Gå til innhold

Voldsomme psykiske svingninger

Fremhevede innlegg

Skrevet

For snart to år siden gikk jeg på en kjempesmell psykisk. Dyp depresjon og sterk angst som ble behandlet med antidepressiva og (et forsøk på) terapi.

I dag er jeg frisk i den forstand at jeg fungerer i hverdagen og ikke lenger har daglige tanker om å skade/drepe meg selv. Men jeg sliter enda med store svingninger. Jeg kan ha 3-4 fine dager hvor jeg har masse positive tanker og følelser, og føler meg generelt lykkelig. Etterfulgt av 2-3 dager med mørke tanker om meg selv, mine nærmeste, fremtiden osv. Tankene om å skade meg selv (mer som en mental straff enn ønske om å faktisk gjøre det) kommer nesten umiddelbart.

Jeg har time hos ny DPS på mandag, så jeg skal ta tak i det (igjen). Men er dette normalt? Føler meg jo langt fra normal som det er, men akkurat disse svingningene har jeg sjeldent hørt om.

Under forrige runde med utredning fikk jeg forresten diagnosen blandet personlighetsforstyrrelse. Aner ikke hva dette egentlig innebærer da jeg sluttet i behandling rett etterpå. Ja, jeg vet det var dumt.

Anonymous poster hash: 39411...d23
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tar tid å regulere seg selv og det er noe du trenger å lære i forhold til den problematikken du har. Du er nok ikke "frisk" selv om du klarer å fungere til en viss grad, men du trenger heller ikke tenke på deg selv som "syk". Du har en del ting som du trenger å jobbe med helt enkelt.

Tenker det ville vært fint å ha flere dager i strekk hvor ting er helt greit. I fjor så hadde jeg 1 slik dag. Håper vel å få klokket inn en i år også, men holder ikke pusten.

Skrevet

Om det er slike kortvarige, men sterke svigninger, kan det være emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. Særlig om svigningene er utløst av hendelser i relasjoner og omgivelser.

Anonymous poster hash: 6ee4a...63a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...