Gå til innhold

Hvor ofte er det bra å vaske bilen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og en annen er litt uenig om hvor ofte en bør vaske bilen. Hun mener den skal vaskes 1-2 ganger i uken. Jeg mener den bør vaskes 1-2 ganger i måneden.

Dette er en bil som ikke står i garasje, den blir i hovedsak kjørt på asfalt.

Anonymous poster hash: 11e4e...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer jo an på vær og føreforhold!

Taxier og busser vaskes oftest hver dag, men de ruller en del km mer på en dag enn en privatbil.

Lakken kan bli slitt og dårlig av overdreven/feil vasking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvor mye det saltes i området der bilen kjøres, blant annet.



Anonymous poster hash: f6ff5...bcf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1-2 ganger i mnd er for sjeldent. Bør vaskes en gang i uka med ordentlig bilshampo.

Huff, er jo så pes å ta frem høytrykkspyleren.

Kjører bilen min i maskin et par ganger i måneden. På Shell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tuppesjura

Galskap å kjøre bilen en eneste gang i børstevask hvertfall! Da har du tusenvis av riper i lakken.

Mannen er billakkerer og vasker gjerne bilen hver dag i perioder. Lakken tar ikke skade av det! Høytrykk først og innimellom svampevask etterpå.

Med all salt og skitt som er på veiene nå, bør bilen vaskes jevnlig. Saltet etser seg inn i lakken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med tuppesjura. Å gjøre det "riktig" er å vaske, polere, vokse bilen to ganger for året, grundig!, så er det helt tilstrekkelig å spyle/svampevaske ved behov. Nå i saltsprutsesongen kan det være ganske hyppig. Men børster? Må aldri, aldri brukes!

Anonymous poster hash: 42db4...c67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull og tøys angående børster. Helt absurd hva dere prater om. Det kommer selvsagt helt ann på maskin. Nyere maskiner med gummi, kan brukes helt uten problemer. Kjører aldri bilen inn i gamle maskiner.

Håndvask har vist seg å være verre for lakken enn i maskin.

Og det er dessuten tull med alle de som skal ha børsteløs maskinvask, tullinger!

Uansett, vasker bilen 2-4 ganger i mnd, avhengig av hvor mye den brukes. Den kan i perioder stå parkert i garasje og derfor vil det ikke være nødvendig. Men dersom den brukes regelmessig, vasker jeg den en gang i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OI! da lærte jeg noe nytt i dag og! Kanskje ikke la bilen gå uten vask siden oktober?..



Anonymous poster hash: 12c60...002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Blubba, hjelper liksom ikke ens egen ttoverdighet å dusjet sitt eget innlegg i "tull"-ordet. Håndvask forutsetter et godt skyll først, og bruk av en myk svamp som kastes etterpå. Aldri bruk en svamp to ganger. Aldri bruk en svamp som har vært bort i hjula på lakken igjen (bremsestøv!).

Anonymous poster hash: 42db4...c67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker dere svamper når dere vasker bilen?

Jeg føler at bilen er så og si like skitten etter vasken, hva gjør jeg galt? Har dere noen gode tips?



Anonymous poster hash: 8c4bd...d5f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke svamp nei. Bruk ordentlig vaskehanske, ei bøtte med rent vann til å skylle vaskehansken i, ei bøtte med vann og ordentlig bilshampo. Spyle grundig med høytrykkspyler før du begynner å vaske. Ikke vask hele bilen på en gang, vask f.eks en side av gangen, spyl av den sia, så begynner du på andre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaskehanske? Hvor får man tak i det? Er det som en slags klut?

Har ikke høytrykkspyler, men er alltid påpasselig med å spyle bilen godt før jeg starter å vaske den.



Anonymous poster hash: 8c4bd...d5f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All vask vil gi litt mere "vaskeriper" mens all fukt øker rustutvikling. Verst med hensyn på slitasje, er slurvete håndvask. Verst med hensyn på rust, er gammel skitt som er fuktig hele tiden. Derfor vil du ha en bil som er så ren og tørr som mulig.

Vask bilen ved behov. Med håndvask har en kontroll selv. Det er MYE vann som gjelder. Fjern mest mulig skitt med høytrykk/såpe. Spyl godt oppunder hjul, gjerne opp under bilen der en kommer til. Vask med svamp, men vær nøye med å skylle svampen ofte. Husk å vaske under dørene. Bruk så stor bøtte som mulig, gjerne to. Bruk bilshampoo, ikke Zalo. Kjør en liten tur etter vask, slik at bremsene får tørke. La bilen stå ute å tørke.

Poenget er at du ikke vil ha tykke lag med (saltholdig) skitt som er fuktig "hele tiden". Dermed er det jo ofte vær og føre som avgjør frekvensen. Jeg mener at du bør vaske 2-4 ganger pr mnd. Polèr 2 - 3 ganger pr år.

Selv vasker jeg 2 biler minst en gang pr uke, polèrer annenhver måned, renser og polèrer med maskin for å fjerne vaskeriper 1 gang pr år - påfølges av en god carnuba voks...akkurat samme prosedyre som på badekaret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Mr. Toad

Dette er en diskusjon som er laget for gi meg dårlig samvittighet. Tror jeg vasker bilen etter jobb jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør dere på vinteren med masse minusgrader da? Hvor ofte vasker dere bilen da? Særlig, dere som ikke har garasjemulighet? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker en dag det er null eller over, evt kjører et godt stykke før jeg parkerer for natta. Låsolje og silikon på listene er også lurt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...