren på hodet, har lett så lenge nå uten hell. Skal ta med svaret til legen og høre! Håper alt er bra med hjertet mitt da. Anonymous poster hash: ca8e8...dfa
Jetlag Skrevet 23. februar 2014 #4 Skrevet 23. februar 2014 (endret) For å bryte ned D-vitaminer trenger du kalsium. Du må drikke D-vitamin sammen med melk. D-vitamin uten kalsium er rett og slett ubrukelig. Drikk D-vitamin med melk. Du trenger bare 1 vitamin tablett per dag. Endret 23. februar 2014 av Jetlag
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2014 #5 Skrevet 23. februar 2014 For å bryte ned D-vitaminer trenger du kalsium. Du må drikke D-vitamin sammen med melk. D-vitamin uten kalsium er rett og slett ubrukelig. Drikk D-vitamin med melk. Du trenger bare 1 vitamin tablett per dag. Tar bare en tablett, og det er kalsium i samme tablett men fått mye plager av de uansett Anonymous poster hash: ca8e8...dfa
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #6 Skrevet 24. februar 2014 Hjelp, står at tetani kan føre til krampe i stupehodet og kvelning, nå ble jeg helt dårlig her. Anonymous poster hash: ca8e8...dfa
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #7 Skrevet 24. februar 2014 Bestod chvostik testen for tetani man kan gjøre hjemme, så håper jeg ikke har det da skal prøve magnesiumtilskudd i morgen og, kan jo også gi kramper i ben og armer. Anonymous poster hash: ca8e8...dfa
Unika Skrevet 24. februar 2014 #8 Skrevet 24. februar 2014 Tusen hjertelig takk, der tror jeg du traff spikeren på hodet, har lett så lenge nå uten hell. Skal ta med svaret til legen og høre! Håper alt er bra med hjertet mitt da.Anonymous poster hash: ca8e8...dfa Bare hyggelig! Får håpe legen din får ordnet opp. Alt er nok bra, det er hvis man går over laaang tid med slike tilstander at det begynner å bli farlig (hovent strupehode og kvelning, hjerteprob.osv,) så ikke bekymre deg for mye. Cellene i kroppen er ekstremt fintfølende og de kan få kroppen til å få kramper/spasmer av veldig små forandringer, betyr ikke at du er alvorlig ille ute :-) Ikke ta noe mer tilskudd av noe som helst før du har fått tatt nye blodprøver! 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #9 Skrevet 24. februar 2014 Bare hyggelig! Får håpe legen din får ordnet opp. Alt er nok bra, det er hvis man går over laaang tid med slike tilstander at det begynner å bli farlig (hovent strupehode og kvelning, hjerteprob.osv,) så ikke bekymre deg for mye. Cellene i kroppen er ekstremt fintfølende og de kan få kroppen til å få kramper/spasmer av veldig små forandringer, betyr ikke at du er alvorlig ille ute :-) Ikke ta noe mer tilskudd av noe som helst før du har fått tatt nye blodprøver! Takk så mye! ) da lar jeg alt av tilskudd ligge, har bestilt legetime. Brenner i tunga også, så nesten helt garantert at det er det du sa! Anonymous poster hash: ca8e8...dfa
Unika Skrevet 24. februar 2014 #10 Skrevet 24. februar 2014 Takk så mye! ) da lar jeg alt av tilskudd ligge, har bestilt legetime. Brenner i tunga også, så nesten helt garantert at det er det du sa!Anonymous poster hash: ca8e8...dfa Bare hyggelig! Huff, høres ikke godt ut! Bra du har bestilt legetime, vitamin/mineral-forstyrrelse er absolutt ikke noe å spøke med.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå