Gå til innhold

Regner du Finland som Skandinavia?

Marie90

Anbefalte innlegg

Etter min forstaaelse omfatter Skandinavia landene som deler kultur og spraak - Norge, Sverige og Danmark. Vi kaller jo ogsaa norsk, svensk og dansk for de skandinaviske spraakene.

Jeg har alltid sett paa Skandinavia som begrepet som omfatter oss tre, Norden derimot omfatter Skandia + Island og Finland.

Men nesten hver gang jeg moter en finne som omtaler de seg selv som skandinaver og at de er fra Skandinavia. Ikke at det er saa viktig selvsagt, men noen virker er veldig pastaaelige, spesielt i USA der Skandinavia har et godt rykte.

Hva mener du?

Endret av Marie90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg møtte en finne når jeg var i England, og for han virket det som om Nordmenn og Finner er helt like, og at vi deler en slags "tilhørighet". Har egentlig aldri sett på Finland som en del av Skandinavia, men heller som en del av Norden.

Ikke at det er noe jeg tenker på ofte, men var interessant der og da.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silverstream

Ser ikke på Finland som en del av Skandinavia nei, men en del av Norden, det er de.

Stusset litt over det selv da jeg så på medaljesermonien i dag,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns faktisk Estland og estisk kultur er generellt sett mer nordisk enn Finland og finsk kultur..

Anonymous poster hash: a1f49...486
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skandinavia er en geografisk region som omfatter Norge, Sverige og Danmark. Finnene kan si hva de vil, men de er ikke skandinaviske.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har merket meg det samme - finner flest er veldig glade i å omtale seg selv om skandinaver.

Men de er ikke det. De er nordiske, ikke skandinaviske. Skandinavia er Norge, Sverige og Danmark. Norden er Skandinavia + Finland og Island.

Anonymous poster hash: 22e70...943
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

geografisk er Finland en del av Fennoscandia (den skandinaviske halvøya), som består av Finland, Sverige og Norge

Skandinavia er land av samme kulturelle og historiske opphav; Norge, Sverige og Danmark. Og kunne vel på mange måter også innbefattet Island selv om det ikke tradisjonelt sett gjør det.

Norden er alle de 5 nordiske landene: Island, Finland, Norge, Danmark og Sverige. 5 land med historiske, kulturelle og for 4 av de, språklig, felleskap.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finland er ikke en del av skandinavia, uansett hva vi føler om den saken :P

Anonymous poster hash: 36889...f1f
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corto Maltese

Selvsakt ikke Finland er en del av Norden og ikke Skandinavia.

Men desverre ser det ut til at mange utenfor Norden ikke forstår forkjellen mellom Skandianvia og Norden

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er interessant og det er kult att dere er så våkne.

Finland er kulturelt og historisk ikke en del av skandinavia. Det har vert lenge under Sverige faktisk og ble tatt av Russerene tidlig 1800 tall. Man rekner dem som slaviske på samme måte som baltere og Russere.

En studie av tidlig steinalder i norden trekker interessant nok den Germanske kulturen, altså Danmark, Norge og Sverige opp omtrent akkurat der riksgrensen til Finland går i dag. Så de er ikke "oss" ,men de har sterk tilknytting.

Etter krigen ble de politisk ofte trukket inn i skandinavia p.g.a den sovjetiske faren. Da følte de en aksept og ett feleskap som sikkert var litt betryggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er interessant og det er kult att dere er så våkne.

Finland er kulturelt og historisk ikke en del av skandinavia. Det har vert lenge under Sverige faktisk og ble tatt av Russerene tidlig 1800 tall. Man rekner dem som slaviske på samme måte som baltere og Russere.

En studie av tidlig steinalder i norden trekker interessant nok den Germanske kulturen, altså Danmark, Norge og Sverige opp omtrent akkurat der riksgrensen til Finland går i dag. Så de er ikke "oss" ,men de har sterk tilknytting.

Etter krigen ble de politisk ofte trukket inn i skandinavia p.g.a den sovjetiske faren. Da følte de en aksept og ett feleskap som sikkert var litt betryggende.

Tror det er akkurat dette finner ikke vil folk skal tenke.

Sånn språkmessig så er Finland ganske fjernt fra Norge, Danmark og Sverige. Men tror de har behov for å være med i felleskapet vårt for det siste de vil bli betraktet som er et land som har noe med f.eks. Russland å gjøre.

Endret av Salmonella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ikke på Finland som en del av Skandinavia nei, men en del av Norden, det er de.

Stusset litt over det selv da jeg så på medaljesermonien i dag,

Hva sa de på medaljesermonien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silverstream

Hva sa de på medaljesermonien?

Husker ikke helt ordrett, men det var noe om at det bare var skandinaviske land på pallen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er akkurat dette finner ikke vil folk skal tenke.

Sånn språkmessig så er Finland ganske fjernt fra Norge, Danmark og Sverige. Men tror de har behov for å være med i felleskapet vårt for det siste de vil bli betraktet som er et land som har noe med f.eks. Russland å gjøre.

Enig med deg i dette, og har aldri hørt noen med kunnskap om det hevde at Finland og Baltikum regnes som slaviske. Språkene deres er jo ikke engang slaviske. Mine finske venner regner seg selv som nordiske, men ikke skandinaviske.

Anonymous poster hash: 67368...3d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte hvertfall på barneskolen at Skandinavia er Norge, Sverige og Danmark. Mens norden er NO, SE, DK, FI og IS.

Anonymous poster hash: 32390...502
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...