Gå til innhold

Er så ofte forkjøla

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå ligger jeg rett ut igjen, sylte forkjøla og hoster som en uteligger. Det pleier å skje hvis jeg ikke slapper av nok, nå ble jeg dårlig etter en heftig kveld på byen forrige helg. Det samme skjedde i november, jeg var på jobbtur, festa hardt og ble syk (lungebetennelse og mycoplasma). Skjønner ikke hvorfor jeg blir så ofte syk!

Jeg har spurt legen, han sier at det er fordi jeg har astma og har dårlig immunforsvar. Ellers spiser jeg sunt, sover mye, tar vitaminer og lever et ganske rolig liv. Men de få gangene jeg drar på byen kan du banne på at jeg blir syk.

Noen råd?

Anonymous poster hash: 73074...c22
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

Skrevet

La være å dra på byen? :vetikke:

Anonymous poster hash: 830a0...bfc
Skrevet

Er nok som legen sa, din astma. Kle deg godt og bruk skjerf. Ikke dra på byen :)

Anonymous poster hash: ee4b7...f6d
Skrevet (endret)

Nå ligger jeg rett ut igjen, sylte forkjøla og hoster som en uteligger. Det pleier å skje hvis jeg ikke slapper av nok, nå ble jeg dårlig etter en heftig kveld på byen forrige helg. Det samme skjedde i november, jeg var på jobbtur, festa hardt og ble syk (lungebetennelse og mycoplasma). Skjønner ikke hvorfor jeg blir så ofte syk!

Jeg har spurt legen, han sier at det er fordi jeg har astma og har dårlig immunforsvar. Ellers spiser jeg sunt, sover mye, tar vitaminer og lever et ganske rolig liv. Men de få gangene jeg drar på byen kan du banne på at jeg blir syk.

Noen råd?

Jeg hadde det akkurat som deg før, var syk hele tiden. Mye bronkitt og halsbetennelse. Jeg har også astma og "dårlig" immunforsvar. Jeg fikk ofte antibiotika og pencilin, dette hjalp og jeg ble fortere frisk, men like fort syk igjen.. :( Det jeg gjorde var (egentlig ubevisst) å droppe å dra til legen å få medisin hver gang jeg ble syk, etter en lang periode uten medisin slo det meg at jeg var friskere enn aldri før! Antibiotika og pencilien kan nemlig bryte ned immunforsvaret ditt også, slik at du havner i en vond sirkel og stadig blir syk.

Nå er jeg ALDRI syk lenger, hele huset kan ha forkjølelse uten at jeg blir smittet. Jeg kan fryse, uten å bli syk. Det eneste jeg gjør er å ta influensavaksine. Det funker som pokkern på meg. Jeg blir ikke syk lenger, og jeg slipper evige runder med antibiotika og pencilin de gangene jeg blir syk. Føler jeg har kommet meg ut av den vonde sirkelen :-)

Vet ikke hva som har hjulpet, at jeg sluttet med medisinering hver gnag jeg ble syk, eller vaksinenen (eller en kombinasjon). Uansett anbefaler jeg deg å prøve en av delene eller begge :-)

Endret av Unika
Skrevet

Influensavaksine kanskje hadde vært noe, takk for tips!

Føler meg bare som en skikkelig svekling som ikke kan leve et vanlig liv og må dra hjem tidlig så jeg ikke blir syk. Jeg trenger mye søvn også, hvis jeg drikker alkohol og legger meg sent så er jeg ødelagt i flere dager siden jeg våkner så tidlig. Pleier ikke ta så mye penicillin egentlig, gjorde det i høst da jeg hadde lungebetennelse/mycoplasma, ellers er det lenge siden jeg har tatt det.

Noen som har testet akupunktur?

Skrevet

Jeg ble alltid syk etter bytur jeg også, da jeg gjorde det en kort periode i livet. Men drikker aldri alkohol lenger, spiser sunt. Får alikevel influensa 4 gange i året (no shit) og forkjølelse nesten hver måned. Men ingen sykdommer ellers.

Skrevet

Jeg ble alltid syk etter bytur jeg også, da jeg gjorde det en kort periode i livet. Men drikker aldri alkohol lenger, spiser sunt. Får alikevel influensa 4 gange i året (no shit) og forkjølelse nesten hver måned. Men ingen sykdommer ellers.

Merkelig det der.. Hvorfor blir man syk etter en bytur liksom? Skjønner det hvis man er på fylla hver helg og ikke får slappet av ordentlig. Jeg har alltid på meg mye klær også.

Skrevet (endret)

Merkelig det der.. Hvorfor blir man syk etter en bytur liksom? Skjønner det hvis man er på fylla hver helg og ikke får slappet av ordentlig. Jeg har alltid på meg mye klær også.

Alkohol hemmer immunforsvaret, og de gangene jeg gikk ut var det for å bli full (grøss).

Når du allerede har dårlig immunforsvar som meg, og drikker alkohol, så er det veldig dårlig kombinasjon. Enda godt jeg aldri egentlig likte å drikke alkohol, eller bli full :D

Edit : Flere av mine venner var også klar over at "dagen derpå" gjerne kunne komme med forkjølelse eller feber, fordi kroppen var svekket.

Endret av Snurrebart
Skrevet

Alkohol hemmer immunforsvaret, og de gangene jeg gikk ut var det for å bli full (grøss).

Når du allerede har dårlig immunforsvar som meg, og drikker alkohol, så er det veldig dårlig kombinasjon. Enda godt jeg aldri egentlig likte å drikke alkohol, eller bli full :D

Edit : Flere av mine venner var også klar over at "dagen derpå" gjerne kunne komme med forkjølelse eller feber, fordi kroppen var svekket.

Da lærte jeg noe nytt i dag også! Forklarer alt egentlig. Mye alkohol + lite søvn= forkjøla. Må øve meg på dette med å bare ta et par drinks og dra hjem tidlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...