Gå til innhold

Hva har du spist som du ikke burde?


Gjest Jørild

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Alt mulig. Før jeg visste jeg var gravid denne gangen: myke oster, masse kaffe, vin, spekemat og salami, rått kjøtt, fersk tunfisk, røkelaks fra pakke som hadde vært åpen lenge, ikke tatt folat før noen uker uti...

Levde godt, ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vegetarianer, så for meg var det ikke noe problem ift. listen fra helsedirektoratet. Ikke likte jeg alle disse ostene som er på listen heller. Problemet for meg var kaffe som jeg drakk mye av før jeg ble gravid. Men kroppen ordnet opp selv, jeg mistet helt lysten på kaffe første halvdel av svangerskapet og sluttet å drikke det. Senere kom kaffetørsten tilbake, og da drakk jeg 2-3 kopper om dagen, og slet med å holde meg til det. Men alt i alt spiste eller drakk jeg ikke noenting jeg ikke burde da jeg var gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest åffårno

Jeg spiser kjøtt som er svakt rosa, så lenge overflaten er stekt. Så kjøttdeig og sånt steker jeg godt. Ellers tok jeg vel en minibit med blåmuggost tidlig i svangerskapet, jeg merker jeg er mer forsiktig nå som jeg er et stykke på vei.

Legen min mener rådene fra myndighetene er for hysteriske, så det er delte meninger om hva man bør fraråde når risikoen tross alt er veldig, veldig liten.

Folk må velge selv, men det er unødvendig å kjefte på andre som velger annerledes. Det gjelder begge veier.

Nå snakker jeg ikke om å drikke seg dritings, røyke eller bruke narkotika da...

Det er riktig at risikoen er liten, men konsekvenser er svært høye.

Derfor tenker jeg det blir banalt av en lege å kalle det hysterisk, men tanke på at det koster utrolig lite å gjennomføre og sparer de få livene det måtte gjelde om man droppet rådene.

I et folkehelseperspektiv er jo ikke ett dødt foster hvert X antall år noe folkehelseproblem, men for de foreldrene er det jo det mest grusomme man kan oppleve, og ekstremt bittert at skjedde fordi den ene av de tusenvis av skinkebiter man har inntatt var smittet.

Så derfor var det iallefall for meg en veldig enkel forholdsregel å følge i et såpass begrenset tidsrom, finnes liksom hundre andre ting å spise istedet :)

Som forelder er man jo ansvarlig for barnets helse inntil de er voksne nok til å ta avgjørelser selv, og da synes jeg generelt det er helt betimelig at man stiller spørsmål ved valg som går på bekostning av barnets helse, innenfor rimelighetens grenser.

Endret av åffårno
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at folk ikke orker å følge rådene siden barnet faktisk kan dø, det er bare snakk om 9 mnd!!

Uhell blir noe annet. Jeg fikk servert kjøttkaker og tenkte ikke på å sjekke de og de var i sausen. Spiste og de smakte ikke blod men den siste jeg spiste så jeg tilfeldig på og den var rosa! Vet ikke om de jeg hadde spist før det var rosa.

Hel i begynnelsen glemte jeg meg to ganger og hadde salami på brødskiva, spiste bare en bit hver gang. Endte opp med å hive salamien da samboer uansett ikke spiser salami.

Anonymous poster hash: 15002...3b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...