Lullu Skrevet 26. mai 2004 #1 Skrevet 26. mai 2004 5 mnd. igjen til jeg gifter meg. "En god stund" sier sikkert mange, men jeg er den som vil ha alt på plass så tidelig som mulig :-? Nå har jeg begynt å tenke på hva som virkelig må gjøres i forkant. Hvilke papirer fylles ut (gifter oss i kirken)? Sender kirken noe til oss i det hele tatt, eller må vi sørge for alt slikt selv? Og hvordan er reglene for navneendring? Er det ikke slik at man kan velge å gjøre dette først eller etter? Blir det ekstra jobb om man gjør dette etter vielsen? Kan vel gjøre navneendringen først, så lenge pass og billett stemmer overens til bryllupsreisen? Vil gjerne at dere som virkelig har peiling på dette forklarer meg steg for steg. Tror jeg trenger alt inn med teskje :oops:
Gjest agurk Skrevet 26. mai 2004 #2 Skrevet 26. mai 2004 Når du tar kontakt og bestiller dag hos kirken så får du beskjed om når de vil ha papirene inne. Vis ikke du får tilsent papir kan du bare ta kontakt med kirken så får du de der! Skifte navn kan du gjøre før dersom dere har vært samboere i to år (vis han har ett vanlig navn trenger dere vel ikke det) eller etter. Alt ettersom. Men navn og pass og billetter må jo stemme overens da. Vis du bytter før så får du jo ordnet pass og billetter og slipper tenke mer på det. Vis ikke er det vel greit å vente til etter bryllupsreisen (vis dere skal da) Kirken vår tilbød seg og sende inn navneendirngsjema når vi gifta oss. da måtte vi ha levert de ilag med de andre papirene og så hadde de blitt send etter bryllupet.
Gjest Anonymous Skrevet 26. mai 2004 #3 Skrevet 26. mai 2004 Fra kirken får du tilsendt forlovererklæringer som må fylles ut av begge forloverne. I tillegg får du skjema som du og brudgommen må fylle ut. Det er et litt merkelig skjema der du blant annet må svare på om du har kjønnssykdommer ... :o Vi fikk også navneendringsskjema fra kirken, men det skal ikke sendes tilbake til kirken, men til Folkeregisteret (som i Oslo ligger under ligningskontoret). Når du skal sende papirene tilbake til kirka, må du legge ved fødselsattest. Her i huset lette vi gjennom hauger av gamle papirer for å finne originalen, men det var det ikke noe hjelp i, for kirken krever en ny utskrift. Det får du ved å ringe til folkeregisteret (ligningskontoret igjen). Bare oppgi fødselsnummer for begge, så får du utskriften i posten etter et par dager. En liten ting til: Kirken hos oss ville ikke at vi skulle sende inn papirene til dem mer enn tre måneder før bryllupet. De måtte ikke være for gamle. Fødselsattesten skulle visstnok heller ikke være mer enn tre måneder gammel. Det ble mye det, men vi var i kirka og leverte papirene for bare noen dager siden.
Gjest Poirot Skrevet 26. mai 2004 #4 Skrevet 26. mai 2004 En liten ting til: Kirken hos oss ville ikke at vi skulle sende inn papirene til dem mer enn tre måneder før bryllupet. De måtte ikke være for gamle. Fødselsattesten skulle visstnok heller ikke være mer enn tre måneder gammel. Det er fordi det står i loven. Opplysningene skal være så nye som mulig.
lampeskjerm Skrevet 27. mai 2004 #5 Skrevet 27. mai 2004 http://www.orkdalsmenighetene.no/vigsel/index.htm På denne linken finner du alt du trenger om papirene ved vigsel. Her kan du også laste ned skjemaene som skal fylles ut. Det med regler for når papirene skal innleveres er noe som er nedfelt i loven. Samme gjelder de spørsmålene du skal svare på. Hilsen Lampeskjermen
Lullu Skrevet 27. mai 2004 Forfatter #6 Skrevet 27. mai 2004 Tuuuusen takk! Dere er så utrolig snille og hjelpsomme alle sammen!! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå