Gjest Kv84 Skrevet 17. februar 2014 #1 Skrevet 17. februar 2014 Jeg sover så dårlig, våkner mange ganger om natten og i dag sto jeg opp kvart på fem fordi jeg klarte ikke å sove. Tenker på så mye, så både å sovne om natten og utover natten mot morgenen er håpløst. Har du noen gode ideer til hva jeg kan gjøre? Merker som om det er et tungt teppe over hele meg, som holder meg ned. Er så tung i kroppen og sitter bare stille dagen lang, liker ikke å bevege meg, ikke har jeg lyst til å gå en tur, ikke bare for å gå i matbutikken en gang. Gidder ingen ting, føler jeg trenger så mye mer søvn. Føler meg ikke helt meg selv og er sliten, kraftløs. Hvorfor sover jeg ikke mer, om kroppen er så sliten? Jeg trenger seriøst noe bra i livet, ting er så kjipt, kan det være derfor jeg ikke sover helt gjennom hele natten? Hvorfor grubler jeg så mye når jeg er så trøtt og sliten? Ikke klarer jeg en liten sovetime eller mindre på dagen, når jeg legger meg ned sover jeg ikke fordi jeg bare tenker på kjipe ting, og de tingene er ting som har skjedd og de skjer jo fillern meg om og om igjen i hodet. Hvorfor blir jeg ikke kvitt de, så får jeg sove?! Får se i morgen, kanskje jeg for til å sove lengre siden jeg har gått flere uker med håpløs søvn. Kan det ha noe med at det blir lyser, og litt varmere om morgenen? Bor jo ved et sted de bygger nye bygg, så kanskje de som vekker meg, men har ikke hørt noe fra dem i dag tidlig, kan vel ikke holde på å arbeide klokka 4 om natten. Er det farlig å gå så lenge uten full søvn? Eller er det ikke noe farlig, siden jeg sover minst ett par timer, selv om jeg våkner innimellom de timene som jeg sover?
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #2 Skrevet 18. februar 2014 Kanskje du skal begynne å trene? Da får du mye mer energi igjennom dagen, du føler deg mer glad pga endorfinene og det kan også hjelpe deg til en bedre søvn. Anonymous poster hash: e631a...ec9 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #3 Skrevet 18. februar 2014 Høres egentlig ut som du er på vei inn i en depresjon, evt. en vinterdepresjon. Du sier du har mye å tenke på, kanskje du burde finne noen å snakke ut med? Anonymous poster hash: 1cfb1...a8a
Wiggins Skrevet 18. februar 2014 #4 Skrevet 18. februar 2014 Det er allment kjent at å være fysisk aktiv gjennom dagen gjør at man sover bedre. Det fins selvsagt unntak, f. eks. etter et sykkelritt der det har vært mye rykk og napp-kjøring der jeg har ligget på ekstremt høy intensitet på rykkene (man klarer ikke å gjøre det på egenhånd, man må ha motivasjonen av å skulle henge på noen) hender det gjerne at kroppen er full av stresshormoner og at jeg sover dårlig. Hvis jeg derimot har tatt en lang sykkeltur der jeg stort sett ligger under syreterskelen sover jeg veldig godt. Å sove dårlig over lengre tid kan gi en mengde senskader, økt risiko for diverse alvorlige sykdommer osv. Mosjon kan hjelpe deg et stykke, men det virker for meg som om du har en del fastlåste tankemønstre som hindrer deg i å sove godt. Jeg vil anbefale deg å bestille time hos fastlegen din for å få henvisning til kognitiv terapi. Du trenger å lære deg mentale teknikker for å roe ned tankevirksomheten.
Gjest Kv84 Skrevet 18. februar 2014 #5 Skrevet 18. februar 2014 Kanskje du skal begynne å trene? Da får du mye mer energi igjennom dagen, du føler deg mer glad pga endorfinene og det kan også hjelpe deg til en bedre søvn. Anonymous poster hash: e631a...ec9 Jeg er deprimert, så det er ikke akkurat trening jeg har lyst til. Jeg gir f... I mye, gidder ikke gjøre noe egentlig, sitter her på sofaen og prøver å få tiden til å gå, tv, Kg og mat og kaffe....
Gjest Kv84 Skrevet 18. februar 2014 #6 Skrevet 18. februar 2014 Høres egentlig ut som du er på vei inn i en depresjon, evt. en vinterdepresjon. Du sier du har mye å tenke på, kanskje du burde finne noen å snakke ut med? Anonymous poster hash: 1cfb1...a8a Har vært det i flere år, egentlig hele livet. Det med å snakke med noen, har jeg svart på i annen tråd.
Wiggins Skrevet 18. februar 2014 #7 Skrevet 18. februar 2014 Jeg er deprimert, så det er ikke akkurat trening jeg har lyst til. Jeg gir f... I mye, gidder ikke gjøre noe egentlig, sitter her på sofaen og prøver å få tiden til å gå, tv, Kg og mat og kaffe.... Det er påvist at trening motvirker depresjon, særlig utholdenhetstrening. Hvis du bor et sted med skiføre er det en fantastisk treningsform, ellers så fins det flere andre måter å trene utholdenhet på. Det gjelder å tvinge seg ut, selv om man føler mest for å sitte inne og sture. På slutten av utdanningen søkte jeg alle mulige relevante stillinger men fikk bare avslag. I tillegg måtte jeg ut av studenthybelen før ferien var over. Den siste uka før ferien var over fikk jeg avslag på den siste stillingen der jeg hadde kommet til intervju. Da kom tungsinnet ramlende, og jeg tør nesten ikke tenke tilbake på alle de destruktive tankene som kom. Allikevel klarte jeg å tvinge meg til å ta på sykkelklærne og sykle en tur i Nordmarka. Med en gang jeg kjente at jeg brukte kroppen letna tungsinnet, og jeg klarte å tenke konstruktive tanker om hva jeg skulle gjøre i situasjonen jeg var i.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2014 #8 Skrevet 19. februar 2014 Jeg har vært deprimert flere ganger i livet og det som alltid får meg til å føle meg bedre er trening. Særlig kondisjonstrening. Og ja, man må bare tvinge seg til å gjøre det. Selvfølgelig har man ikke lyst og man får heller ikke lyst før man har holdt på med det en stund. Så da blir det egentlig et valg om å følge fornuften og ikke følelsene. For meg kan det funke å prøve å hisse meg opp litt for å komme meg ut døra. Skrike litt og prøve å ikke tenke på noe som helst før man er ute. Det blir i alle fall sjeldent bedre før man begynner å jobbe for å få det bedre. Hvordan er foresten kostholdet ditt? Tar du tran og spiser grønnsaker? Anonymous poster hash: 33703...f98
xxhmj Skrevet 19. februar 2014 #9 Skrevet 19. februar 2014 Ikke sov på dagen! Stå opp tidlig, kom deg ut og tren eller gå tur. I hvert fall kom deg ut! Jeg slet som deg før, jeg sov ikke om nettene, men sov om dagen, til slutt så skaffet jeg meg bikkje og begynte å gå turer og ikke sover på dagen, så sover jeg nesten hele natta, et par ganger jeg våkner, men det er bedre enn å ikke få sove!
Gjest Kv84 Skrevet 19. februar 2014 #10 Skrevet 19. februar 2014 Ikke sov på dagen! Stå opp tidlig, kom deg ut og tren eller gå tur. I hvert fall kom deg ut! Jeg slet som deg før, jeg sov ikke om nettene, men sov om dagen, til slutt så skaffet jeg meg bikkje og begynte å gå turer og ikke sover på dagen, så sover jeg nesten hele natta, et par ganger jeg våkner, men det er bedre enn å ikke få sove! Jeg sover aldri om dagen!
Gjest Kv84 Skrevet 19. februar 2014 #11 Skrevet 19. februar 2014 Jeg har vært deprimert flere ganger i livet og det som alltid får meg til å føle meg bedre er trening. Særlig kondisjonstrening. Og ja, man må bare tvinge seg til å gjøre det. Selvfølgelig har man ikke lyst og man får heller ikke lyst før man har holdt på med det en stund. Så da blir det egentlig et valg om å følge fornuften og ikke følelsene. For meg kan det funke å prøve å hisse meg opp litt for å komme meg ut døra. Skrike litt og prøve å ikke tenke på noe som helst før man er ute. Det blir i alle fall sjeldent bedre før man begynner å jobbe for å få det bedre. Hvordan er foresten kostholdet ditt? Tar du tran og spiser grønnsaker? Anonymous poster hash: 33703...f98 Jeg tar ikke tran og spiser sjeldent grønnsaker, men innimellom på kafe er jeg flink til å ta en salat, så litt Sundt dere da.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå