Gå til innhold

Bør vi bla opp penger til bil?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det handler om at vi har mye bedre råd nå enn før, dvs. bedre råd nå enn da hun var på søskenene sin alder, og ubevisst vil jo det kunne ha betydning for det ene og det andre.

Anonymous poster hash: 1d448...93f

... men de fleste foreldre er jo bevisste, heldigvis, så kanskje hun kunne spart seg den bekymringen?

Huff, neida, det er ikke meningen å være krass. Men jeg merker jeg blir utrolig provosert av hvordan hun forventer å få ting betalt, og for all del ikke mindre enn sine søsken (til tross for at dette med økonomi og eldst/yngst som regel slett ikke bare går en vei). Det er en eller annen krav-mentalitet der som er fullstendig uspiselig for meg, og hadde det vært min datter ville som sagt kjøpefesten stoppet her, rett og slett.

Men det kan hende jeg legger for mye i hvordan du skriver innleggene dine, og tolker det negativt, og at hun egentlig er en veldig grei og omtenksom jente. Innlegg på et nettforum er ikke mye å bygge personkarakteristikker på, egentlig, så det kan godt hende jeg tar feil!

Hvis dere skal kjøpe bil til henne er jeg enig med AB'en over her, da er det slett ikke hun som skal "peke ut" det hun vil ha, men far og mor som bestemmer pris og type. Om det så er en gørrkjedelig, men trafikksikker og rimelig Toyota.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For guds skyld ikke la henne kjøpe en Audi... Jeg hadde hvertfall ikke vært med på å betale for en verkstedsutgift ;)

Anonymous poster hash: a2cc5...980

Helt enig! Jeg ville gått for en bil som er kjent for å holde litt, ikke gått med på å kjøpe en bil en 18åring syns er kul (med mindre 18åringen har veldig peiling på bil da).

Trenger ikke være en traust Toyota heller, men når man kjøper en billig-bil er det greit å sjekke opp priser på deler feks. En Golf har veldig mye rimeligere deler enn hva en Mitsubishi har :)

Skrevet

Jeg reagerer på holdningen til jenta jeg da, å FORVENTE å få en bil i tillegg til lappen? Virker helt sykt for meg. Har aldri vært snakk om at jeg skulle få noen bil av mine foreldre. Faren min sponser meg med 50.000 kr til lappen, jeg syns det er mer enn nok! Da broren min kjøpte sin første bil så var det et gammelt vrak som pappa spanderte. Men vil han ha en mer fancy bil får han betale det sjæl.

Ungdommen i dag virker bare så altfor bortskjemt.

Anonymous poster hash: d9f14...177
  • Liker 5
Skrevet

Jeg reagerer på holdningen til jenta jeg da, å FORVENTE å få en bil i tillegg til lappen? Virker helt sykt for meg. Har aldri vært snakk om at jeg skulle få noen bil av mine foreldre. Faren min sponser meg med 50.000 kr til lappen, jeg syns det er mer enn nok! Da broren min kjøpte sin første bil så var det et gammelt vrak som pappa spanderte. Men vil han ha en mer fancy bil får han betale det sjæl.

Ungdommen i dag virker bare så altfor bortskjemt.

50.000 til bare lappen??? Snittprisen ligger på 30.000, er du sikker på at du burde ta lappen i det hele tatt? :P

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk lappen delvis av mamma og delvis av jobben da jeg hadde en stilling som gjorde at jeg måtte kjøre rundt. Ble vel rundt 20k av mamma. Jeg har kjøpt bil selv nå nylig og betaler årsavgift, bompenger, forsikring og bensin. Mamma har vel betalt bensin én gang, da vi skulle på langtur til Stavanger.
Jeg fikk lappen av mamma pga vi hadde null alkohol og røyke-avtale fram til jeg ble 18.
Jeg syntes vi har gjort det på en ok måte, og hadde syntes det var ok selv om hun ikke betalte lappen heller.
Må være grenser.

En jente i klassen har fått betalt lappen, ny bil, årsavgift,bensin, bompenger og alle andre utgifter.

Da syntes jeg det er bedre å betale det selv og få "litt økonomisk sans" med på kjøpet.

• Liker 2
Skrevet

50.000 til bare lappen??? Snittprisen ligger på 30.000, er du sikker på at du burde ta lappen i det hele tatt? :P

Innlegg rapportert for mobbing. Du kan spare deg å være så jævlig frekk!!!!!!

• Liker 2
Skrevet

Innlegg rapportert for mobbing. Du kan spare deg å være så jævlig frekk!!!!!!

Vil ikke ha noe av verken mobbing eller sladring i tråden min!

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk lappen delvis av mamma og delvis av jobben da jeg hadde en stilling som gjorde at jeg måtte kjøre rundt. Ble vel rundt 20k av mamma. Jeg har kjøpt bil selv nå nylig og betaler årsavgift, bompenger, forsikring og bensin. Mamma har vel betalt bensin én gang, da vi skulle på langtur til Stavanger.

Jeg fikk lappen av mamma pga vi hadde null alkohol og røyke-avtale fram til jeg ble 18.

Jeg syntes vi har gjort det på en ok måte, og hadde syntes det var ok selv om hun ikke betalte lappen heller.

Må være grenser.

En jente i klassen har fått betalt lappen, ny bil, årsavgift,bensin, bompenger og alle andre utgifter.

Da syntes jeg det er bedre å betale det selv og få "litt økonomisk sans" med på kjøpet.

Hvorfor er folk bortskjemte og uten økonomisk sans med en gang de får noe man selv ikke får? Mer sjalusi tenker jeg...

Hvis TS og mannen har råd til å kjøpe bil til datteren OG gjør det samme for resten av søsknene må de jo få lov til det. Men at dattera skal sitte og diktere hva slags bil hun skal ha syns jeg er feil da det virker som om TS er litt usikker på hva de skal gjøre.

Og til AB oppi her: Rapporter meg alt du vil, hvis det der er mobbing tåler du ikke mye ;)

• Liker 2
Skrevet

Hva med at dere bestemmer bil og pris, og så må hun betale litt ned på bilen selv? I tillegg bør hun selvsagt selv betale for forsikring og årsavgift. Skal hun ha én spesiell type bil må hun betale selv, synes jeg. Det finnes masse billige bruktbiler som er både driftsikker og høy nok grad av sikkerhet (airbags o.l.). Dersom dere har noen i familien som kan mekke litt lønner det seg veldig å kjøpe en innkjørt og driftsikker bruktbil.

Jeg er voksen med jobb og kjøpte en Suzuki 2002-modell med firehjulstrekk for 37.000 kr. Den ser fin ut og fungerer som bare det. En 18-åring har ikke behov for en bil til 50.000 kr, så akkurat der synes jeg dere burde sette ned foten og finne en bil dere synes er grei i pris.

Jeg vokste opp i gokk og betalte lappen med egne sparepenger og overtok en gammel skranglebil etter min storebror. Jeg led da ingen nød av den grunn og var knallfornøyd med å ha egen bil.

Anonymous poster hash: 2afeb...81f
  • Liker 2
Skrevet

jeg mener dere ikke skal kjøpe bil til henne, la henne ta seg en jobb og spare pengene som trengs for å kjøpe bil, betale registrering og forsikring og årsavgift, rett fra konto - uten lån

lånerenter er ikke en utgift en trenger på en bil , den koster nok i avgifter og bruk

og spare klarer de fleste om de vil, mine barn har kjøpt bolig med lån og betaler det samtidig som de sparer fullt ut på bsu med avtale om at det skal inn i bolignedbetalingen ved nådd aldersgrense, og sparer til ny bil til det må anskaffes og har også spart en bufferkonto for uforutsette utgifter og en konto til regninger og en hvor det som er igjen på brukskonto siste dag før lønn blir flyttet til som er til ferie og sportsutstyr, sykkel,

førerkortet mådde de betale det meste av selv , jeg betalte teorikurset og hver 6 kjøretime, oppkjøringen fikk de av bestefaren, alle tre, de er i dag mellom 22 og 26 år

Anonymous poster hash: 50143...cc7
Skrevet

Nei, hun har tross alt fått lappen av dere..

Men å f eks gi henne litt ekstra penger i bursdagsgave eller noe slikt går jo :) Det gjorde mine foreldre, moren min betalte for lappen men jeg måtte betale teori og oppkjøring selv. Det var i bursdagsgave når jeg fyllte 17 :) Hadde regna med å få et par kjøretimer eller noe slikt å bursdagsgave, da de hadde sagt det til meg.

Pappa fant bil til meg, og kjøpte den for meg slik at jeg heller kunne betale ham tilbake så jeg slapp å ha billån. Det var snakk om 15.000 for bilen, og jeg har betalt tilbake hver krone.

Note, jeg spurte aldri om det og krevde heller ikke å få bil. Jeg hadde spart opp 10.000 selv ved å jobbe, og foreldrene mine ville bare være greie i og med jeg bor alene og jobber ganske langt borte fra dem.

Men barna burde da ikke få slike ting av foreldrene, det er greit å hjelpe til litt så lenge de viser at de hadde klart å spare til det selv osv. Men om de bare forventer at det står en bil til 50.000 i gården på 18 årsdagen... daaa er de for bortskjemte.

