Gå til innhold

Celleforandring

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg var hos min fastlege for 2 uker siden og tok en underlivsundersøkelse. I går fikk jeg brev i posten om at celleprøven viste lavgradige celleforandringer og at jeg måtte få ny time om 6 mnd. Jeg har prøvd å komme igjennom på telefon til min lege i dag uten hell og kjenner jeg er redd og usikker og alt på en gang. Hva vil dette si? Er ikke celleforandringer kreft? Hvorfor må jeg vente i 6 mnd før de gjør noe med det? Har lest en del på nettet men blir ikke klokere av det. Er så redd og utafor nå og tanken på å gå i uvitenhet i 6 mnd er forferdelig. Noen som har vært igjennom det samme som skal fortelle meg litt hva dette er for noe?

Anonymous poster hash: 57851...2d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var hos min fastlege for 2 uker siden og tok en underlivsundersøkelse. I går fikk jeg brev i posten om at celleprøven viste lavgradige celleforandringer og at jeg måtte få ny time om 6 mnd. Jeg har prøvd å komme igjennom på telefon til min lege i dag uten hell og kjenner jeg er redd og usikker og alt på en gang. Hva vil dette si? Er ikke celleforandringer kreft? Hvorfor må jeg vente i 6 mnd før de gjør noe med det? Har lest en del på nettet men blir ikke klokere av det. Er så redd og utafor nå og tanken på å gå i uvitenhet i 6 mnd er forferdelig. Noen som har vært igjennom det samme som skal fortelle meg litt hva dette er for noe?

Jeg kan ikke fortelle deg 100% hva det er, men det jeg fikk vite etter jeg fant ut at jeg har celleforandringer er: Det er et forstadie til kreft, men det betyr ikke at du får kreft. Det kan gå tilbake til det normale, eller så kan det bli mer. Dette går ikke fort, så du trenger ikke å inn til ny sjekk før om 6mnd. Noen ganger, når tilfellene blir værre, må man kanskje til legen for å fjerne litt av livmoren. Det er ingenting å bekymre seg for, så lenge du er inn til legen din på oppfølging:) Vet at dette ikke var et helt perfekt svar, men dette var det jeg fant ut i mitt tilfelle:)

Skrevet

Har hatt det samme, tok ny prøve etter en stund og det viste at det var borte igjen. Ikke noe å bli hysterisk over.

Skrevet

Nå er jeg ikke helspersonell, men har vært ute for noe liknende selv.

"lavgradige celleforandringer" er ikke farlige i seg selv og blir ikke til kreft "over natta". Jeg fikk også påvist HPV-virus som kan fororsake celleforandringer og er også korrelert til kreft (unge jenter vaksineres nå mot HPV). Jeg fikk time hos gynekolog en tid etter påvisning av celleprøven (husker ikke akkurat hvor lenge, noen mnd kanksje?) men da var cellene helt normale igjen og viruset borte :) Så tror ikke du skal uroe deg. Men når det er celleforandinger så vil legen bare følge deg litt tettere opp for å se hvordan det utviklere seg. Jeg ble fortalt at hvis celleforandringene hadde vedblit ville litt vev blitt brent bort og så skulle alt være i orden igjen. Men som sagt så ordnet det seg av seg selv for min del..

Anonymous poster hash: a2dc1...55b
Skrevet

Ikke vær redd!! Det er ulike grader av celleforandringer - du er bare på første stadiet. Jeg har hatt det samme selv, i en alder av 22. Ble sjekket hver 6. måned i to år før forandringene normalisere seg. Nå tar jeg prøver én gang i året. Det er ikke kreft og ingenting å være redd for. Vær bare takknemlig for at vi har et helsesystem som plukker opp slike endringer og kan overvåke dem :)

Skrevet

Jeg har også hatt celleforandring som forsvant ved neste undersøkelse. Om du ønsker en raskere undersøkelse kan du bestille time hos Volvat eller Alleris feks.

Forstår godt at du ønsker svar fort, og håper du får taki legen din så du kan snakke med han/henne om dette så du får vite mer om hva celleforandring er.

Skrevet

Ingen grunn til bekymring, men det har du kanskje plukket opp fra de andre postene før min;)

Du har lavgradige forandringer, altså ikke så mye forandringer. Celleforandringer er ikke kreft, men det kan være forstadiet til kreft. Derfor blir du nå fulgt ekstra opp med ny kontroll om 6 mnd. Slike forandringer går saaakte, derfor trenger du ikke kontroll før det. De fleste slike forandringer går over av seg selv, og dermed gir de 6 mnd også rom for at de skal få tid til å gå tilbake.

Om du fortsatt skulle ha celleforandringer ved neste kontroll så ser de nok an da hvilken grad av forandringer du har, og hvis de er litt bekymret så setter de opp time for å ta biopsi. Nesten som en vanlig gynekologisk undersøkelse, bare at de klyper av litt cellevev fra livmorhalsen. Ikke veldig vondt. Dette sendes inn og analyseres. Er de fremdeles bekymret så settes det opp time for konisering. Da blir du godt bedøvd og så fjerner de den delen av tuppen som har celleforandringer. Ikke vondt dette heller, kanskje litt mensensmerter etterpå og litt blødning, men absolutt ikke ille.

