Gå til innhold

Godteri til barn på 18 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn som er 18 mnd gammel. Han drikker kun vann og en sjelden gang melk. Gir han verken juice eller saft da jeg syns det er veldig unødvendig og han ikke vet hva det er en gang.

Jeg ser mange venner og bekjente med barn på samme alder allerede gir dem lørdagsgodt, og flere av dem hadde sjokoladekalender i jula. De drikker mest juice og saft - ikke så mye vann.De har nugatti og banos på skiva..

Min har enda tilgode å smake godteri eller annen drikke. Vi har ikke et ekstremt sunt kosthold, men et helt vanlig norsk kosthold med kjøttkaker ol og kanskje pizza en gang i blant, så jeg er langt i fra hysterisk. Jeg forstår bare ikke hvorfor man skal vende så små barn til godteri og sukker fra så ung alder. Spesielt når de ikke vet hva det er en gang. De savner jo ikke noe de aldri har smakt...

Er det jeg som er rar her, og er det helt normalt?
Må legge til at dette er veldig flinke foreldre, og de har nok et sunt kosthold ellers, men jeg lurer mest på hva normalen er når det kommer til dette.

Anonymous poster hash: 6d7b4...0d6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det jeg som er rar her, og er det helt normalt?

Noen bar begynner å få lørdagsgodt i den alderen, noen gjør det ikke. Ingen av delene er rart syntes jeg. Helt normalt begge deler.

Skrevet

Mine er 3 og 5 og vi har akkurat begynt med lørdagsgodt. Men litt godteri fra felles skål eller på besøk hos andre har de fått lenge. De drikker forøvrig mye melk (i tillegg til vann). Drikker ikke din gutt melk?

Anonymous poster hash: 8952e...344

• Liker 1
Skrevet

Tror normalen er å forsøke å ikke la dem få vite om brus og godteri, men så kommer det et storesøsken eller en besteforelder eller to og saboterer hele opplegget!

• Liker 9
Skrevet

Tror normalen er å forsøke å ikke la dem få vite om brus og godteri, men så kommer det et storesøsken eller en besteforelder eller to og saboterer hele opplegget!

Ja, jeg skjønner det blir ekstra vanskelig visst det er større søsken i bildet, men mitt barns besteforeldre har ihvertfall fått beskjed om at han ikke skal ha godteri eller saft/brus/juice. Og det respekterer de såklart :)

Skrevet

Mine er 3 og 5 og vi har akkurat begynt med lørdagsgodt. Men litt godteri fra felles skål eller på besøk hos andre har de fått lenge. De drikker forøvrig mye melk (i tillegg til vann). Drikker ikke din gutt melk?

Nei, ikke noe særlig ku melk. Han liker det ikke. Han spise ost for å få i ser kalsium, og jeg ammer litt enda.

Skrevet

Synes du er lur ts!

Jeg spiste sjeldent godteri, for vi hadde det aldri i huset. Ikke fordi vi var super sunn heller, men mamma har heller aldri spist det. Spiser ikke godteri den dag i dag heller. Kan ta en bit eller to, men synes ikke det smaker noe særlig.

Her hadde vi alltid en haug med oppskåret søt frukt på lørdagene. Eller grønnsaker og dipp. Vi brukte også å ha potetgull og dipp:) Alt ettersom, men aldri godteriposer.

• Liker 1
Skrevet

Noen bar begynner å få lørdagsgodt i den alderen, noen gjør det ikke. Ingen av delene er rart syntes jeg. Helt normalt begge deler.

Okei :) Hehe. Jeg bare lurte.

Synes du er lur ts!

Jeg spiste sjeldent godteri, for vi hadde det aldri i huset. Ikke fordi vi var super sunn heller, men mamma har heller aldri spist det. Spiser ikke godteri den dag i dag heller. Kan ta en bit eller to, men synes ikke det smaker noe særlig.

Her hadde vi alltid en haug med oppskåret søt frukt på lørdagene. Eller grønnsaker og dipp. Vi brukte også å ha potetgull og dipp:) Alt ettersom, men aldri godteriposer.

Jeg er heller ikke spesielt glad i godteri, og drikker kun litt brus i helgene.

Min elsker frukt, og det gir jeg han med god samvittighet :) Også smaker det så mye bedre, og man slipper å bli uggen slik man ofte blir etter mye godis :)

Skrevet

Folk gjør vel litt forskjellig, sukkerholdig drikke til hverdags synes jeg er unødvending - men litt godteri på lørdag hadde jeg ikke reagert på. Men heller ikke tenkt over det andre veien.

Det jeg derimot reagerer ganske kraftig på er de som kjører "se på meg som er så flink og barnet vårt får IKKE godteri og søtsaker nei!" - mens de selv spiser boller og sjokolade, gjerne foran barnet også.

Om dere ikke pleier å ha godteri i huset - no big deal. Om dere koser dere selv med kake til kaffen og snop til kvelds, sånt synes jeg er innmari hyklerisk.

Anonymous poster hash: 82c9d...37b
  • Liker 5
Skrevet

Her er det besteforeldre og barnehage som har introdusert snop. Selv er vi ganske restriktive.

Juice får han utvannet ved spesielle anledninger (han elsker det), men drikker vann og melk til vanlig.

I helgen får han en bolle eller annet bakverk hvis vi spiser det selv. Alternativt får han tre-fire bokstavkjeks til barnetv.

Han elsker alt som er søtt og svarer alltid "kjeks" hvis du spør hva han vil ha. :ler: Som barn flest, vil jeg tro.

Syns det er litt utfordrende å finne balansen mellom for streng og for løssluppen. Særlig når alle rundt gnåler om at jeg er streng.

Skrevet

Vi er ikke spesielt restriktive på det området, og begge barna (4 og 1 1/2 år) får lørdagsgodt. Nå er det ikke snakk om store mengdene, da. Fireåringen er kjempefornøyd med en kjærlighet på pinne til lørdagsgodt, eller en liten pastilleske (som hun gjerne deler med oss eller lillebror). Lillebror på 1 1/2 får gjerne en liten kopp med tre-fire smågodtbiter i, samtidig som storesøster spiser sitt, for ellers blir han selvsagt sjalu. Det er mer ritualet med lørdagsgodt som er koselig for barna, enn mengdene de får. Det er aldri noe mas om godteri ellers i uka, men fireåringen kan si i blant at hun gleder seg til lørdag, for da kan hun velge seg ut lørdagsgodt (kjærlighet) i butikken.

Anonymous poster hash: 81381...d15
Skrevet

Folk gjør vel litt forskjellig, sukkerholdig drikke til hverdags synes jeg er unødvending - men litt godteri på lørdag hadde jeg ikke reagert på. Men heller ikke tenkt over det andre veien.

Det jeg derimot reagerer ganske kraftig på er de som kjører "se på meg som er så flink og barnet vårt får IKKE godteri og søtsaker nei!" - mens de selv spiser boller og sjokolade, gjerne foran barnet også.

Om dere ikke pleier å ha godteri i huset - no big deal. Om dere koser dere selv med kake til kaffen og snop til kvelds, sånt synes jeg er innmari hyklerisk.

Anonymous poster hash: 82c9d...37b

Vi har ikke noe spesielt med søtsaker i hus, så føler meg ikke særlig hyklerisk. Drikker gjerne litt brus i helgene, men det er etter han har lagt seg, og ellers drikker vi bare vann. Han kommer jo til å få lørdagsgodt/snacks når han blir større, fordi jeg syns jo absolutt det er en koselig ting å se frem til for barna, husker jo selv hvor mye jeg gledet meg til lørdag fordi jeg visste det ventet snop. Jeg syns bare han er så liten at han ikke får spesielt glede av det, så da skjønner jeg ikke poenget.

• Liker 1
Skrevet

Vi er ikke spesielt restriktive på det området, og begge barna (4 og 1 1/2 år) får lørdagsgodt. Nå er det ikke snakk om store mengdene, da. Fireåringen er kjempefornøyd med en kjærlighet på pinne til lørdagsgodt, eller en liten pastilleske (som hun gjerne deler med oss eller lillebror). Lillebror på 1 1/2 får gjerne en liten kopp med tre-fire smågodtbiter i, samtidig som storesøster spiser sitt, for ellers blir han selvsagt sjalu. Det er mer ritualet med lørdagsgodt som er koselig for barna, enn mengdene de får. Det er aldri noe mas om godteri ellers i uka, men fireåringen kan si i blant at hun gleder seg til lørdag, for da kan hun velge seg ut lørdagsgodt (kjærlighet) i butikken.

Anonymous poster hash: 81381...d15

Føler det blir noe annet når man har større barn, da vil jo selvsagt den minste ha det samme som storesøster/bror. Jeg kommer til å gi lørdagsgodt når han blir større, men han vet jo ikke hva det er og får ikke glede av det som et eldre barn ville, så da avventer vi det da det ikke har noen verdi uansett. Gledet meg alltid til lørdagsgodt når jeg var liten, og det er klart han skal få den samme gleden etterhvert når han blir eldre. Men kommer nok som deg til å ikke gi så store mengder :)

Skrevet

Her er det besteforeldre og barnehage som har introdusert snop. Selv er vi ganske restriktive.

Juice får han utvannet ved spesielle anledninger (han elsker det), men drikker vann og melk til vanlig.

I helgen får han en bolle eller annet bakverk hvis vi spiser det selv. Alternativt får han tre-fire bokstavkjeks til barnetv.

Han elsker alt som er søtt og svarer alltid "kjeks" hvis du spør hva han vil ha. :ler: Som barn flest, vil jeg tro.

Syns det er litt utfordrende å finne balansen mellom for streng og for løssluppen. Særlig når alle rundt gnåler om at jeg er streng.

Hehe, ja, det er ikke lett ;) Jeg er veldig klar med besteforeldre om at de ikke skal introdusere snop til han enda. Det hender han får en mariekjeks i vognen når han blir litt utålmodig, og det er veeeeeldig populært, men skjer veldig sjeldent, enn så lenge. Mange sier jeg er streng også, men alt til sin tid tenker jeg.

Skrevet

Jeg tror datteren vår var halvannet første gang hun fikk godteri (juletrefest i barnehagen). Jeg hadde avtalt med de ansatte at hun kunne få litt snop, men mer rosiner og frukt enn de andre barna. Siden har vi blitt mindre strenge, men det er ikke fast at hun får lørdagsgodt enda og hun er 2,5 nå. Ofte får hun bare litt popcorn eller bittelitt sjokolade og det er hun fornøyd med. Hun vil heller ha frukt om hun får begge deler.

Jeg er rimelig sikker på at det blir vanskeligere å utsette godteri til Lillebror....

Skrevet

Hva skal de med mye melk?

Anonymous poster hash: a02e1...fd0

• Liker 4
Skrevet

Jeg syns det er litt rart å gi godteri til en på 18 mnd, hvertfall hvis de ikke har eldre søsken som får. Det er en ting det er lett å ikke lære dem om. Men jeg lurer mer på hvordan man unngår å lære barn om juice og kaker f.eks. Dvs. jeg skjønner det jo hvis foreldrene ikke spiser eller drikker noe av dette selv, men hvor mange gjelder det?

Mitt barn er to år, og han har lenge fått utvannet juice. Men han vet at det kun er til frokost, og så får han eplejuice med farris til fredagspizzaen. Appelsinjuice til frokost syns jeg jo er fint også, fordi det gir litt c-vitaminer, som øker jernopptaket. For øvrig drikker han vann eller surmelk (han drikker vanlig melk i bhg, men vi har ikke det hjemme). Til den som lurte på melk, så må de jo ikke drikke melk, så lenge de får i seg kalsium fra andre kilder. Men noe sånt bør de jo ha.

Jeg har sagt til besteforeldrene at han ikke får godteri og brus ennå, men jeg har ikke hjerte til å nekte dem å gi andre godsaker. Så jeg tror han får is nesten hver gang han er der, men det syns jeg er greit. Det er hverdagen som teller for meg, og jeg vil ikke legge for mange føringer på besteforeldrene.

Ellers ser jeg virkelig ikke problemet med at foreldrene spiser godteri når barna har lagt seg, da en her mener det er hyklerisk. Man kan jo ønske noe annet for barna enn seg selv. Det stritter hvertfall i mot for min del å skulle kjøre på med masse sukker til små barnetenner og barnekropper. Så vi lot ham faktisk først smake saft her en dag nylig, da vi akte og hadde med varm saft. Vi voksne har drukket saft i krus til lørdagsgrøten i hele høst, og kalt det kaffe... Har som sagt ikke sett poenget med å gi noe barnet ikke savner, men når alle skal kose seg sammen med noe, syns jeg jo barnet må få.

• Liker 2
Skrevet

Hva skal de med mye melk?

Anonymous poster hash: a02e1...fd0

Skal og skal. Mange syntes det er godt og et alternativ til vann som de fleste uansett drikker mest av

Skrevet

Skal og skal. Mange syntes det er godt og et alternativ til vann som de fleste uansett drikker mest av

Men helt unødvendig i mine øyne så lenge de får kalsium fra andre kilder. Det er en grunn til at veldig mange har melkeallergi. KUmelk er til for kalver, ikke mennesker. TS

• Liker 7
Skrevet

Min fikk smale godteri for første gang i jula i barnehagen (18 mnd) Jeg føler ikke at jeg kan forlange av barnehagen at mitt barn ikke skal spise som de andre barna, hvis det ikke gjelder allergi.

Han fikk også smake en bit av sjokolade i forrige uke (nå 20 mnd) dette fordi vi var borte og jeg ble bydd sjokolade og tenkte meg ikke om før jeg tok en. Da var han plutselig der.

Sånn barnedrikk ala solrik har han fått hvis han er syk og ikke vil ha noe annet. Da mener jeg at det viktigste er at han får i seg væske.

Ellers får han Mariekjeks. Han får også tom&jerry kjeks en sjelden gang. Jeg har alltid satt fram kjeks/kaker da vi har besøk og da legger jeg gjerne frem rosiner/Mariekjeks så barna kan få.

Han får is av besteforeldrene en gang i blandt. Og han har fått smakt på boller.

Jeg spurte helsesøster og lege på ett års kontroll hva de mente om godteri osv, de synes det var helt greit at jeg ikke ga noe foreløpig,men de mente at etterhvert så vil de ønske og smake og da syntes de det var helt ok å la de smake på kaker osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...