Rakel Skrevet 26. mai 2004 #1 Skrevet 26. mai 2004 Lurer på om noen har tips eller råd om gode plasser å shoppe, spise, servedigheter osv. Vi reiser nå om 2 uker til Alanya, og jeg vil gjerne høre fra andre som har vært der. Vi reiser flere familier sammen, ellers hadde jeg nok tatt et annet reisemål. Men det er nok kjekt for barna der. Har ei på 7 og ei på 15, så det blir helt forskjellige krav til hva som er kjekt.. Den eldste blir fornøyd bare det finnes noen kjekke gutter i nærheten, da...helt guttegal. :hjerter2: Ellers kunne det vært gøy å høre hvilket sted dere synes er den beste plassen dere har vært. (Anbefaler) og hvorfor. Jeg synes Egypt. helt fantastisk, ville ikke dra hjem igjen.
Gjest Gjesta Skrevet 26. mai 2004 #2 Skrevet 26. mai 2004 Jeg har vært i Alanya, men gikk ikke så mye ute da de tyrkiske guttene er som klegg. (mao pass godt på jenta di!!) Husker bare at det var en god pizzeria som het Napoli ikke så langt fra stranden. Clea
Gjest Anonymous Skrevet 26. mai 2004 #3 Skrevet 26. mai 2004 Gull og skinn er det som er verdt å handle i Tyrkia, og evt. klær (men "merkeklær" er fake). Vil anbefale utflukter som båtturen (på elven), tur til en gammel borg og tyrkisk aften (utflukter som arrangeres av turoperatørene). Å gå ut og spise er ikke lenger så billig som det var for for eksempel 10 år tilbake (som var 1. gangen vi var der). MEN maten er veldig god!!! mange er skeptiske til maten i Tyrkia (før de har vært der), men det er det ingen grunn til!! :-). Det tyrkiske kjøkken er mye bedre enn f.eks. det portugisiske (der vi var for 2 år siden). Vi var i Alanya i høst og vi stortrives der og kommer til å reise igjen. :-) Eneste jeg har å klage på er alt maset fra selgere når du er ute og shopper :-?
Livets datter Skrevet 27. mai 2004 #4 Skrevet 27. mai 2004 Var i Alanya med min daværende kjæreste i 1997, og hadde en veldig fin tur. Maten var bra, men sinnssyk innpåsliten lokalbefolkning. De (bokstavelig talt) drar deg inn i forretningene sine... :evil:
bingo Skrevet 27. mai 2004 #5 Skrevet 27. mai 2004 jeg reiser til Tyrkia for 4 gang i sommer,alle gangene til Alanya. Anbefaler Ferrys resturant i hovedgaten,kjempegod mat,både tyrkisk meksikansk,dalmatras resturant på kleopatra stranden,deilig å spise lunch der.Av shopping er det kjempe muligheter,jeg synes det er kjempe artig å være på fredags markedet,det ved buss stasjonen.Av utflukter så må det være båtturene bare anbefales,en hel dag på sjøen med bading,soling og grilling.Kjeme fin tur synes jeg. GOD TUR
Gjest tine Skrevet 27. mai 2004 #6 Skrevet 27. mai 2004 pass på datteren din! guttene i tyrkia er helt ekstreme!!!
Gjest tusjen Skrevet 28. mai 2004 #7 Skrevet 28. mai 2004 Jeg har vært i Tyrkia. Kjøpte meg noen gullsmykker og skinnveske. Bra pris og pent arbeid. Ellers er jeg enig med noen av de andre her om at lokalbefolkningen kan være litt innpåslitne. Men de er ihvertfall veldig hyggelige... hilsen tusjen
Rakel Skrevet 28. mai 2004 Forfatter #8 Skrevet 28. mai 2004 Høres ut som dere har hatt det fint der. 4 året på rad..? Da må det jo være veldig bra. Begynner å glede meg nå, jeg. Men det var litt skremmende å høre om guttene... er det ikke slik overalt, litt sikling og tilrop til turistjentene... eller er det spesielt mye verre her? Tror jeg får ha datteren min i bånd! Vi tåler litt, men det blir en opplevelse å se hvordan hun reagerer da. De er så irriterendes naive. Selger de bånd i Tyrkia? Kanskje i gull.... PS: Det markedet du fortalte om, er det kun på fredager, eller heter det bare "fredagsmarkedet"? Dette liker jeg.
bingo Skrevet 28. mai 2004 #9 Skrevet 28. mai 2004 Fredags markedet med diverse ting og tang, ligger ved buss stasjonen,det er et marked til men der selger de kun frukt og det er kjedelig. Er enig i at gutta i Tyrkia er innpå slitne,men det er de jo i feks spania å. Tror du liker deg der,hvis du liker å sole deg,bade,spise deilig mat,handle og prute. :-) :-) Nok en gang GOD TUR
Gjest tine Skrevet 28. mai 2004 #10 Skrevet 28. mai 2004 jeg har reist veldig mye men guttene i tyrkia ble jeg faktisk sjokkert over. på grunn av at de var så plagsomme, ble det til at vi festa mest på hotellet. men så fort vi jentene gikk med andre norske gutter, roa tyrkerne seg litt ned. men siden dere er flere voksne som er med også tror jeg nok ikke dte blir så stort problem for datteren din.
Gjest Bjørk Skrevet 29. mai 2004 #11 Skrevet 29. mai 2004 Skal snart til Tyrkia jeg og, tror det skal bli nok å henge fingrene i for barna. Hvilket hotell skal dere ligge på? Hos oss er det slike klubber barna kan være med på om de vil, de arangerer utflukter osv., på kveldene er det underholdning med bla. Tyrkisk aften.
Mackenzie* Skrevet 29. mai 2004 #12 Skrevet 29. mai 2004 Reiser (antakelig) til alanya for 3.gang i sommer. Som jente må man tåle MYE mas og oppmerksomhet fra sleske fyrer, og ekstremt masete selgere. Men trives likevel jeg da, anbefaler det absolutt
Gjest Anonymous Skrevet 29. mai 2004 #13 Skrevet 29. mai 2004 Skal snart til Tyrkia jeg og, tror det skal bli nok å henge fingrene i for barna. Hvilket hotell skal dere ligge på? Hos oss er det slike klubber barna kan være med på om de vil, de arangerer utflukter osv., på kveldene er det underholdning med bla. Tyrkisk aften. Skal dere på Green Garden kanskje?? Der var vi i høst...helt topp hotell, med mye bra underholdning, god mat, kjekt personale, 2 flotte badebassengområder, eget strandområde etc.... :-) ...og så har de noe veldig kjekt og praktisk...når du ankommer hotellet, får du utlevert et kredittkort, som du bruker til å betale alt du kjøper på hotellet av mat i restaurantene, i dagligvareforretningen, i baren, på stranden osv....veldig enkelt og praktisk...!! :-)
Gjest Anonymous Skrevet 29. mai 2004 #14 Skrevet 29. mai 2004 Skal snart til Tyrkia jeg og, tror det skal bli nok å henge fingrene i for barna. Hvilket hotell skal dere ligge på? Hos oss er det slike klubber barna kan være med på om de vil, de arangerer utflukter osv., på kveldene er det underholdning med bla. Tyrkisk aften. Skal dere på Green Garden kanskje?? Der var vi i høst...helt topp hotell, med mye bra underholdning, god mat, kjekt personale, 2 flotte badebassengområder, eget strandområde etc.... :-) ...og så har de noe veldig kjekt og praktisk...når du ankommer hotellet, får du utlevert et kredittkort, som du bruker til å betale alt du kjøper på hotellet av mat i restaurantene, i dagligvareforretningen, i baren, på stranden osv....veldig enkelt og praktisk...!! :-)
Rakel Skrevet 29. mai 2004 Forfatter #15 Skrevet 29. mai 2004 Skal snart til Tyrkia jeg og, tror det skal bli nok å henge fingrene i for barna. Hvilket hotell skal dere ligge på? Hos oss er det slike klubber barna kan være med på om de vil, de arangerer utflukter osv., på kveldene er det underholdning med bla. Tyrkisk aften. Vi skal til Sun Park hotell. Tror det var vannland der, med sklier osv. Kanskje det er samme hotell? Reiser med Saga den 9.juni. 8) Gleder meg! Treffes på cafe de mar til frokost
Gjest Bjørk Skrevet 29. mai 2004 #16 Skrevet 29. mai 2004 Jeg skal til Flower Garden, reiser den 9 juni, så kanskje vi treffes på flyet fra Stavanger. har aldri vert i Tyrkia, så det hadde vert fint med råd og tips :-)
Gjest Anonymous Skrevet 30. mai 2004 #17 Skrevet 30. mai 2004 Ja, da treffes vi på flyplassen. Tror ikke du kan unngå å se oss. Vi er flere familier som reiser, og 2 av dem er ganske høylytte. Besteveninden min skal til Peru, og det viste seg at flyet hennes går 5 min. etter vårt, så hun også er der. Rart... Hvor gammel er du? Og hvordan ser du ut? Hadde vært kjekt å vite hvem du er.. Jeg har en mann fra Sør-Amerika + 2 døtre, ei på 15, ligner meg, og ei på 7 (med arr i pannen) :-( Selv har jeg halvlangt brunt/blondt hår. Det var veldig tidlig avgang, møte på flyplassen halv 6. Kommer nok ikke til å sove så mye, redd for å forsove meg.
Gjest Kjetil Skrevet 5. august 2010 #18 Skrevet 5. august 2010 Er i Tyrkia for 6 gang nå. Vi ville prøve Alanya da vi ikke har vært her før. En veldig fin by med mye shoppingmuligheter og mye god mat. Byen er fin men vi må ha havnet på d dårligste hotellet i Alanya, ja kanskje tom i hele Tyrkia. Rose garden app heter hotellet og ligger i øvre del av byen. Betjeninga her er mer opptatt av å bade i bassenget og spille biljard enn å passe jobben sin. De har ingen uniform og er skitne og ustelte. Vi valgte dette hotellet pga vannsklia her. Men d ble en stor skuff da de bare hadde vann i den i ca 30 min hver dag. En dag hadde familien til betj lyst til å prøve den, å da var d vann i den i ca 2 timer. Men siden dir på hotellet hadde ganske stor fam var d nesten ingen av gjestene som fikk kjøre. Air condition på rommet sluttet å virke midt i oppholdet. D var ca 40 grader ute så vi var ganske avh av den. Etter å ha sagt i fra i 3 dager måtte vi ringe Ving før de ga oss et annet rom med en air condition som virket. Så mao styr unna Rose Garden app i Alanya. utruli at Ving kan ha et så dårli hotell på listen sin. Ellers kan jeg anbefale båttur i Alanya i regi av Ving. En kjempefin tur.
Solbærsaft Skrevet 5. august 2010 #19 Skrevet 5. august 2010 Var i Alanya med min daværende kjæreste i 1997, og hadde en veldig fin tur. Maten var bra, men sinnssyk innpåsliten lokalbefolkning. De (bokstavelig talt) drar deg inn i forretningene sine... :evil: Dette stemte muligens i 1997, men ikke i dag. Tyrkia var et av de mest ekstreme landene med tanke på pushy selgere osv. I dag er det slik at selgerne ikke kan forlate "sitt" fortau. Selgerene kan altså ikke gå ut på gaten for å ta tak i deg og dra deg inn i butikken sin slik som de gjorde tidligere. Dette gjelder restauranter, butikker og andre steder hvor turister ferdes. For å opprettholde dette er det satt opp kameraovervåkning i typiske turistgater, og selgere/kelnere som bryter reglene må stenge butikken sin i 3 dager. Dette er så klart noe som ingen tyrkere er interessert i å måtte gjøre. Jeg reiser til Tyrkia på mandag (andre gangen dette året!) hvor jeg har tilgang en leilighet som blir eid av noen i min nære familie. Jeg har derfor reist dit ofte, både alene og sammen med familien som eier leiligheten. Tyrkia er et fantastisk land, men ikke glem at kulturen er anderledes. 15åringen kommer til å få mange frierier. Det er det ingen tvil om. Pass på om hun ønsker å ligge på stranda (eller bare bassengkanten på hotellet), at hun ikke skulle falle for flørten deres. Som du sikkert allerede vet, så er ikke tyrkerne monogame i forhold til turistkjærestene sine. Noen av de har tilogmed koner hjemme og jobber ute og flørter og innleder ferieforhold til turister!! Dersom selgerne likevel skulle bli for plagsomme: Putt øreplugger i ørene. Det ser ut som du hører på musikk, selv om du kanskje ikke har plugget øreproppene i noe som helst. Dette er muligens litt merkelig oppførsel om dere går i en gruppe, men er supert om noen trenger å gå et sted på egenhånd og ønsker å få gå i fred. Jeg har hørt om noen fortelle om matforgiftninger og alt mulig etter å ha vært i Tyrkia, men dette er ikke noe å frykte noe mer enn i andre "sydenland". Ikke drikk vann fra springen. Springvannet er kurant til å pusse tennene eller oppvask, men det er det. Skal du drikke det, så kok det først. Hold deg til flaskevann. Ikke fordi vannet er farlig på noen måte, men rett og slett bakteriekultur. Husk at salaten på restauranter antagelig blir skylt i springvann, men jeg har så langt aldri blitt dårlig av å spise salat som har blitt vasket på denne måten. Det tyrkiske kjøkkenet er noe av de aller beste jeg har smakt. Rett og slett himmelsk. (Og 15åringen som bestiller kebab på restaurant vil kanskje bli litt skuffet over at det hun får servert ikke akkurat er stekt farse i pitabrød)! Men dette her er uten tvil mange ganger bedre enn gatekjøkkenkebaben her i norge noen gang kommer til å bli. Det såkalte "fredagsmarkedet" er egentlig ikke et fredagsmarked i det hele tatt. Det er egentlig et omreisende marked som på fredager er i alanya sentrum. Her selges klær, solbriller, vesker, duker osv. Når det gjelder selgere ellers: Det er helt ok å ta i mot te fra selgere uten at man er forpliktet til kjøp. Tyrkisk eplete er himmelsk (og full av sukker...) og jeg som ikke er glad i te i det hele tatt elsker denne teen. Dra på stranden (kleopatra er mest populær, men stranden på den andre siden av borgen funker den også, og er ikke like full). Vannaktiviteter som vannscooter og sånn hvor man henger i lufta etter en båt, om du forstår. Tøft for tenåringer. Ellers er båtturene fine (anbefales!) og det finnes flere utflukter man kan være med på. Merk at det finnes mange selgere av utflukter, men de fleste har omtrentlig samme pris (som muligens skyldes at alle har samme sjef?). Shoppingen forstår dere fort hvor det er forventet at dere skal gjøre. Gatene er fulle av klær, gullsmeder osv. Klærne, veskene osv er jo fake, men gull er ekte. Og det er betydelig billigere enn hjemme i norge. Ikke glem å prute. Til slutt: husk at august er den varmeste måneden. Yr.no skriver nå at alanya har ca 30 grader gjennom dagen og nesten ikke vind. Etter å ha hørt med mine familiemedlemmer som nærmest bor der nede, så skal jeg love at temperaturen antageligvis er enda noen grader høyere. Husk høy solfaktor. Jeg tuller ikke. Jeg var der i MAI (sesongen har såvidt begynt) og trodde jeg hadde smurt meg nok, men neida. Smør tykke lag før frokost, og husk å smøre nye lag gjennom dagen, og ikke glem at også vannfaste solkremer forsvinner når man bader. Vannfast solkrem bør heller tolkes som en solkrem som også beskytter i vannet, men at man må smøre på et nytt lag når man er ferdig med å bade (spesielt med tanke på 7åringen!)
Solbærsaft Skrevet 5. august 2010 #20 Skrevet 5. august 2010 HAHA! Så først nå at tråden er fra 2004... Jaja, regner med at TS har vært i Tyrkia og gjort seg opp en mening selv. Men forhåpentligvis får noen andre "tvilende" gode råd .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå