Gjest Anonymous Skrevet 31. mai 2004 #101 Del Skrevet 31. mai 2004 Skal nordmenn i utlandet som bor i norske områder, ikke lærer seg språket eller kulturen og som kler seg uten å ta hensyn til landet, oppfører seg norske uten å ta hensyn til landet også dra seg hjem igjen til Norge da? Regner med du er like imot f.eks de norske gettoene i spania, selv om de ikke er voldelige, så verken lærer de seg eller følger landets kultur, språk og annet. Nå er vel ikke de kulturelle forskjellene mellom Spania og Norge så veldig store. Jeg er igrunn enig med deg at nordmenn i utlandet i utgangspunktet skal lære seg det lokale språket, men det er en vesensforskjell her. Nordmenn i Spania er vel i all hovedsak pensjonister som lever av pensjon som de får fra Norge. Siden intergreringsbehovet er mye mindre siden disse menneskene ikke skal få seg en jobb i sitt nye hjemland, så blir sammenligningen gal. Jeg ser ingen problemer med å ha spanjoler som ikke kan norsk boende i Norge. Såsant de forsørger seg selv og overholder skrevne og uskrevne normer så angår ikke kommunikasjonsproblemene meg. Dessuten så mener jeg, i motsetning til deg, at vi som tar imot innvandrere til landet også har ett visst ansvar for å gi dem den innføringen de trenger, også sette krav til de som kommer til landet vårt. Dette er innvandrerne sitt ansvar, ikke samfunnet. Krav til innvandrere har vi allerede, de er nedfelt i lovverket som er uavhengig av hvilken tilknytning man har til samfunnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille Solstråle Skrevet 31. mai 2004 #102 Del Skrevet 31. mai 2004 Det ser ut til at din historie ikke er troverdig i følge en bestemt "debbattant" på VGD: http://vg.transact.no/Item.asp?GroupID=193&Group=Innvandring%2C+rasisme+og+flerkultur&ThreadID=635534&Thread=Jeg%20er%20ikke%20rasist%2C%20men..... Unnskyld? Har noen tatt med seg mitt innlegg til VGnett og begynt å diskutere troverdigheten av historien? Hvorfor ikke komme hit og diskutere...? Og hvorfor i all verden skulle jeg finne på en sånn historie? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NangaParbat Skrevet 1. juni 2004 #103 Del Skrevet 1. juni 2004 (Jeg skjønner hvor du kommer fra Nanga Parbat, du er lei av at alle hele tiden blåser opp ting om innvandrere og overser det hvis etnisk norske gjør det samme. Men jeg tror du overreagerer, i denne debatten er det ikke Frp'ere som er ute etter å "bevise" sine holdninger. Det er folk som ikke hater innvandrere, bare er frustrerte over hva som skjer i nærmiljøet med enkelte og ønsker å diskutere problemet) Jeg tror du tar feil om hvor jeg kommer fra. Og jeg står fortsatt ved mitt synspunkt om at det er enklere å forklare handlinger ut fra individualistiske begrunnelser når det gjelder majoritetsfolkegruppen, mens det forklares på en helt annen måte når det gjelder minioritetsgrupper - det være seg innvandrere, samer, sigøynere etc. Jeg har forsåvidt aldri vært ute etter å sette folk i Frp-bås eller rasist-bås. For min del er det viktig å påpeke at svart-hvitt forklaringene faller på sin egen urimelighet. Jeg er også her for å diskutere, og derfor spør jeg meg om du kan spesifisere hvordan du mener jeg overreagerer når jeg presenterer mine synpunkter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pterodactylkake Skrevet 1. juni 2004 #104 Del Skrevet 1. juni 2004 alle som ikke oppfører seg, hvite som svarte; UT! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 1. juni 2004 #105 Del Skrevet 1. juni 2004 alle som ikke oppfører seg' date=' hvite som svarte; UT![/quote'] Ut, hvorhen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 1. juni 2004 #106 Del Skrevet 1. juni 2004 Kanskje har jeg misforstått eller ikke vet nok om reglene. Er det ikke slik at folk må bo her et antall år før de får oppholdstilatelse? Så lenge de fortsatt er statsborgere i et annet land burde det stilles krav i tiden de har oppholdstillatelse. Men det er vel ikke lov å sende folk tilbake der de kom fra om de havner i en livstruende situasjon? Synd! Hadde det vært slik burde reglene gjelde for alle, uansett hvor folk kom fra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EsarH Skrevet 2. juni 2004 #107 Del Skrevet 2. juni 2004 Danmark anmeldes ca. 500 voldtægter om året. I Sverige 2.500. Politiet, kvinderådgivninger og Aftonbladet skønnede i 2002 at mørketallet er det tidobbelte, altså 25.000 voldtægter på hovedsageligt svenske kvinder om året. Vi lader lige tallet stå et øjeblik............ Skulle Danmark have den samme voldtægtsfrekvens relativt, ville vi have omkring 1.500 anmeldte, og måske totalt 15.000 voldtægter om året. Det har vi heldigvis ikke - endnu. http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=2447670 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Baardsen Skrevet 2. juni 2004 #108 Del Skrevet 2. juni 2004 I Sverige 2.500. Politiet' date=' kvinderådgivninger og Aftonbladet skønnede i 2002 at mørketallet er det tidobbelte, altså 25.000 voldtægter på hovedsageligt svenske kvinder om året.[/quote'] Det er jo helt utrolig hvis dette er virkeligheten. Det skulle med rask hoderegning bli i underkant av 100 voldtekter hver eneste dag det. 100 kvinner som hver dag blir psykisk og kansje også fysisk skadet for livet. Jeg tror den ukontrollerte svenske innvandringspolitikken må ses på bagrunn av den makt og kontroll sosialdemokratene har i Sverige. Regimet har kjørt en ''antirasistisk'' argumentasjon som den reneste heksejakten. Demokratiske partier partier og politikere som våger å kritisere den innvandringspolitikk som føres blir effektivt stigmatiser som rasister og nynazister. Hva slags debattkultur er det man har da, og hvordan er da mulighetene for dialog. Folk våger jo ikke å stå fram å kritisere en politikk som er helt ute av kontroll, hvis de ikke skal kunne gjøre det uten å bli offer for summariske og invkisitorisk stigmatisering. Hvem våger å stå fram med kritikk i et slikt samfunn. En annen bakgrunn for den svenske innvandringspolitikken er at svenske soialdemokrater etter krigen var veldig opptatt av fremtidsforskning. Det var tanken om det sentralstyrte og planlagte samfunn. Der skulle da landets fremste vitenskapsmenn og kvinner skulle sette seg sammen og anslå hvordan utviklingen ville komme til å bli, slik at teknokratene kunne bruke disse tallen som et grunnlag for hva de fremtidige behovene ville komme til å bli. En lignende politikk drev man også her i landet. Men her i landet fikk man helt andre tall enn svenskene. I det norske miljøet trodde man for eksempel at det ikke ville komme til å bli vanlig at folk hadde bil. For hva skulle folk med bil, når kollektivtrafikken var bygd ut?! Slik ble nye boligprosjekter satt igang for eksempel Lambertseter, og planlagt utfra disse fremstidsvisjonene. Men de svenske fremstidsforskerne de kom som sagt til helt andre tall enn de norske. Svenskene regnet med at befolkningen i Sverige ville bli på omlag 60 millioner i år 2000. Og på den bakgrunn ble det satt igang med voldsomm boligbygging. Det nyter jo svenskene godt av i dag, og også noen norske pensjonister som kan finne seg et billig sted å bo i Sverige på sine gamle dager. Men det som skjedde var jo at enorme boligsystemer med drabantbyer rett og slett ble stående tomme. De hadde bygd altfor mye. Og en løsning på det problemet, den flausen, det var da å bosette innvandrere i alle disse boligene. En tredje bakgrunn for å forstå det svenske friseleppet er at den "antirasistiske" politikken har vært et viktig ledd i å mobilisere innvandrerne som velgere. Ved å skremme dem til å tro at hvis de stemmer borgerlig, så kommer rasistene til makta, så skulle man da skape mobilisering i denne store og nye velgergruppen. For all statistikk viser at innvandrerne fra den tredje verden i all hovedsak stemmer sosialistisk. Slik at innvandringen også kan forstås som et ledd i å skaffe regimet nye velgere, gjennom rett og slett å import velgere fra mer tilbakeliggende og kollektivistiske samfunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 2. juni 2004 #109 Del Skrevet 2. juni 2004 Kanskje har jeg misforstått eller ikke vet nok om reglene. Er det ikke slik at folk må bo her et antall år før de får oppholdstilatelse? Så lenge de fortsatt er statsborgere i et annet land burde det stilles krav i tiden de har oppholdstillatelse. Men det er vel ikke lov å sende folk tilbake der de kom fra om de havner i en livstruende situasjon? Synd! Hadde det vært slik burde reglene gjelde for alle, uansett hvor folk kom fra. Det er slik du sier. ALLE som ikke er norske statsborgere kan sendes ut (hvilket også mange gjør, men det står ikke om det i avisene daglig, kun når det er noen som synes det blir feil) hvis de er kriminelle av en viss art (har med strafferammer å gjøre). Dette gjelder alle, men som du sier ikke folk som antakelig vil bli utsatt for dødsstraff og tortur dit de kommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. juni 2004 #110 Del Skrevet 3. juni 2004 En tredje bakgrunn for å forstå det svenske friseleppet er at den "antirasistiske" politikken har vært et viktig ledd i å mobilisere innvandrerne som velgere. Ved å skremme dem til å tro at hvis de stemmer borgerlig, så kommer rasistene til makta, så skulle man da skape mobilisering i denne store og nye velgergruppen. For all statistikk viser at innvandrerne fra den tredje verden i all hovedsak stemmer sosialistisk. Slik at innvandringen også kan forstås som et ledd i å skaffe regimet nye velgere, gjennom rett og slett å import velgere fra mer tilbakeliggende og kollektivistiske samfunn. Merkelig blanding av begreper her - vil tro de fleste vil beskrive seg som "antirasister" fremfor alternativet; som er rasister. Jeg regner med at du henviser til de som ønsker en liberal innvandringspolitikk. At man skal importere innvandrere for å skaffe seg stemmer er i beste fall en ubegrunnet påstand. Om vi skal videreføre en slik tankegang kan man hevde at ved å senke levevilkårene for store deler av befolkningen vil sosialistiske partier skaffe seg flere stemmer. Det er jo tradisjonelt denne gruppen som stemmer på disse partiene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NangaParbat Skrevet 3. juni 2004 #111 Del Skrevet 3. juni 2004 Å koble antall voldtektsanmeldelser opp mot andelen innvandrere i befolkningen blir vel enkelt. Jeg undrer da på hvordan man forklarer at kvinner i Finland, som har en av Europas minste innvandrerbefolkning og en av de strengeste innvandringpolitikkene, er blant de som har størst sjanse for å bli utsatt for vold? http://straitstimes.asia1.com.sg/mnt/html/...n/iwd/iwd6.html Er det noe med den finske kulturen? Er det noe med finske menn? Finske kvinner? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. juni 2004 #112 Del Skrevet 3. juni 2004 "93 gjærningsmenn er blitt undersøkt. Av dem hadde 67 invandrerbakgrunn, dvs minst en utenlandsk født forelder. Det gir en overrepresentasjon av menn med innvandrerbakgrunn på 2,4 ganger. Videre utvelger voldtektsmennene primært svenske piker som offere. Av de i alt 49 voldtektsofre, hvor en mann med innvandrerbakgrunn var gjærningsmann, hadde 30 kvinner svensk bakgrunn. Menn med bakgrunn i bestemte regioner begår flere voldtekter enn andre. Av de 67 gjerningsmenn med innvandrerbakgrunn kan 30 henføres til Midtøsten/Nordafrika regionen, 13 til Latinamerika og 7 til øvrige Afrika" http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=2447670 Artikkelen som tidligere ble henvist til viser faktisk at innvandrere er overrepresentert i voldtektsstatistikken. Er også fullstendig klar over at menns vold mot kvinner i de nordiske land av nordiske menn er langt mer utbredt enn statistikken viser. Familievold: "Felles for volden er at den skjer hjemme og bare der. Dette er menn som ikke er voldelige i andre relasjoner. I over halvparten av voldssakene tror de voksne at barna har vært vitne til volden. Barna er ofte de eneste vitnene. 2/3 av volden er ikke knyttet til rus, men utøves i edru tilstand. Kvinnene oppsøker sjelden krisesenteret. Bare 10% har vært der. Volden meldes heller ikke til politiet. Ca 10% har blitt anmeldt, ofte har anmeldelsen blit trukket tilbake" Utdrag fra "Menns vold mot kvinner", s 178 av Marius Råkil. Vold og voldtekter bør bekjempes på en mer effektiv måte uansett hvem som er utøveren. Har tro på økt straff kombinert med behandling. Slik norsk rettsvesen fungerer i dag gir det for få konsekvenser for gjerningsmannen. I verste fall kan offeret bli straffet med en injuriesak, mens gjerningsmannen går fri: http://www.dixi.no/00_juni.htm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Quark Skrevet 3. juni 2004 #113 Del Skrevet 3. juni 2004 Dette er et stort problem som ikke gå å snakke om for då blir man automatiskt klasset som rasist. Jenter dere må si i fra! Anmeld minste ting til politi for å markere dette er galt. Henvis til lagen om kvinnefrid! Jenters rettigheter er i ferd med krympe ned til de nye medborgernes normer. Rettigheter å gå kledd som vi vil, ha håret som vi vil, uten å bli trakkasert. Dette er omvendt rasisme men det regnes ikke for det det er "bare" jenter som mår dåligt i det tause. De sier ikke i fra, de vender det innovers seg selv istedet ,sliter med dålig selvbilde og blir deprimert da de ser at de ikke kann ferdes fritt på open plass i sitt eget land uten og å føle seg spendt i redsel for trakkaserier! Norske jenters frihet er blitt krympet inn alt ettersom alt fler invandrer kommer inn i landet med sin kvinnesyn. En pakistansk mann er oppdraget med å synes en kvinne, sin søster, sin mor sin bestemor er mindre verd en en gammel sko! Det endrer seg ikke i en blunk i det de reiser over grensen til Norge. Dessuten sprer ser holdninger til norske gutter, særlig i gjenger. Ingen politiker vil snakke om dette for det ikke er politisk korrekt. Under tiden øker voldtekter og trakassering av jenter. At jenter sjærer seg, sulter seg og overspiser er tause skrik på hjelp i en verld som er alt svårere å hantere rett. Exempel på forskjellige holdninger: Dere syns å klemme kjæresten på offentlig plass er å vise hele verlden at dere to hører sammen, det er herlig og vakkert. Invandrerguttegjengen tolker dette helt annerledes. De ser en jente som villig lar seg klå på. Hun tillhører alle. Hun er en "sånn slags jente" som man får klå på. De skjønner ikke hvorfor ikke din kjipe kjæreste kan dele med seg av "tingen, varen" og la dem og bruke deg. De syns ikke de har gjort noe galt. De skjønner ikke at du blir lei deg ! Din kjæreste skjønner inget av invandrer gutternes beteende for hans norske oppdragelse sier at andre gutter selvklart respekterer at dere to er sammen og at dere fritt og stolt kann vise dette opent i et fritt land. Neste gang vil han kansje ikke ens holde din hand da dere er ute for å slippe bråk: Hans frihet har krympet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. juni 2004 #114 Del Skrevet 3. juni 2004 Vi har desverre ikke "kvinnofridslag" i Norge, for Sverige er LYSÅR foran oss når det gjelder rettigheter for ofre :-( Takket være smartinger som Dørum og hans "byråkrater".... Derimot har vi kvinnelige advokater som mener voldtektsofre har seg selv og skylde :-x, og at man ikke engang burde anmelde voldtekt og voldtektsforsøk..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Quark Skrevet 3. juni 2004 #115 Del Skrevet 3. juni 2004 Det er en ny trend i Sverige at barn voldtar før de er gamle nok for fengsel. De opptrer i gjenger. De utnytter medvetet loven. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EsarH Skrevet 3. juni 2004 #116 Del Skrevet 3. juni 2004 For kort tid siden, ble lederen for en libanesisk voldektsgjeng dømt til 55 års fengsel i Australia. De som ble tiltalt, mente at offeret fortjente å bli "tatt" på libanesisk måte fordi jentene var australske svin. I Sverige ville han for eksempel ikke blitt karakterisert som libanesisk men som en svenske, eller som en ung mann, av frykt for å stigmatisere den gruppen muslimer som kommer fra Libanon, eller enda verre, alle muslimer. Man skal inkludere alle, selv de groveste og usleste forbrytere i rettsikkerhetens og menneskerettighetenes ånd og kalle slike for svensker. Noe annet ville vært rasistisk og ikke-inkluderende. I Skandinavia har det vist seg at innvandrere fra muslimske land i Danmark og i Norge er overrepresentert på voldtektsstatistikkene og offeret er nesten utelukkende Danske eller Norske kvinner. I Sverige blir naturligvis kvinner også voldtatt, men det er grunn til å tro at fremmedkulturelle ikke utfører disse forbrytelsene da vi aldri leser om dette. På den måten er det grunn til å anta at de voldtektene som finner sted i Sverige er utført av svenske menn og dermed har Sverige Klart det mesterstykket å ikke ha utenlandske voldektsforbrytere i "folkehemmet". Jeg tror at Dansker og nordmenn ville vært tjent med å tilnærme seg den svenske modellen som har klart å eliminere den utenlandske voldetksmannen. Likevel bør vi komme innom et interessant utsagn av Professor Unni Wikan om dette problemet. I fjor, ble det offentliggjort bekymringsverdige tall og viste at utenlandske menn med såkalt fjernkulturell bakgrunn toppet listene over voldektsforbrytere og man kunne lese om at syv av ti anmeldte voldtektsmenn i Oslo i fjor har bakgrunn utenfor Norge. Voldtektsofrene har hovedsakelig norsk opprinnelse. Professor i sosialantropologi Unni Wikan forklarte grunnen til at muslimer oftere var involvert som overgripere, skyldes at i deres hjemland blir voldtekt sjeldent eller aldri straffet fordi man regner med at det er kvinnen som ofte bærer ansvaret for at hun blir voldtatt. I kjølvannet av dette skulle man da forventet at man ba muslimske menn om å tilpasse seg det norske lovverket hvor voldtekt var straffbart, men dette skjedde selvsagt ikke. Unni Wikan uttalte at norske kvinner måtte innse at vi lever i et multikulturelt samfunn og at de må tilpasse seg dette. Norske kvinner må da lære seg å bli mindre ekskluderende i henhold til det nye multikulturelle samfunnet. I tillegg til dette har det blitt hevdet at den skandinaviske rasismen er ganske iboende med grunnlag i at de ikke vil tilpasse seg den nye multikulturalistiske tiden. Se på Sverige, der foregår det ingen forbrytelser utført av fremmedkulturelle av det vi kan lese fra svensk presse, der har alle blitt inkludert på en fantastisk måte og eliminert det som skader innvandrernes sak som vi i Norge og Danmark kaller for innvandrerkriminalitet. Dette begrepet er totalt ukjent i Sverige og må ha en årsak og årsaken er åpenbart deres mer inkluderende holdning til de stakkars menneskene som flykter fra forfølgelse, tortur og krig. Lykkejegere finnes simpelthen ikke i Sverige, alle er inkludert! Når da kvinner i Danmark og Sverige blir voldtatt må det skyldes en kulturkollisjon som Sverige har eliminert. Når Unni Wikan sier at man må regne med at disse voldtektene skjer mener hun da muligens at kvinnen er for utfordrende kledd oppfører seg løssluppent, er ikke muslimer og dermed urene...altså fritt vilt. Den fjernkulturelle er jo oppdratt i den tro at voldtekt er kvinnens feil, ikke så? Med dette kan man i multikulturalismens navn si at kvinnene "ba om det" fordi de ikke har tilpasset seg nok den nye multikulturelle tiden og de som ikke tilpasser seg, må være rasister og bør forvente visse ”tilnærminger”. Lær av Sverige hvor alle er inkludert, der finnes det som sagt ingen forbrytelser utført av innvandrere, kun svensker … Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 3. juni 2004 #117 Del Skrevet 3. juni 2004 Skal tilpassingen til et multikulturellt samfunn bare gå en vei? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. juni 2004 #118 Del Skrevet 4. juni 2004 Skal tilpassingen til et multikulturellt samfunn bare gå en vei? Jeg tror EsarH er litt sarkastisk her:-) Enig i at Sverige har merkelige ideer om det du skriver om Esar, men jeg gir meg ikke på at ofrene iallefall har bedre rettigheter der en her på berget.... 100 voldsoffermottak i Sverige, et her, drevet på frivillig basis...Ingen automatikk her, I Sverige får du hjelp helt automatisk. Det er trist at kvinner som Unni Wikan lever i en verden der himmelen er grønn og gresset blått..... mvh tidligere voldsoffer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 4. juni 2004 #119 Del Skrevet 4. juni 2004 Jeg tror EsarH er litt sarkastisk her:-) Enig i at Sverige har merkelige ideer om det du skriver om Esar, men jeg gir meg ikke på at ofrene iallefall har bedre rettigheter der en her på berget.... 100 voldsoffermottak i Sverige, et her, drevet på frivillig basis...Ingen automatikk her, I Sverige får du hjelp helt automatisk. Det er trist at kvinner som Unni Wikan lever i en verden der himmelen er grønn og gresset blått..... mvh tidligere voldsoffer. Mulig det var sarkastisk, men han fikk meget godt frem hvordan jeg oppfatter holdningen til mange. De som roper høyest om rasisme og ikke er villig til å gå utenfor sitt politiske korrekte og feige syn. Det er ofte de som tar demokratiets meningsfrihet som et selvfølge men som driver meningssensur i det små. Det er mange som har det synet som EsarH kommer med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. juni 2004 #120 Del Skrevet 4. juni 2004 Mulig det var sarkastisk, men han fikk meget godt frem hvordan jeg oppfatter holdningen til mange. De som roper høyest om rasisme og ikke er villig til å gå utenfor sitt politiske korrekte og feige syn. Det er ofte de som tar demokratiets meningsfrihet som et selvfølge men som driver meningssensur i det små. Det er mange som har det synet som EsarH kommer med. Rasisme og politisk korrekthet er i stor grad blitt uttrykk som ikke har noe meningsinnhold da de nærmest automatisk misbrukes i enhver debatt som har med innvandring/innvandrere å gjøre. Det som er pussig er at rasisme dukker opp også her. Såvidt jeg kan lese er det ingen som er blitt beskyldt for å være rasistiske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå