Gå til innhold

Celleprøver

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

Er det noen av dere som har peiling?

Jeg fikk påvist forandringer på celleprøver og var inne hver 6. mnd et par tre ganger. Fikk deretter høy grad, sendt videre til biopsi. Denne viste negativ, men jeg skulle teste igjen etter tre mnd. Da var jeg gravid, så fikk ikke tester. Vanlig celleprøve etter fødsel var normale. Også prøver for et halvt år siden var normale. Likevel er jeg nå livredd... Føler jeg har symptomer, ryggsmerter, endringer i utfflod, kvalm, svimmel etc.

Bør jeg ta det med ro, eller kan jeg likevel ha fått kreft?

Ble påvist hpv, men ikke ved sist prøve. Har vel gått over da?

Anonymous poster hash: 9b941...e34

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta det med ro. Hvis du nå skulle fått påvist celleforandringer grad 3 (CIN 3) så fjernes det ved konisering. Det tar forresten ca ti år før celleforandringene utvikles til kreft så du kan ta det helt med ro når du har vært så flink med å ta celleprøver. De fleste tar jo bare hvert tredje år og det holder.

Anonymous poster hash: ae247...17f
Skrevet

Jeg har skiftet lege i mellomtiden av alt dette. Kan en biopsi ha vært falsk negativ og så viser neste celleprøve at ting er normalt, mens de ikke er det?

Hva m livmorkreft? Det vises vel ikke på celleprøver?

Hvordan finner folk ut at de har det da?

Skrevet

10 år fra celleforandringer til kreft? Vil prøvene løpet av disse ti årene da være normale?

Skrevet

hpv er ikke kreft og hvis du har fått påvist større celleforandringer grunnet hpv og du har fått fjernet det ved konisering så blir det som regel borte.

Jeg fikk påvist høye celleforandringer, fikk tatt biopsi, har vært på sykehuset for konisering, vært på celleprøver i ettertid som begge sier at jeg ikke lenger har antydning til celleforandringer. :laugh: (nøyaktig hvor mange ganger jeg har vært hos gyn husker jeg ikke, men jeg har blitt godt kjent! :fnise: ).

Neste prøve blir tatt om 6 mnd - 1 år :)

Godt helsevesnet er så flinke til å følge opp! :)

Hvis du tror du har fått kreft så er det bedre å ta en test for mye enn en for lite. Brått har du litt bakterieendringer slik du trenger antibiotika, og evt kan det hende du rett og slett har fått et virus som gjør at du er kvalm. :)

Anonymous poster hash: b303a...19c
Skrevet

10 år fra celleforandringer til kreft? Vil prøvene løpet av disse ti årene da være normale?Anonymous poster hash: 9b941...e34

Nei, de vil vise celleforandringer.

Anonymous poster hash: 471c9...eb2

Skrevet

Jeg har ikke fått fjernet v konisering. Det gikk bare over. Jeg synes det høres rart ut. Men da ville vel ikke prøvene nå vært normale?

Bør jeg følges opp oftere enn hvert tredje år når jeg har hatt hpv og celleforandring før?

Skrevet

Jeg har ikke fått fjernet v konisering. Det gikk bare over. Jeg synes det høres rart ut. Men da ville vel ikke prøvene nå vært normale?

Bør jeg følges opp oftere enn hvert tredje år når jeg har hatt hpv og celleforandring før?

Det vanligste er at det bare går over, det er jo det beste :).

Tror ikke du trenger oftere oppfølging, men du kan jo høre med legen din.

Anonymous poster hash: 471c9...eb2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...