Gå til innhold

Ritalin og galskap

Fremhevede innlegg

Skrevet

Så, jeg lider av kraftig ADHD, umedisinert så blir jeg totalt ubrukelig, jeg klarer ikke å holde konsentrasjonen i lengre enn et par minutter av ganga, jeg har et utrolig overskudd med energi som jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av. Jeg sover dårlig, og jeg har denne uforklarlige plagsomme kriblingen i kroppen som aldri gir seg, dessuten så blir jeg klam over alt.

Det jeg vanligvis pleide å gjøre for å fungere noenlunde normalt var å selvmedisinere meg med cannabis (jada hat i vei, jeg er en narkis, fysjogfysj) Men nå kan jeg ikke dette lengre da det ikke er optimalt for jobbsituasjonen min (jobber i barnehage, igjen hat ivei men jeg er faktisk utrolig flink med barn, får bare skryt)

Jeg har allerede prøvd å trene aktivt, samt mange forskjellige medisiner og terapi beregnet for folk med adhd uten at det har hatt noen virkning.

Så for en stund siden starta jeg på Ritalin, nok en gang, da min kjære lege mente at jeg ikke prøvde det ut godt nok ved forrige runde. Og her sitter jeg da, og holder på å klikke, følelsesspekteret mitt er all over the fucking place og jeg er sinna, lei meg, glad, sinna igjen, bitter, og glad igjen om hverandre. Skjønner ikke at dette midlet er lovlig, det eneste positive det gir meg er at jeg får sove pittelitt bedre enn om jeg skulle la vær å ta de. Kort sagt, jeg holder på å bli gal.

Er dette normalt? Fordi dette kan seriøst ikke fortsette, jeg klarer ikke å fungere skikkelig.

Anonymous poster hash: faa1d...340
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så, jeg lider av kraftig ADHD, umedisinert så blir jeg totalt ubrukelig, jeg klarer ikke å holde konsentrasjonen i lengre enn et par minutter av ganga, jeg har et utrolig overskudd med energi som jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av. Jeg sover dårlig, og jeg har denne uforklarlige plagsomme kriblingen i kroppen som aldri gir seg, dessuten så blir jeg klam over alt.

Det jeg vanligvis pleide å gjøre for å fungere noenlunde normalt var å selvmedisinere meg med cannabis (jada hat i vei, jeg er en narkis, fysjogfysj) Men nå kan jeg ikke dette lengre da det ikke er optimalt for jobbsituasjonen min (jobber i barnehage, igjen hat ivei men jeg er faktisk utrolig flink med barn, får bare skryt)

Jeg har allerede prøvd å trene aktivt, samt mange forskjellige medisiner og terapi beregnet for folk med adhd uten at det har hatt noen virkning.

Så for en stund siden starta jeg på Ritalin, nok en gang, da min kjære lege mente at jeg ikke prøvde det ut godt nok ved forrige runde. Og her sitter jeg da, og holder på å klikke, følelsesspekteret mitt er all over the fucking place og jeg er sinna, lei meg, glad, sinna igjen, bitter, og glad igjen om hverandre. Skjønner ikke at dette midlet er lovlig, det eneste positive det gir meg er at jeg får sove pittelitt bedre enn om jeg skulle la vær å ta de. Kort sagt, jeg holder på å bli gal.

Er dette normalt? Fordi dette kan seriøst ikke fortsette, jeg klarer ikke å fungere skikkelig.

Er ikke alle med ADHD som fungerer på medisin.. Jeg ble i hundre av Ritalin, men mer rolig av Concerta som funket best for meg, men fikk for høyt blodtrykk av det så måtte slutte helt og leve uten!

Men kan også være en bivirkning det du føler, har du tatt det lenge da? Hvor stor dose er du på nå?

Skrevet

Jeg gikk på Ritalin en stund(ulovlig, tok det pga. minsket appetitt), og jeg fikk de samme følelsesproblemene. Sterke humørsvigninger osv. Det er en normal bivirkning virker det som, og derfor bør man kanskje ikke gå på de.

Anonymous poster hash: 08137...bbf
Skrevet

Skal du ikke ta slikt i tett sammarbeid med din fastlege?

Jeg synes du skal ringe din lege imorgen å høre hva vedkommende har å si.

De første ukene på slike medisiner kan være intense, så skal det roe seg, men som sagt: ta det opp med legen din imorgen!

Skrevet

Føler med deg og hater deg ikke.

Ikke lett, når man finner ting som funker - og det ikke er lovlig. Litt spesielt dette med cannabis. Mange steder er det helt fy-fy også i medisinsk øyemed, men så har man tillatt det over resept til lindring av både smerter og psykiske plager i forskjellige land.

Som et apropos vil jeg nevne at også nikotin - som for øvrig ikke er ulovlig, men likevel "fy-fy" - i enkelte tilfeller anbefales av (uortodokse) leger ved visse medisinske tilstander, som Crohns og Ulcerøs colitt. Men det skal litt pondus til hos en lege å gjøre noe sånt.

Et lignende eksempel har vi i morfinpreparater, som både er lovlig og heller ikke gir rus når det brukes riktig ved visse typer smertebehandling.

Så har du eksemplet du selv nevner: Hverken Concerta eller Ritalin var lovlig i bruk mot ADHD for noen år siden, selv om behovet jo var til stede.

Så - hvorvidt du blir definert som "narkis" eller ikke bestemmes altså dels av hvilke medisinske grunner du har til å ta det, dels av om du tar det før eller etter at det har blitt godkjent for den tilstanden du har, og dels av hvor du er bosatt.

"Narkis" den ene dagen, neste dag er det lovlig og du er isteden "under medisinsk behandling".

Og "Narkis" i ett land, "under medisinsk behandling" om du bosetter deg i et annet.

Har nok ingen ting å råde deg til i dette tilfellet, kun noen tanker og et klapp på skulderen. Personlig tror jeg at flere typer stoffer kunne vært lovlige under resept uten å gi for negative effekter ved enkelte typer lidelser, men her er jo ikke Norge av de mest liberale.

Skrevet

Joda, jeg er i samarbeid med legen min og har fortalt hvordan jeg har det. Han føyser det av som vanlige bivirkninger og økte bare dosen. Som igjen resulterte i at det bare ble verre. Idag tidlig på vei ned til byen så brast jeg i gråt over absolutt ingenting.

Jeg føler at jeg ikke lengre har kontroll på følelsene mine

gikk på 20mg per dag, nå er jeg oppe i 40.

Skrevet

Noen blir omtrent tvunget til å ta Ritalin, menst andre som nesten ikke overlever uten, får det ikke. Dumme land!

En liten avsporing kanskje. Men måtte få det ut.

Anonymous poster hash: a63c7...c7d

Skrevet

Joda, jeg er i samarbeid med legen min og har fortalt hvordan jeg har det. Han føyser det av som vanlige bivirkninger og økte bare dosen. Som igjen resulterte i at det bare ble verre. Idag tidlig på vei ned til byen så brast jeg i gråt over absolutt ingenting.

Jeg føler at jeg ikke lengre har kontroll på følelsene mine

gikk på 20mg per dag, nå er jeg oppe i 40.

Du burde få prøve andre alternativer. Du øker hver uke med 5mg? Det gjorde jeg isåfall, dvs at du har gått på de i mange uker da?

Rart han ikke lar deg prøve Concerta isteden, eller Strattera.. Jeg byttet da jeg var opp i 20mg (gått på de i 4 uker da), da sa legen at siden jeg fortsatt hadde samme bivirkningene så funket det ikke, så prøvde noe annet.

Skrevet

Så, jeg lider av kraftig ADHD, umedisinert så blir jeg totalt ubrukelig, jeg klarer ikke å holde konsentrasjonen i lengre enn et par minutter av ganga, jeg har et utrolig overskudd med energi som jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av. Jeg sover dårlig, og jeg har denne uforklarlige plagsomme kriblingen i kroppen som aldri gir seg, dessuten så blir jeg klam over alt. Det jeg vanligvis pleide å gjøre for å fungere noenlunde normalt var å selvmedisinere meg med cannabis (jada hat i vei, jeg er en narkis, fysjogfysj) Men nå kan jeg ikke dette lengre da det ikke er optimalt for jobbsituasjonen min (jobber i barnehage, igjen hat ivei men jeg er faktisk utrolig flink med barn, får bare skryt) Jeg har allerede prøvd å trene aktivt, samt mange forskjellige medisiner og terapi beregnet for folk med adhd uten at det har hatt noen virkning. Så for en stund siden starta jeg på Ritalin, nok en gang, da min kjære lege mente at jeg ikke prøvde det ut godt nok ved forrige runde. Og her sitter jeg da, og holder på å klikke, følelsesspekteret mitt er all over the fucking place og jeg er sinna, lei meg, glad, sinna igjen, bitter, og glad igjen om hverandre. Skjønner ikke at dette midlet er lovlig, det eneste positive det gir meg er at jeg får sove pittelitt bedre enn om jeg skulle la vær å ta de. Kort sagt, jeg holder på å bli gal. Er dette normalt? Fordi dette kan seriøst ikke fortsette, jeg klarer ikke å fungere skikkelig. Anonymous poster hash: faa1d...340

Jeg hadde og kjempe store bivirkninger fra ritalin. Ble kjempe trøtt og sov 20-22 timer i døgnet i nesten 14 dager før jeg selv sa stopp til legen! Sender en klem til deg :)

Skrevet

Du burde få prøve andre alternativer. Du øker hver uke med 5mg? Det gjorde jeg isåfall, dvs at du har gått på de i mange uker da?

Rart han ikke lar deg prøve Concerta isteden, eller Strattera.. Jeg byttet da jeg var opp i 20mg (gått på de i 4 uker da), da sa legen at siden jeg fortsatt hadde samme bivirkningene så funket det ikke, så prøvde noe annet.

Concerta har jeg prøvd, av en eller annen grunn så sank det blodtrykket mitt alt for mye, havna langt under normalen og det sier seg jo selv at det ikke er bra. Strattera sier du? Skal prate med han om det neste gang, fordi det er helt åpenbart at dette ikke fungerer for meg. Det eneste som har vist seg effektivt er den selvmedisineringen jeg drev med før. Men det er jo helt utelukket nå.

Skrevet

Concerta har jeg prøvd, av en eller annen grunn så sank det blodtrykket mitt alt for mye, havna langt under normalen og det sier seg jo selv at det ikke er bra. Strattera sier du? Skal prate med han om det neste gang, fordi det er helt åpenbart at dette ikke fungerer for meg. Det eneste som har vist seg effektivt er den selvmedisineringen jeg drev med før. Men det er jo helt utelukket nå.

Jeg ser den.. Ja, jeg synes du skal spørre isåfall. Det er jo 24-timers medisin. Ritalin er vel 4 eller 8? Husker ikke helt, men det blir så "rotete" om du ikke tar det på samme tid slik at det blir litt over 4 timer, så tar du en til litt senere, blir ustabilt, kan være det som skaper humørsvigningene.

Derfor er det jo greit å kanskje prøve en som holder seg "stabilt" hele døgnet. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...