Og til og med om det går så langt at du skal koniseres, så er det fortsatt ikke snakk om kreft. Fortsatt er det kun det som kan være forstadiet til kreft. Og ettersom de ikke vet hos hvem det utvikler seg videre og hvem det ikke gjør det hos, så velger de å fjerne det affiserte vevet hos alle med forandringer over en viss grad. For sikkerhetsskyld.

Anonymous poster hash: 8e0f5...768
  • Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar. Jeg har en time hos gynekolog nå om 1 mnd fordi jeg også hadde noen cyster de ønsket at gynekologen så på. Kan en gynekolog utføre biopsi? Kanskje det er mulig å høre om hun kan gjøre det så jeg slipper å vente 6 mnd? Og hva hvis jeg velger å fjerne hele livmoren, da slipper jeg vel å bekymre meg mer for celleforandringene?

Skrevet

Tusen takk for svar. Jeg har en time hos gynekolog nå om 1 mnd fordi jeg også hadde noen cyster de ønsket at gynekologen så på. Kan en gynekolog utføre biopsi? Kanskje det er mulig å høre om hun kan gjøre det så jeg slipper å vente 6 mnd? Og hva hvis jeg velger å fjerne hele livmoren, da slipper jeg vel å bekymre meg mer for celleforandringene?

Rolig nå, vent heller de 6 mnd, gå på ny kontroll, og så er det heller aktuelt med en biopsi da hvis forandringene fortsatt er tilstede. Ingen grunn til å fremskynde den, mest sannsynlig har cellefroandringene gått tilbake ved ny kontroll. Det er forresten gynekologen som utfører både biopsi og konisering ja.

Hvorfor skal du fjerne livmoren? Det er heeelt unødvendig bare basert på disse forandringene du nå har påvist. Som sagt, det er ikke en gang snakk om kreft foreløpig, så du trenger ikke bekymre deg så mye som du gjør.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har uansett ikke noe planer om flere barn og for å slippe flere år med denne usikkerheten så kan jeg vel heller fjerne livmoren å slippe å tenke mer på det?

Rolig nå, vent heller de 6 mnd, gå på ny kontroll, og så er det heller aktuelt med en biopsi da hvis forandringene fortsatt er tilstede. Ingen grunn til å fremskynde den, mest sannsynlig har cellefroandringene gått tilbake ved ny kontroll. Det er forresten gynekologen som utfører både biopsi og konisering ja.

Hvorfor skal du fjerne livmoren? Det er heeelt unødvendig bare basert på disse forandringene du nå har påvist. Som sagt, det er ikke en gang snakk om kreft foreløpig, så du trenger ikke bekymre deg så mye som du gjør.

Skrevet

Ikke når det er så unødvendig. Det du har nå er helt normalt og ikke kreft, så du må ikke tenke i baner om å fjerne livmor. Som sagt, det verste som skjer er at du må konisere - da fjerner de det vevet hvor celleforandringene sitter = vevet som er igjen er normalt og uten celleforandringer.

Å fjerne livmor er ikke bare bare, for det første så kan du jo selvfølgelig ikke få barn. Jeg vet ikke hvor gammel du er, men om du er ung og ikke tenker på barn nå så kan det være du endrer mening seinere. Men ved å fjerne livmoren så setter du også i gang overgangsalderen. Og helt sikkert mye flere bieffekter som jeg ikke kjenner til. Så det gjøres kun når det er helt nødvendig, og det er det på ingen måte ved celleforandringer.

Tro meg, du trenger ikke å bekymre deg. Som du sikkert forstår så har jeg vært gjennom dette selv og vet hvilke tanker du sitter med, men nå blir du fulgt opp, og mest sannsynlig så er det jo ingenting å tenke på :).

Skrevet

Lavgradig celleforandring er ikke på noen måte det samme som kreft :) Men jeg skjønner godt at du blir bekymret mtp alt du finner på nettet.

Jeg har hatt lavgradige celleforandringer flere ganger, og da venter jeg 6 mnd før jeg tar en ny prøve. Grunnen for å vente i seks mnd er for å la kroppen ordne opp selv. Jeg har hele tiden hatt hpv-viruset i kroppen og blir ikke kvitt det, så dette er noe jeg skal igjennom flere ganger. Utvikler det seg til høygradig får du time på sykehuset og er inn og ut i løpet av en dag. Konisering er heller ikke spesielt vondt. Legen passer på deg igjennom denne prosessen, så du kan bare slappe av.

Jeg skal heller ikke ha flere barn, men å fjerne livmoren er ikke noe jeg kan se for meg likevell. Til tross for at dette er noe jeg skal "slite" med resten av livet.

Anonymous poster hash: 043cb...0f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...