Gå til innhold

Nå er jeg SINNA!! Rasisme...

Gjest Lille Solstråle

Anbefalte innlegg

Jeg er litt eldre enn dere, men fikk min andel av tafsing da jeg var yngre.

De gangene det skjedde med meg så skrek jeg. Av mine fulle lungers kraft! En gang hvor en person holdt meg fast og rev i blusen min så slo jeg også. Hardt.

I innleggene ser jeg at ingen av dere nevner at dere gjør noe. Mitt spørsmål er hvorfor ikke? Anses det for farlig nå? Jeg ser jo at å slå kanskje kan fremprovosere vold, men skulle tro at et rungende skrik ville få gjengen vekk.

Spør av ren nysgjerrighet, ettersom verden har endret seg siden tafsing var et problem for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Poirot

De gangene det skjedde med meg så skrek jeg. Av mine fulle lungers kraft! En gang hvor en person holdt meg fast og rev i blusen min så slo jeg også. Hardt.

I innleggene ser jeg at ingen av dere nevner at dere gjør noe. Mitt spørsmål er hvorfor ikke? Anses det for farlig nå? Jeg ser jo at å slå kanskje kan fremprovosere vold, men skulle tro at et rungende skrik ville få gjengen vekk.

Spør av ren nysgjerrighet, ettersom verden har endret seg siden tafsing var et problem for meg.

Vel jeg sa Nei, slutt, Nei, slutt, kutt ut og tok vekk hendene til den som gjorde det (tok meg på rompa oppunder skjørtet). Tilslutt gikk jeg. (Stod i kø i baren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille Solstråle

Jeg hadde ingen intensjoner om å gjøre dette til en debatt om hvorvidt korte skjørt gir gutta mer rett til å klå eller ikke. Om jeg hadde på meg bikini eller bobledress er TOTALT irrelevant.

Det jeg ville, var å skape en debatt om snillismen i Norge. Da jeg gikk på ungdomsskolen, kom jeg daglig opp i situasjoner med frekke gutter. De norske guttene kunne jeg kjefte på hvis de var klåfingra eller ekle, men hvis jeg sa fra til noen med mørkere hudfarge var svaret alltid kontant og aggressivt; Jævla rasist! Som sagt-en drittsekk er en drittsekk, uansett hudfarge.

I gjengen som antastet meg var det også en norsk gutt (som snakket mer gebrokkent og "wolla-aktig" enn de andre til sammen :-? ) men han sto mer i bakgrunnen og observerte. Jeg er for øvrig sikker på at det fins nok av ekle norske gutter i liknende gjenger, men nå diskuterte jeg først og fremst de jeg har erfaring med, nemlig (dessverre) første og annen generasjons-innvandrere. Noen reagerer på at jeg nevner "rase" på de som var i gjenegen, men jeg gjør dette nettopp for ikke å skjære alle over en kam. Det er ikke til å stikke under en stol at (noen...) pakistanere og (noen...) "balkan-innvandrere" oppfører seg verre enn f. eks kinesere, vietnamesere, sør-amerikanere i forhold til å antaste jenter.

Og JA, selvfølgelig snakker vi om individer. Men jeg syns det er påfallende at så mange individer fra samme land samles i gjenger og har akkurat den samme holdningen, mangelen på respekt og tendens til å yppe seg. Noe er FEIL i (noen av...) disse hjemmene, guttene MANGLER REGLER.

Og at kjæresten min ikke burde reagert på den måten han gjorde, er jeg forsåvidt enig i. Jeg dro ham som sagt bort, jeg hater vold, og han er en ikke-voldelig kar, men som andre nevnte, adrenalinet i en sånn situasjon kan ikke styres. Men vi hadde all mulig rett til å ble forbannet. Jeg blir utrolig forbanna når noen tråkker så kraftig over intimgrensen min, og det har jeg all rett til å bli. Og jeg syns kjæresten min sin reaksjon var helt naturlig, jeg tror nok mange kjærester ville taklet en sånn situasjon mye verre.

Når det gjelder anmeldelsen har jeg ikke peiling på hvem de var, og da blir det litt vanskelig, men jeg meldte fra om hendelsen til politiet. Men som de sa, opplevelser som dette er ikke noe sjelden i min del av byen, (sentrum-grünerløkka) og det er for mange gjenger til å kunne kartlegge hvor de beveger seg og hvem de er.

For øvrig, takk for at det ikke bare er jeg som reagerer på dette. Skulle ønske det fantes måter å løse problemene på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rabrabara

Som sagt var ikke det jeg opplevde like alvorlig som hovedinnlegget, men det var likefullt "grabbing" av puppene mine i full offentlighet.

Før jeg fikk han forferdelige fyren kasta ut spurte jeg ham (stoooor tabbe) om han ville likt det dersom jeg grep ham i balla hver gang han gikk forbi. Til svar fikk jeg et glis og en klaps på baken. Da gikk jeg bort til dørvaktene og forklarte rolig situasjonen og de kastet ham ut. jeg kokte innvendig, men kunne samtidig se at jeg ikke hadde tenkt så nøye over hva jeg sa.. En gang har jeg smekket til en, men etter å ha sett hvordan enkelte menn reagerer på dette har jeg ikke gjort det mer. Men jeg har blitt sint og kløpet en fyr skikkelig hardt i baken. Angra det sekundet jeg gjorde det...æsj...Det var jo helt mot sin hensikt.

Det har vært ganger da jeg ikke har gjort noe, rett og slett fordi de som har klapset eller kløpet har vært feige og gjemt seg i mengden. En gang, på ferie i Tunisia da jeg var 15 var det en som gned sin erigerte penis mot meg i bassenget og da ble jeg så flau at jeg ikke sa noe som helst. Det er så vanskelig å si hvordan man skal komme til å reagere. En gang tilbød en eldre mann meg penger for sex og jeg ble rett og slett perpleks. Gjorde ingenting, sa bare Nei, takk og gikk. (Jeg hadde på meg heldekkende rød t-skjorte og lange,vide bukser, bare slik at vi unngå misforståelser og noen tror jeg oppfordret til det, for det gjorde jeg overhodet ikke.) Men han var hel-norsk, så beklager digresjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Jeg hevder at det er et problem blant fremmedkulturelle fordi alle som en som har "tafset" har vært fremmedkulturelle. Jeg måtte ha vært rimelig tett i toppen om jeg fortsatt skulle ha unnskyldt dette med at det må skyldes en tilfeldighet at alle er nettopp fremmedkulturelle.

Jøss, hvor mange hundre har tafset på deg da? Siden du legger dine egne erfaringer til grunn for å si at "sånn er det"? :roll:

Som sagt-en drittsekk er en drittsekk, uansett hudfarge.

Jepp. Derfor var det kanskje ikke såå relevant å dra inn rase? Men for all del, du har ikke skjært alle over en kam, jeg prøver heller ikke å rakke ned på deg på noen måte for det du skrev i hovedinnlegget.

Det er synd at noen kaller folk rasister for den minste ting. Det skal være lov å reagere hvis en innvandrer gjør noe også, på samme måte som hvis det hadde vært en såkalt etnisk nordmann. Problemet er at rasister bruker det samme argumentet når de virkelig diskriminerer folk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jøss, hvor mange hundre har tafset på deg da? Siden du legger dine egne erfaringer til grunn for å si at "sånn er det"? :roll:

Nå er du tåpelig. For å modere meg litt: Ikke bare egne erfaringer. Jeg har en stor omgangskrets og slikt snakkes om. Selvfølgelig er ikke alle slik. Likevel må jeg få lov til å mene at dette viser en tendens.

Kan man ikke se det er det skremmende ignorant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo men man skal være veldig forsiktig med å generalisere på denne måten. Det blir lett til at gruppene er ferdiginndelte fra før. Og gruppen "fremmedkulturelle" er veldig stor og mangfoldig og man skal være forsiktig før man velger den i sine generaliseringer. Bl.a ettersom det lett kan føre til rasisme å hevde at en så stor gruppe har negative fellestrekk.

Det er også en ganske latterlig ting å si ettersom dette er en gruppe som ikke har annet til felles enn at de bor i Norge men kommer fra et annet sted. Om denne gruppen har felles handlingsmønster så må det ha med å gjøre den ene tingen de har til felles: nemlig Norge.

Kanskje generaliseringen hadde vært mer rettferdig om man sa at "det er ikke uvanlig at unge mennesker i en gjengsituasjon blir med på handlinger som er både ulovlige og uakseptable av samfunnet, og som de ikke ville ha gjort alene."

For jeg tror faktisk dette handler mer om gjengmentalitet og den ansvarsfriheten som mange føler når de opptrer i en gruppe, enn at dette er ungdommer med en annen hudfarge.

Kanskje er ungdommer med annen kulturbakgrunn mer "utsatte" for å havne i en gjeng enn "norske" ungdommer. Men det finnes grelle eksempler på hva gjengmentalitet kan føre med seg også blandt hvite erkenorske ungdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Som jeg spurte i ett tidligere innlegg; er dette et fenomen som eksklusivt eller hovedsaklig gjelder ungdommer av fremmedkulturell avstamning?

(seksuell trakassering/vold)

Anna, det var her begrepet ble brukt første gang. Jeg innrømmer at jeg var unyansert i bruken etter at begrepet ble introdusert i diskusjonen. De "grupperingene" jeg sikter til er dem som nevnes i det første innlegget. Jeg er fullt klar over at heller ikke begrepene diskusjonen ble startet med faller i god jord.

Kanskje noen kunne komme med et forslag hvilket begrep som er akseptabelt å bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne episoder som dette er grunnen til at jeg fikk en albansk venninne av meg til å lære meg litt av språket hennes. Skal si guttegjengen ble paffe, da blåøyde svært så nordiske meg skjelte dem ut på albansk og sputre hva de het. Trodde vel jeg var annengenerasjonsinnvandrer med dårlig morsmålsopplæring eller noe. De sa ihvertfall unnskyld og kom seg unna.

Sånt skal uansett ikke skje, uansett opprinnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er forskjell på rase og religion. Noen religioner har et nedlatende kvinnesyn. Har noen sett offere etter syreangrep? I et asiatisk land som er hverken budistisk eller hinduistisk er det vanlig at menn som blir avvist av en vakker kvinne, kaster battrisyre i aniktet hennes. På den måten blir hun ikke atraktiv for andre menn, naturlig nok. Menn bestemmer at deres kvinner skal være tildekket. Det er klart at lettkledde norske kvinner virker provoserende på unge gutter fra den kulturen. Det er jo deres problem, ikke et problem som norske kvinner må ta hensyn til.

Kvinnesynet er lovfestet i deres religion. Hvis man tillater seg å kritisre deres kvinnesyn er man da rasist.

Disse unge menn må bli fortalt en gang for alle at vi tolererer ikke deres kvinnesyn, og passer det ikke å leve i vår vestllige kultur med kvinner som er stolte og gjerne viser seg litt frem på sommeren, bør de forelles når neste Flytog går til Gardermoen.

Guess who.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klart det blir kræsj for dem som kommer fra familier som har en helt annen kultur en vi har!!

Det KAN ikke være enkelt for noen å læres opp til èn ting og se i samfunnet rundt seg at ting er helt annerledes! ...

...

Hvordan mener vi at de skal reagere?

Tror vi det er enkelt å stille seg oppimot hele sin slekt og familie, og det de mener er rett?

Tror vi det er enkelt å leve "norskt" når man ikke bare har blitt oppdratt til noe helt annet, men i tillegg er 15-16 år og har de værste hormoner, den værste konge-følelsen, føler seg udødelig og er midtpunktet i sitt eget univers?

...

Klarer vi å forsøke å sette oss inn i situasjonen til disse gutta?

Tenke oss deres situasjon? Og ha en klar og god løsning på hvordan de som BARN (15-16 åringer er ikke voksne i norge) skal reagere når det de læres opp til er så misspassende i det samfunnet de lever i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No er debatten ganske farlig, for nå har det noen som "forteller" at en kvinners drakt har avgjørende betydning for om man blir et offer for kvinneforakt eller ikke...

Skal en kvinne virkelig ikke få lov til å pynte seg slik at hun føler seg vel, bare fordi det finnes noen menn der ute som ikke klarer å holde kontroll på sine hormoner??

Det blir det samme som å si at en mann ikke skal ha en fin bil fordi den kan bli stjelt...

Menn med et galt kvinnesyn - enten det er mørkhudede eller lyse, så har det ikke noe med klærne å gjøre.. Men de mennene "tror" at de har lov, fordi hu "ber" om det..

Gå ut en kveld og se og lytt til hvem mennene prater om og hvordan de prater om kvinnene.. det er ikke bare pent skal jeg si deg, og det pene de sier har en seksuell og undertrykkende tone..

PS: det gjelder selvfølgelig ikke alle menn da, la meg bare få sagt det, før jeg får kjeft fot det jeg skriver..

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på rase og religion. Noen religioner har et nedlatende kvinnesyn. Har noen sett offere etter syreangrep? I et asiatisk land som er hverken budistisk eller hinduistisk er det vanlig at menn som blir avvist av en vakker kvinne, kaster battrisyre i aniktet hennes. På den måten blir hun ikke atraktiv for andre menn, naturlig nok. Menn bestemmer at deres kvinner skal være tildekket. Det er klart at lettkledde norske kvinner virker provoserende på unge gutter fra den kulturen. Det er jo deres problem, ikke et problem som norske kvinner må ta hensyn til.

Kvinnesynet er lovfestet i deres religion. Hvis man tillater seg å kritisre deres kvinnesyn er man da rasist.

Disse unge menn må bli fortalt en gang for alle at vi tolererer ikke deres kvinnesyn, og passer det ikke å leve i vår vestllige kultur med kvinner som er stolte og gjerne viser seg litt frem på sommeren, bør de forelles når neste Flytog går til Gardermoen.

Guess who.

Slik var det i Norge for mange år siden... Da hadde ikke kvinner stemmerett og alt de eide tilhørte mannen. Hun måtte gifte seg med den foreldrene valgte og hun hadde ingen makt...

Andre kulturer vil kanskej komme etter, vi ser jo en forandring i holdninger til kvinner innen den muslimske verden og menn kommer vel sakte etter -regner jeg med...

Når det gjelder å forandre på en religion og et levesett, er det noe som må skje meget sakte.. over mange generasjoner.. - som det gjorde i Norge, men ennå har det gått for forrt frem for enkelte personer ( menn ) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
No er debatten ganske farlig, for nå har det noen som "forteller" at en kvinners drakt har avgjørende betydning for om man blir et offer for kvinneforakt eller ikke...

....

Vet du, nå har jeg både i det opprinnelige innlegget som nevnte bekledning OG ørti ganger etterpå skrevet at jeg ikke mente eller skrev at bekledning rettferdiggjør kvinneforakt eller tafsing, så dersom dere etter FLERE forsikringer om at det IKKE var det jeg skrev, fremdeles tolker det slik, da er det fordi dere ØNSKER å tolke det værst mulig!! Og det får dere ta på egen kappe!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Myumi
Sånne episoder som dette er grunnen til at jeg fikk en albansk venninne av meg til å lære meg litt av språket hennes. Skal si guttegjengen ble paffe, da blåøyde svært så nordiske meg skjelte dem ut på albansk og sputre hva de het. Trodde vel jeg var annengenerasjonsinnvandrer med dårlig morsmålsopplæring eller noe. De sa ihvertfall unnskyld og kom seg unna.

Sånt skal uansett ikke skje, uansett opprinnelse.

Dødsbra! :ler2: Jeg lærte frasen Mirch o pitchco matrino (garantert ikke stavet riktig men ordlyden er rett) av en bosnisk venninne for noen år siden og den har jeg servert endel ganger. De fleste ble bare stående å måpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, nå har jeg både i det opprinnelige innlegget som nevnte bekledning OG ørti ganger etterpå skrevet at jeg ikke mente eller skrev at bekledning rettferdiggjør kvinneforakt eller tafsing, så dersom dere etter FLERE forsikringer om at det IKKE var det jeg skrev, fremdeles tolker det slik, da er det fordi dere ØNSKER å tolke det værst mulig!! Og det får dere ta på egen kappe!!

jeg hevendte meg ikke til noen spesielle, jeg ber om unnskyldning hvis jeg rippet opp i noe :veldigsur: jeg bare kom med en liten komentar, ikke noe annet.. Håper at du har en fin dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...