Twigi Skrevet 27. mai 2004 #1 Skrevet 27. mai 2004 Inspirert av tråden om "drømmejobben". Kan vi gi hverandre noen tips om å skrive søknad utforming av cv type vedlegg ringe på forhånd eller ikke ringe? i det hele tatt - tips som kan hjelpe oss til å få drømmejobben......
Gjest Anonymous Skrevet 28. mai 2004 #2 Skrevet 28. mai 2004 Vel, siden jeg ikke FÅR drømmejobben spørs det om jeg bør dele min fremgangsmåte :-? Men jeg har ihvertfall blitt innkalt på ganske mange intervjuer og stort sett røket ut når det står mellom to - og da er det så små marginer at man som regel ikke kan foreta seg noe spesielt for å påvirke utfallet. Jobbsøknad: Aldri aldri lenger enn én side, inkl heading og underskrift og med normal skriftstørrelse. Ingen skrivefeil! Vise til utlysning, evt "Tillater meg å sende åpen søknad pga blablabla" Kort beskrivelse av utdanning, vise til CV (ta med karakterer hvor relevant) Lenger beskrivelse av arbeidserfaring. Vektlegg de erfaringer som er mest relevant for stillingen og skriv konkret en eller to ting du lærte eller ferdigheter du tilegnet deg gjennom arbeidet som mottageren av søknaden ønsker. Vær ærlig her. Hvis du sier at du har gode samarbeidsevner lønner det seg å vise med et eksempel hvordan du har fått slike evner, likeledes med andre egenskaper. Personlige egenskaper som gjør deg særlig egnet. Ikke overdriv; 2-4 momenter gir deg mulighet til å skryte litt uten at du overdriver. Her lønner det seg også å ha punkt på cv'n eller arbeidserfaring som viser at dette trolig stemmer. Hvordan kan du være et netto tilskudd til virksomheten? Motivasjon for søknaden - prøv å finne en eller to gode, ærlige og saklige grunner til at du vil ha akkurat denne jobben. Ikke smiske, men gjerne nevne noe positivt ved arbeidsstedet som tiltrekker deg. Dette bør være sant. "Håper på positiv/rask tilbakemelding" CV: Punktvis nummerert oversikt. Flittig bruk av tab, overskrifter/fet type, alt som gir et ryddig inntrykk. Nyeste erfaring øverst, synkende rekkefølge. Ingen farger, dekorasjoner, skrivefeil el.l. (for kreative yrker stiller dette seg sikkert annerledes!) 1 - personalia 2 - utdanning (tom videregående) 3 - arbeidserfaring 4 - erfaring fra frivillige arbeid, verv osv (også borettslagsarbeid, studentforeninger, hjelpearbeid - alt som gir livserfaring og viser engasjement) 5 - internasjonal erfaring (hvis du har) 6 - språkkompetanse (inkl ferdighetsnivå) 7 - IT-kompetanse (programvare, ferdighetsnivå, evt dokumenterte evner) 8 - andre løyver, sertifikater, godkjenninger o.l. 9 - personlige interesser, hobbyer.... Jeg ringer alltid på forhånd og viser til samtalen i søknaden, men har alltid noe relevant å spørre om som jeg ikke har funnet i utlysningen eller på nettet. Feks er det interne søkere, er min bakgrunn interessant for dem, evt andre ting. Dette var mine tips, og de funker ofte. Det er altså i aller aller siste ledd jeg pleier å falle gjennom, og der kan ingen hjelpe deg....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå