Solstrålemamma Skrevet 23. februar 2014 #1 Skrevet 23. februar 2014 Hei! En god venn bruker ulike antidepressiva. Vet ikke helt hva han bruker men i allefall Zoloft og Lithium. Tror også han har prøvd citraplex (litt usikker på navnet tar en sjanse) Vil gjerne lære litt mer om dette. Lurer på hvilke erfaringer folk her inne har med disse medisinene og hva som virker/ bivirkninger mm. Vil gjerne ha noen personlige tilbakemeldinger i tillegg til det som står i felleskatalogen osv. Hvilke alternativ finnes? Vi går av og til ut og tar noen øl. Sier hver gang at alkohol og medisiner ikke er bra. Hvilke erfaringer har dere her inne med det?
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2014 #2 Skrevet 23. februar 2014 Jeg bruker cipralex og det gir ikke meg problemer med alkohol. Nå drikker jeg svært sjeldent da. Tablettene gjør meg mere meg selv, de rare tankene som får meg til å gå i kjelleren forsvinner men jeg kjenner fortsatt på opp og nedturer som alle andre. Jeg er mere meg selv slik jeg egentlig er. Anonymous poster hash: e860f...a83 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2014 #3 Skrevet 23. februar 2014 Gikk på zoloft for noen år siden, jeg spydde, skalv og hadde ikke kontroll etter at jeg drakk øl nok til at jeg ble brisen. Jeg har aldri før spydd av øl. Går nå på cipralex, ikke opplevd noe annet enn hodepine langt ute på kvelden når jeg drikker alkohol. Synes Cipralex er mye bedre når det kommer til andre ting også. Anonymous poster hash: b9c91...ad7
Gjest Skrevet 23. februar 2014 #4 Skrevet 23. februar 2014 Gikk på zoloft i tre år, aldri noe problem med alkohol da. De gjorde hva de skulle og har bare positive tilnakemeldinger på de, bortsett fra at jeg gikk helt sinnsykt opp i vekt (fra 75 til 110!). Ellers syntes jeg hjemmesiden til Zoloft forklarer bra med både bilder og videoer!
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2014 #5 Skrevet 23. februar 2014 Zoloft har jeg dårlig erfaring med: vektøkning, aggresjon, økt depresjon, suicidal. Men medisiner kan virke helt forskjellig frà individ til individ. Alkohol i moderate mengder pleier å gå greit ved de fleste SSRI. Det er bare legen/paykiateren som kan gi råd i fht din venns medisiner. Hva vi på et forum har opplevd, er kun individuelt, og kan ha vært influert av en masse ulike faktorer.Anonymous poster hash: c791d...96e
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2014 #6 Skrevet 23. februar 2014 Glemte å si at Cipralex hadde mindre bivirkninger, men jeg gikk opp 7-8 kg. Dessuten hjalp de ikke på min depresjon (men har en annen psykisk lidelse i bunn).Anonymous poster hash: c791d...96e
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #7 Skrevet 24. februar 2014 Hei! En god venn bruker ulike antidepressiva. Vet ikke helt hva han bruker men i allefall Zoloft og Lithium. Tror også han har prøvd citraplex (litt usikker på navnet tar en sjanse) Vil gjerne lære litt mer om dette. Lurer på hvilke erfaringer folk her inne har med disse medisinene og hva som virker/ bivirkninger mm. Vil gjerne ha noen personlige tilbakemeldinger i tillegg til det som står i felleskatalogen osv. Hvilke alternativ finnes? Vi går av og til ut og tar noen øl. Sier hver gang at alkohol og medisiner ikke er bra. Hvilke erfaringer har dere her inne med det? Hei. Jeg skjønner at du har lyst til å forstå virkning og bivirkning av det han går på, men andres personlige erfaringer vil ikke gi noe riktig bilde av medikamentene. Jeg skal derfor prøve å gi deg en litt mer bakgrunnsinformasjon. Husk at både virkning og bivirkning er individuelt. Man vet faktisk ikke nøyaktig hvorfor antidepressiver fungerer, og det er nettopp derfor det fins et titalls ulike medikamenter med ulik reseptorprofil. Legen/psykiateren vil derfor i utgangspunktet gi medikamenter på indikasjon. F.eks. hvordan vekten til pasienten er, hvordan søvnen er, om det er problemer med i gangsetting, om det foreligger historikk knyttet til panikklidelse etc. Ut fra hva din venn får, vil jeg anta at han har en bipolar lidelse. Litihum er en stemningsstabilisator som ofte brukes ved bipolar lidelse. Zoloft (sertralin) er et SSRI som har en mer distubuert reseptorprofil enn f.eks. SSRIene Cipralex og Cipramil. Cipramil og Cipralex har stor effekt på serotonin og kun det, mens Zoloft har innvirkning på både serotonin, noradrenalin og muligens også dopamin. Den virker derfor inn på flere nevrotransmittere og dermed både på blant annet igangsetting (noradrenalin = "oppvakthet"). Hovedeffekten til Zoloft er imidlertid på serotonin. Når det kommer til alkohol, bør man være forsiktig under opptrappingen av medikamentene. Når man går på en stabil dose, er det ikke noe i veien for å ta et par øl. Man skal bare være obs på at terskelen for å få blackout kanskje er litt lavere. Men din venn skal kunne ta et par øl uten at det skal være noe problem, så du kan slappe av Anonymous poster hash: a0c1e...46a
Solstrålemamma Skrevet 24. februar 2014 Forfatter #8 Skrevet 24. februar 2014 Hvordan er det med zoloft og paracet?
Tullehøna Skrevet 24. februar 2014 #9 Skrevet 24. februar 2014 Brukt cipralex, hjalp ikke meg med depresjon i det hele tatt. Ble fortere beruset av alkohol. Gikk ned i vekt på de.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2014 #10 Skrevet 29. mars 2014 Hvor lenge tok du de? Må vel bruke de en stund før de virker? Anonymous poster hash: 3c39d...6e6
maria b Skrevet 29. mars 2014 #11 Skrevet 29. mars 2014 Erfaringer med slike preparater er veldig individuelt. Du sier du har en god venn som bruker Lithium og Cipralex. Spør vennen din om hvordan han opplever bruken da vel.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2014 #12 Skrevet 30. mars 2014 Han vet ikke siden han alt brukte andre piller først. Vanskelig å skille virkningene fra hverandre. Anonymous poster hash: 3c39d...6e6
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2014 #13 Skrevet 30. mars 2014 Jeg gikk på Zoloft pga tvangstanker jeg hadde som førte til selvskading. Akkurat det hjalp Zoloft veldig bra på siden tvangstankene forsvant eller ble ikke så intens. Men jeg ble veldig likegyldig og sleit veldig med at jeg ble veldig tørr i kjeften og jeg fikk ikke så veldig mye info om hvor skummelt det kan være å ikke ha noe slim i kjeften. Resultatet var tenner som smuldret opp og 2 rotfyllinger.... og en fin tannlegeregning. Jeg drikker ikke så har ingen erfaring med å blandet alkohol med pillene. Hilsen mann som forsatt sliter.. Anonymous poster hash: 676fa...f3f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå