Gå til innhold

Godteri til barn på 18 mnd?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Akkurat juice syns jeg det er helt greit å vanne ut. Jeg drikker selv ikke "flytende kalorier" utover et og annet glass juice blandet med farris. Ikke fordi jeg er hysterisk, men fordi jeg ikke har drukket brus og slikt siden jeg var 15 og nå syns det blir for søtt (skal jeg skeie ut foretrekker jeg en bolle).

Poden er jo vant med vann, så han er strålende fornøyd med 50/50 vann og juice. Hadde vi hatt problemer med å få i ham nok næring hadde vi ikke vannet ut juicen.

Endret av Schadenfreude
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men helt unødvendig i mine øyne så lenge de får kalsium fra andre kilder. Det er en grunn til at veldig mange har melkeallergi. KUmelk er til for kalver, ikke mennesker. TS

Anonymous poster hash: 6d7b4...0d6

Men de liker melk og er lite interessert i ost, så hvorfor gjøre det så vanskelig?

Ingen av dem har noen som helst alergier eller mageproblemer el.

For meg hørtes det ut som du har fått en fiks idé.

Anonymous poster hash: 8952e...344

• Liker 3
Gjest FrkAnna
Skrevet

Det er jo veldig ekstreme tilfeller da. Min kommer jo til å få lov til å spise godis på lørdager når han blir eldre, og i bursdager. Når det blir så ekstremt går det nok ofte mot sin hensikt dessverre :)Anonymous poster hash: 6d7b4...0d6

Jepp! Insinuerte ikkje at du var så ekstrem altså! Berre eit døme på korleis det kan bli om ein er for (!) streng, nåke eg ikkje fekk inntrykk av at du er:)

Gjest Runforit
Skrevet

Jeg har en sønn som er 18 mnd gammel. Han drikker kun vann og en sjelden gang melk. Gir han verken juice eller saft da jeg syns det er veldig unødvendig og han ikke vet hva det er en gang.Jeg ser mange venner og bekjente med barn på samme alder allerede gir dem lørdagsgodt, og flere av dem hadde sjokoladekalender i jula. De drikker mest juice og saft - ikke så mye vann.De har nugatti og banos på skiva.. Min har enda tilgode å smake godteri eller annen drikke. Vi har ikke et ekstremt sunt kosthold, men et helt vanlig norsk kosthold med kjøttkaker ol og kanskje pizza en gang i blant, så jeg er langt i fra hysterisk. Jeg forstår bare ikke hvorfor man skal vende så små barn til godteri og sukker fra så ung alder. Spesielt når de ikke vet hva det er en gang. De savner jo ikke noe de aldri har smakt...Er det jeg som er rar her, og er det helt normalt? Må legge til at dette er veldig flinke foreldre, og de har nok et sunt kosthold ellers, men jeg lurer mest på hva normalen er når det kommer til dette. Anonymous poster hash: 6d7b4...0d6

Kommer til å kjøre samme stil.

Inntil ungen faktisk spør om å få smake så er det jo ikke vits å introdusere dem for det.

• Liker 2
Skrevet

Men de liker melk og er lite interessert i ost, så hvorfor gjøre det så vanskelig?

Har faktisk prøvd å gi gutten min melk et par ganger, men han liker det ikke. Han elsker ost. Jeg sier ikke dine barn har allergier, men visst man ser på mennesker generelt er det jo utrolig mange med melkeallergi. Det er jo selvfølgelig en grunn til det, nettopp at vi ikke er skapt for å drikke kumelk. Det er jo bare fakta. Det bryr meg lite at andre drikker melk, men jeg ville bare frem til at det er unødvendig, ikke nødvendig i det hele tatt.

• Liker 2
Skrevet

Skal og skal. Mange syntes det er godt og et alternativ til vann som de fleste uansett drikker mest av

Men det er det ikke. Litt melk er greit, så man får det man trenger av kalsium, men barna trenger ikke mye melk. Det er ikke sunt.

Anonymous poster hash: a02e1...fd0

• Liker 1
Skrevet

For selv om de ikke har fått problemer enda så er ikke melk i store mengder sunt. Vet du i det hele tatt hva kuer spiser?

Anonymous poster hash: a02e1...fd0

• Liker 2
Skrevet

Men det er det ikke.

Ikke hva da? Godt?

Skrevet

347c4...7e2

Anonymous poster hash: 6b050...17a

Gjest Riskjeks
Skrevet

Med det første barnet er det enkelt å vente lenge med godteri, litt verre med de andre ;)

Begynte vel med lørdagsgodt til eldstemann rundt 3 år, og minsten som da var 1,5 ville selvsagt også ha, så da ble det sånn. Synes ikke det er noe problem når de får sunn mat ellers.

• Liker 1
Skrevet

Var virkelig ikke klar over at sukkerfri saft ikke var greit! Takk for info.

Men hun har vel ikke blitt skadet av de koppene hun har fått av meg. Selv om hun er her ganske ofte (heldigvis:-) )

Skal gå over til annet.

Jeg tenker på hvorfor en ikke kan la være å gi de det en SÅ godt går utover helsa på alle måter?

Er glad for all info jeg får ang hva som ikke er bra, selv om jeg vet en del.

Ser på barnebarnet med sunn hud, hvite tenner og blankt hår. Og hun er aktiv og så blid. Fysisk o g psykisk helse er så viktig!

Hvorfor ikke gjøre det beste for småttingene? :-)

Reagerer litt når en sier at barn ikke likte fks sjokolade i starten, men e t t e r h v e r g? Da venner en man jo tilmed ungene til uvaner.

Forstår ikke sånt.

Ble kjent med ei lita jente fra et fattig land.Hun likte ikke snop..

Veldig bra det, og jeg ga da vel ikke henne godteri for at hun skulle tilvennes det?!

Skrevet

Men hun har vel ikke blitt skadet av de koppene hun har fått av meg. Selv om hun er her ganske ofte (heldigvis:-) )

Skal gå over til annet.

Jeg tenker på hvorfor en ikke kan la være å gi de det en SÅ godt går utover helsa på alle måter?

Ser på barnebarnet med sunn hud, hvite tenner og blankt hår. Og hun er aktiv og så blid. Fysisk o g psykisk helse er så viktig!

Reagerer litt når en sier at barn ikke likte fks sjokolade i starten, men e t t e r h v e r g? Da venner en man jo tilmed ungene til uvaner.

Forstår ikke sånt.

Veldig bra det, og jeg ga da vel ikke henne godteri for at hun skulle tilvennes det?!

Tenkte akkurat det samme når jeg leste den kommentaren. Viktig å venne de til sjokolade vettu ;-) Haha..

Skrevet

Med det første barnet er det enkelt å vente lenge med godteri, litt verre med de andre ;)

Begynte vel med lørdagsgodt til eldstemann rundt 3 år, og minsten som da var 1,5 ville selvsagt også ha, så da ble det sånn. Synes ikke det er noe problem når de får sunn mat ellers.

Ja, det bør jo være enkelt når man bare har én, men det er ikke inntrykket jeg har av bekjente med sitt første barn. Sant at det er vanskeligere med nr 2. Enn så lenge har vi bare én her :)

Gjest Riskjeks
Skrevet

Ja, det bør jo være enkelt når man bare har én, men det er ikke inntrykket jeg har av bekjente med sitt første barn. Sant at det er vanskeligere med nr 2. Enn så lenge har vi bare én her :)

Ja, ser ikke poenget med å venne en 1-åring til å spise godteri når man bare har ett barn. Men når de blir større og blir mer kjent med andre unger og mer opptatt av hva andre gjør, begynner de jo gjerne å ytre ønske om det. Og har man flere barn, vet man at de minste alltid vil gjøre det samme som storebror/søster. Jeg synes det er helt i orden å gi barn lørdagsgodt. Tror ikke det er bra å være hverken for streng eller for slapp på det området. En mellomting er gjerne det beste.

Skrevet

Lørdagsgodt? 18 mnd gammel? Min sønn er snart 2,5 år og vet så vidt hva godteri er. Han drikker vann, litt melk og utvannet juice (hvis han er heldig).

• Liker 2
Skrevet

Skal gå over til annet.

Forstår ikke sånt.

Tenkte akkurat det samme når jeg leste den kommentaren. Viktig å venne de til sjokolade vettu ;-) Haha..

Regner med at det var innlegg dere reagerte på. Jeg skrev ikke at vi gikk inn for å venne han til sjokolade. Vi har anstrengt oss for å utsette introduksjonen så lenge som mulig, mens besteforeldrene nærmest strever for å "lure i han". Og når det er juleselskap og søskenbarna koser seg med sjokolade vil småen selvfølgelig smake. Første gangen var det altså ikke populært (og jeg var godt fornøyd), men da noen besøkende åpnet ei pakke med melkehjerter var småen solgt.

Kan ikke være kjip mamma og komme draende med gulrotposen da liksom.

• Liker 1
Skrevet

Regner med at det var innlegg dere reagerte på. Jeg skrev ikke at vi gikk inn for å venne han til sjokolade. Vi har anstrengt oss for å utsette introduksjonen så lenge som mulig, mens besteforeldrene nærmest strever for å "lure i han". Og når det er juleselskap og søskenbarna koser seg med sjokolade vil småen selvfølgelig smake. Første gangen var det altså ikke populært (og jeg var godt fornøyd), men da noen besøkende åpnet ei pakke med melkehjerter var småen solgt.

Kan ikke være kjip mamma og komme draende med gulrotposen da liksom.

Hehe, skjønner det. Gruuuuer meg til vår får smaken på godis, men den dagen kommer nok den også ;)

Skrevet

Jeg er bestemor til ei jente på 3.

Har uhyre sjelden kjøpt snop til henne fordi hun ble vant til å spise kjeks og ost hos meg fra hun kunne spise slikt.

Det var så populært at jeg fortsatte med det. Hun er hos pappaen hver annen helg pluss fra onsdag til torsdag, og vet han kjøper til henne. Og mammaen gir henne, og selv om ingen av dem overdriver, vil ikke jeg i tillegg gi henne det.

Hun får saft, men har bare sukkerfri da jeg foretrekker det selv.

Så er ikke alle besteforeldre som boikotter :-) like populært å kjøpe klistremerker og andre småting når vi sees hvis jeg vil gi noe ekstra.

Sukkerfritt er IKKE bra for barn. Da er sukker bedre å få.

Anonymous poster hash: 31029...338

• Liker 1
Skrevet

Vår jente på 2.5 får, hold dere fast, saft! Hver dag. Rett og slett pga medisiner som hun nekter å ta uten saft. Vi er vel verdens verste foreldre her inne da.

Anonymous poster hash: 31029...338

Skrevet

Her er de tre og seks år, får enda ikke snop. Grunnet diverse allergier hos alle fire i huset så spiser vi sjeldent gluten, aldri melk og har heller ikke sukker (annet enn naturlig) i kosten vår.

Det har hendt at de gjerne smaker på en snopebit om de finner noe (feks etter at jeg har vært på kino og glemt å legge vekk eller kaste), men de spytter rett ut igjen. Det har også hendt at de har smakt på brus, men alt kommer i retur og det er ikke noe de spør etter eller vil ha om de ser andre drikke det.

Jeg lager chips og andre søtsaker selv når vi føler for det i helgene, saften laget selv kokt på bær eller tilsatt bær i vann, presser juice selv, masse smoothier. Dette er søtsaker for dem. De kommer gjerne å spør 'mamma, kan jeg få snop?' og forbinder dette med grønnsaksdipp, tørket frukt, hjemmelaget sjokolade (av kokosolje og raw kakao) osv. Synes det er tipp topp.

Er vi i bursdager eller andre tilstelninger nekter jeg dem selvsagt ikke å smake, spise eller drikke noe, der får de velge selv. Men eldste har jo nå skjønt at han blir innmari dårlig av hva en finner i et typisk barnebursdag så han velger da å ikke forsyne seg, så har alltid med reserve i veska som nødløsning.
Og det hender at vi bestiller pizza på døren til en filmkveld eller annet uten at det er noe problem de gangene barna får bestemme, eller om vi vil ha noe etter de er lagt en kveld.

Besteforeldrene tilbyr ofte både det ene og det andre, fordi de ikke tar til seg at barna faktisk reagerer på det, men de begge takker pent nei, som oftest. Han minste prøver gjerne en smake bit, men det blir liksom med det.

Selv om vi ikke hadde hatt allergier, så ville jeg uansett ha vært i disse baner ang kostholdet innafor husets fire vegger. Vi lager jo vaffler, pannekaker, brød, rundstykker, vårruller, og masse annet godt, bare med bedre og mer vennlig innhold.

Anonymous poster hash: 580a0...798

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...