• Liker 1
Skrevet

Godt forsøk av dattera, men dere må overhode ikke kjøpe bil til henne

Skrevet

Er det virkelig vanlig at unger på VGS har lappen og bil? Alle sammen?? Og betalt av foreldrene rubbel og bit? Hvor bor dere egentlig, TS, Dubai? ;)

Jeg har ikke lappen, men min søster har. Hun betalte litt selv og litt hjalp foreldrene mine henne. Det var aldri snakk om noen bil før hun var voksen, flyttet ut og startet familie.

• Liker 2
Skrevet

Kvinnene i Dubai får vel ikke lov til å kjøre bil??

Men igjen, dette er med på å hoppe når alle andre hopper. Å ikke klare å tenke sjæl. Ingen jente på 18 år har godt av å få spandert alt på seg. De får pigadø stå opp for seg selv. Får de alt de peker på fra barnsben av så blir de noen troll i voksen alder, ufordraglige og utakknemlige. Skulle fått kjøpt lappen selv også.

Anonymous poster hash: 8a029...832
Skrevet

En 18-åring med ny lapp skal kjøre sikkert. Et par år før avkommet tar lappen er det lurt å kjøpe en bruktbil av grei kvalitet. Denne er så grei at foreldrene greit kan kjøre den, bruke den til sin bil. Når avkommet tar lappen får han/hun låne bil når det trengs. Og da låner man bort den som man føler er den tryggeste i forhold til den kjøringen som skal gjennomføres. For meg er det bedre å ha en stor skade på en relativt ny Volvo og liten skade på min datter enn vraking av en gammel Golf og livstruende skade på min datter.

• Liker 1
Skrevet

Herregud, nei. Det er bare fem år siden jeg kjørte opp, og jeg klarte da helt fint å betale både lappen og bil selv. Brukte pengene jeg fikk i konfirmasjonen, og sparte deretter opp penger fra deltidsjobb. Det er faen ikke en eneste videregåendeskoleelev som er avhengig av bil og sertifikat... Dere gjør henne en bjørnetjeneste om dere spanderer både det ene og det andre.

Jeg fikk istedet låne mine foreldres bil i ny og ne (den var ny og sikker, så det føltes sikkert bra for dem også), inntil jeg hadde spart opp nok penger til å kjøpe egen bil.

Når hun har vist at hun evner å spare og har økonomisk sans - DA kan dere naturligvis overraske henne med et lite tilskudd så hun kanskje kan kjøpe seg en litt bedre bil enn hun ellers ville hatt råd til. Men hun har absolutt ikke godt av å bare forvente å få alt i fanget. Sånn fungerer ikke livet.

Som et tidligere innlegg sa, så kan dere jo godt gi henne litt penger i ny og ne til bursdag og jul, og så får hun spare dem om hun vil ha bil. Sånn som de fleste vanlige folk må.

Jeg lurer for øvrig også veldig på hvor du bor der de fleste på VIDEREGÅENDE har lappen og bil :o Da jeg gikk på videregående var vi noen få (1/4 av klassen, kanskje?) som tok lappen iløpet av sisteåret, og knapt 1/10 som hadde egen bil. De som hadde bil, hadde 20-25 år gamle vrak, avdankede biler de egentlig hadde på lån fra foreldrene. Og det var ingen som hadde bruk for noe mer. Ikke på vgs.

Anonymous poster hash: 08569...cd9
  • Liker 2
Skrevet

De fleste jeg kjenner fikk seg bil med en gang, mulig det er litt geografisk bestemt? Tror ikke det er like normalt her jeg bor nå som der jeg bodde da :)

• Liker 1
Skrevet

De fleste jeg kjenner fikk seg bil med en gang, mulig det er litt geografisk bestemt? Tror ikke det er like normalt her jeg bor nå som der jeg bodde da :)

Ja, her vi bor er det veldig greit å ha bil. Nå har vi jo to biler fra før, men litt usikker på om noen av dem er noe som bør lånes bort til henne med det første, så det blir nok en løsning med en tredje bil, så får vi se detaljene rundt det. Det er jo bedre at hun har mulighet til å komme seg rundt på egen hånd også, er ikke snakk om noen bussmuligheter, stort sett bare tvilsomme rånefyrer.

Mange som vet lite om dette som tror hun er veldig bortskjemt og ufordragelig osv, men det er slett ikke saken, selv om jeg nok kan ha gitt inntrykk av det gjennom det vesle jeg har skrevet.

Skrevet

For guds skyld ikke la henne kjøpe en Audi... Jeg hadde hvertfall ikke vært med på å betale for en verkstedsutgift ;)

Anonymous poster hash: a2cc5...980

Audi er en av de sikreste bilene man kan kjøpe brukt da, så jeg syntes det er et veldig godt valg.

Viktigere at bilen er sikker enn at delene koster mye!

Skrevet

Ikke gi henne det hun ønsker seg, gi henne det hun trenger.

Anonymous poster hash: 7536c...177

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...