Gjest Jørild Skrevet 20. februar 2014 #1 Del Skrevet 20. februar 2014 I disse graviddager når man ikke kan spise det som faller en inn så hender det at man trår feil. Hva har du spist i svangerskapet og senere innsett at dette var på forbudtlista? Jeg har gomlet mengder av fetaost, den var jo tross alt pasturisert. Jeg har og spist parmesan, den var jo hard, men overhode ikke pasturisert (måtte bare lære meg italiensk på veien). I forfjamselsen over å være gravid stappet jeg innpå en blodig biff, før jeg kom på at jeg faktisk var gravid og at blodige biffer overhode ikke var lov. Jeg rakk også å drikke en supergod vitamindrikk før jeg leste bakpå at den ikke var anbefalt for gravide. Jeg spiste også sushi kjøpt i frysedisk uten å sjekke at laksen var norsk oppdrettslaks, men jeg går nesten ut ifra at den var det, så jeg setter den på kanskje-lista. Dere andre, klarer dere å holde dere hundre prosent til reglene eller har dere og innsett en matblemme eller to? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2014 #2 Del Skrevet 20. februar 2014 Jeg spiste brie før jeg fant ut at jeg var gravid. Tenkte rett og slett ikke på det, ble gravid i første PP. Uken etter positiv test trodde jeg at jeg hadde gjennomstekt lammekotelettene skikkelig, men greide å få i meg rosa kjøtt. Frika skikkelig ut, men legen sa at det ville hun ikke tenkt på en gang. Har greid å få i deg mozzarella jeg ikke vet om var pasturisert, men vil tro den var det. Spiste badsturøkt lammelår (pålegg) er antagelig er litt på grensen (kokt opp til 74 grader, skal være 76 for å være sikkert). Tenkte ikke over at det kunne være noe. Parmasan er vel ok selv om det ikke er pasturisert? Hvor står det at det må være norsk oppdrettslaks for at sushi skal være ok? Jeg følger anbefalingene og er nøye i utgangspunktet, men det er helt naturlig at man går litt feil noen ganger. Sjangsen for toxo og listeria er veldig lite, så det går nok helst bra. Anonymous poster hash: 414e1...05a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 20. februar 2014 #3 Del Skrevet 20. februar 2014 mayonnaise, ikke at jeg spiste mye, det var ingrediens i en russisk rett. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2014 #4 Del Skrevet 20. februar 2014 mayonnaise, ikke at jeg spiste mye, det var ingrediens i en russisk rett. Hvorfor i all verden skulle du ikke kunne spise majones? Anonymous poster hash: dcde9...46c 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jørild Skrevet 20. februar 2014 #5 Del Skrevet 20. februar 2014 Hvorfor i all verden skulle du ikke kunne spise majones? Anonymous poster hash: dcde9...46c Huns krev i en annen tråd at hun bor i utlandet. De har vel andre regler grunnet rått egg. Vi er tross alt priviligerte som kan spise slikt her. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sashimi Skrevet 20. februar 2014 #6 Del Skrevet 20. februar 2014 Spiste dansksalami uten å tenke over det, for å så komme på "kanskje dette ikke er lov?" Stappet i meg en blodigbiff jeg også, for å så komme på at det er fyfy mat og måtte steke den på nytt, det var nedtur! Har spist utrolig mye sushi i utlandet da, alt fra gode og anbefalte restauranter, men har holdt me unna tunfisken :-) Det tenkte jeg heller ikke på, men så spurte jeg legen og den sa at det går kjempefint, så lenge jeg ikke reagerte på sushien så var den nok frisk og bakteriefri Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2014 #7 Del Skrevet 20. februar 2014 Huns krev i en annen tråd at hun bor i utlandet. De har vel andre regler grunnet rått egg. Vi er tross alt priviligerte som kan spise slikt her. Da burde hun nevne det i innlegget. Er da ingen grunn til å få enda mere hysteri blant usikre gravide her inne. Selv holder jeg meg ikke unna noe spesielt, untatt alkohol da. Lever sunt til vanlig, og her i landet er sjansene for matforgiftning uhyre små. Anonymous poster hash: dcde9...46c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sashimi Skrevet 20. februar 2014 #8 Del Skrevet 20. februar 2014 oog glemte at jeg spiste litt fenalår! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunshine Skrevet 20. februar 2014 #9 Del Skrevet 20. februar 2014 Parmesan kan du spise for listeria vokser ikke i faste oster. http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/listeria_og_toxoplasma_kan_skade_fosteret Fetaost fra Arla er også trygt (Sier bedriften selv). Jeg spiste masse mykoster og drakk alkohol før jeg fant ut at jeg var gravid, men det var såpass tidlig at det neppe er skadelig (Før uke 4). Ellers har jeg spist pastrami da jeg ikke var klar over at det ikke var varmebehandlet. Jeg spiste også en liten brie i starten av graviditeten da jeg trodde at så lenge det var pasteurisert var det trygt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2014 #10 Del Skrevet 20. februar 2014 Fetaost og røykelaks(men, det har vel aldri vært så veldig fyfy.). Når jeg gikk gravid i 2008 var dette ok å spise. Var vel kommet mer restriksjoner på det når jeg gikk gravid andre gang i 2010/2011, men jeg spiste det allikevel. Men spiser det så ferskt(nyprodusert) som mulig Anonymous poster hash: b1195...741 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jørild Skrevet 20. februar 2014 #11 Del Skrevet 20. februar 2014 Parmesan kan du spise for listeria vokser ikke i faste oster. http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/listeria_og_toxoplasma_kan_skade_fosteret Aha, for jeg trodde den måtte være både fast og pasturisert. Ja, da kan jeg krysse det av lista. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaprifolen Skrevet 20. februar 2014 #12 Del Skrevet 20. februar 2014 Spiste dansksalami uten å tenke over det, for å så komme på "kanskje dette ikke er lov?" Stappet i meg en blodigbiff jeg også, for å så komme på at det er fyfy mat og måtte steke den på nytt, det var nedtur! Har spist utrolig mye sushi i utlandet da, alt fra gode og anbefalte restauranter, men har holdt me unna tunfisken :-) Det tenkte jeg heller ikke på, men så spurte jeg legen og den sa at det går kjempefint, så lenge jeg ikke reagerte på sushien så var den nok frisk og bakteriefri Gratulerer, den danske, rosa salamien er kokt og dermed trygg så lenge du ellers føler anbefalingene for at det er innenfor dato etc! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mafalda Skrevet 20. februar 2014 #13 Del Skrevet 20. februar 2014 Jeg har ikke spist "forbudt" mat med overlegg, men som en bruker sa over her så har anbefalingene endret seg med tiden og jeg har ikke vært 100% oppdatert. For 10-15 år siden var sushi farlig, rett og slett fordi det var rå fisk. Det blåste jeg langt i, siden gravide i sushiens hjemland har gaflet det i seg i årtier uten å skjenke det en tanke. Og nå står jo ikke det på fy-lista lenger, bortsett fra tunfisk. Derimot fikk jeg meg en overraskelse for 6-7 år siden, da jeg ante fred og ingen fare der jeg koste meg med brødskiva mi, og motparten nærmest hysterisk utbrøt: "Jammen du kan ikke spise salami!" OK, ikke det...? Den var ny for meg, men hadde havnet på lista i mellomtiden. En annen ting det var lite fokus på før, men desto mer nå, er kaffe. Så det er jo ikke helt statisk dette, og selv om jeg følger reglene etter beste evne er jeg langt fra hysterisk dersom jeg skulle få i meg noe som ikke er anbefalt. Det skal mye til for å være så uheldig å bli smittet av mat i Norge. Faktisk trodde jeg fetaost var fy og at jeg dermed hadde syndet i dette svangerskapet også, men ser nå at produsenten sier det er greit. Oster generelt er vel det jeg er mest forsiktig med, og selv om jeg ikke har stålkontroll på hvilke typer som er bra og ikke, hopper jeg over alt det spennende i ostedisken og går for kjedelige, masseproduserte og vakumpakkede varianter. Samme med kjøttpålegg. Og så er jeg mer obs på holdbarhetsdatoen enn vanlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stormborn Skrevet 20. februar 2014 #14 Del Skrevet 20. februar 2014 Jeg har spist biff med rosa kjerne... Men var "med vilje", orker ikke å bli panisk! Så sjeldent som jeg spiser biff ute gidder jeg ikke å spise ødelagt biff, men jeg bestilte det og ikke blodig sånn som jeg pleier da Har ikke giddi å lage biff-middag hjemme nå i graviditeten! Ellers så visste jeg ikke at den ene salva jeg bruker ikle skulle brukes. Fatter ikke hvordan salve kan ha noe å si, så tenkte ikke over det gitt! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 20. februar 2014 #15 Del Skrevet 20. februar 2014 Huns krev i en annen tråd at hun bor i utlandet. De har vel andre regler grunnet rått egg. Vi er tross alt priviligerte som kan spise slikt her. Stemmer, pga rått egg, Har blitt anbefalt a unngaa det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 20. februar 2014 #16 Del Skrevet 20. februar 2014 Hvorfor i all verden skulle du ikke kunne spise majones? Anonymous poster hash: dcde9...46c Skal liksom unngaa raatt egg, det er det jeg er blitt anbefalt her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irja Skrevet 20. februar 2014 #17 Del Skrevet 20. februar 2014 Spekeskinke, røkelaks, energidrikk og salami. Ærlig talt, gjelder vel disse reglene først og fremst utenfor Norge/Skandinavia ? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2014 #18 Del Skrevet 20. februar 2014 Spekeskinke, røkelaks, energidrikk og salami. Ærlig talt, gjelder vel disse reglene først og fremst utenfor Norge/Skandinavia ? Nei. Anonymous poster hash: 414e1...05a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest New_Girl Skrevet 20. februar 2014 #19 Del Skrevet 20. februar 2014 Spiste noen skiver salami veldig tidlig i graviditeten før jeg plutselig kom på at det var fy-fy. Gikk veldigvis bra da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunshine Skrevet 20. februar 2014 #20 Del Skrevet 20. februar 2014 (endret) Gratulerer, den danske, rosa salamien er kokt og dermed trygg så lenge du ellers føler anbefalingene for at det er innenfor dato etc! Er du sikker på det? Jeg har sjekket den bakpå danske salamien fra Tulip man får kjøpt her i Norge og det står ingenting om at den er kokt, bare tørket. Edit: jeg sendte like gjerne produsenten en epost. Om den virkelig er varmebehandlet vet jeg var jeg skal rett ut og kjøpe! Jeg har så sinnsykt lyst på salami! Endret 20. februar 2014 av Sunshine 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå