AnonymBruker Skrevet 22. februar 2014 #1 Skrevet 22. februar 2014 Jeg har i lengre tid vært difus syk med mye forskjellige symptomer uten at legen egentlig finner ut noe, eller virker som interessen for å finne ut hva det kan være er der. Sykdomshistorie: Jeg har fra ung alder vært noe innesluttet og demrimert men aldri gått til noe behandling for dette. Jeg har også slitt med migrene og mye kvalme. 2010 La jeg på meg ekstremt, 20 kg på 6 måneder til tross for at jeg trente moderat. Dette har bare fortsatt fra 2010 og frem til 2013 hvor vekten har vært HØY men ikke økt. Påvist lave jernverdier men ikke noe stoffskifte problemer. 2012 Etter noen år hvor jeg slet lite med helsen ble jeg dette året mye kvalm igjen. Og magen begynte å reagere, har siden 2012 hatt mer løs mage enn fast avføring. Regaerer sporadisk på hveteprodukter og usunn mat. 2013 Mer og mer vann i kroppen jeg ikke blir kvitt selvom jeg kutter ut salt i maten. Øm i ledd og vond i kroppen, kommer noen bortig armene eller lårene mine gjør dette ekstremt vondt! Mageproblemene fortsetter og merker ikke noe forskjell på sunn og usunn mat. Akutt vondt i hel og akilles. Mye muskelknuter og spent musklatur. 2014 Samme problemene som før men sterkere, legen skylder på overvekt og at når jeg klarer å bli kvitt vekten forsvinner problemene. Men med disse problemene er vektnedgangen vanskelig for meg, for jeg er utslitt. De siste ukene har jeg fått problemer med munntørrhet. Jeg drikke rundt 2 liter vann hver natt, og våkner 5-6 gangrer. Har igjen tatt blodprøver men ingenting spesielt på disse. Kroppen min fungerer jo ikke som den skal, og hos legen er det ikke mye hjelp å få og har ikke økonomi til å begynne med noe stort privat opplegg. Noen noen? Anonymous poster hash: 649e0...212
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2014 #2 Skrevet 22. februar 2014 Hvordan er kostholdet ditt? Tar du feks tran? Når du sier ømme ledd og løs mage tenker jeg jo at dette kan være et overreaktivt immunsystem/betennelse. Det kan bli bedre ved traninntak dersom fettsyrebalansen i kosten din ikke er optimal. For å redusere symptomer på betennelse må man ha mer omega3-fettsyrer og mindre omega-6 fettsyrer. Ellers er det ikke godt å si hvorfor du har hatt sånn vektoppgang, men har snakket med flere som har fått det pga ubehandlet crohn´s syykdom. Dette er en betennelses sykdom i tarmen og vanlige symptomer er diare og magesmerter - og det kan egentlig forklare alle symptomene dine. Dette kan også føre til at man ikke klarer ta opp næringsstoffer som man skal. Har du undersøkt dette hos legen? Spier du produkter med gluten? Det ville jeg vurdert å kutte ut uansett. Spiser du brød, bak ditt eget og pass på at alt mel du bruker ikke er glutenanriket. Muskelsmerter ol kan komme ved lite salter i kroppen. Da tenker jeg først og fremst på magnesium. Dette får du i gresskarfrø og solsikkefrø blant annet. Eller så får du jo kjøpt sånne saltblandinger på apoteket som man kan ta ved dehydrering. Det er uansett ikke farlig og du burde få rask effekt om det er dette. Men dersom du har Crohn´s kan det være at du ikke tar opp næringsstoffer som du skal.. Du burde absolutt dra til legen igjen å be han undersøke dette! Lykke til Anonymous poster hash: e8e31...9b7
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2014 #3 Skrevet 22. februar 2014 Hei! TS her, takk for svar Jeg spiser endel fisk i perioder, da endel tunfisk. Har ikke tatt noe omega 3 tilskudd eller spist fet fisk. Skal begynne med dette og se om det hjelper. Kostholdet mitt er opp og ned, har over lengre perioder spist glutenfritt har ikke merket noe endring på kroppen. Spiser lite mat med gluten da jeg ikke spiser brød eller pasta til vanlig. Jeg prøver nå å spise sunn mat, ikke bruke lett produkter eller produkter med kunstig søtning og lage mat fra bunnen selv. Har til nå ikke følt at kostholdet hjelper meg noe på vei eller skaper noe endring for meg. Unntaket er hvis jeg spiser "ekstrem" junk som kebab eller mc donalds, da er det mageknip og diare på timen. Var til legen på mandag, men han ønsket ikke å gjøre så mye mer. Han mener jeg må prøve bedre på redusert mat inntak og økt aktivitet. Jeg er godt i gang med spaser turer, men disse plagene tar snart knekken på meg, og jeg vil gjerne vite hvordan jeg skal få kroppen min bedre Anonymous poster hash: 649e0...212
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå