Gå til innhold

"Jeg tenker at" - "tenker jeg" ... Hvorfor?


Gjest Citronella

Anbefalte innlegg

Gjest Citronella

Jeg forstår ikke dette. I nesten alle profesjonelle sammenhenger jeg befinner meg i, det være seg foredrag eller rene møter, så er denne "jeg tenker at" innskutt setning (heter det det? jeg er ikke språkmenneske). Og jeg hører det hele tiden ellers også. På TV, radio, venner. Og som en avslutning; "tenker jeg". Er de usikre på budskapet sitt. Vil de bekrefte seg selv? Eller?

Er det ikke innlysende at den som fremsetter en argumentasjon, er den som fremsetter den? Hvorfor slenge på "jeg tenker at" eller "tenker jeg"?

Og hvor kommer denne fra, og er den nyttig?

Samme med " på en måte"...

Det er, på en måte, egentlig ikke nødvendig å si at jeg tenker at når jeg faktisk legger frem en argumentasjon, eller fremlegger et budskap, tenker jeg! ;)

Tanker?

Endret av Citronella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ingaborga

Jeg bruker "jeg tenker at" når jeg skal få frem at det er min personlige mening, og ikke fakta, du trenger ikke mene det samme som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Jeg bruker "jeg tenker at" når jeg skal få frem at det er min personlige mening, og ikke fakta, du trenger ikke mene det samme som meg.

Men er det nødvendig? Mulig du bruker det bevisst, men jeg opplever det ikke slik. Det er "jeg tenker at" i hytt og gevær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker "jeg tenker at" når jeg skal få frem at det er min personlige mening, og ikke fakta, du trenger ikke mene det samme som meg.

Samme her.

Dette er jo også en talemåte som "beskytter" taleren litt mot objektive angrep, idet den åpner for å uttrykke personlige meninger og magefølelser uten at man påberoper seg noen logisk stringent tankerekke bakenfor utsagnet. Ofte er det også simpelthen en talemåte, jf. "lissom".

Anonymous poster hash: c6ab3...4f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det nødvendig? Mulig du bruker det bevisst, men jeg opplever det ikke slik. Det er "jeg tenker at" i hytt og gevær.

Det er mye som ikke er høyst nødvendig i et språk. Synes ikke det er noe verre å si "Jeg tenker at..." og "..tenker jeg" enn mye annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...