AnonymBruker Skrevet 23. februar 2014 #21 Skrevet 23. februar 2014 Jeg tenker blanding av oppdragelse, IQ og interesse. Noen barn er naturlig mer interessert i f.eks tall enn andre barn. Mye kan nok læres, men hvor avansert barnet blir videre(vgs, høyskole etc) har nok med IQ å gjøre, tenker jeg.tenk igjen. Anonymous poster hash: f7789...e2c
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2014 #22 Skrevet 23. februar 2014 Min sønn kunne alfabeten lenge før han fylte 2, han kan både lese og skrive i en alder av 6. Regnekunnskapen er bra innenfor +\- og har så vidt startet med multiplisering. Er dette helt vanlig eller er han litt smart for alderen. Veldig glad i sjakk og tall, og liker å memoritere forskjellige ting, som noen ganger kan være litt sære.Anonymous poster hash: 7b89c...997 Høres litt autistisk/asberger ut. Mange av de tipper det over for i ungdomsårene. Lykke til! Anonymous poster hash: 6d6c1...1cd 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2014 #23 Skrevet 23. februar 2014 Kjære deg, du synes vel at veldig mue er rart vil jeg da tro. Hvis du da hadde klart å sette sammen 2 og 2 hadde du vel skjønt at man ikke lærer å lese over natta. Han sang alfabetet før han var 2, og nei han nynnet ikke, men ramsa opp fra a til å. Og i de fire årene, som sagt så lærer man ikke å lese over natta, da begynte han å bli kjent med bokstavenes form for så å lære seg å sette sammen bokstaver til ord og ord til setninger.. Anonymous poster hash: 7b89c...997 Eh, mener du at å synge alfabetsangen er å kunne alfabetet? I så fall tror jeg ikke du trenger å bekymre deg. Du har sikkert en fin og smart unge, men han høres helt normal ut Jeg kunne også lese og skrive før skolestart (begynte på skolen da jeg var seks år), men jeg er ikke noe geni likevel.Anonymous poster hash: f9bcb...546 5
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2014 #24 Skrevet 23. februar 2014 Ingenting eksepsjonelt med dette. Å kunne alfabet-sangen er ikke det samme som å kunne alfabetet. Jeg kunne synge mange sanger helt rent og feilfritt da jeg var halvannet år. Anonymous poster hash: b0cbc...b3f 4
Pinkee Skrevet 23. februar 2014 #25 Skrevet 23. februar 2014 Vil si at han høres ut som en helt vanlig smart unge. Tidligere enn gjennomsnittet, men ikke så mye at det er alarmerende. Bare pass på at han ikke blir lat på skolen, da havner han fort bak de andre elevene. 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2014 #26 Skrevet 23. februar 2014 Min mor sa at hun hadde bemerket at jeg snakket en del tidligere enn hennes 8 andre barn. Kunne visst si mange ord før 1 år. Kunne både engelsk og norsk flytende da jeg var 6. Deretter lærte jeg fransk så å si flytende som 16 åring. Alltid vært en av de beste i fremmedspråk fagene jeg har hatt på skolen. Språk har liksom alltid vært min greie tror jeg. Men matte søg jeg i...Anonymous poster hash: 6d43d...70b
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2014 #27 Skrevet 23. februar 2014 Min sønn kunne også alfabetet, skrive, lese og regne da han var seks. Har aldri tenkt på det som noe uvanlig Anonymous poster hash: 28b24...a45
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2014 #28 Skrevet 23. februar 2014 Han har et bra utgångspunkt for skolegangen sin, men det er veldig mange unger som kan det samme på samme alder. Begge mine (jenter) var enda tidligere ute enn din sønn, og de greier seg veldig bra på skolen, ligger langt foran snittet på sine respektive trinn. De leste undertitler på engelske filmer på tv da de enda ikke hadde fylt fire år. Det de imidlertid kunne hatt litt mer av, synes jeg, er nysjgerrighet og lyst til å lære, og dessuten evnen til å tenke selvstendig, være kritiske og spørre og grave utover det det forventes at de skal kunne. (Ganske typiske for mange skoleflinke barn, tror jeg. De gir liksom litt opp når de ikke møter utfordringer.) Uansett, han er ganske sikkert oppvakt, guttungen din, og spesielt med gode leseferdigheter allerede fra begynnelsen av, har han et fortrinn i alle fag. Anonymous poster hash: ef4eb...590 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2014 #29 Skrevet 23. februar 2014 Min mor sa at hun hadde bemerket at jeg snakket en del tidligere enn hennes 8 andre barn. Kunne visst si mange ord før 1 år. Kunne både engelsk og norsk flytende da jeg var 6. Deretter lærte jeg fransk så å si flytende som 16 åring. Alltid vært en av de beste i fremmedspråk fagene jeg har hatt på skolen. Språk har liksom alltid vært min greie tror jeg. Men matte søg jeg i...Anonymous poster hash: 6d43d...70b Kanskje du "søg" litt i norsk, også? Anonymous poster hash: 9caa9...ffa 3
Gjest Whitestripes Skrevet 23. februar 2014 #30 Skrevet 23. februar 2014 Jeg tenker at barnet ditt er intelligent fordi han har gode læringsevner, det er en del av det være intelligent. Om han er eksepsjonelt intelligent, tror jeg ikke. Jeg leste da jeg var 4, og det gjorde sønnen min også. Han skrev også navnet sitt da han var 2,5 år, og han har et ganske langt navn. Han kunne stave og skrive enkle ord som fireåring, og gjorde også enkle matteoppgaver. Noe av cluet her, var at han var veldig interessert, og det man interesserer seg for, lærer man lett. Han er nå en voksen mann, og er snart ferdig med dataingeniørstudiet. Altså et middels vanskelig studium, så noe geni er han ikke, til tross for at han var tidlig ute med en del ting. Jeg jobber i barnehage og har en del førskolebarn som leser, og en del som kan mange bokstaver, men som ikke leser enda. Det er store individuelle forskjeller. Jeg vil tro barnet ditt er i øvre sjikt blant jevnaldrende, men altså ikke unormalt intelligent. 3
Sol79 Skrevet 23. februar 2014 #31 Skrevet 23. februar 2014 Men å kunne alfabetsangen er vel ikke akkurat det samme som å kunne alfabetet? Blir dog imponert over tidlig utviklet språk. 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2014 #32 Skrevet 23. februar 2014 Å kunne alfabetet som a, b, c, d, ..., og alfabetsangen er vel det samme hvis jeg ikke tar helt feil bare med rytme? Men uansett, man kunne spølre hva kommer etter G så ville han ha svart H... Uten å måtte ramse opp bokstave som kommer først.. Herre min.. For et mas? TSAnonymous poster hash: 7b89c...997
minister-mio Skrevet 23. februar 2014 #33 Skrevet 23. februar 2014 man kunne spølre hva kommer etter G så ville han ha svart H... Uten å måtte ramse opp bokstave som kommer først.. Det kan ikke jeg og jeg er snart 30
drue Skrevet 23. februar 2014 #34 Skrevet 23. februar 2014 Min sønn kunne alfabeten lenge før han fylte 2, han kan både lese og skrive i en alder av 6. Regnekunnskapen er bra innenfor +\- og har så vidt startet med multiplisering. Er dette helt vanlig eller er han litt smart for alderen. Veldig glad i sjakk og tall, og liker å memoritere forskjellige ting, som noen ganger kan være litt sære.Anonymous poster hash: 7b89c...997 Jeg kunne lese rundt 4-årsalderen, skrivingen kom vel rundt 5. Jeg er ikke noe mer begavet enn andre - hadde nok hatt bedre karakterer hadde jeg brydd meg litt mer på skolen Uansett, jeg syns du skal omfavne at ungen din liker å utfordre hjernen sin. Det er jo kjempebra, og absolutt noe du bør oppfordre videre.
drue Skrevet 23. februar 2014 #35 Skrevet 23. februar 2014 Kanskje du "søg" litt i norsk, også? Anonymous poster hash: 9caa9...ffa
Sol79 Skrevet 24. februar 2014 #36 Skrevet 24. februar 2014 Å kunne alfabetet som a, b, c, d, ..., og alfabetsangen er vel det samme hvis jeg ikke tar helt feil bare med rytme? Men uansett, man kunne spølre hva kommer etter G så ville han ha svart H... Uten å måtte ramse opp bokstave som kommer først.. Herre min.. For et mas? TSAnonymous poster hash: 7b89c...997 Ja unnskyld at jeg spør, men å pugge alfabetet fra en sang er jo noe helt annet enn å faktisk forstå hva det er. Men som sagt, så er jeg veldig imponert over at han var så flink med språket lenge før han var 2 år. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå