Gå til innhold

60% sykemeldt og 40% friskmeldt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg er friskmeldt 40% ( sykemeldt 60%) av en 100% stilling, men lurer da på hvor mange timer skal jeg jobbe fordelt på 3 eller 4 dager?

jeg tenker da å fordele de 40% på 3 eller 4 dager om dere skjønner..sorry for teit spørsmål, jeg blir bare mer forvirret...



Anonymous poster hash: 07413...8c4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

40% skulle vel bli 15timer i uken, visst du jobber 37,5t i uken.. Så visst du skal fordele det på 3dager, er det 5t per dag eller på 4 dager blir det 3t og 45min per dag.

Kanskje bedre å dele det opp slik at du har hele timer, visst du velger å fordele det på 4 dager. Feks 3t en dag og 4t de andre dagene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med sjefen din, er ikke sikkert at han vil at du skal jobbe timer, er kommet endring i reglene etter at de droppet aktiv sykemelding. Dersom det er hensiktsmessig regnes det ut på den måten at du har 40% av arbeidsevnen. Dvs du må gjøre 40% av arbeidsoppgavene dine, uavhengig av tidsbruk. Dvs at om du bruker 37 timer på å gjøre 40% jobber du fremdeles bare 40. Flere og flere går vekk fra timeantall nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med sjefen din, er ikke sikkert at han vil at du skal jobbe timer, er kommet endring i reglene etter at de droppet aktiv sykemelding. Dersom det er hensiktsmessig regnes det ut på den måten at du har 40% av arbeidsevnen. Dvs du må gjøre 40% av arbeidsoppgavene dine, uavhengig av tidsbruk. Dvs at om du bruker 37 timer på å gjøre 40% jobber du fremdeles bare 40. Flere og flere går vekk fra timeantall nå.

Det kan da umulig stemme? Om du er 60% sykemeldt, så orker du ikke å jobbe i 37,5 timer, uansett hvor mye eller lite du får gjort på den tiden. Jeg er 40% sykemeldt nå, og jobber da selvfølgelig 22,5 t.

Anonymous poster hash: ec6be...bb4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal korrigere meg selv noe. Reglene har alltid vært slik. Det ble lovfestet i 1997 at det er restarbeidsevne man sykmeldes. Dvs er du sykemeldt 50 % skal du gjøre halvparten av arbeidsoppgavene dine. Det har ingenting med hvor mange timer du skal jobbe. Dette har hele tiden vært en misforståelse av reglene. Etter at de fjernet aktiv sykemelding har reglene blitt presisert ytterligere og flere og flere arbeidsgivere har nå begynt å praktisere reglene korrekt. Når man er sykemeldt skal man jobbe etter den restarbeidsevne lege mener man har. Så om du er sykemeldt 40%, men bruker 37,5 timer på 40% av arbeidsoppgavene dine er det dette som er riktig, ikke som du gjør det nå, måler det i timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så hvis man bruker 2 timer på å gjøre 40% av arbeidsoppgavene, skal man bare dra hjem?? fett!



Anonymous poster hash: 1fe25...cdf
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal korrigere meg selv noe. Reglene har alltid vært slik. Det ble lovfestet i 1997 at det er restarbeidsevne man sykmeldes. Dvs er du sykemeldt 50 % skal du gjøre halvparten av arbeidsoppgavene dine. Det har ingenting med hvor mange timer du skal jobbe. Dette har hele tiden vært en misforståelse av reglene. Etter at de fjernet aktiv sykemelding har reglene blitt presisert ytterligere og flere og flere arbeidsgivere har nå begynt å praktisere reglene korrekt. Når man er sykemeldt skal man jobbe etter den restarbeidsevne lege mener man har. Så om du er sykemeldt 40%, men bruker 37,5 timer på 40% av arbeidsoppgavene dine er det dette som er riktig, ikke som du gjør det nå, måler det i timer.

Hvordan i alle dager skal man regne ut hva 50% av noens arbeidsoppgaver utgjør?

Nå fikk jeg rare bilder i hodet, gitt. :)

Det kan jaggu ikke være enkelt, i de aller fleste jobber. I min er det i hvertfall komplett umulig å avgjøre hva som utgjør 50% av oppgavene.

Anonymous poster hash: fd6be...ff0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal korrigere meg selv noe. Reglene har alltid vært slik. Det ble lovfestet i 1997 at det er restarbeidsevne man sykmeldes. Dvs er du sykemeldt 50 % skal du gjøre halvparten av arbeidsoppgavene dine. Det har ingenting med hvor mange timer du skal jobbe. Dette har hele tiden vært en misforståelse av reglene. Etter at de fjernet aktiv sykemelding har reglene blitt presisert ytterligere og flere og flere arbeidsgivere har nå begynt å praktisere reglene korrekt. Når man er sykemeldt skal man jobbe etter den restarbeidsevne lege mener man har. Så om du er sykemeldt 40%, men bruker 37,5 timer på 40% av arbeidsoppgavene dine er det dette som er riktig, ikke som du gjør det nå, måler det i timer.

Mulig det du sier er teoretisk korrekt, men har aldri hørt om noen som har løst det på denne måten, vil jo være veldig vanskelig å regne på. I min jobb gjør man jo i utgangspunktet de samme arbeidsoppgavene om man er gradert sykmeldt eller ikke. Hvor mye man gjør på en dag, kan også variere veldig fra dag til dag, av ulike årsaker, vil også da være vanskelig å regne på at man har prestert for eks 50 %.

Generelt vil man på et vis gjøre 50 % av arbeidsoppgavene dersom man er på jobb 50 %.

Anonymous poster hash: d64b6...13b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det du sier er teoretisk korrekt, men har aldri hørt om noen som har løst det på denne måten, vil jo være veldig vanskelig å regne på. I min jobb gjør man jo i utgangspunktet de samme arbeidsoppgavene om man er gradert sykmeldt eller ikke. Hvor mye man gjør på en dag, kan også variere veldig fra dag til dag, av ulike årsaker, vil også da være vanskelig å regne på at man har prestert for eks 50 %.

Generelt vil man på et vis gjøre 50 % av arbeidsoppgavene dersom man er på jobb 50 %.

Anonymous poster hash: d64b6...13b

Det blir vanligere og vanligere der det er mulig. Hovedpoenget med graderte sykmeldinger er jo at arbeidstakeren har en sykdom vedkommende trenger hvile for å bli frisk av. Da kan man like gjerne hvile i arbeidstiden ved å jobbe i et litt lavere tempo (i de tilfellene det er mulig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man sykemeldt 50%, så jobber man 50% ferdig med det.

Man jobber ikke full dag, men jobber sakte med mange pauser slik at man allikevel har bare jobbet 3,75 effektiv time For noe tull!



Anonymous poster hash: ec88f...4de
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her

hos oss så blir det time antall det går på, så tenker det blir som frøken askepott sier :-)

3 dager med 4 timer og 1 dag med 3 timer, jeg bestemmer selv hvordan jeg fordeler timene.



Anonymous poster hash: 07413...8c4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man sykemeldt 50%, så jobber man 50% ferdig med det.

Man jobber ikke full dag, men jobber sakte med mange pauser slik at man allikevel har bare jobbet 3,75 effektiv time For noe tull!

Anonymous poster hash: ec88f...4de

Hovedpoenget med sykemelding er at man skal tilbake i jobb. Ikke at man skal ha fri. I mange tilfeller er det bedre for alle parter at den sykmeldte er på jobben hele dagen og jobber saktere enn vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Annonse

Lurer også på det samme. Er sykemeldt 60 % og friskmeldt 40%, av en 100 % stilling. Står 100 % stilling på sykmeldingen, men har egentlig 80% så de har gått ut fra 100 %. Er sykemeldt slik i 2 uker, det jeg lurer på da er; skal jeg jobbe 40% i hver uke eller 40% på 2 uker. 

Hvor mange timer skal jeg da jobbe i 40%?:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, frkhegee skrev:

Lurer også på det samme. Er sykemeldt 60 % og friskmeldt 40%, av en 100 % stilling. Står 100 % stilling på sykmeldingen, men har egentlig 80% så de har gått ut fra 100 %. Er sykemeldt slik i 2 uker, det jeg lurer på da er; skal jeg jobbe 40% i hver uke eller 40% på 2 uker. 

Hvor mange timer skal jeg da jobbe i 40%?:) 

Kommet nye regler der no, hvis din arbeidstid er 30 timer pr uke, og er sykemeldt 60% så skal du utføre 60% av jobben din, men kan være på jobb 30 timer i uka hvis du trenger den tiden for å utføre 60% jobb!

Anonymkode: e443e...f53

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...