Gå til innhold

Smart for alderen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn kunne alfabeten lenge før han fylte 2, han kan både lese og skrive i en alder av 6. Regnekunnskapen er bra innenfor +\- og har så vidt startet med multiplisering. Er dette helt vanlig eller er han litt smart for alderen. Veldig glad i sjakk og tall, og liker å memoritere forskjellige ting, som noen ganger kan være litt sære.

Anonymous poster hash: 7b89c...997

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alfabetet* selvfølgelig! Skriver på en knøtt liten skjerm, beklager skrivefeil!

Skrevet

Vel, jeg likte å utfordre sønnen min da han var ung. Altså prøve litt med regnskapsoppgaver eller staving av ord, da fikk han en liten belønning som å få leke med venner eller en liten godbit. Nå er han i sjuende klasse på skolen, men gjør matte på vgs nivå, og avansert litteratur på 10 klasse nivå.

Så jeg tror iallefall at slike personer skyldtes i stor grad av hvordan foreldrene oppdrar dem, så ser ut til at du gjør en god jobb også.

Anonymous poster hash: c361e...d8a

• Liker 1
Gjest Runforit
Skrevet

Jeg tenker blanding av oppdragelse, IQ og interesse. Noen barn er naturlig mer interessert i f.eks tall enn andre barn. Mye kan nok læres, men hvor avansert barnet blir videre(vgs, høyskole etc) har nok med IQ å gjøre, tenker jeg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det er forventet at barn skal kunne lese ved utgangen av 2. klasse, altså det året de fyller 7 år. Så at din sønn leser og skriver når han er 6 betyr at han i allefall er over gjennomsnittet. Om han går under betegnelsen "evnerike barn" vet jeg ikke. Det som dog er viktig er at du som forelder allerede nå begynner å følge med på om han får de utfordringene han trenger på skolen.

Dessverre er det slik i dag at mange evnerike barn ikke får den nødvnedige stimulansen på skolen, og det er faktisk mange som stagnerer pga dette. Veldig trist, og dessverre henger veldig mye av janteloven enda igjen i norske skoler. Mange skoler har innført tilpasset opplæring, men veldig mange svikter også.

Særdeles viktig at dere som foreldre følger med på det skolen driver med. Vår datter kunne lese når hun var 4 år, og er generelt veldig skolesterk. Vi har vært veldig heldige med lærerne som har vært klar over at hun har hatt behov for litt ekstra utfordringer underveis. Men vi har også være nødt til å pushe skolen på dette. Heldigvis har vi hatt en kjempefin dialog med skolen, og hun har fått den nødvendige stimulansen.

Anonymous poster hash: 8e71e...9c7
  • Liker 1
Skrevet

Sjekk for øvrig denne:

www.aftenposten.no/amagasinet/For-smarte-for-norsk-skole-7458791.html

Skrevet

... og som i alle sånne tråder, så bør det presiseres at det i de fleste tilfeller er helt normalt og "ufarlig" å være litt flinkere enn gjennomsnittet :)

Det jevner seg veldig ut i løpet av barneskolen, det er et lite mindretall som er så begavet at de faller utenfor.

Oppmuntre gutten og gi ham noe å bryne seg på, så går det nok helt fint!

Anonymous poster hash: c0338...a8e

• Liker 10
Skrevet

Alfabetet før fylte 2 år?

Anonymous poster hash: 57411...3dd

• Liker 2
Gjest Magdalene
Skrevet (endret)

Mitt ene barn er et såkalt "evnerikt barn". Det går ikke bare på alfabetet og matte, men også forståelsen av alt rundt også.

Nå er hun straks fem, og jo har ikke hun begynt på skolen enda, så er spent på hvordan det blir for henne. I bhg er de veldig flinke med henne, slik at hun får skikkelige utfordringer.

Endret av Magdalene
Skrevet

Alfabetet før fylte 2 år?

Anonymous poster hash: 57411...3dd

Dette lurer jeg også på... Kunne ramse opp alfabetet, eller knytte lyder til de ulike bokstavene?

Anonymous poster hash: f9bcb...546

Skrevet

Jeg tror det er forventet at barn skal kunne lese ved utgangen av 2. klasse, altså det året de fyller 7 år. Så at din sønn leser og skriver når han er 6 betyr at han i allefall er over gjennomsnittet. Om han går under betegnelsen "evnerike barn" vet jeg ikke. Det som dog er viktig er at du som forelder allerede nå begynner å følge med på om han får de utfordringene han trenger på skolen.

Det er veldig vanlig å kunne lese når man er 6 år - i alle fall så vanlig at man er langt unna en "evnerikt barn"-"diagnose" på grunn av det! Det er forventet at barn skal kunne lese innen utgangen av 2. klasse fordi man også må ha med alle de såkalt svake elevene.

Anonymous poster hash: 31c59...1c9

• Liker 11
Skrevet

Det er veldig vanlig å kunne lese når man er 6 år - i alle fall så vanlig at man er langt unna en "evnerikt barn"-"diagnose" på grunn av det! Det er forventet at barn skal kunne lese innen utgangen av 2. klasse fordi man også må ha med alle de såkalt svake elevene.

Anonymous poster hash: 31c59...1c9

Husk at definisjonen av å kunne lese ikke er å kunne stave og sette ordene sammen til ord. Det klarer de fleste 6-åringene ja. Men når man kan lese, så er man i stand til å se ordene som de står, uten å stave, og lese setninger.

H-U-S og B-I-L er ikke det samme som Hus og Bil.

Skrevet

Husk at definisjonen av å kunne lese ikke er å kunne stave og sette ordene sammen til ord. Det klarer de fleste 6-åringene ja. Men når man kan lese, så er man i stand til å se ordene som de står, uten å stave, og lese setninger.

H-U-S og B-I-L er ikke det samme som Hus og Bil.

Men hallo, jeg har en førsteklassing som leser veldig bra, og minst halvparten av klassen leser på nivå 3. Flere kunne hatt høyere nivå også, det er jeg sikker på. Så at mange kan lese (ja, lese, ikke stave) halvveis i første klasse, er helt sikkert. Etter andre klasse er det meningen at alle skal kunne det.

Anonymous poster hash: 0f917...160

• Liker 4
Skrevet

Synes det er rart at han kunne alfabetet før han fylte to, men likevel ikke kunne lese før han var seks!? Hva gjorde han i de fire åra?

Det at en unge kan synge alfabetsangen betyr ikke at de kan alfabetet.

• Liker 8
Skrevet

Synes det er rart at han kunne alfabetet før han fylte to, men likevel ikke kunne lese før han var seks!? Hva gjorde han i de fire åra?

Det at en unge kan synge alfabetsangen betyr ikke at de kan alfabetet.

Kjære deg, du synes vel at veldig mue er rart vil jeg da tro. Hvis du da hadde klart å sette sammen 2 og 2 hadde du vel skjønt at man ikke lærer å lese over natta. Han sang alfabetet før han var 2, og nei han nynnet ikke, men ramsa opp fra a til å. Og i de fire årene, som sagt så lærer man ikke å lese over natta, da begynte han å bli kjent med bokstavenes form for så å lære seg å sette sammen bokstaver til ord og ord til setninger..

Skrevet

Og vips ble han 6 år og kunne lese. Gud som tiden flyr! Så har du fått med deg tidslinja nå? Fornøyd?

• Liker 3
Gjest Modig mor
Skrevet

Jeg lærte å lese som fireåring, leste bl.a. Marikken lenge før jeg begynte på skolen - men jeg var en vanlig unge ellers. Å lære å lese er først og fremst et spørsmål om interesse og øvelse.

Skrevet

Min kan gangetabellen og han er 4. Leser og skriver både tysk og fransk også.

Lærte alfabetet da han var 5 måneder. Så erta berta buse!!!

Anonymous poster hash: 6d6c1...1cd
  • Liker 5
Gjest Magdalene
Skrevet

Min kan gangetabellen og han er 4. Leser og skriver både tysk og fransk også.

Lærte alfabetet da han var 5 måneder. Så erta berta buse!!!

Anonymous poster hash: 6d6c1...1cd

Det må da være å lov å legge inn et spørsmål selv om man har et barn som kanskje er smartere enn gjennomsnittet uten å få slike svar?

Janteloven lenge leve..

• Liker 1
Skrevet

Han hørtes ikke spesielt smart ut

Anonymous poster hash: 28b24...a45
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...